Chat hỗ trợ
Chat ngay

GIẢI VÀ DỊCH CHI TIẾT IELTS READING ATHLETES AND STRESS

ATHLETES AND STRESS CAMBRIDGE 19 TEST 2 PASSAGE 2

 

Thumbnail

GIẢI VÀ DỊCH CHI TIẾT IELTS READING CAMBRIDGE 19 TEST 2 PASSAGE 2

 

ATHLETES AND STRESS

 

A. It isn't easy being a professional athlete. Not only are the physical demands greater than most people could handle, athletes also face intense psychological pressure during competition. This is something that British tennis player Emma Raducanu wrote about on social media following her withdrawal from the 2021 Wimbledon tournament. Though the young player had been doing well in the tournament, she began having difficulty regulating her breathing and heart rate during a match, which she later attributed to 'the accumulation of the excitement and the buzz'.

Trở thành một vận động viên chuyên nghiệp không phải là điều dễ dàng. Không chỉ những yêu cầu về thể chất phải tốt hơn khả năng xử lý của hầu hết mọi người, các vận động viên còn phải đối mặt với áp lực tâm lý dữ dội trong quá trình thi đấu. Đây là điều mà tay vợt người Anh Emma Raducanu đã viết trên mạng xã hội sau khi cô rút lui khỏi giải đấu Wimbledon 2021. Mặc dù tay vợt trẻ này đã chơi tốt trong giải đấu này, cô bắt đầu gặp khó khăn trong việc điều chỉnh nhịp thở và nhịp tim trong một trận đấu, sau đó cô cho rằng đó là do "sự tích tụ của việc bị kích thích và sự phấn khích".

 

B. For athletes, some level of performance stress is almost unavoidable, but there are many different factors that dictate just how people's minds and bodies respond to stressful events. Typically, stress is the result of an exchange between two factors: demands and resources. An athlete may feel stressed about an event if they feel the demands on them are greater than they can handle. These demands include the high level of physical and mental effort required to succeed, and also the athlete's concerns about the difficulty of the event, their chance of succeeding, and any potential dangers such as injury. Resources, on the other hand, are a person's ability to cope with these demands. These include factors such as the competitor's degree of confidence, how much they believe they can control the situation's outcome, and whether they're looking forward to the event or not.

Đối với các vận động viên, gần như là không thể tránh khỏi một số mức độ căng thẳng về phong độ, nhưng có nhiều yếu tố khác nhau quyết định cách tâm trí và cơ thể của mọi người phản ứng với các sự việc gây căng thẳng. Thông thường, căng thẳng là kết quả của sự trao đổi qua lại giữa hai yếu tố: yêu cầu và nguồn lực. Một vận động viên có thể cảm thấy căng thẳng về một sự kiện nếu họ cảm thấy những yêu cầu đối với họ lớn hơn khả năng xử lý của họ. Những yêu cầu này bao gồm yêu cầu cao về mức độ nỗ lực thể chất và tinh thần cần thiết để thành công cũng như mối lo ngại của vận động viên về độ khó của sự kiện, về cơ hội thành công của họ và bất kỳ mối nguy hiểm tiềm ẩn nào như chấn thương. Mặt khác, nguồn  lực là khả năng mà một người dùng để đối phó với những yêu cầu này. Chúng bao gồm các yếu tố như mức độ tự tin của đối thủ, mức độ tự tin kiểm soát kết quả trong các tình huống của họ và mức độ mong chờ sự kiện diễn ra của họ.

 

C. Each new demand or change in circumstances affects whether a person responds positively or negatively to stress. Typically, the more resources a person feels they have in handling the situation, the more positive their stress response. This positive stress response is called a challenge state, but should the person feel there are too many demands placed on them, the more likely they are to experience a negative stress response - known as a threat state. Research shows that the challenge states lead to good performance, while threat states lead to poorer performance. So, in Emma, Raducanu's case, a much larger audience, higher expectations and facing a more skilful opponent, may all have led her to feel there were greater demands being placed on her at Wimbledon - but she didn't have the resources to tackle them. This led to her experiencing a threat response.

Mỗi yêu cầu mới hoặc thay đổi mới theo hoàn cảnh đều ảnh hưởng đến việc một người phản ứng tích cực hay tiêu cực với căng thẳng. Thông thường, một người cảm thấy mình có càng nhiều nguồn lực để xử lý tình huống thì phản ứng đối với căng thẳng của họ càng tích cực. Kiểu phản ứng tích cực này đối với căng thẳng được gọi là trạng thái thách thức ( căng thẳng) nhưng nếu một người cảm thấy có quá nhiều yêu cầu được đặt ra cho họ thì họ càng có nhiều khả năng trải qua phản ứng tiêu cực với căng thẳng - được gọi là trạng thái( bị căng thẳng) đe dọa. Nghiên cứu cho thấy trạng thái thách thức sự căng thẳng sẽ dẫn đến phong độ tốt, trong khi trạng thái đe dọa dẫn đến phong độ kém hơn. Vì vậy, trong trường hợp của Emma, ​​Raducanu, với lượng khán giả lớn hơn nhiều, kỳ vọng cao hơn và đối mặt với đối thủ có kỹ năng hơn, tất cả có thể khiến cô ấy cảm thấy có nhiều yêu cầu được đặt ra cho mình hơn tại Wimbledon - nhưng cô ấy không có nguồn lực để giải quyết chúng. Điều này dẫn đến việc cô ấy trải qua loại phản ứng đe dọa.

 

D. Our challenge and threat responses essentially influence how our body responds to stressful situations, as both affect the production of adrenaline and cortisol - also known as stress hormones'. During a challenge state, adrenaline increases the amount of blood pumped from the heart and expands the blood vessels, which allows more energy to be delivered to the muscles and brain. This increase of blood and decrease of pressure in the blood vessels has been consistently related to superior sport performance in everything from cricket batting, to golf putting and football penalty taking. But during a threat state, cortisol inhibits the positive effect of adrenaline, resulting in tighter blood vessels, higher blood pressure, slower psychological responses, and a faster heart rate. In short, a threat state makes people more anxious - they make worse decisions and perform more poorly. In tennis players, cortisol has been associated with more unsuccessful serves and greater anxiety.

Phản ứng thách thức và đe dọa đối với căng thẳng của chúng ta về cơ bản ảnh hưởng đến cách cơ thể chúng ta phản ứng với các tình huống căng thẳng, vì cả hai đều ảnh hưởng đến việc sản xuất adrenaline và cortisol - còn được gọi là hormone căng thẳng. Trong trạng thái thách thức, adrenaline làm tăng lượng máu được bơm từ tim và mở rộng các mạch máu, cho phép nhiều năng lượng cung cấp cho các cơ và não hơn. Sự gia tăng máu và giảm áp lực trong các mạch máu ( giảm huyết áp) này luôn liên quan đến phong độ thể thao vượt trội trong mọi môn từ đánh bóng cricket đến đánh bóng gôn và phạt đền trong bóng đá. Nhưng trong trạng thái đe dọa, cortisol ức chế tác dụng tích cực của adrenaline dẫn đến mạch máu thắt chặt hơn, huyết áp cao hơn, phản ứng tâm lý chậm hơn và nhịp tim nhanh hơn. Tóm lại, trạng thái đe dọa khiến mọi người lo lắng hơn - họ đưa ra quyết định tệ hơn và chơi kém hơn. Ở những người chơi quần vợt, cortisol có liên quan đến nhiều cú giao bóng không thành công hơn cũng như liên quan đến sư lo lắng nhiều hơn.

 

E. That said, anxiety is also a common experience for athletes when they're under pressure. Anxiety can increase heart rate and perspiration, cause heart palpitations, muscle tremors and shortness of breath, as well as headaches, nausea, stomach pain, weakness and a desire to escape in more extreme cases. Anxiety can also reduce concentration and self-control and cause overthinking. The intensity with which a person experiences anxiety depends on the demands and resources they have. Anxiety may also manifest itself in the form of excitement or nervousness depending on the stress response. Negative stress responses can be damaging to both physical and mental health - and repeated episodes of anxiety coupled with negative responses can increase risk of heart disease and depression.

Nói như vậy, lo lắng cũng là một trải nghiệm phổ biến đối với các vận động viên khi họ chịu áp lực. Lo lắng có thể làm tăng nhịp tim và đổ mồ hôi gây ra tình trạng tim đập nhanh, run cơ và khó thở cũng như đau đầu, buồn nôn, đau dạ dày, yếu ớt và mong muốn trốn chạy trong những trường hợp cực đoan hơn. Lo lắng cũng có thể làm giảm sự tập trung và khả năng tự chủ và gây ra tình trạng suy nghĩ quá mức. Mức độ lo lắng mà một người trải qua phụ thuộc vào yêu cầu và nguồn lực mà họ có. Lo lắng cũng có thể biểu hiện dưới dạng phấn khích hoặc căng thẳng tùy thuộc vào phản ứng với căng thẳng. Phản ứng tiêu cực với căng thẳng có thể gây hại cho cả sức khỏe thể chất và tinh thần - và các đợt lo lắng lặp đi lặp lại kết hợp với các phản ứng tiêu cực có thể làm tăng nguy cơ mắc bệnh tim và trầm cảm.

 

F. But there are many ways athletes can ensure they respond positively under pressure. Positive stress responses can be promoted through the language that they and others - such as coaches or parents - use. Psychologists can also help athletes change how they see their physiological responses - such as helping them see a higher heart rate as excitement, rather than nerves. Developing psychological skills, such as visualisation, can also help decrease physiological responses to threat. Visualisation may involve the athlete recreating a mental picture of a time when they performed well, or picturing themselves doing well in the future. This can help create a feeling of control over the stressful event. Recreating competitive pressure during training can also help athletes learn how to deal with stress. An example of this might be scoring athletes against their peers to create a sense of competition. This would increase the demands which players experience compared to a normal training session, while still allowing them to practise coping with stress.

Nhưng có nhiều cách để các vận động viên có thể đảm bảo họ sẽ phản ứng tích cực khi chịu áp lực. Có thể được khuyến khích sự phản ứng tích cực với căng thẳng thông qua ngôn ngữ được sử dụng bởi bản thân họ hoặc những người khác chẳng hạn như huấn luyện viên hoặc cha mẹ. Các nhà tâm lý học cũng có thể giúp các vận động viên thay đổi cách họ nhìn nhận phản ứng sinh lý của mình - chẳng hạn như giúp họ coi nhịp tim cao hơn là do sự phấn khích thay vì là do sự lo lắng. Phát triển các kỹ năng tâm lý chẳng hạn như cách hình dung cũng có thể giúp giảm phản ứng sinh lý đối với mối đe dọa. Phương pháp hình dung có thể liên quan đến việc vận động viên tái tạo hình ảnh trong đầu về thời điểm họ thể hiện tốt hoặc hình dung bản thân sẽ thể hiện tốt trong tương lai. Điều này có thể giúp tạo ra cảm giác kiểm soát được sự kiện gây ra căng thẳng. Hình dung lại những áp lực cạnh tranh trong quá trình luyện tập cũng có thể giúp các vận động viên học cách đối phó với căng thẳng. Một ví dụ về điều này có thể là chấm điểm các vận động viên so với các đồng nghiệp của họ để tạo ra cảm giác cạnh tranh. Điều này sẽ làm tăng yêu cầu mà người chơi phải trải qua so với một buổi tập luyện bình thường, đồng thời vẫn để cho họ luyện tập việc đối phó với sự căng thẳng.

 

 

 

 

Questions 14-18

 

Reading Passage 2 has six paragraphs, A-F.

 

Which paragraph contains the following information?

 

Write the correct letter, A-F, in boxes 14-18 on your answer sheet.

 

NB You may use any letter more than once.

 

 

14. reference to two chemical compounds which impact on performance

 

 

15. examples of strategies for minimising the effects of stress

 

16. how a sportsperson accounted for their own experience of stress

 

17. study results indicating links between stress responses and performance

 

18. mention of people who can influence how athletes perceive their stress responses

 

Questions 19-22

Complete the sentences below.

Choose ONE WORD ONLY from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 19-22 on your answer sheet.

 

19. Performance stress involves many demands on the athlete, for example, coping with the possible risk of

 

20. Cortisol can cause tennis players to produce fewer good

 

21. Psychologists can help athletes to view their physiological responses as the effect of a positive feeling such as

 

22. is an example of a psychological technique which can reduce an athlete’s stress responses.

 

Questions 23 and 24

Choose TWO letters, A-E.

Write the correct letters in boxes 23 and 24 on your answer sheet.

Which TWO facts about Emma Raducanu’s withdrawal from the Wimbledon tournamentare mentioned in the text?

 

A. the stage at which she dropped out of the tournament

B. symptoms of her performance stress at the tournament

C. measures which she had taken to manage her stress levels

D. aspects of the Wimbledon tournament which increased her stress levels

E. reactions to her social media posts about her experience at Wimbledon

 

Questions 25 and 26

Choose TWO letters, A-E.

Write the correct letters in boxes 25 and 26 on your answer sheet.

Which TWO facts about anxiety are mentioned in Paragraph E of the text?

 

A. the factors which determine how severe it may be

B. how long it takes for its effects to become apparent

C. which of its symptoms is most frequently encountered

D. the types of athletes who are most likely to suffer from it

E. the harm that can result if athletes experience it too often

 

 

 

 

GIẢI CHI TIẾT IELTS READING CAMBRIDGE 19 TEST 2 PASSAGE 2

 

ATHLETES AND STRESS

 

 

 

 

 

 

 

Questions 14-18

 

Reading Passage 2 has six paragraphs, A-F.

 

Which paragraph contains the following information?

 

Write the correct letter, A-F, in boxes 14-18 on your answer sheet.

 

NB You may use any letter more than once.

 

 

14D. reference to two chemical compounds which impact on performance

đề cập đến hai hợp chất hóa học tác động đến hiệu suất

 

Giải thích: đoạn D

 

Our challenge and threat responses essentially influence how our body responds to stressful situations, as both affect the production of adrenaline and cortisol - also known as stress hormones'

 

15.F examples of strategies for minimising the effects of stress

ví dụ về các chiến lược để giảm thiểu tác động của căng thẳng

 

Giải thích: đoạn F

 

Developing psychological skills, such as visualisation, can also help decrease physiological responses to threat. Visualisation may involve the athlete recreating a mental picture of a time when they performed well, or picturing themselves doing well in the future. This can help create a feeling of control over the stressful event. Recreating competitive pressure during training can also help athletes learn how to deal with stress. An example of this might be scoring athletes against their peers to create a sense of competition. This would increase the demands which players experience compared to a normal training session, while still allowing them to practise coping with stress.

 

 

16.A how a sportsperson accounted for their own experience of stress

cách một vận động viên thể thao giải thích trải nghiệm căng thẳng của chính họ

 

Giải thích: đoạn A

 

It isn't easy being a professional athlete. Not only are the physical demands greater than most people could handle, athletes also face intense psychological pressure during competition. This is something that British tennis player Emma Raducanu wrote about on social media following her withdrawal from the 2021 Wimbledon tournament. Though the young player had been doing well in the tournament, she began having difficully regulating her breathing and heart rate during a match, which she later attributed to 'the accurulation of the excitement and the buzz'.

 

17.C study results indicating links between stress responses and performance

kết quả nghiên cứu chỉ ra mối liên hệ giữa phản ứng căng thẳng và hiệu suất

 

Giải thích: đoạn C

 

This positive stress response is called a challenge state, but should the person feel there are too many demands placed on them, the more likely they are to experience a negative stress response - known as a threat state. Research shows that the challenge states lead to good performance, while threat states lead to poorer performance.

 

 

18.F mention of people who can influence how athletes perceive their stress responses

đề cập đến những người có thể ảnh hưởng đến cách các vận động viên nhận thức phản ứng căng thẳng của họ

 

Giải thích: đoạn F

 

Positive stress responses can be promoted through the language that they and others - such as coaches or parents - use. Psychologists can also help athletes change how they see their physiological responses - such as helping them see a higher heart rate as excitement, rather than nerves.

 

 

Questions 19-22

Complete the sentences below.

Choose ONE WORD ONLY from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 19-22 on your answer sheet.

 

19. Performance stress involves many demands on the athlete, for example, coping with the possible risk of… injury …

Căng thẳng trong thi đấu liên quan đến nhiều yêu cầu đối với vận động viên, ví dụ, đối phó với nguy cơ có thể xảy ra chấn thương

 

Giải thích: đoạn B

 

These demands include the high level of physical and mental effort required to succeed, and also the athlete's concerns about the difficulty of the event, their chance of succeeding, and any potential dangers such as injury.

 

20. Cortisol can cause tennis players to produce fewer good……serve….

Cortisol có thể khiến người chơi quần vợt tạo ra ít cú giao bóng tốt

 

Giải thích: đoạn C

 

But during a threat state, cortisol inhibits the positive effect of adrenaline, resulting in tighter blood vessels, higher blood pressure, slower psychological responses, and a faster heart rate. In short, a threat state makes people more anxious - they make worse decisions and perform more poorly. In tennis players, cortisol has been associated with more unsuccessful serves and greater anxiety.

 

21. Psychologists can help athletes to view their physiological responses as the effect of a positive feeling such as excitement ………

Các nhà tâm lý học có thể giúp các vận động viên xem phản ứng sinh lý của họ như là tác động của một cảm giác tích cực như háo hức

 

Giải thích: đoạn F

 

Psychologists can also help athletes change how they see their physiological responses - such as helping them see a higher heart rate as excitement, rather than nerves.

 

22…… visualisation ……… is an example of a psychological technique which can reduce an athlete’s stress responses.

Hình dung là một ví dụ về kỹ thuật tâm lý có thể làm giảm phản ứng căng thẳng của vận động viên.

 

Giải thích: đoạn F

 

Developing psychological skills, such as visualisation, can also help decrease physiological responses to threat. Visualisation may involve the athlete recreating a mental picture of a time when they performed well, or picturing themselves doing well in the future. This can help create a feeling of control over the stressful event.

 

 

Questions 23 and 24

Choose TWO letters, A-E.

Write the correct letters in boxes 23 and 24 on your answer sheet.

 

Which TWO facts about Emma Raducanu’s withdrawal from the Wimbledon tournamentare mentioned in the text?

HAI sự thật nào về việc Emma Raducanu rút lui khỏi giải đấu Wimbledon được đề cập trong văn bản?

 

A. the stage at which she dropped out of the tournament

giai đoạn cô ấy bỏ cuộc khỏi giải đấu

 

B. symptoms of her performance stress at the tournament

triệu chứng căng thẳng khi thi đấu tại giải đấu

 

Giải thích: đoạn A

Though the young player had been doing well in the tournament, she began having difficulty regulating her breathing and heart rate during a match, which she later attributed to 'the accumulation of the excitement and the buzz'.

 

C. measures which she had taken to manage her stress levels

biện pháp cô ấy đã thực hiện để kiểm soát mức độ căng thẳng của mình

 

D. aspects of the Wimbledon tournament which increased her stress levels

các khía cạnh của giải đấu Wimbledon đã làm tăng mức độ căng thẳng của cô ấy

 

Giải thích: đoạn C

 

So, in Emma, Raducanu's case, a much larger audience, higher expectations and facing a more skilful opponent, may all have led her to feel there were greater demands being placed on her at Wimbledon - but she didn't have the resources to tackle them. This led to her experiencing a threat response.

 

 

 

E. reactions to her social media posts about her experience at Wimbledon

phản ứng của cô ấy với các bài đăng trên mạng xã hội về trải nghiệm của cô ấy tại Wimbledon

 

 

Questions 25 and 26

Choose TWO letters, A-E.

Write the correct letters in boxes 25 and 26 on your answer sheet.

Which TWO facts about anxiety are mentioned in Paragraph E of the text?

HAI sự thật nào về sự lo lắng được đề cập trong Đoạn E của văn bản?

 

A.the factors which determine how severe it may be

các yếu tố quyết định mức độ nghiêm trọng của lo âu

 

Giải thích: đoạn E, how severe  = The intensity; factors = demands and resources

 

The intensity with which a person experiences anxiety depends on the demands and resources they have.

 

B.how long it takes for its effects to become apparent

mất bao lâu để các tác động của lo âu trở nên rõ ràng

 

C.which of its symptoms is most frequently encountered

triệu chứng nào của lo âu thường gặp nhất

 

D.the types of athletes who are most likely to suffer from it

loại vận động viên nào có nhiều khả năng mắc phải lo âu nhất

 

E. the harm that can result if athletes experience it too often

tác hại có thể xảy ra nếu các vận động viên gặp phải lo âu quá thường xuyên

Giải thích: đoạn E, repeated episodes of anxiety = experience it too often; the harm = increase risk of heart disease and depression.

 

and repeated episodes of anxiety coupled with negative responses can increase risk of heart disease and depression.

 

Giải và dịch chi tiết CAMBRIDGE 19

Test 1. Passage 1 How tennis rackets have changed

Test 1. Passage 2 The pirates of the ancient Mediterranean

Test 1. Passage 3 The persistence and peril of misinformation

Test 2. Passage 1 The Industrial Revolution in Britain

Test 2. Passage 2 ATHLETES AND STRESS

Test 2. Passage 3 An inquiry into the existence of the gifted child

Test 3. Passage 1 The global importance of wetlands

Test 3. Passage 2 Archaeologists discover evidence of prehistoric island settlers

Test 3. Passage 3 Is the era of artificial speech translation upon us?

Test 4. Passage 1 The impact of climate change on butterflies in Britain

Test 4. Passage 2 Deep-sea mining

Test 4. Passage 3 The Unselfish Gene

 

Answer

14 D

15 F

16 A

17 C

18 F

19 injury

20 serves

21 excitement

22 Visualisation/ Visualization

23 – 24 B - D

25 – 26 A - E

 

 

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

DMCA.com Protection Status