GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:
Why fairy tales are really scary tales
Some people think that fairy tales are just stories to amuse children, but their universal and enduring appeal may be due to more serious reasons
Một vài người nghĩ rằng truyện cổ tích chỉ là những câu chuyện để làm vui cho trẻ em nhưng sự hấp dẫn lâu dài và rộng rãi của chúng có lẽ vì nhiều lý do nghiêm túc hơn.
People of every culture tell each other fairy tales but the same story often takes a variety of forms in different parts of the world. In the story of Little Red Riding Hood that European children are familiar with, a young girl on the way to see her grandmother meets a wolf and tells him where she is going. The wolf runs on ahead and disposes of the grandmother, then gets into bed dressed in the grandmother’s clothes to wait for Little Red Riding Hood. You may think you know the story – but which version? In some versions, the wolf swallows up the grandmother, while in others it locks her in a cupboard. In some stories Red Riding Hood gets the better of the wolf on her own, while in others a hunter or a woodcutter hears her cries and comes to her rescue. ĐOẠN 1
Mọi người thuộc mọi nền văn hóa kể cho nhau những câu chuyện cổ tích nhưng cùng một câu chuyện thường có nhiều kiểu khác nhau ở những nơi khác nhau trên thế giới. Trong câu chuyện Cô bé Quàng Khăn Đỏ mà trẻ em châu Âu rất quen thuộc, một cô bé đang trên đường đi gặp bà của mình gặp một con sói và cho con sói biết cô bé đang đi đâu. Con sói chạy trước và giải quyết người bà, sau đó chui vào giường ăn mặc quần áo của người bà để chờ cô bé Quàng khăn đỏ. Bạn có lẽ nghĩ rằng bạn biết câu chuyện rồi nhưng là phiên bản nào? Trong một vài phiên bản, con sói nuốt chửng người bà nhưng trong các phiên bản khác nó nhốt bà ấy trong tủ. Trong một vài câu chuyện cô bé quàng khăn đỏ tự đánh bại con sói trong khi trong những câu chuyện khác thì người thợ săn hay người chặt củi nghe tiếng khóc của cô bé và đến giải cứu cô.
gets the better of something/ someone: đánh bại, lừa ai
The universal appeal of these tales is frequently attributed to the idea that they contain cautionary messages: in the case of Little Red Riding Hood, to listen to your mother, and avoid talking to strangers. ‘It might be what we find interesting about this story is that it’s got this survival-relevant information in it,’ says anthropologist Jamie Tehrani at Durham University in the UK. But his research suggests otherwise. ‘We have this huge gap in our knowledge about the history and prehistory of storytelling, despite the fact that we know this genre is an incredibly ancient one,’ he says. That hasn’t stopped anthropologists, folklorists* and other academics devising theories to explain the importance of fairy tales in human society. Now Tehrani has found a way to test these ideas, borrowing a technique from evolutionary biologists. ĐOẠN 2
Sức hút rộng rãi của những câu chuyện này thường được cho là do suy nghĩ rằng chúng chứa đựng những thông điệp mang tính cảnh báo: trong trường hợp Cô bé quàng khăn đỏ là hãy nghe lời mẹ và tránh nói chuyện với người lạ. Nhà nhân chủng học Jamie Tehrani tại Đại học Durham ở Anh cho biết " có thể điều chúng ta cảm thấy thích thú về câu chuyện này là vì nó chứa thông tin liên quan đến sự sống sót trong đó". Nhưng nghiên cứu của anh ấy cho thấy điều khác. Anh ấy nói: " Chúng ta có lỗ hổng kiến thức rất lớn này trong lịch sử và tiền sử về kể chuyện, dù cho thực tế là chúng ta biết thể loại này là một thể loại cực kỳ cổ xưa". Điều đó không ngăn các nhà nhân chủng học, các nhà dân gian và những học giả khác nghĩ ra các giả thuyết để giải thích tầm quan trọng của chuyện cổ tích trong xã hội loài người. Giờ đây, Tehrani đã tìm ra cách để kiểm tra những ý tưởng này, mượn một kỹ thuật từ các nhà sinh học tiến hóa.
To work out the evolutionary history, development and relationships among groups of organisms, biologists compare the characteristics of living species in a process called ‘phylogenetic analysis’. Tehrani has used the same approach to compare related versions of fairy tales to discover how they have evolved and which elements have survived longest. ĐOẠN 3
Để tìm hiểu lịch sử tiến hóa, sự phát triển và các mối quan hệ giữa các nhóm sinh vật, các nhà sinh vật so sánh các đặc điểm của các sinh vật sống trong một quá trình gọi là " phân tích phát sinh loài". Tehrani đã sử dụng cách tiếp cận tương tự để so sánh các phiên bản truyện cổ tích liên quan để khám phá cách mà chúng phát triển và các nhân tố tồn tại lâu nhất.
Tehrani’s analysis focused on Little Red Riding Hood in its many forms, which include another Western fairy tale known as The Wolf and the Kids. Checking for variants of these two tales and similar stories from Africa, East Asia and other regions, he ended up with 58 stories recorded from oral traditions. Once his phylogenetic analysis had established that they were indeed related, he used the same methods to explore how they have developed and altered over time. ĐOẠN 4
Phân tích của Tehrani tập trung vào Cô bé quàng khăn đỏ ở nhiều dạng bao gồm một chuyện cổ tích phương tây khác được gọi là con Chó Sói và lũ trẻ. Việc kiểm tra các biến thể của hai câu chuyện này và những câu chuyện tương tự từ châu Phi, Đông Á và những vùng miền khác, anh ấy kết thúc với 58 câu chuyện được ghi lại từ các truyền thống truyền miệng. Một khi phân tích phát sinh loài của anh ấy đã xác minh rằng chúng thực sự có liên quan, thì anh ấy sử dụng những phương pháp giống nhau để khám phá cách mà chúng phát triển và thay đổi qua thời gian.
First he tested some assumptions about which aspects of the story alter least as it evolves, indicating their importance. Folklorists believe that what happens in a story is more central to the story than the characters in it – that visiting a relative, only to be met by a scary animal in disguise, is more fundamental than whether the visitor is a little girl or three siblings, or the animal is a tiger instead of a wolf. ĐOẠN 5
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
However, Tehrani found no significant difference in the rate of evolution of incidents compared with that of characters. ‘Certain episodes are very stable because they are crucial to the story, but there are lots of other details that can evolve quite freely,’ he says. Neither did his analysis support the theory that the central section of a story is the most conserved part. He found no significant difference in the flexibility of events there compared with the beginning or the end. ĐOẠN 6
But the really big surprise came when he looked at the cautionary elements of the story. ‘Studies on hunter-gatherer folk tales suggest that these narratives include really important information about the environment and the possible dangers that may be faced there – stuff that’s relevant to survival,’ he says. Yet in his analysis such elements were just as flexible as seemingly trivial details. What, then, is important enough to be reproduced from generation to generation? ĐOẠN 7
The answer, it would appear, is fear – blood-thirsty and gruesome aspects of the story, such as the eating of the grandmother by the wolf, turned out to be the best preserved of all. Why are these details retained by generations of storytellers, when other features are not? Tehrani has an idea: ‘In an oral context, a story won’t survive because of one great teller. It also needs to be interesting when it’s told by someone who’s not necessarily a great storyteller.’ Maybe being swallowed whole by a wolf, then cut out of its stomach alive is so gripping that it helps the story remain popular, no matter how badly it’s told. ĐOẠN 8
Jack Zipes at the University of Minnesota, Minneapolis, is unconvinced by Tehrani’s views on fairy tales. ‘Even if they’re gruesome, they won’t stick unless they matter,’ he says. He believes the perennial theme of women as victims in stories like Little Red Riding Hood explains why they continue to feel relevant. But Tehrani points out that although this is often the case in Western versions, it is not always true elsewhere. In Chinese and Japanese versions, often known as The Tiger Grandmother, the villain is a woman, and in both Iran and Nigeria, the victim is a boy. ĐOẠN 9
Mathias Clasen at Aarhus University in Denmark isn’t surprised by Tehrani’s findings. ‘Habits and morals change, but the things that scare us, and the fact that we seek out entertainment that’s designed to scare us – those are constant,’ he says. Clasen believes that scary stories teach us what it feels like to be afraid without having to experience real danger, and so build up resistance to negative emotions. ĐOẠN 10
—-
*Folklorists: those who study traditional stories
>>>> Xem thêm:
♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1
♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)
Questions 27-31
Complete each sentence with the correct ending, A-F, below.
Write the correct letter, A-F, in boxes 27-31 on your answer sheet.
27 In fairy tales, details of the plot
28 Tehrani rejects the idea that the useful lessons for life in fairy tales
29 Various theories about the social significance of fairy tales
30 Insights into the development of fairy tales
31 All the fairy tales analysed by Tehrani
A may be provided through methods used in biological research.
B are the reason for their survival.
C show considerable global variation.
D contain animals which transform to become humans.
E were originally spoken rather than written.
F have been developed without factual basis.
Questions 32-36
Complete the summary using the list of words, A-I, below.
Write the correct letter, A-I, in boxes 32-36 on your answer sheet.
Phylogenetic analysis of Little Red Riding Hood
Tehrani used techniques from evolutionary biology to find out if 32………………….. existed among 58 stories from around the world. He also wanted to know which aspects of the stories had fewest 33…………………., as he believed these aspects would be the most important ones. Contrary to other beliefs, he found that some 34……………………. that were included in a story tended to change over time, and that the middle of a story seemed no more important than the other parts. He was also surprised that parts of a story which seemed to provide some sort of 35…………………. were unimportant. The aspect that he found most important in a story’s survival was 36…………………
A ending B events C warning
D links E records F variations
G horror H people I plot
Questions 37-40
Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write the correct letter in boxes 37-40 on your answer sheet.
37 What method did Jamie Tehrani use to test his ideas about fairy tales?
A He compared oral and written forms of the same stories.
B He looked at many different forms of the same basic story.
C He looked at unrelated stories from many different countries.
D He contrasted the development of fairy tales with that of living creatures.
38 When discussing Tehrani’s views, Jack Zipes suggests that
A Tehrani ignores key changes in the role of women.
B stories which are too horrific are not always taken seriously.
C Tehrani overemphasises the importance of violence in stories.
D features of stories only survive if they have a deeper significance.
39 Why does Tehrani refer to Chinese and Japanese fairy tales?
A to indicate that Jack Zipes’ theory is incorrect
B to suggest that crime is a global problem
C to imply that all fairy tales have a similar meaning
D to add more evidence for Jack Zipes’ ideas
40 What does Mathias Clasen believe about fairy tales?
A They are a safe way of learning to deal with fear.
B They are a type of entertainment that some people avoid.
C They reflect the changing values of our society.
D They reduce our ability to deal with real-world problems.
ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:
Why fairy tales are really scary tales
Questions 27-31
Complete each sentence with the correct ending, A-F, below.
Write the correct letter, A-F, in boxes 27-31 on your answer sheet.
27C In fairy tales, details of the plot/ show considerable global variation.
Trong truyện cổ tích, các chi tiết của cốt truyện cho thấy số lượng đáng kể các biến thể trên toàn cầu
Giải thích: đoạn 1 có nói rằng mọi người ở mọi nền văn hóa đều kể chuyện cổ tích nhưng chúng thường bị thay đổi ở nhiều nơi khác nhau trên thế giới.
People of every culture tell each other fairy tales but the same story often takes a variety of forms in different parts of the world
considerable ( noun) ( nghĩa Mỹ): số lượng lớn, số lượng đáng kể
28B Tehrani rejects the idea that the useful lessons for life in fairy tales/ are the reason for their survival.
Tehrami phản bác ý kiến rằng những bài học bổ ích cho đời sống có trong các câu chuyện cổ tích là lý do cho sự tồn tại của chúng.
Giải thích: đoạn 7, ông ấy nói rằng những nhân tố như bài học để tồn tại trong cuộc sống cũng thay đổi như những chi tiết có vẻ bình thường khác. Nên nó không phải vì nó là bài học bổ ích mà nó được giữ lại trong các biến thể.
But the really big surprise came when he looked at the cautionary elements of the story. ‘Studies on hunter-gatherer folk tales suggest that these narratives include really important information about the environment and the possible dangers that may be faced there – stuff that’s relevant to survival,’ he says. Yet in his analysis such elements were just as flexible as seemingly trivial details. What, then, is important enough to be reproduced from generation to generation?
Questions 32-36
Complete the summary using the list of words, A-I, below.
Write the correct letter, A-I, in boxes 32-36 on your answer sheet.
Phylogenetic analysis of Little Red Riding Hood
Phân tích phát quang loài của Cô bé quàng khăn đỏ
Tehrani used techniques from evolutionary biology to find out if D links …………….. existed among 58 stories from around the world.
Tehrani đã sử dụng các kỹ thuật từ sinh học tiến hóa để tìm hiểu liệu có mối liên hệ tồn tại trong số 58 câu chuyện khắp trên thế giới hay không.
Giải thích: đoạn 3
Tehrani’s analysis focused on Little Red Riding Hood in its many forms, which include another Western fairy tale known as The Wolf and the Kids. Checking for variants of these two tales and similar stories from Africa, East Asia and other regions, he ended up with 58 stories recorded from oral traditions. Once his phylogenetic analysis had established that they were indeed related (= links), he used the same methods to explore how they have developed and altered over time.
He also wanted to know which aspects of the stories had fewest 33…… F variations……………., as he believed these aspects would be the most important ones.
Anh ấy cũng muốn biến khía cạnh nào của câu chuyện có ít sự biến đổi nhất vì anh ấy tin rằng những khía cạnh này sẽ là những cái quan trọng nhất.
Giải thích: đoạn 5
First he tested some assumptions about which aspects of the story alter least (= fewest variations) as it evolves, indicating their importance.
Questions 37-40
Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write the correct letter in boxes 37-40 on your answer sheet.
37 What method did Jamie Tehrani use to test his ideas about fairy tales?
Jamie Tehrani dùng phương pháp nào để kiểm tra ý tưởng về những câu chuyện cổ tích của anh ta
A He compared oral and written forms of the same stories.
Anh ấy so sánh các hình thức dạng chữ viết và truyền miệng của cùng một câu chuyện
B He looked at many different forms of the same basic story.
Anh ấy xem xét nhiều dạng khác nhau của cùng một câu chuyện nền tảng
Giải thích: đoạn 4 có nói anh ấy tập trung phân tích những dạng khác nhau của câu chuyện nền tảng là Cô bé quàng khăn đỏ và câu chuyện có tên khác ở phương Tây Chó sói và Lũ trẻ.
Tehrani’s analysis focused on Little Red Riding Hood in its many forms, which include another Western fairy tale known as The Wolf and the Kids. Checking for variants of these two tales and similar stories from Africa, East Asia and other regions, he ended up with 58 stories recorded from oral traditions.
C He looked at unrelated stories from many different countries.
Anh ấy xem xét những câu chuyện không liên quan từ nhiều quốc gia khác nhau
D He contrasted the development of fairy tales with that of living creatures.
Anh ấy đối chiếu sự phát triển của các câu chuyện cổ tích với sự phát triển của những sinh vật sống
38 When discussing Tehrani’s views, Jack Zipes suggests that
Khi thảo luận các quan điểm của Tehrani, Jack Zipes cho biết rằng
A Tehrani ignores key changes in the role of women.
Teharani bỏ qua những thay đổi quan trọng về vai trò của phụ nữ
B stories which are too horrific are not always taken seriously.
Những câu chuyện quá kinh sợ không phải lúc nào cũng được coi trọng
C Tehrani overemphasize the importance of violence in stories.
Tehrani nhấn mạnh quá mức tầm quan trọng của sự bạo lực trong các câu chuyện
D features of stories only survive if they have a deeper significance.
Các đặc điểm nổi bật chỉ tồn tại nếu chúng có ý nghĩa sâu xa hơn
Giải thích: đoạn 9 có nói rằng nếu những đặc điểm khủng khiếp, gây sợ hãi không quan trọng thì chúng cũng không được giữ lại trong câu truyện khi nó bị tam sao thất bản
Jack Zipes at the University of Minnesota, Minneapolis, is unconvinced by Tehrani’s views on fairy tales. ‘Even if they’re gruesome, they won’t stick unless they matter,’
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
ĐÁP ÁN:
27. C
28. B
29. F
30. A
31. E
32. D
33. F
34. B
35. C
36. G
37. B
38. D
39. A
40. A