DỊCH VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN ĐỀ THI IELTS READING: America’s Oldest Art

America’s Oldest Art giải chi tiết, dịch hoàn thiện, giải thích rõ ràng

Thumbnail

DỊCH VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN ĐỀ THI IELTS READING: America’s Oldest Art

 

Set within treacherously steep cliffs, and hidden away valleys of northeast Brazil, is some of Southeast America’s most significant and spectacular rock-art. Most of the art so far discovered from the ongoing excavations comes from the archaeologically – important National Park of the Serra da Capivara in the state of Piaui, and it is causing quite a controversy. The reason for the uproar? The art is being dated to around 25.000 or perhaps. According to some archaeologists, even 36,000 years ago. If correct, this is set to challenge the widely held view that America was first colonized from the north, via the Bering Straits from eastern Siberia at around 10.000 BC, only moving down into Central and South America in the millennia thereafter. ĐOẠN 1

Nằm trong những vách đá dựng đứng nguy hiểm và ẩn mình sau các thung lũng ở phía đông bắc Brazil, là một trong những tác phẩm nghệ thuật trên đá ngoạn mục và quan trọng nhất Đông Nam Mỹ. Hầu hết các tác phẩm nghệ thuật được phát hiện cho đến nay từ các cuộc khai quật đang diễn ra đều đến từ Công viên Quốc gia Serra da Capivara quan trọng về mặt khảo cổ ở bang Piaui và nó đang gây ra khá nhiều tranh cãi. Nguyên nhân gây náo động? Tác phẩm nghệ thuật này có niên đại khoảng 25.000 hoặc có lẽ vậy. Theo một số nhà khảo cổ học, thậm chí cách đây 36.000 năm. Nếu đúng, điều này sẽ không ủng hộ quan điểm phổ biến rằng Châu Mỹ lần đầu tiên bị xâm chiếm từ phía bắc, thông qua Eo biển Bering từ phía đông Siberia vào khoảng 10.000 năm trước Công nguyên, chỉ di chuyển xuống Trung và Nam Mỹ trong hàng thiên niên kỷ sau đó.

 

Prior to the designation of 130,000 hectares as a National Park, the rock-art sites were difficult to get to and often dangerous to enter. In ancient times, this inaccessibility must have heightened the importance of the sites, and indeed of the people who painted on the rocks. Wild animals and human figures dominate the art and are incorporated into often-complex scenes involving hunting, supernatural beings, fighting and dancing. The artists depicted the animals that roamed the local ancient brushwood forest. The large mammals are usually planted in groups and tend to be shown a running stance, as though trying to escape from hunting parties. ĐOẠN 2

Trước khi có diện tích 130.000 ha được chỉ định làm Công viên Quốc gia, rất khó để tiếp cận các địa điểm nghệ thuật trên đá và thường nguy hiểm khi đi vào. Vào thời cổ đại, việc không thể tiếp cận này chắc hẳn đã nhấn mạnh tầm quan trọng của các địa điểm, và thực sự là của những người vẽ trên đá. Động vật hoang dã và hình người chiếm phần lớn trong tác phẩm nghệ thuật và được lồng ghép vào những cảnh thường phức tạp liên quan đến săn bắn, sinh vật siêu nhiên, chiến đấu và khiêu vũ. Các nghệ sĩ đã miêu tả những con vật lang thang trong khu rừng cây bụi cổ thụ của địa phương. Các loài động vật có vú lớn thường được đặt theo nhóm và có xu hướng chạy, như thể đang cố gắng trốn thoát khỏi các nhóm đi săn.

 

Processions – lines of human and animal figures – also appear of great importance to these ancient artists. Might such lines represent family units or groups of warriors? On a number of panels, rows of stylized figures, some numbering up to 30 individual figures, were painted using the natural undulating contours of the rock surface, so evoking the contours of the seconding landscape. Other interesting, but very rare, occurrences are scenes that show small human figures holding on to and dancing around a tree, possibly involved in some form of a ritual danceĐOẠN 3 

Đoàn người – những hàng người và động vật – cũng có tầm quan trọng lớn đối với những nghệ sĩ cổ đại này. Những hàng ngũ như vậy có thể đại diện cho các đơn vị gia đình hoặc nhóm chiến binh? Trên một số tấm, các hàng hình cách điệu, một số có số lượng lên đến 30 hình riêng lẻ, được vẽ bằng cách sử dụng các đường viền nhấp nhô tự nhiên của bề mặt đá, để gợi lên các đường nét của cảnh quan thứ hai. Những trường hợp thú vị khác nhưng rất hiếm xảy ra là những cảnh cho thấy những hình người nhỏ bé đang bám vào một cái cây và nhảy múa quanh một cái cây, có thể liên quan đến một điệu nhảy nghi lễ nào đó.

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ietls reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 149k (thời hạn 1 năm) bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -18) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết.

2. Để mua bộ đề Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

3. Sau khi nhận được thanh toán Chúng tôi sẽ kích hoạt truy cập bộ đề qua email trong vòng 30ph. Vui lòng cung cấp địa chỉ email chính xác.


 

Due to the favourable climatic conditions. The imagery on many panels is in a remarkable state of preservation. Despite this, however, there are serious conservation issues that affect their long-term survival. The chemical and mineral quantities of the rock on which the imagery is painted are fragile and on several panels it is unstable. As well as the secretion of sodium carbonate on the rock surface, complete panel sections have, over the ancient and recent past, broken away from the main rock surface. These have then become buried and sealed into sometimes-ancient floor deposits. Perversely, this form of natural erosion and subsequent deposition has assisted archaeologists in dating several major rock-art sites. ĐOẠN 4

Do điều kiện khí hậu thuận lợi. Hình ảnh trên nhiều tấm bảng đang ở trạng thái bảo quản đáng chú ý. Tuy nhiên, mặc dù vậy, có những vấn đề bảo tồn nghiêm trọng ảnh hưởng đến sự tồn tại lâu dài của chúng. Lượng hóa chất và khoáng chất của đá mà hình ảnh được vẽ trên đó rất dễ vỡ và trên một số tấm thì không ổn định. Cùng với sự tiết ra natri cacbonat trên bề mặt đá, các phần tấm hoàn chỉnh trong quá khứ xa xưa và gần đây đã bị tách ra khỏi bề mặt đá chính. Những thứ này sau đó đã bị chôn vùi và khóa trong các trầm tích đáy cổ xưa. Nghịch lý thay, hình thức xói mòn tự nhiên này và sự lắng đọng sau đó đã hỗ trợ các nhà khảo cổ xác định niên đại của một số địa điểm nghệ thuật trên đá lớn.

Of course, dating the art is extremely difficult due to the non-existence of plant and animal remains that might be scientifically dated. However, there are a small number of sites in the Serra da Capivara that are giving up their secrets through good systematic excavation. Thus, at Toca do Roquismo da Pedra Furada, rock-art researcher Niede Guidon managed to obtain a number of dates. At different levels of excavation, she located fallen painted rock fragments, which she was able to date to at least 36,000 years ago. Along with the painted fragments, crude stone tools were found. Also discovered were a series of scientifically datable sites of fireplaces, or hearths, the earliest dated to 46,000 BC arguably the oldest date for human habitation in America. ĐOẠN 5

Tất nhiên, việc xác định niên đại của tác phẩm nghệ thuật này là vô cùng khó khăn do không tồn tại tàn tích thực vật và động vật có thể được xác định niên đại một cách khoa học. Tuy nhiên, có một số ít địa điểm ở Serra da Capivara đang tiết lộ bí mật của mình thông qua việc khai quật có hệ thống tốt. Vì vậy, tại Toca do Roquismo da Pedra Furada, nhà nghiên cứu nghệ thuật trên đá Niede Guidon đã tìm được một số niên đại. Ở các cấp độ khai quật khác nhau, cô đã tìm thấy những mảnh đá vẽ rơi xuống, mà cô có thể xác định niên đại ít nhất là 36.000 năm trước. Cùng với những vẽ, người ta đã tìm thấy những công cụ thô sơ bằng đá. Người ta cũng phát hiện ra một loạt địa điểm có niên đại khoa học về lò sưởi, hoặc bếp sưởi, có niên đại sớm nhất là 46.000 năm trước Công nguyên, được cho là niên đại lâu đời nhất về nơi cư trú của con người ở Mỹ.

However, these conclusions are not without controversy. Critics, mainly from North America, have suggested that the hearths may in fact be a natural phenomenon, the result of seasonal brushwood fires. Several North American researchers have gone further and suggested that the rock art from this site dates from no earlier than about 3,730 years old, based on the results of limited radiocarbon dating. ĐOẠN 6

Tuy nhiên, những kết luận này không phải là không có tranh cãi. Các nhà phê bình, chủ yếu đến từ Bắc Mỹ, cho rằng trên thực tế, lò sưởi có thể là một hiện tượng tự nhiên, kết quả của các vụ cháy củi theo mùa. Một số nhà nghiên cứu Bắc Mỹ đã đi xa hơn và cho rằng tác phẩm nghệ thuật trên đá ở địa điểm này có niên đại không sớm hơn khoảng 3.730 năm tuổi, dựa trên kết quả xác định niên đại bằng carbon phóng xạ hạn chế.

Adding further fool to the general debate is the fact that the artists in the area of the National Hark tended not to draw over old motifs (as often occurs with rock- art), which makes it hard to work out the relative chronology of the images or styles. However, the diversity of imagery and the narrative the paintings create from each of the many sites within the National Park suggests different artists were probably making their art at different times, and potentially using each site over many thousands of years. ĐOẠN 7

Thêm một điều ngớ ngẩn nữa vào cuộc tranh luận chung là việc các nghệ sĩ trong khu vực của National Hark có xu hướng không vẽ lên các họa tiết cũ (như thường xảy ra với nghệ thuật trên đá), điều này gây khó khăn cho việc xác định niên đại tương đối của các hình ảnh hoặc phong cách. Tuy nhiên, sự đa dạng của hình ảnh và câu chuyện mà các bức tranh tạo ra từ từng địa điểm trong số nhiều địa điểm trong Công viên Quốc gia cho thấy các nghệ sĩ khác nhau có thể đã sáng tạo nghệ thuật của họ vào những thời điểm khác nhau và có khả năng sử dụng từng địa điểm trong hàng nghìn năm.

With fierce debates thus raging over the dating, where these artists originate from is also still very much open to speculation. The traditional view ignores the early dating evidence from the South American rock-art sites. In a revised scenario, some palaeo – anthropologists are now suggesting that modern humans may have migrated from Africa using the strong currents of the Atlantic Ocean some 63.000 years or more ago, while others suggest a more improbable colonization coming from the Pacific Ocean. ĐOẠN 8

Với những cuộc tranh luận gay gắt nổ ra về niên đại, nguồn gốc của những nghệ sĩ này vẫn còn rất nhiều suy đoán. Quan điểm truyền thống bỏ qua bằng chứng xác định niên đại sớm từ các địa điểm nghệ thuật trên đá ở Nam Mỹ. Trong một kịch bản đã được thay đổi, một số nhà nhân chủng học cổ xưa hiện đang gợi ý rằng con người hiện đại có thể đã di cư từ Châu Phi nhờ các dòng chảy mạnh của Đại Tây Dương khoảng 63.000 năm trước hoặc hơn, trong khi những người khác cho rằng một cuộc thuộc địa hóa khó có thể xảy ra hơn đến từ Thái Bình Dương.

Yet, while either hypothesis is plausible, there is still no supporting archaeological evidence between the South American coastline and the interior. Rather, it seems possible that there were a number of waves of human colonization of the Americas occurring possibly over a 60,000-100,000 year period, probably using the Bering Straits as a land bridge to cross into the Americas. ĐOẠN 9

Tuy nhiên, mặc dù cả hai giả thuyết đều hợp lý nhưng vẫn không có bằng chứng khảo cổ nào hỗ trợ giữa bờ biển Nam Mỹ và nội địa. Đúng hơn, có vẻ như đã có một số làn sóng con người xâm chiếm châu Mỹ trong khoảng thời gian 60.000-100.000 năm, có thể sử dụng eo biển Bering làm cầu nối đất liền để đi vào châu Mỹ.

 

Despite the compelling evidence from South America, it stands alone: the earliest secure human evidence yet found in the state of Oregon in North America only dates to 12,300 years BC. So this is a fierce debate that is likely to go on for many more years. However, the splendid rock art and its allied anthropology of northeast Brazil, described here, is playing a huge and significant role in the discussion. ĐOẠN 10

Bất chấp bằng chứng thuyết phục từ Nam Mỹ, nó vẫn đứng một mình: bằng chứng tin cậy sớm nhất về con người được tìm thấy ở bang Oregon ở Bắc Mỹ chỉ có niên đại 12.300 năm trước Công nguyên. Vì vậy, đây là một cuộc tranh luận gay gắt có thể còn kéo dài trong nhiều năm nữa. Tuy nhiên, nghệ thuật trên đá lộng lẫy và nhân chủng học liên quan của nó ở phía đông bắc Brazil, được mô tả ở đây, đang đóng một vai trò to lớn và quan trọng trong cuộc thảo luận.

 

 

Questions 27-29
Choose the correct letter, A, B, C or D.

27. According to the first paragraph, the rock-art in Serra da Capivara may revolutionize accepted ideas about ________

A. the way primitive people lived in North America.
B. the date when the earliest people arrived in South America.
C. the origin of the people who crossed the Bering Straits.
D. the variety of cultures which developed in South America.

28. How did the ancient artists use the form of the rock where they painted?

A. to mimic the shape of the countryside nearby
B. to emphasize the shape of different animals
C. to give added light and shade to their paintings
D. to give the impression of distance in complex works

29. In the fourth paragraph, what does the winter say that is unusual about the rock-artists of Serra da Capivara?

A. They had a very wide range of subject-matter.
B. Their work often appears to be illustrating a story.
C. They tended to use a variety of styles in one painting.
D. They rarely made new paintings on top of old ones.

 

Questions 30-36
In boxes 30-36 on your answer sheet, write

YES if the statement agrees with the claims of the writer
NO if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this

30. Archaeologists have completed their survey of the rock-art in Piaui.
31. The location of the rock-art suggests that the artists had a significant role in their society.
32. The paintings of animals show they were regarded as sacred by the ancient humans.
33. Some damage to paintings is most likely due to changes in the weather of the region.
34. The fact that some paintings were buried is useful to archaeologists.
35. The tools found near some paintings were probably used for hunting animals. IELTS x pre ss
36. The North American researchers have confirmed Niede Guidon’s dating of the paintings.

 

Questions 37-40
Complete each sentence with the correct ending, A-F below.

A. are giving rise to a great deal of debate among palaeo-anthropologists.
B. do not support the earliest dates suggested for the arrival of people in America.
C. are absent from rock-art sites In the Serra da Capivara.
D. have not been accepted by academics outside America.
E. centre on whether or not they are actually man-made.
F. reflect the advances in scientific dating methods.

37. Materials derived from plants or animals _________
38. The discussions about the ancient hearths _________
39. Theories about where the first South Americans originated from _________
40. The finds of archaeologists in Oregon _________

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ietls reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 149k (thời hạn 1 năm) bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -18) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết.

2. Để mua bộ đề Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

3. Sau khi nhận được thanh toán Chúng tôi sẽ kích hoạt truy cập bộ đề qua email trong vòng 30ph. Vui lòng cung cấp địa chỉ email chính xác.


 

27 B

28 A

29 D

30 No

31 Yes

32 Not Given

33 No

34 Yes

35 Not Given

36 No

37 C

38 E

39 A

40 B

 

KẾT NỐI VỚI CHÚNG TÔI

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

DMCA.com Protection Status