GIẢI VÀ DỊCH CHI TIẾT IELTS READING CAMBRIDGE 19 TEST 2 PASSAGE 3
An inquiry into the existence of the gifted child
Let us start by looking at a modern "genius'. Maryam Mirzakhani, who died at the early age of 40. She was the only woman to win the Fields Medal - the mathematical equivalent of a Nobel prize. It would be easy to assume that someone as special as Mirzakhani must have been one of those ‘gifted’ children, those who have an extraordinary ability in a specific sphere of activity or knowledge. But look closer and a different story emerges. Mirzakhani was born in Tehran, Iran. She went to a highly selective girls school but maths wasn't her interest - reading was. She loved novels and would read anything she could lay her hands on. As for maths, she did rather poorly at it for the first couple of years in her middle school, but became interested when her elder brother told her about what he'd learned. He shared a famous maths problem from a magazine that fascinated her - and she was hooked. ĐOẠN 1
Chúng ta hãy bắt đầu bằng cách xem xét một "thiên tài" thời hiện đại. Maryam Mirzakhani, người đã mất ở tuổi 40. Bà là người phụ nữ duy nhất giành được Huy chương Fields - giải thưởng toán học tương đương với giải Nobel. Sẽ dễ dàng cho rằng một người đặc biệt như Mirzakhani hẳn phải là một trong những đứa trẻ "có năng khiếu", những người có khả năng phi thường trong một lĩnh vực hoạt động hoặc kiến thức cụ thể. Nhưng hãy xem xét kỹ hơn và một câu chuyện khác sẽ xuất hiện. Mirzakhani sinh ra ở Tehran, Iran. Cô theo học tại một trường nữ sinh được chọn lọc khắt khe nhưng toán học không phải là sở thích của cô - mà là đọc sách. Cô thích tiểu thuyết và sẽ đọc bất cứ thứ gì cô có thể tìm thấy. Về toán học, cô học khá kém trong vài năm đầu ở trường trung học cơ sở, nhưng đã trở nên hứng thú khi anh trai cô kể cho cô nghe về những gì anh đã học được. Anh ấy đã chia sẻ một bài toán toán học nổi tiếng từ một tạp chí khiến cô say mê - và cô đã bị cuốn vào toán học.
In adult life it is clear that she was curious, excited by what she did and also resolute in the face of setbacks. One of her comments sums it up. 'Of course, the most rewarding part is the "Aha* moment, the excitement of discovery and enjoyment of understanding something new ... But most of the time, doing mathematics for me is like being on a long hike with no trail and no end in sight." That trail took her to the heights of original research into mathematics. ĐOẠN 2
Trong cuộc sống lúc trưởng thành, rõ ràng là bà rất tò mò, phấn khích với những gì mình làm và cũng kiên quyết trước những thất bại. Một trong những bình luận của bà đã tóm tắt lại điều đó. 'Tất nhiên, phần xứng đáng nhất là khoảnh khắc "Aha*, sự hào hứng khi khám phá và thích thú khi hiểu được điều gì đó mới mẻ. Nhưng hầu hết thời gian, làm toán đối với tôi giống như đang đi bộ đường dài không có con đường rõ ràng và không thấy điểm kết thúc." Con đường đó đã đưa bà đến đỉnh cao của nghiên cứu độc đáo trong toán học.
Is her background unusual? Apparently not. Most Nobel prize winners were unexceptional in childhood. Einstein was slow to talk as a baby. He failed the general part of the entry test to Zurich Polytechnic - though they let him in because of high physics and maths scores. He struggled at work initially, but he kept plugging away and eventually rewrote the laws of Newtonian mechanics with his theory of relativity. ĐOẠN 3
Có phải lý lịch của bà ấy khác thường không? Rõ ràng là không. Hầu hết những người đoạt giải Nobel đều không có gì đặc biệt khi còn nhỏ. Einstein chậm nói khi còn là một đứa trẻ. Ông đã trượt phần thi chung của bài kiểm tra đầu vào của trường Bách khoa Zurich - mặc dù họ đã cho ông vào vì điểm vật lý và toán cao. Lúc đầu, ông đã vật lộn trong công việc, nhưng ông vẫn tiếp tục cố gắng và cuối cùng đã viết lại các định luật của cơ học Newton bằng thuyết tương đối của mình.
There has been a considerable amount of research on high performance over the last century that suggests it goes way beyond tested intelligence. On top of that, research is clear that brains are flexible, new neural pathways can be created, and IQ isn't fixed. For example, just because you can read stories with hundreds of pages at the age of five doesn't mean you will still be ahead of your contemporaries in your teens. ĐOẠN 4
Đã có một lượng lớn nghiên cứu về thành tích cao trong thế kỷ qua cho thấy thành tích cao không hoàn toàn nằm ở trí thông minh được kiểm tra. Trên hết, nghiên cứu chỉ ra rõ ràng rằng não bộ linh hoạt và có thể tạo ra các đường dẫn thần kinh mới và chỉ số IQ không phải là không thay đổi. Ví dụ, chỉ vì bạn có thể đọc những câu chuyện dài hàng trăm trang ở tuổi lên năm không có nghĩa là bạn vẫn sẽ vượt trội hơn những người cùng thời lúc lên tuổi thiếu niên.
While the jury is out on giftedness being innate and other factors potentially making the difference, what is certain is that the behaviours associated with high levels of performance are replicable and most can be taught - even traits such as curiosity. ĐOẠN 5
Trong khi vẫn chưa có kết luận về việc năng khiếu là bẩm sinh hay các yếu tố khác có khả năng tạo nên sự khác biệt, điều chắc chắn là các hành vi liên quan đến thành tích cao đều có thể sao chép được và hầu hết đều có thể học được - ngay cả những đặc điểm như tính tò mò.
According to my colleague Prof' Deboral Eyre, with whom I've collaborated on the book Great Minds and How to Grow Them, the latest neuroscience and psychological research suggests most individuals can reach levels of performance associated in school with the gifted and talented. However, they must be taught the right attitudes and approaches to their learning and develop the attributes of high performers -curiosity, persistence and hard work, for example -an approach Eyre calls "high performance learning'. Critically, they need the right support in developing those approaches at home as well as at school. ĐOẠN 6
Theo đồng nghiệp của tôi, Giáo sư Deboral Eyre, người mà tôi đã cộng tác trong cuốn sách Great Minds and How to Grow Them, các nghiên cứu khoa học thần kinh và tâm lý mới nhất cho thấy hầu hết các cá nhân có thể đạt được mức thành tích liên quan đến trường lớp ngang với những người có năng khiếu và tài năng. Tuy nhiên, họ phải được dạy các thái độ và cách tiếp cận đúng đắn đối với việc học của mình và phát triển các tính cách của những người có thành tích cao - ví dụ như sự tò mò, tính kiên trì và làm việc chăm chỉ - một cách tiếp cận mà Eyre gọi là "học tập thành tích cao". Điều quan trọng là họ cần sự hỗ trợ phù hợp để phát triển các cách tiếp cận đó ở nhà cũng như ở trường.
Prof Anders Ericsson, an eminent education psychologist at Florida State University, US, is the co-author of Peak: Secrets from the New Science of Expertise. After research going back to 1980 into diverse achievements, from music to memory to sport, he doesn't think unique and innate talents are at the heart of performance. Deliberate practice, that stretches you every step of the way, and around 10,000 hours of it, is what produces the goods. It's not a magic number the highest performers move on to doing a whole lot more, of course. Ericsson's memory research is particularly interesting because random students, trained in memory techniques for the study, went on to outperform others thought to have innately superior memories those who you might call gifted. ĐOẠN 7
Giáo sư Anders Ericsson, một nhà tâm lý học giáo dục lỗi lạc tại Đại học bang Florida, Hoa Kỳ, là đồng tác giả của Peak: Secrets from the New Science of Expertise. Sau khi nghiên cứu từ năm 1980 về nhiếu thành tích khác nhau từ âm nhạc đến trí nhớ đến thể thao, ông không nghĩ rằng tài năng độc đáo và bẩm sinh là cốt lõi của việc đạt được thành tích. Luyện tập có chủ đích giúp bạn tiến xa hơn trong từng bước, và khoảng 10.000 giờ luyện tập chính là thứ tạo nên thành quả. Tất nhiên, đó không phải là con số kỳ diệu mà những người có thành tích cao nhất sẽ tiếp tục làm nhiều hơn thế nữa. Nghiên cứu về trí nhớ của Ericsson đặc biệt thú vị vì những sinh viên ngẫu nhiên được đào tạo về các kỹ thuật ghi nhớ cho nghiên cứu này đã vượt trội hơn những người khác được cho là có trí nhớ vượt trội bẩm sinh - những người mà bạn có thể gọi là có năng khiếu.
But it is perhaps the work of Benjamin Bloom, another distinguished American educationist working in the 1980s, that gives the most pause for thought. Bloom's team looked at a group of extraordinarily high achieving people in disciplines as varied as ballet, swimming, piano, tennis, maths, sculpture and neurology. He found a pattern of parents encouraging and supporting their children, often in areas they enjoyed themselves. Bloom's outstanding people had worked very hard and consistently at something they had become hooked on when at a young age, and their parents all emerged as having strong work ethics themselves. ĐOẠN 8
Nhưng có lẽ công trình của Benjamin Bloom, một nhà giáo dục người Mỹ lỗi lạc khác làm việc vào những năm 1980, là công trình khiến chúng ta phải suy nghĩ nhiều nhất. Nhóm của Bloom đã xem xét một nhóm người có thành tích cực kỳ cao trong các lĩnh vực đa dạng như ba lê, bơi lội, piano, quần vợt, toán học, điêu khắc và thần kinh học. Ông đã tìm thấy một hình thức mà cha mẹ khuyến khích và hỗ trợ con cái của mình thường là trong các lĩnh vực mà họ thích. Những người xuất sắc trong công trình nghiên cứu của Bloom đã làm việc rất chăm chỉ và nhất quán với một thứ mà họ đã say mê khi còn nhỏ, và cha mẹ của họ đều thể hiện rõ là bản thân họ là những người có đạo đức làm việc tốt.
Eyre says we know how high performers learn. From that she has developed a high performing learning approach. She is working on this with a group of schools, both in Britain and abroad. Some spin-off research, which looked in detail at 24 of the 3,000 children being studied who were succeeding despite difficult circumstances, found something remarkable. Half were getting free school meals because of poverty, more than half were living with a single parent, and four in five were living in disadvantaged areas. Interviews uncovered strong evidence of an adult or adults in the child's life who valued and supported education, either in the immediate or extended family or in the child's wider community. Children talked about the need to work hard at school, to listen in class and keep trying. ĐOẠN 9
Eyre nói rằng chúng ta biết những người có thành tích cao học như thế nào. Từ đó, cô đã phát triển một phương pháp học tập có thành tích cao. Cô đang nghiên cứu về điều này với một nhóm các trường học cả ở Anh và nước ngoài. Một số nghiên cứu phụ xem xét chi tiết 24 trong số 3.000 trẻ em đang được nghiên cứu, những đứa trẻ đã thành công mặc dù có hoàn cảnh khó khăn đã phát hiện ra một điều đáng chú ý. Một nửa được ăn trưa miễn phí tại trường vì nghèo đói, hơn một nửa sống với cha hoặc mẹ đơn thân và bốn trong số năm trẻ sống ở những khu vực khó khăn. Các cuộc phỏng vấn đã phát hiện ra bằng chứng rõ ràng về một người lớn hoặc những người lớn trong cuộc sống của trẻ coi trọng và ủng hộ sự giáo dục hoặc trong gia đình trực hệ ( gồm cha, mẹ và con cái) hoặc gia đình mở rộng ( có thêm ông bà các thế hệ cùng sống với nhau) hoặc trong cộng đồng rộng lớn hơn của đứa trẻ. Trẻ em nói về việc cần phải học tập chăm chỉ ở trường, lắng nghe trong lớp và tiếp tục cố gắng.
Let us end with Einstein, the epitome of a genius. He clearly had curiosity, character and determination. He struggled against rejection in early life but was undeterred. Did he think he was a genius or even gifted? He once wrote: ‘It's not that I'm so smart, it's just that I stay with problems longer. Most people say it is the intellect which makes a great scientist. They are wrong: it is character. ĐOẠN 10
Chúng ta hãy kết thúc với Einstein, hình mẫu của một thiên tài. Rõ ràng ông có tính tò mò, nghị lực và quyết tâm. Ông đã vật lộn chống lại sự khước từ của cuộc sống lúc thuở ban đầu nhưng ông cố gắng nhưng không hề nao núng. Ông có nghĩ mình là một thiên tài hay thậm chí là có năng khiếu không? Ông đã từng viết: 'Không phải là tôi quá thông minh, chỉ là tôi ở lại với các vấn đề lâu hơn. Hầu hết mọi người nói rằng trí tuệ tạo nên một nhà khoa học vĩ đại. Họ đã sai: đó là nghị lực.
Maryam Mirzakhani
Maryam Mirzakhani is regarded as 27 ........................................ in the field of mathematics because she was the only female holder of the prestigious Fields Medal - a record that she retained at the time of her death. However, maths held little 28 ........................................ for her as a child and in fact her performance was below average until she was 29 ........................................ by a difficult puzzle that one of her siblings showed her.
Later, as a professional mathematician, she had an inquiring mind and proved herself to be 30 ........................................ when things did not go smoothly. She said she got the greatest 31 ........................................ from making ground-breaking discoveries and in fact she was responsible for some extremely 32 ........................................ mathematical studies.
A appeal
B determined
C intrigued
D single
E achievement
F devoted
G involved
H unique
I innovative
J satisfaction
K intent
Questions 33-37
Do the following statements agree with the claims of the writer in Reading Passage 3?
In boxes 33-37 on your answer sheet, write
TRUE if the statement agrees with the claims of the writer
FALSE if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this
33 Many people who ended up winning prestigious intellectual prizes only reached an average standard when young.
34 Einstein's failures as a young man were due to his lack of confidence.
35 It is difficult to reach agreement on whether some children are actually born gifted.
36 Einstein was upset by the public's view of his life's work.
37 Einstein put his success down to the speed at which he dealt with scientific questions.
Questions 38-40
Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write the correct letter in boxes 38-40 on your answer sheet.
38 What does Eyre believe is needed for children to equal 'gifted' standards?
A strict discipline from the teaching staff
B assistance from their peers in the classroom
C the development of a spirit of inquiry towards their studies
D the determination to surpass everyone else's achievements
39 What is the result of Ericsson's research?
A Very gifted students do not need to work on improving memory skills.
B Being born with a special gift is not the key factor in becoming expert.
C Including time for physical exercise is crucial in raising performance.
D 10,000 hours of relevant and demanding work will create a genius.
40 In the penultimate paragraph, it is stated the key to some deprived children's success is
A a regular and nourishing diet at home.
B the loving support of more than one parent.
C a community which has well-funded facilities for learning.
D the guidance of someone who recognises the benefits of learning.
GIẢI CHI TIẾT IELTS READING CAMBRIDGE 19 TEST 2 PASSAGE 3
An inquiry into the existence of the gifted child
Maryam Mirzakhani
Maryam Mirzakhani is regarded as 27 .......... H unique................ in the field of mathematics because she was the only female holder of the prestigious Fields Medal - a record that she retained at the time of her death.
Maryam Mirzakhani được coi là người độc nhất trong lĩnh vực toán học vì bà là người phụ nữ duy nhất nhận được Huy chương Fields danh giá - một kỷ lục mà bà vẫn giữ cho đến khi qua đời.
Giải thích: đoạn 1
Let us start by looking at a modern "genius'. Maryam Mirzakhani, who died at the early age of 40. She was the only woman to win the Fields Medal - the mathematical equivalent of a Nobel prize.
----------------------------------------------------------------------------------------------
However, maths held little 28 ......... A appeal............................... for her as a child and in fact her performance was below average until she was 29 ................ C intrigued........................ by a difficult puzzle that one of her siblings showed her.
Tuy nhiên, toán học không thực sự hấp dẫn bà khi còn nhỏ và trên thực tế, thành tích học tập của bà còn dưới mức trung bình cho đến khi bà bị cuốn hút bởi một câu hỏi khó mà một trong những anh chị em của bà cho bà xem.
Giải thích: đoạn 1
She went to a highly selective girls’school but maths wasn't her interest - reading was. She loved novels and would read anything she could lay her hands on. As for maths, she did rather poorly at it for the first couple of years in her middle school, but became interested when her elder brother told her about what he'd learned. He shared a famous maths problem from a magazine that fascinated her - and she was hooked.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Later, as a professional mathematician, she had an inquiring mind and proved herself to be 30 ......... B determined............................... when things did not go smoothly.
Sau này, với tư cách là một nhà toán học chuyên nghiệp, bà có đầu óc ham học hỏi và chứng tỏ mình là người quyết tâm khi mọi việc không diễn ra suôn sẻ.
Giải thích: đoạn 2, be determined = resolute in the face of setbacks
In adult life it is clear that she was curious, excited by what she did and also resolute in the face of setbacks
----------------------------------------------------------------------------------------------
She said she got the greatest 31 ......... J satisfaction......... from making ground-breaking discoveries and in fact she was responsible for some extremely 32 .......... I innovative.............................. mathematical studies.
Bà cho biết bà cảm thấy thỏa mãn nhất khi có những khám phá mang tính đột phá và thực tế, bà chính là người chịu trách nhiệm cho một số nghiên cứu toán học cực kỳ sáng tạo.
Giải thích: đoạn 2, Aha* moment =the gratest satisfaction
'Of course, the most rewarding part is the "Aha* moment, the excitement of discovery and enjoyment of understanding something new ...
original research = innovative mathematical studies
That trail took her to the heights of original research into mathematics.
A appeal
B determined
C intrigued
D single
E achievement
F devoted
G involved
H unique
I innovative
J satisfaction
K intent
Questions 33-37
Do the following statements agree with the claims of the writer in Reading Passage 3?
In boxes 33-37 on your answer sheet, write
TRUE if the statement agrees with the claims of the writer
FALSE if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this
33.T Many people who ended up winning prestigious intellectual prizes only reached an average standard when young.
Nhiều người đã giành được các giải thưởng trí tuệ danh giá chỉ đạt được trình độ trung bình khi còn trẻ.
Giải thích: đoạn 3
Most Nobel prize winners were unexceptional in childhood.
34.NG Einstein's failures as a young man were due to his lack of confidence.
Những thất bại của Einstein khi còn trẻ là do ông thiếu tự tin.
Giải thích: đoạn 3
Einstein was slow to talk as a baby. He failed the general part of the entry test to Zurich Polytechnic - though they let him in because of high physics and maths scores.
35.T It is difficult to reach agreement on whether some children are actually born gifted.
Rất khó để đạt được sự thống nhất về việc liệu một số trẻ em có thực sự có năng khiếu bẩm sinh hay không.
Giải thích: đoạn 5
the jury is (still) out (idiom): If the jury is (still) out on a subject, people do not yet know the answer or have not yet decided if it is good or bad:
Ex: The jury's still out on the safety of irradiated food.
While the jury is out on giftedness being innate and other factors potentially making the difference, what is certain is that the behaviours associated with high levels of performance are replicable and most can be taught - even traits such as curiosity
36.NG Einstein was upset by the public's view of his life's work.
Einstein cảm thấy khó chịu trước cái nhìn của công chúng về sự nghiệp của ông.
37.F Einstein put his success down to the speed at which he dealt with scientific questions.
Einstein cho rằng thành công của ông là do tốc độ giải quyết các câu hỏi khoa học
Giải thích: đoạn 10
Let us end with Einstein, the epitome of a genius. He clearly had curiosity, character and determination. He struggled against rejection in early life but was undeterred. Did he think he was a genius or even gifted? He once wrote: ‘It's not that I'm so smart, it's just that I stay with problems longer. Most people say it is the intellect which makes a great scientist. They are wrong: it is character.
Questions 38-40
Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write the correct letter in boxes 38-40 on your answer sheet.
38 What does Eyre believe is needed for children to equal 'gifted' standards?
Eyre tin rằng trẻ em cần những gì để đạt được tiêu chuẩn 'có năng khiếu'?
A strict discipline from the teaching staff
Kỷ luật nghiêm ngặt từ đội ngũ giáo viên
B assistance from their peers in the classroom
sự giúp đỡ của các bạn trong lớp
C the development of a spirit of inquiry towards their studies
phát triển tinh thần ham học hỏi trong học tập
Giải thích: đoạn 6
According to my colleague Prof' Deboral Eyre, with whom I've collaborated on the book Great Minds and How to Grow Them, the latest neuroscience and psychological research suggests most individuals can reach levels of performance associated in school with the gifted and talented. However, they must be taught the right attitudes and approaches to their learning and develop the attributes of high performers -curiosity, persistence and hard work, for example -an approach Eyre calls "high performance learning'. Critically, they need the right support in developing those approaches at home as well as at school.
D the determination to surpass everyone else's achievements
quyết tâm vượt qua thành tích của người khác
39 What is the result of Ericsson's research?
Kết quả nghiên cứu của Ericsson là gì?
A Very gifted students do not need to work on improving memory skills.
Học sinh rất có năng khiếu không cần phải rèn luyện kỹ năng ghi nhớ.
B Being born with a special gift is not the key factor in becoming expert.
Sinh ra với năng khiếu đặc biệt không phải là yếu tố then chốt để trở thành chuyên gia.
Giải thích: đoạn 7
Prof Anders Ericsson, an eminent education psychologist at Florida State University, US, is the co-author of Peak: Secrets from the New Science of Expertise. After research going back to 1980 into diverse achievements, from music to memory to sport, he doesn't think unique and innate talents are at the heart of performance. Deliberate practice, that stretches you every step of the way, and around 10,000 hours of it, is what produces the goods.
C Including time for physical exercise is crucial in raising performance.
Bao gồm thời gian tập thể dục là rất quan trọng trong việc nâng cao hiệu suất.
D 10,000 hours of relevant and demanding work will create a genius.
10.000 giờ làm việc phù hợp và đòi hỏi khắt khe sẽ tạo ra một thiên tài.
40 In the penultimate paragraph, it is stated the key to some deprived children's success is
Trong đoạn văn áp chót, có nêu rằng chìa khóa thành công của một số trẻ em nghèo là
A a regular and nourishing diet at home.
một chế độ ăn uống đều đặn và bổ dưỡng tại nhà.
B the loving support of more than one parent.
sự hỗ trợ yêu thương của nhiều phụ huynh.
C a community which has well-funded facilities for learning.
một cộng đồng có cơ sở vật chất được tài trợ tốt cho việc học tập.
D the guidance of someone who recognises the benefits of learning.
sự hướng dẫn của người nhận ra lợi ích của việc học.
Giải thích: đoạn 9, uncovered = found
Interviews uncovered strong evidence of an adult or adults in the child's life who valued and supported education, either in the immediate or extended family or in the child's wider community
Giải và dịch chi tiết CAMBRIDGE 19
Test 1. Passage 1 How tennis rackets have changed
Test 1. Passage 2 The pirates of the ancient Mediterranean
Test 1. Passage 3 The persistence and peril of misinformation
Test 2. Passage 1 The Industrial Revolution in Britain
Test 2. Passage 2 ATHLETES AND STRESS
Test 2. Passage 3 An inquiry into the existence of the gifted child
Test 3. Passage 1 The global importance of wetlands
Test 3. Passage 2 Archaeologists discover evidence of prehistoric island settlers
Test 3. Passage 3 Is the era of artificial speech translation upon us?
Test 4. Passage 1 The impact of climate change on butterflies in Britain
Test 4. Passage 2 Deep-sea mining
Test 4. Passage 3 The Unselfish Gene
Question |
Answer |
27 |
H |
28 |
A |
29 |
C |
30 |
B |
31 |
J |
32 |
I |
33 |
YES |
34 |
NOT GIVEN |
35 |
YES |
36 |
NOT GIVEN |
37 |
NO |
38 |
C |
39 |
B |
40 |
D |