Chat hỗ trợ
Chat ngay

GIẢI VÀ DỊCH CHI TIẾT IELTS READING The Unselfish Gene

The Unselfish Gene CAMBRIDGE 19 TEST 4 PASSAGE 1

 

Thumbnail

GIẢI VÀ DỊCH CHI TIẾT IELTS READING CAMBRIDGE 19 TEST 4 PASSAGE 1

The Unselfish Gene


A psychologist gives his view on how humans became self-centred

A.There has long been a general assumption that human beings are essentially selfish. We’re apparently ruthless, with strong impulses to compete against each other for resources and to accumulate power and possessions. If we are kind to one another, it’s usually because we have ulterior motives. If we are good, it’s only because we have managed to control and transcend our innate selfishness and brutality.

Từ lâu đã có một giả định chung rằng con người về bản chất là ích kỷ. Chúng ta rõ ràng là rất tàn nhẫn, với những động cơ mạnh mẽ nhằm cạnh tranh với nhau về tài nguyên và tích lũy quyền lực và tài sản. Nếu chúng ta tử tế với nhau, thì thường là vì chúng ta có động cơ thầm kín. Nếu chúng ta tốt, thì chỉ vì chúng ta đã kiểm soát và vượt qua được sự ích kỷ và tàn bạo vốn có của mình.

B. This bleak view of human nature is closely associated with the science writer Richard Dawkins, whose 1976 book The Selfish Gene became popular because it fitted so well with – and helped to justify – the competitive and individualistic ethos that was so prevalent in late 20th-century societies. Like many others, Dawkins justifies his views with reference to the field of evolutionary psychology. Evolutionary psychology theorises that present-day human traits developed in prehistoric times, during what is termed the ‘environment of evolutionary adaptedness‘.

Quan điểm u tối về bản chất con người này có liên quan chặt chẽ với nhà văn khoa học Richard Dawkins, người có cuốn sách The Selfish Gene xuất bản năm 1976 đã trở nên phổ biến vì nó phù hợp với bản chất cạnh tranh và cá nhân chủ nghĩa rất phổ biến trong các xã hội cuối thế kỷ 20 và đồng thời giúp lý giải những điều này. Giống như nhiều người khác, Dawkins lý giải cho quan điểm của mình bằng cách tham khảo lĩnh vực tâm lý học tiến hóa. Tâm lý học tiến hóa đưa ra giả thuyết rằng các đặc điểm của con người ngày nay phát triển trong thời tiền sử trong cái được gọi là 'môi trường thích nghi tiến hóa'.

C. Prehistory is usually seen as a period of intense competition, when life was such a brutal battle that only those with traits such as selfishness, aggression and ruthlessness survived. And because survival depended on access to resources – such as rivers, forests and animals – there was bound to be conflict between rival groups, which led to the development of traits such as racism and warfare. This seems logical. But, in fact, the assumption on which this all rests – that prehistoric life was a desperate struggle for survival is false.

Tiền sử thường được coi là thời kỳ cạnh tranh khốc liệt, khi cuộc sống là một cuộc chiến tàn khốc đến mức chỉ những người có đặc điểm như ích kỷ, hung hăng và tàn nhẫn mới sống sót. Và vì sự sống còn phụ thuộc vào việc tiếp cận các nguồn tài nguyên - chẳng hạn như sông, rừng và động vật - nên chắc chắn sẽ có xung đột giữa các nhóm đối thủ dẫn đến sự phát triển của các đặc điểm như phân biệt chủng tộc và chiến tranh. Điều này nghe có vẻ hợp lý. Nhưng trên thực tế, tất cả những điều này dựa vào giả định - rằng cuộc sống thời tiền sử là một cuộc đấu tranh tuyệt vọng để sinh tồn là sai lầm.

D. It’s important to remember that in the prehistoric era, the world was very sparsely populated. According to some estimates, around 15,000 years ago, the population of Europe was only 29,000, and the population of the whole world was less than half a million. Humans at that time were hunter-gatherers: people who lived by hunting wild animals and collecting wild plants. With such small population densities, it seems unlikely that prehistoric hunter-gatherer groups had to compete against each other for resources or had any need to develop ruthlessness and competitiveness, or to go to war.

Điều quan trọng cần nhớ là vào thời tiền sử, thế giới có dân số rất thưa thớt. Theo một số ước tính, khoảng 15.000 năm trước, dân số châu Âu chỉ là 29.000 người, và dân số toàn thế giới chưa đến nửa triệu người. Con người vào thời điểm đó là những người săn bắt hái lượm: những người sống bằng cách săn bắt động vật hoang dã và hái lượm thực vật dại. Với mật độ dân số nhỏ như vậy, có vẻ như không có khả năng các nhóm săn bắt hái lượm thời tiền sử phải cạnh tranh với nhau để giành tài nguyên hoặc có bất kỳ nhu cầu nào để phát triển sự tàn nhẫn và tính cạnh tranh, hoặc để đi đến chiến tranh.

E. There is significant evidence to back this notion from contemporary hunter-gatherer groups, who live in the same way as prehistoric humans did. As the anthropologist Bruce Knauft has remarked, hunter-gatherers are characterised by ‘extreme political and sexual egalitarianism‘. Knauft has observed that individuals in such groups don’t accumulate property or possessions and have an ethical obligation to share everything. They also have methods of preserving egalitarianism by ensuring that disparities of status don’t arise.

Có bằng chứng khá rõ ràng xác nhận quan niệm này từ các nhóm săn bắn hái lượm đương thời, những người sống theo cách tương tự với con người thời tiền sử. Như nhà nhân chủng học Bruce Knauft đã nhận xét, những người săn bắn hái lượm có đặc trưng là 'chủ nghĩa bình đẳng chính trị và giới tính cực kỳ rõ ràng'. Knauft đã quan sát thấy rằng những cá nhân trong các nhóm như vậy không tích lũy tài sản hoặc của cải và có nghĩa vụ đạo đức là phải chia sẻ mọi thứ. Họ cũng có các phương pháp để duy trì chủ nghĩa bình đẳng bằng cách đảm bảo rằng không phát sinh sự chênh lệch về địa vị.

F. The !Kung people of southern Africa, for example, swap arrows before going hunting and when an animal is killed, the acclaim does not go to the person who fired the arrow, but to the person the arrow belongs to. And if a person becomes too domineering, the other members of the group ostracise them, exiling the offender from society. Typically in such groups, men do not dictate what women do. Women in hunter-gatherer groups worldwide often benefit from a high level of autonomy, being able to select their own marriage partners, decide what work they do and work whenever they choose to. And if a marriage breaks down, they have custody rights over their children.

Ví dụ, người dân !Kung ở miền Nam châu Phi trao đổi mũi tên trước khi đi săn và khi một con vật bị giết, lời ca ngợi không dành cho người bắn mũi tên, mà dành cho người sở hữu mũi tên. Và nếu một người trở nên quá hống hách, ngang ngược thì những thành viên khác trong nhóm sẽ tẩy chay họ, trục xuất kẻ vi phạm khỏi xã hội. Thông thường trong những nhóm như vậy, đàn ông không ra lệnh cho phụ nữ làm việc gì. Phụ nữ trong các nhóm săn bắn hái lượm trên toàn thế giới thường được hưởng quyền tự chủ rất cao, có thể tự chọn bạn đời, quyết định công việc họ làm và làm việc bất cứ khi nào họ muốn. Và nếu hôn nhân tan vỡ, họ có quyền nuôi con.

G. Many anthropologists believe that societies such as the !Kung were normal until a few thousand years ago, when population growth led to the development of agriculture and a settled lifestyle. In view of the above, there seems little reason to assume that traits such as racism, warfare and male domination should have been selected by evolution – as they would have been of little benefit in the prehistoric era. Individuals who behaved selfishly and ruthlessly would be less likely to survive, since they would have been ostracised from their groups.

Nhiều nhà nhân chủng học tin rằng các xã hội như !Kung là bình thường cho đến vài nghìn năm trước, khi sự gia tăng dân số dẫn đến sự phát triển của nông nghiệp và lối sống ổn định. Theo quan điểm trên, có vẻ như không có nhiều lý do để thấy rằng các đặc điểm như phân biệt chủng tộc, chiến tranh và sự thống trị của nam giới nên được chọn lọc theo quá trình tiến hóa - vì chúng sẽ không có nhiều lợi ích trong thời tiền sử. Những cá nhân cư xử ích kỷ và tàn nhẫn sẽ ít có khả năng sống sót hơn, vì họ sẽ bị tẩy chay khỏi nhóm của mình.

H. It makes more sense, then, to see traits such as cooperation, egalitarianism, altruism and peacefulness as innate characteristics of human beings. These were the traits that were prevalent in human life for tens of thousands of years. So presumably these traits are still strong in us now.

Vậy thì hợp lý hơn khi coi những đặc điểm như hợp tác, bình đẳng, vị tha và hòa bình là những tính cách bẩm sinh của con người. Đây là những đặc điểm phổ biến trong cuộc sống của con người trong hàng chục nghìn năm. Vì vậy, có lẽ những đặc điểm này vẫn còn được thấy rất rõ trong chúng ta cho đến bây giờ.

I. But if prehistoric life wasn’t really as brutal as has often been assumed, why do modern humans behave so selfishly and ruthlessly? Perhaps these negative traits should be seen as a later development, the result of environmental and psychological factors. Research has shown repeatedly that when the natural habitats of primates such as apes and gorillas are disrupted, they tend to become more violent and hierarchical.

Nhưng nếu cuộc sống thời tiền sử không thực sự tàn bạo như người ta vẫn thường nghĩ, tại sao con người hiện đại lại cư xử ích kỷ và tàn nhẫn như vậy? Có lẽ những tính cách tiêu cực này nên được coi là sự phát triển sau này, kết quả của các yếu tố môi trường và tâm lý. Nghiên cứu đã nhiều lần chỉ ra rằng khi môi trường sống tự nhiên của các loài linh trưởng như vượn và khỉ đột bị phá vỡ, chúng có xu hướng trở nên hung dữ và phân cấp hơn.

K. So, it could well be that the same thing has happened to us. I believe that the end of the hunter-gatherer lifestyle and the advent of farming was connected to a psychological change that occurred in some groups of people. There was a new sense of individuality and separateness, which led to a new selfishness, and ultimately to hierarchical societies, patriarchy and warfare. At any rate, these negative traits appear to have developed so recently that it doesn’t seem feasible to explain them in adaptive or evolutionary terms.

Vì vậy, rất có thể điều tương tự đã xảy ra với chúng ta. Tôi tin rằng sự kết thúc của lối sống săn bắt hái lượm và sự ra đời của nghề nông có liên quan đến sự thay đổi tâm lý xảy ra ở một số nhóm người. Có một cảm giác mới về tính cá nhân và sự riêng lẻ, dẫn đến sự ích kỷ mới, và cuối cùng là xã hội phân cấp, chế độ gia trưởng và chiến tranh. Trong mọi trường hợp, những đặc điểm tiêu cực này dường như đã phát triển gần đây đến mức có vẻ không khả thi khi giải thích chúng theo các thuật ngữ thích nghi hoặc tiến hóa.

Questions 27-30

Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write the correct letter in boxes 27-30 on your answer sheet.

27   What is the writer doing in the first paragraph?

  A   setting out two opposing views about human nature
  B   justifying his opinion about our tendency to be greedy
  C   describing a commonly held belief about people's behaviour
  D   explaining why he thinks that humans act in a selfish manner

28   What point is made about Richard Dawkins' book The Selfish Gene?

  A   Its appeal lay in the radical nature of its ideas.
  B   Its success was due to the scientific support it offered.
  C   It presented a view that was in line with the attitudes of its time.
  D   It took an innovative approach to the analysis of human psychology.

29   What does the writer suggest about the prehistoric era in the fourth paragraph?

  A   Societies were more complex than many people believe.
  B   Supplies of natural resources were probably relatively plentiful.
  C   Most estimates about population sizes are likely to be inaccurate.
  D   Humans moved across continents more than was previously thought.

 

30   The writer refers to Bruce Knauft's work as support for the idea that

  A   selfishness is a relatively recent development in human societies.
  B   only people in isolated communities can live in an unselfish manner.
  C   very few lifestyles have survived unchanged since prehistoric times.
  D   hunter-gatherer cultures worldwide are declining in number.

Questions 31-35

Complete the summary below.
Choose ONE WORD ONLY from the passage for each answer.
Write your answers in boxes 31-35 on your answer sheet.

Contemporary hunter-gatherer societies

Bruce Knauft's research shows that contemporary hunter-gatherer societies tend to exhibit a high level of 31 ............................. in all areas of life. In these cultures, distributing resources fairly among all members is a moral obligation. These societies also employ strategies to prevent differences in 32 ............................. occurring: for example, the !Kung follow a custom whereby the credit for one person's success at 33 .......................... is given to another member of the group. Individuals who behave in a 34 .............................. manner are punished by being excluded from the group, and women have a considerable amount of 35 ............................. in choices regarding work and marriage.

Questions 36-40

Do the following statements agree with the views of the writer in Reading Passage 3?

In boxes 36-40 on your answer sheet, write

  YES   if the statement agrees with the views of the writer
  NO   if the statement contradicts the views of the writer
  NOT GIVEN   if it is impossible to say what the writer thinks about this

36   Some anthropologists are mistaken about the point when the number of societies such as the !Kung began to decline.
37   Humans who developed warlike traits in prehistory would have had an advantage over those who did not.
38   Being peaceful and cooperative is a natural way for people to behave.
39   Negative traits are more apparent in some modern cultures than in others.
40   Animal research has failed to reveal a link between changes in the environment and the emergence of aggressive tendencies.

 

GIẢI CHI TIẾT IELTS READING CAMBRIDGE 19 TEST 4 PASSAGE 1

The Unselfish Gene

 

 

Questions 27-30

Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write the correct letter in boxes 27-30 on your answer sheet.

27   What is the writer doing in the first paragraph?

Tác giả đang làm gì trong đoạn văn đầu tiên?

 

  A   setting out two opposing views about human nature

nêu ra hai quan điểm đối lập về bản chất con người


  B   justifying his opinion about our tendency to be greedy

Lý giải cho quan điểm của ông về xu hướng tham lam của chúng ta


C   describing a commonly held belief about people's behavior

mô tả niềm tin phổ biến về hành vi của con người

 

 

Giải thích: đoạn A

There has long been a general assumption that human beings are essentially selfish


  D   explaining why he thinks that humans act in a selfish manner

giải thích lý do tại sao ông nghĩ rằng con người hành động theo cách ích kỷ

 

28   What point is made about Richard Dawkins' book The Selfish Gene?

Cuốn sách The Selfish Gene của Richard Dawkins có điểm gì đáng chú ý?

 

  A   Its appeal lay in the radical nature of its ideas.

Sức hấp dẫn của nó nằm ở tính cấp tiến của những ý tưởng trong đó.

 


  B   Its success was due to the scientific support it offered.

Thành công của nó là nhờ sự chứng minh khoa học mà nó đưa ra.


  C   It presented a view that was in line with the attitudes of its time.

Nó trình bày một quan điểm phù hợp với thái độ của thời đại.

Giải thích: đoạn B

 

This bleak view of human nature is closely associated with the science writer Richard Dawkins, whose 1976 book The Selfish Gene became popular because it fitted so well with – and helped to justify – the competitive and individualistic ethos that was so prevalent in late 20th-century societies.


  D   It took an innovative approach to the analysis of human psychology.

Nó có cách tiếp cận sáng tạo đối với việc phân tích tâm lý con người.

 

29   What does the writer suggest about the prehistoric era in the fourth paragraph?

Tác giả gợi ý gì về thời tiền sử trong đoạn văn thứ tư?

 

  A   Societies were more complex than many people believe.

Xã hội phức tạp hơn nhiều người nghĩ.


B   Supplies of natural resources were probably relatively plentiful.

Nguồn cung cấp tài nguyên thiên nhiên có lẽ tương đối dồi dào.

 

Giải thích: đoạn D, dân số thưa thớt, rải rác nên tài nguyên đủ cho mọi người nên không cần phải tranh giành.

 

It’s important to remember that in the prehistoric era, the world was very sparsely populated.

With such small population densities, it seems unlikely that prehistoric hunter-gatherer groups had to compete against each other for resources


  C   Most estimates about population sizes are likely to be inaccurate.

Hầu hết các ước tính về quy mô dân số có thể không chính xác.


  D   Humans moved across continents more than was previously thought.

Con người di chuyển qua các lục địa nhiều hơn so với suy nghĩ trước đây.

 

 

30   The writer refers to Bruce Knauft's work as support for the idea that

Tác giả đề cập đến nghiên cứu của Bruce Knauft như một sự ủng hộ cho quan niệm rằng

 

Aselfishness is a relatively recent development in human societies.

ích kỷ là một sự phát triển tương đối gần đây trong xã hội loài người.

 

Giải thích: đoạn I

 

Many anthropologists believe that societies such as the !Kung were normal until a few thousand years ago, when population growth led to the development of agriculture and a settled lifestyle. In view of the above, there seems little reason to assume that traits such as racism, warfare and male domination should have been selected by evolution – as they would have been of little benefit in the prehistoric era. Individuals who behaved selfishly and ruthlessly would be less likely to survive, since they would have been ostracised from their groups.

But if prehistoric life wasn’t really as brutal as has often been assumed, why do modern humans behave so selfishly and ruthlessly? Perhaps these negative traits should be seen as a later development, the result of environmental and psychological factors.


  B   only people in isolated communities can live in an unselfish manner.

chỉ những người trong các cộng đồng biệt lập mới có thể sống theo cách vị tha.


  C   very few lifestyles have survived unchanged since prehistoric times.

rất ít lối sống tồn tại mà không thay đổi kể từ thời tiền sử.


  D   hunter-gatherer cultures worldwide are declining in number.

các nền văn hóa săn bắt hái lượm trên toàn thế giới đang suy giảm về số lượng.

 

Questions 31-35

Complete the summary below.
Choose ONE WORD ONLY from the passage for each answer.
Write your answers in boxes 31-35 on your answer sheet.

Contemporary hunter-gatherer societies

Bruce Knauft's research shows that contemporary hunter-gatherer societies tend to exhibit a high level of 31 ..... egalitarianism........................ in all areas of life. In these cultures, distributing resources fairly among all members is a moral obligation.

 

Nghiên cứu của Bruce Knauft cho thấy các xã hội săn bắt hái lượm đương đại có xu hướng thể hiện mức độ bình đẳng cao trong mọi lĩnh vực của cuộc sống. Trong các nền văn hóa này, việc phân bổ tài nguyên một cách công bằng giữa tất cả các thành viên là một nghĩa vụ đạo đức.

 

Giải thích: đoạn E, to exhibit = preserve

As the anthropologist Bruce Knauft has remarked, hunter-gatherers are characterised by ‘extreme political and sexual egalitarianism‘. Knauft has observed that individuals in such groups don’t accumulate property or possessions and have an ethical obligation to share everything. They also have methods of preserving egalitarianism by ensuring that disparities of status don’t arise.

 

 

These societies also employ strategies to prevent differences in 32 .......status...................... occurring: for example, the !Kung follow a custom whereby the credit for one person's success at 33 ...... hunting.................... is given to another member of the group.

Những xã hội này cũng sử dụng các chiến lược để ngăn ngừa sự khác biệt về địa vị xảy ra: ví dụ, người !Kung có phong tục là ghi nhận thành tích săn bắn của một người sẽ được trao cho một thành viên khác trong nhóm.

 

Giải thích: đoạn E, disparities = differences

They also have methods of preserving egalitarianism by ensuring that disparities of status don’t arise.

Giải thích: đoạn F

 

The !Kung people of southern Africa, for example, swap arrows before going hunting and when an animal is killed, the acclaim does not go to the person who fired the arrow, but to the person the arrow belongs to.

 

 Individuals who behave in a 34 ........ domineering...................... manner are punished by being excluded from the group, and women have a considerable amount of 35 ........ autonomy..................... in choices regarding work and marriage.

Những cá nhân có hành vi độc đoán sẽ bị trừng phạt bằng cách bị loại khỏi nhóm, và phụ nữ có quyền tự chủ đáng kể trong việc lựa chọn công việc và hôn nhân.

 

Giải thích: đoạn F

The !Kung people of southern Africa, for example, swap arrows before going hunting and when an animal is killed, the acclaim does not go to the person who fired the arrow, but to the person the arrow belongs to. And if a person becomes too domineering, the other members of the group ostracise them, exiling the offender from society. Typically in such groups, men do not dictate what women do. Women in hunter-gatherer groups worldwide often benefit from a high level of autonomy, being able to select their own marriage partners, decide what work they do and work whenever they choose to. And if a marriage breaks down, they have custody rights over their children.

 

 

Questions 36-40

Do the following statements agree with the views of the writer in Reading Passage 3?

In boxes 36-40 on your answer sheet, write

  YES   if the statement agrees with the views of the writer
  NO   if the statement contradicts the views of the writer
  NOT GIVEN   if it is impossible to say what the writer thinks about this

  36.NG   Some anthropologists are mistaken about the point when the number of societies such as the !Kung began to decline.

Một số nhà nhân chủng học đã nhầm lẫn về thời điểm mà số lượng các xã hội như !Kung bắt đầu suy giảm.


  37.F   Humans who developed warlike traits in prehistory would have had an advantage over those who did not.

Những con người phát triển các đặc điểm hiếu chiến trong thời tiền sử sẽ có lợi thế hơn những người không có.

 

Giải thích: Đoạn G

In view of the above, there seems little reason to assume that traits such as racism, warfare and male domination should have been selected by evolution – as they would have been of little benefit in the prehistoric era. Individuals who behaved selfishly and ruthlessly would be less likely to survive, since they would have been ostracised from their groups.


  38.T   Being peaceful and cooperative is a natural way for people to behave.

Hòa bình và hợp tác là cách cư xử tự nhiên của con người.

 

 

Giải thích: Đoạn H

It makes more sense, then, to see traits such as cooperation, egalitarianism, altruism and peacefulness as innate characteristics of human beings. These were the traits that were prevalent in human life for tens of thousands of years. So presumably these traits are still strong in us now.

 


  39.NG   Negative traits are more apparent in some modern cultures than in others.

Các đặc điểm tiêu cực rõ ràng hơn ở một số nền văn hóa hiện đại so với những nền văn hóa khác.

 

Giải thích: Đoạn K

I believe that the end of the hunter-gatherer lifestyle and the advent of farming was connected to a psychological change that occurred in some groups of people. There was a new sense of individuality and separateness, which led to a new selfishness, and ultimately to hierarchical societies, patriarchy and warfare. At any rate, these negative traits appear to have developed so recently that it doesn’t seem feasible to explain them in adaptive or evolutionary terms.

 


  40.F   Animal research has failed to reveal a link between changes in the environment and the emergence of aggressive tendencies.

Nghiên cứu trên động vật đã không phát hiện ra mối liên hệ giữa những thay đổi trong môi trường và sự xuất hiện của các xu hướng hung hăng.

 

Giải thích: Đoạn I

But if prehistoric life wasn’t really as brutal as has often been assumed, why do modern humans behave so selfishly and ruthlessly? Perhaps these negative traits should be seen as a later development, the result of environmental and psychological factors. Research has shown repeatedly that when the natural habitats of primates such as apes and gorillas are disrupted, they tend to become more violent and hierarchical.

 

Giải và dịch chi tiết CAMBRIDGE 19

Test 1. Passage 1 How tennis rackets have changed

Test 1. Passage 2 The pirates of the ancient Mediterranean

Test 1. Passage 3 The persistence and peril of misinformation

Test 2. Passage 1 The Industrial Revolution in Britain

Test 2. Passage 2 ATHLETES AND STRESS

Test 2. Passage 3 An inquiry into the existence of the gifted child

Test 3. Passage 1 The global importance of wetlands

Test 3. Passage 2 Archaeologists discover evidence of prehistoric island settlers

Test 3. Passage 3 Is the era of artificial speech translation upon us?

Test 4. Passage 1 The impact of climate change on butterflies in Britain

Test 4. Passage 2 Deep-sea mining

Test 4. Passage 3 The Unselfish Gene

 

ĐÁP ÁN

27 C
28 C
29 B
30 A
31 egalitarianism
32 status
33 hunting
34 domineering
35 autonomy
36 NOT GIVEN
37 NO
38 YES
39 NOT GIVEN
40 NO

 

 

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

DMCA.com Protection Status