GIẢI VÀ DỊCH CHI TIẾT IELTS READING CAMBRIDGE 19 TEST 1 PASSAGE 3
The persistence and peril of misinformation
Brian Southwell looks at how human brains verify information and discusses some of the challenges of battling widespread falsehoods.
Brian Southwell xem xét cách bộ não con người xác minh thông tin và thảo luận về một số khó khăn trong việc đấu tranh chống lại những điều sai lầm tràn lan.
Misinformation – both deliberately promoted and accidentally shared – is perhaps an inevitable part of the world in which we live, but it is not a new problem. People likely have lied to one another for roughly as long as verbal communication has existed. Deceiving others can offer an apparent opportunity to gain strategic advantage, to motivate others to action, or even to protect interpersonal bonds. Moreover, people inadvertently have been sharing inaccurate information with one another for thousands of years. ĐOẠN 1
Cả cố tình quảng bá và vô tình chia sẻ thông tin sai lệch có lẽ là một phần không thể tránh khỏi của thế giới mà chúng ta đang sống, nhưng đó không phải là vấn đề mới. Mọi người có thể đã nói dối nhau rất lâu từ khi tồn tại giao tiếp bằng lời nói. Lừa dối người khác có thể mang lại cơ hội rõ ràng để đạt được lợi thế có ý đồ, thúc đẩy người khác hành động hoặc thậm chí bảo vệ mối quan hệ giữa các cá nhân. Hơn nữa, mọi người đã vô tình chia sẻ thông tin không chính xác với nhau trong hàng nghìn năm
However, we currently live in an era in which technology enables information to reach large audiences distributed across the globe, and thus the potential for immediate and widespread effects from misinformation now looms larger than in the past. Yet the means to correct misinformation might, over time, be found in those same patterns of mass communication and of the facilitated spread of information. ĐOẠN 2
Tuy nhiên, hiện tại chúng ta đang sống trong thời đại mà công nghệ cho phép thông tin tiếp cận được lượng lớn đối tượng trên toàn cầu, và do đó, khả năng gây ra những tác động tức thời và lan rộng từ thông tin sai lệch hiện nay lớn hơn so với trước đây. Tuy nhiên, theo thời gian, phương tiện để điều chỉnh thông tin sai lệch có thể được tìm thấy trong những mô hình truyền thông đại chúng và những mô hình lan truyền thông tin được tạo điều kiện thuận lợi tương tự đó.
The main worry regarding misinformation is its potential to unduly influence attitudes and behavior, leading people to think and act differently than they would if they were correctly informed, as suggested by the research teams of Stephan Lewandowsky of the University of Bristol and Elizabeth Marsh of Duke University, among others. In other words, we worry that misinformation might lead people to hold misperceptions (or false beliefs) and that these misperceptions, especially when they occur among large groups of people, may have detrimental, downstream consequences for health, social harmony, and the political climate. ĐOẠN 3
Mối lo ngại chính liên quan đến thông tin sai lệch là khả năng ảnh hưởng quá mức đến thái độ và hành vi, khiến mọi người suy nghĩ và hành động khác so với khi họ có được thông tin chính xác, như nhóm nghiên cứu của Stephan Lewandowsky thuộc Đại học Bristol và Elizabeth Marsh thuộc Đại học Duke cùng nhiều người khác đã đề xuất. Nói cách khác, chúng tôi lo ngại rằng thông tin sai lệch có thể khiến mọi người có nhận thức sai lệch (hoặc niềm tin sai lầm) và những nhận thức sai lệch này, đặc biệt là khi chúng xảy ra trong nhóm đông người, có thể gây ra hậu quả kéo theo bất lợi đối với sức khỏe, sự hòa hợp xã hội và bầu không khí chính trị.
At least three observations related to misinformation in the contemporary mass-media environment warrant the attention of researchers, policy makers, and really everyone who watches television, listens to the radio, or reads information online. First of all, people who encounter misinformation tend to believe it, at least initially. Secondly, electronic and print media often do not block many types of misinformation before it appears in content available to large audiences. Thirdly, countering misinformation once it has enjoyed wide exposure can be a resource-intensive effort. ĐOẠN 4
Có ít nhất ba quan sát liên quan đến thông tin sai lệch trong môi trường truyền thông đại chúng đương đại cần được các nhà nghiên cứu, nhà hoạch định chính sách và thực sự là tất cả những ai xem tivi, nghe radio hoặc đọc thông tin trực tuyến chú ý. Trước hết, những người gặp phải thông tin sai lệch có xu hướng tin vào thông tin đó, ít nhất là lúc đầu. Thứ hai, phương tiện truyền thông điện tử và báo in thường không chặn được nhiều loại thông tin sai lệch trước khi chúng trở thành nội dung phục vụ cho nhiều đối tượng. Thứ ba, việc chống lại thông tin sai lệch sau khi nó đã được phủ sóng rộng rãi có thể là một nỗ lực tốn nhiều nguồn lực.
Knowing what happens when people initially encounter misinformation holds tremendous importance for estimating the potential for subsequent problems. Although it is fairly routine for individuals to come across information that is false, the question of exactly how – and when – we mentally label information as true or false has garnered philosophical debate. The dilemma is neatly summarized by a contrast between how the 17th-century philosophers René Descartes and Baruch Spinoza described human information engagement, with conflicting predictions that only recently have been empirically tested in robust ways. Descartes argued that a person only accepts or rejects information after considering its truth or falsehood; Spinoza argued that people accept all encountered information (or misinformation) by default and then subsequently verify or reject it through a separate cognitive process. In recent decades, empirical evidence from the research teams of Erik Asp of the University of Chicago and Daniel Gilbert at Harvard University, among others, has supported Spinoza’s account: people appear to encode all new information as if it were true, even if only momentarily, and later tag the information as being either true or false, a pattern that seems consistent with the observation that mental resources for skepticism physically reside in a different part of the brain than the resources used in perceiving and encoding. ĐOẠN 5
Việc biết được điều gì xảy ra khi mọi người lần đầu tiếp xúc với thông tin sai lệch có tầm quan trọng to lớn trong việc dự đoán khả năng xảy ra các vấn đề sau đó. Mặc dù việc cá nhân tiếp xúc với thông tin sai lệch là khá thường xuyên, nhưng câu hỏi về việc chính xác bằng các nào- và thời điểm nào - chúng ta dán nhãn thông tin trong đầu là đúng hay sai đã gây ra cuộc tranh luận mang tính triết học. Tình thế tiến thoái lưỡng nan này được tóm tắt gọn gàng bằng sự đối lập giữa cách các nhà triết học thế kỷ 17 René Descartes và Baruch Spinoza mô tả sự tương tác thông tin của con người, với những dự đoán mâu thuẫn nhau mà chỉ gần đây mới được kiểm tra thực nghiệm theo những cách quyết liệt. Descartes lập luận rằng một người chỉ chấp nhận hoặc từ chối thông tin sau khi cân nhắc tính đúng đắn hay sai lầm của thông tin đó; Spinoza lập luận rằng mọi người chấp nhận tất cả thông tin gặp phải (hoặc thông tin sai lệch) theo mặc định và sau đó xác minh hoặc từ chối thông qua một quá trình nhận thức riêng biệt. Trong những thập kỷ gần đây, bằng chứng thực nghiệm từ các nhóm nghiên cứu của Erik Asp thuộc Đại học Chicago và Daniel Gilbert thuộc Đại học Harvard cùng nhiều nhóm khác đã ủng hộ cho lý giải của Spinoza: mọi người dường như mã hóa mọi thông tin mới như thể chúng là sự thật, ngay cả khi chỉ trong giây lát, và sau đó gắn nhãn thông tin đó là đúng hoặc sai, một mô hình có vẻ phù hợp với quan sát cho thấy các nguồn lực tinh thần dành cho sự hoài nghi nằm ở một phần khác của não so với các nguồn lực được sử dụng trong việc nhận thức và mã hóa.
What about our second observation that misinformation often can appear in electronic or print media without being preemptively blocked? In support of this, one might consider the nature of regulatory structures in the United States: regulatory agencies here tend to focus on post hoc detection of broadcast information. Organizations such as the Food and Drug Administration (FDA) offer considerable monitoring and notification functions, but these roles typically do not involve preemptive censoring. The FDA oversees direct-to-consumer prescription drug advertising, for example, and has developed mechanisms such as the ‘Bad Ad’ program, through which people can report advertising in apparent violation of FDA guidelines on drug risks. ĐOẠN 6
Còn quan sát thứ hai của chúng ta rằng thông tin sai lệch thường có thể xuất hiện trên phương tiện truyền thông điện tử hoặc báo in mà không bị chặn trước thì sao? Để ủng hộ cho điều này, người ta có thể xem xét bản chất của các cấu trúc quản lý tại Hoa Kỳ: các cơ quan quản lý ở đây có xu hướng tập trung vào việc phát hiện thông tin phát sóng sau sự kiện. Các tổ chức như Cục Quản lý Thực phẩm và Dược phẩm (FDA) cung cấp nhiều hoạt động giám sát và thông báo, nhưng những vai trò này thường không liên quan đến việc kiểm duyệt trước. Ví dụ, FDA giám sát quảng cáo thuốc theo toa trực tiếp đến người tiêu dùng và đã phát triển các cơ chế như chương trình 'Quảng cáo xấu', thông qua đó mọi người có thể báo cáo quảng cáo vi phạm rõ ràng về các hướng dẫn của FDA về rủi ro của thuốc.
Such programs, although laudable and useful, do not keep false advertising off the airwaves. In addition, even misinformation that is successfully corrected can continue to affect attitudes. This leads us to our third observation: a campaign to correct misinformation, even if rhetorically compelling, requires resources and planning to accomplish necessary reach and frequency. For corrective campaigns to be persuasive, audiences need to be able to comprehend them, which requires either effort to frame messages in ways that are accessible or effort to educate and sensitize audiences to the possibility of misinformation. That some audiences might be unaware of the potential for misinformation also suggests the utility of media literacy efforts as early as elementary school. Even with journalists and scholars pointing to the phenomenon of ‘fake news’, people do not distinguish between demonstrably false stories and those based in fact when scanning and processing written information. ĐOẠN 7
Những chương trình như vậy, mặc dù đáng khen ngợi và hữu ích nhưng không thể ngăn chặn quảng cáo sai sự thật trên sóng phát thanh. Ngoài ra, ngay cả thông tin sai lệch được điều chỉnh thành công cũng có thể tiếp tục ảnh hưởng đến thái độ. Điều này đưa chúng ta đến nhận xét thứ ba: một chiến dịch chỉnh sửa thông tin sai lệch, ngay cả khi có sức thuyết phục về mặt hùng biện, cũng cần có nguồn lực và kế hoạch để đạt được độ bao phủ và tần suất cần thiết. Để các chiến dịch chỉnh sửa có sức thuyết phục, đối tượng cần có khả năng hiểu được chúng, điều này đòi hỏi phải nỗ lực định hình thông điệp theo cách dễ tiếp cận hoặc nỗ lực giáo dục và nâng cao nhận thức của đối tượng về khả năng có thể có thông tin sai lệch. Việc một số đối tượng có thể không nhận thức được khả năng có thông tin sai lệch cũng cho thấy tính hữu ích của các nỗ lực nâng cao hiểu biết về phương tiện truyền thông ngay từ bậc tiểu học. Ngay cả khi các nhà báo và học giả chỉ ra hiện tượng 'tin giả', mọi người vẫn không phân biệt được giữa những câu chuyện có thể chứng minh là sai và những câu chuyện có căn cứ thực tế khi lướt đọc và xử lý thông tin được viết.
We live at a time when widespread misinformation is common. Yet at this time many people also are passionately developing potential solutions and remedies. The journey forward undoubtedly will be a long and arduous one. Future remedies will require not only continued theoretical consideration but also the development and maintenance of consistent monitoring tools – and a recognition among fellow members of society that claims which find prominence in the media that are insufficiently based in scientific consensus and social reality should be countered. Misinformation arises as a result of human fallibility and human information needs. To overcome the worst effects of the phenomenon, we will need coordinated efforts over time, rather than any singular one-time panacea we could hope to offer. ĐOẠN 8
Chúng ta đang sống trong thời đại mà thông tin sai lệch tràn lan là điều phổ biến. Tuy nhiên, vào thời điểm này, nhiều người cũng đang say mê phát triển các giải pháp và biện pháp khắc phục tiềm năng. Hành trình phía trước chắc chắn sẽ là một chặng đường dài và gian khổ. Các biện pháp khắc phục trong tương lai không chỉ đòi hỏi phải tiếp tục xem xét lý thuyết mà còn phải phát triển và duy trì các công cụ giám sát nhất quán - và sự công nhận giữa các thành viên khác trong xã hội rằng những tuyên bố nổi bật trên phương tiện truyền thông không dựa trên sự thống nhất có đủ tính khoa học và không dựa trên thực tế xã hội cần phải được phản bác. Thông tin sai lệch phát sinh do sự sai lầm của và nhu cầu thông tin của con người. Để khắc phục những tác động tồi tệ nhất của hiện tượng này, chúng ta sẽ cần những nỗ lực phối hợp theo thời gian, thay vì bất kỳ loại thuốc chữa bách bệnh nào mà chúng ta hi vọng có thể đưa ra.
Questions 27-30
Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write the correct letter in boxes 27-30 on your answer sheet.
27 What point does the writer make about misinformation in the first paragraph?
A Misinformation is a relatively recent phenomenon.
B Some people find it easy to identify misinformation.
C Misinformation changes as it is passed from one person to another.
D There may be a number of reasons for the spread of misinformation.
28 What does the writer say about the role of technology?
A It may at some point provide us with a solution to misinformation.
B It could fundamentally alter the way in which people regard information.
C It has changed the way in which organisations use misinformation.
D It has made it easier for people to check whether information is accurate.
29 What is the writer doing in the fourth paragraph?
A comparing the different opinions people have of misinformation
B explaining how the effects of misinformation have changed over time
C outlining which issues connected with misinformation are significant today
D describing the attitude of policy makers towards misinformation in the media
30 What point does the writer make about regulation in the USA?
A The guidelines issued by the FDA need to be simplified.
B Regulation does not affect people's opinions of new prescription drugs.
C The USA has more regulatory bodies than most other countries.
D Regulation fails to prevent misinformation from appearing in the media.
Questions 31-36
Complete the summary using the list of phrases, A-J, below.
Write the correct letter, A-J, in boxes 31-36 on your answer sheet.
What happens when people encounter misinformation?
Although people have 31 ........................................ to misinformation, there is debate about precisely how and when we label something as true or untrue. The philosophers Descartes and Spinoza had 32 ........................................ about how people engage with information. While Descartes believed that people accept or reject information after considering whether it is true or not, Spinoza argued that people accepted all information they encountered (and by default misinformation) and did not verify or reject it until afterwards. Moreover, Spinoza believed that a distinct 33 ........................................ is involved in these stages. Recent research has provided 34 ........................................ for Spinoza's theory and it would appear that people accept all encountered information as if it were true, even if this is for an extremely 35 ........................................ and do not label the information as true or false until later. This is consistent with the fact that the resources for scepticism and the resources for perceiving and encoding are in 36 ........................................ in the brain.
A constant conflict
B additional evidence
C different locations
D experimental subjects
E short period
F extreme distrust
G frequent exposure
H mental operation
I dubious reason
J different ideas
Questions 37-40
Do the following statements agree with the claims of the writer in Reading Passage 3?
In boxes 37-40 on your answer sheet, write
TRUE if the statement agrees with the claims of the writer
FALSE if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this
37 Campaigns designed to correct misinformation will fail to achieve their purpose if people are unable to understand them.
38 Attempts to teach elementary school students about misinformation have been opposed.
39 It may be possible to overcome the problem of misinformation in a relatively short period.
40 The need to keep up with new information is hugely exaggerated in today's world.
GIẢI CHI TIẾT IELTS READING CAMBRIDGE 19 TEST 1 PASSAGE 3
The persistence and peril of misinformation
Questions 27-30
Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write the correct letter in boxes 27-30 on your answer sheet.
27 What point does the writer make about misinformation in the first paragraph?
Tác giả nêu quan điểm gì về thông tin sai lệch trong đoạn văn đầu tiên?
A Misinformation is a relatively recent phenomenon.
Thông tin sai lệch là một hiện tượng tương đối mới.
B Some people find it easy to identify misinformation.
Một số người thấy dễ dàng xác định được thông tin sai lệch.
C Misinformation changes as it is passed from one person to another.
Thông tin sai lệch thay đổi khi nó được truyền từ người này sang người khác.
D There may be a number of reasons for the spread of misinformation.
Có thể có một số lý do dẫn đến việc lan truyền thông tin sai lệch.
Giải thích: Đoạn 1
Deceiving others can offer an apparent opportunity to gain strategic advantage, to motivate others to action, or even to protect interpersonal bonds
28 What does the writer say about the role of technology?
Tác giả nói gì về vai trò của công nghệ?
A It may at some point provide us with a solution to misinformation.
Đến một lúc nào đó, công nghệ có thể cung cấp cho chúng ta giải pháp cho thông tin sai lệch.
Giải thích: Đoạn 2
Yet the means to correct misinformation might, over time, be found in those same patterns of mass communication and of the facilitated spread of information.
might, over time,= at some point
be found = provide us with a solution
B It could fundamentally alter the way in which people regard information.
Nó có thể thay đổi cơ bản cách mọi người xem xét thông tin.
C It has changed the way in which organisations use misinformation.
Nó đã thay đổi cách các tổ chức sử dụng thông tin sai lệch.
D It has made it easier for people to check whether information is accurate.
Nó giúp mọi người dễ dàng kiểm tra xem thông tin có chính xác hay không.
29 What is the writer doing in the fourth paragraph?
Người viết đang làm gì ở đoạn văn thứ tư?
A comparing the different opinions people have of misinformation
so sánh các ý kiến khác nhau của mọi người về thông tin sai lệch
B explaining how the effects of misinformation have changed over time
giải thích tác động của thông tin sai lệch đã thay đổi như thế nào theo thời gian
C outlining which issues connected with misinformation are significant today
nêu ra những vấn đề quan trọng hiện nay liên quan đến thông tin sai lệch
Giải thích: Đoạn 4
At least three observations related to misinformation in the contemporary mass-media environment warrant the attention of researchers, policy makers, and really everyone who watches television, listens to the radio, or reads information online
D describing the attitude of policy makers towards misinformation in the media
mô tả thái độ của các nhà hoạch định chính sách đối với thông tin sai lệch trên phương tiện truyền thông
30 What point does the writer make about regulation in the USA?
Tác giả đưa ra quan điểm gì về quy định tại Hoa Kỳ?
A The guidelines issued by the FDA need to be simplified.
Các hướng dẫn do FDA ban hành cần được đơn giản hóa.
B Regulation does not affect people's opinions of new prescription drugs.
Quy định không ảnh hưởng đến quan điểm của người dân về các loại thuốc kê đơn mới.
C The USA has more regulatory bodies than most other countries.
Hoa Kỳ có nhiều cơ quan quản lý hơn hầu hết các quốc gia khác.
D Regulation fails to prevent misinformation from appearing in the media.
Quy định không ngăn chặn được thông tin sai lệch xuất hiện trên các phương tiện truyền thông.
Giải thích: Đoạn 7
Such programs, although laudable and useful, do not keep false advertising off the airwaves
Questions 31-36
Complete the summary using the list of phrases, A-J, below.
Write the correct letter, A-J, in boxes 31-36 on your answer sheet.
What happens when people encounter misinformation?
Although people have 31 ............ G frequent exposure............................ to misinformation, there is debate about precisely how and when we label something as true or untrue.
Mặc dù mọi người thường xuyên tiếp xúc với thông tin sai lệch, nhưng vẫn có tranh cãi về cách thức và thời điểm chính xác chúng ta dán nhãn một điều gì đó là đúng hay không đúng.
Giải thích: Đoạn 5
Although it is fairly routine for individuals to come across information that is false, the question of exactly how – and when – we mentally label information as true or false has garnered philosophical debate.
........................ ........................ ........................ ........................ ........................
The philosophers Descartes and Spinoza had 32 .......... J different ideas.............................. about how people engage with information.
Các nhà triết học Descartes và Spinoza có những ý tưởng khác nhau về cách con người tiếp nhận thông tin.
Giải thích: Đoạn 5
The dilemma is neatly summarized by a contrast between how the 17th-century philosophers René Descartes and Baruch Spinoza described human information engagement, with conflicting predictions that only recently have been empirically tested in robust ways.
........................ ........................ ........................ ........................ ........................
While Descartes believed that people accept or reject information after considering whether it is true or not, Spinoza argued that people accepted all information they encountered (and by default misinformation) and did not verify or reject it until afterwards. Moreover, Spinoza believed that a distinct 33 .......... H mental operation.............................. is involved in these stages.
Trong khi Descartes tin rằng mọi người chấp nhận hoặc từ chối thông tin sau khi cân nhắc xem nó có đúng hay không, Spinoza lập luận rằng mọi người chấp nhận mọi thông tin họ gặp phải (và theo mặc định là thông tin sai lệch) và không xác minh hoặc từ chối cho đến sau đó. Hơn nữa, Spinoza tin rằng một hoạt động đầu óc riêng biệt có liên quan đến các giai đoạn này.
Giải thích: Đoạn 5. mental operation = cognitive process
Spinoza argued that people accept all encountered information (or misinformation) by default and then subsequently verify or reject it through a separate cognitive process
........................ ........................ ........................ ........................ ........................
Recent research has provided 34 ........ B additional evidence................................ for Spinoza's theory and it would appear that people accept all encountered information as if it were true, even if this is for an extremely 35 ........... E short period............................. and do not label the information as true or false until later.
Các nghiên cứu gần đây đã cung cấp thêm bằng chứng cho lý thuyết của Spinoza và có vẻ như mọi người chấp nhận mọi thông tin họ gặp phải như thể chúng là sự thật, ngay cả khi chỉ trong một thời gian rất ngắn và không dán nhãn thông tin đó là đúng hay sai cho đến sau này.
Giải thích: Đoạn 5
In recent decades, empirical evidence from the research teams of Erik Asp of the University of Chicago and Daniel Gilbert at Harvard University, among others, has supported Spinoza’s account
people appear to encode all new information as if it were true, even if only momentarily, and later tag the information as being either true or false
........................ ........................ ........................ ........................ ........................ ........................
This is consistent with the fact that the resources for scepticism and the resources for perceiving and encoding are in 36 ............ C different locations............................ in the brain.
Điều này phù hợp với thực tế là các nguồn lực dành cho sự hoài nghi và các nguồn lực dành cho nhận thức và mã hóa nằm ở các vị trí khác nhau trong não.
Giải thích: Đoạn 5
a pattern that seems consistent with the observation that mental resources for skepticism physically reside in a different part of the brain than the resources used in perceiving and encoding
A constant conflict
B additional evidence
C different locations
D experimental subjects
E short period
F extreme distrust
G frequent exposure
H mental operation
I dubious reason
J different ideas
Questions 37-40
Do the following statements agree with the claims of the writer in Reading Passage 3?
In boxes 37-40 on your answer sheet, write
TRUE if the statement agrees with the claims of the writer
FALSE if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this
37.T Campaigns designed to correct misinformation will fail to achieve their purpose if people are unable to understand them.
Giải thích: Đoạn 7
For corrective campaigns to be persuasive, audiences need to be able to comprehend them, which requires either effort to frame messages in ways that are accessible or effort to educate and sensitize audiences to the possibility of misinformation. That some audiences might be unaware of the potential for misinformation also suggests the utility of media literacy efforts as early as elementary school. Even with journalists and scholars pointing to the phenomenon of ‘fake news’, people do not distinguish between demonstrably false stories and those based in fact when scanning and processing written information.
38.NG Attempts to teach elementary school students about misinformation have been opposed.
Giải thích: Đoạn 7
That some audiences might be unaware of the potential for misinformation also suggests the utility of media literacy efforts as early as elementary school
39.F It may be possible to overcome the problem of misinformation in a relatively short period.
Giải thích: Đoạn 8
We live at a time when widespread misinformation is common. Yet at this time many people also are passionately developing potential solutions and remedies. The journey forward undoubtedly will be a long and arduous one.
40.NG The need to keep up with new information is hugely exaggerated in today's world.
Giải thích: Đoạn cuối
Giải và dịch chi tiết CAMBRIDGE 19
Test 1. Passage 1 How tennis rackets have changed
Test 1. Passage 2 The pirates of the ancient Mediterranean
Test 1. Passage 3 The persistence and peril of misinformation
Test 2. Passage 1 The Industrial Revolution in Britain
Test 2. Passage 2 ATHLETES AND STRESS
Test 2. Passage 3 An inquiry into the existence of the gifted child
Test 3. Passage 1 The global importance of wetlands
Test 3. Passage 2 Archaeologists discover evidence of prehistoric island settlers
Test 3. Passage 3 Is the era of artificial speech translation upon us?
Test 4. Passage 1 The impact of climate change on butterflies in Britain
Test 4. Passage 2 Deep-sea mining
Test 4. Passage 3 The Unselfish Gene
27 D
28 A
29 C
30 D
31 G
32 J
33 H
34 B
35 E
36 C
37 YES
38 NOT GIVEN
39 NO
40 NOT GIVEN