DỊCH VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN ĐỀ THI IELTS READING: 4 NEW TYPES OF TOURISM
A
When you get tired of typical sightseeing, when you have had enough of monuments, statues, and cathedrals, then think outside the box. Read the four paragraphs below about the innovative types of tourism emerging around the globe and discover ways to spice up your itinerary.
Khi bạn cảm thấy mệt mỏi với việc ngắm cảnh thông thường, khi bạn đã có đủ tượng đài, tượng và thánh đường, thì hãy sáng tạo hơn. Đọc bốn đoạn dưới đây về các loại hình du lịch đổi mới đang nổi lên trên toàn cầu và khám phá những cách gia vị thêm cho hành trình của bạn.
B
One could eat your way through your travels if one wished. A comparatively new kind of tourism is gaining popularity across the world. In this, food and beverages are the main factors that motivate a person to travel to a particular destination. Combining food, drink and culture, this type of travel provides for an authentic experience, the food and restaurants reflecting the local and unique flavors of a particular region or country. Studies conducted into this travel phenomenon have shown that food plays, consciously or unconsciously, an important part in the vacations of a good number of travelers. Those trying this are looking for a more participatory style of holiday experience. Analysts have noticed a shift from ‘passive observation’ to ‘interaction and involvement’ in tourists, whereby the visitor comes into close contact with locals and their way of life rather than remaining a mere spectator.
Bạn có thể ăn uống theo cách của mình trong chuyến du lịch của bản thân nếu muốn. Một loại hình du lịch tương đối mới đang trở nên phổ biến trên toàn thế giới. Trong đó, thực phẩm và đồ uống là những yếu tố chính thúc giục một người đi du lịch đến một điểm đến cụ thể nào đó. Kết hợp đồ ăn, thức uống và văn hóa, loại hình du lịch này mang đến trải nghiệm đích thực, đồ ăn và nhà hàng phản ánh các hương vị địa phương và độc đáo của một vùng hoặc quốc gia cụ thể. Các nghiên cứu được thực hiện về hiện tượng du lịch này đã chỉ ra rằng đồ ăn đóng vai trò quan trọng một cách ý thức hoặc vô thức trong kỳ nghỉ của một số lượng lớn du khách. Những người đang thử nghiệm kiểu du lịch này này đang tìm kiếm một kiểu trải nghiệm kỳ nghỉ dấn thân hơn. Các nhà phân tích đã nhận thấy sự thay đổi từ 'quan sát thụ động' sang 'tương tác và dấn thân' ở khách du lịch, bằng cách đó du khách tiếp xúc gần gũi với người dân địa phương và lối sống của họ thay vì chỉ là một người ngắm cảnh đơn thuần.
C
This is a novel approach to tourism in which visitors do not visit ordinary tourist attractions in traditional fashion. Rather, they let their whims be their guides! Destinations are chosen not on their standard touristic merit but on the basis of an idea or concept often involving elements of humor, serendipity, and chance. One example is known as Monopoly-travel. Participants armed with the local version of a Monopoly game board explore a city at the whim of a dice roll, shuttling between elegant shopping areas and the local water plant – with the occasional visit to jail.
Đây là một cách tiếp cận mới đối với du lịch, trong đó du khách không đến thăm các điểm du lịch thông thường theo kiểu truyền thống. Thay vào đó, họ để những ý tưởng bất chợt làm người dẫn đường! Các điểm đến được chọn không dựa trên giá trị du lịch thông thường mà trên cơ sở một ý tưởng hoặc khái niệm thường liên quan đến các yếu tố vui vẻ, tình cờ và ngẫu nhiên. Một ví dụ được gọi là Monopoly-travel ( kiểu trò chơi cờ tỷ phú). Những người tham gia được trang bị bảng trò chơi Monopoly phiên bản địa phương, khám phá một thành phố tùy hứng theo kiểu tung xúc xắc, di chuyển qua lại giữa các khu mua sắm sang trọng và nhà máy nước địa phương – thỉnh thoảng phải đến thăm nhà tù.
Another example is Counter-travel, which requires you to take snapshots with your back turned to landmarks like the Eiffel Tower or Big Ben. Joël Henry, the French founder of Latourex, has developed dozens of ideas since coming up with the concept in 1990. The traveler must increase his or her receptiveness, in this way, no trip is ever planned or predictable. Henry’s most unusual invention is known as “Erotravel”, where a couple heads to the same town but travels there separately. The challenge is to find one another abroad. He and his wife have engaged in the pursuit in five cities and have managed to meet up every time.
Một ví dụ khác là Counter-travel, yêu cầu bạn chụp nhanh những bức ảnh quay lưng lại với các địa danh như Tháp Eiffel hoặc Big Ben. Joël Henry, người khởi xướng Latourex người Pháp, đã phát triển hàng chục ý tưởng kể từ khi nghĩ ra khái niệm du lịch này vào năm 1990. Sự cảm thụ của du khách ắt hẳn sẽ tăng lên vì theo cách này, không có chuyến đi nào được lên kế hoạch hoặc dự đoán trước. Sáng tạo lạ đời nhất của Henry được gọi là “Erotravel”, trong đó một cặp đôi cùng đến một thị trấn nhưng lại đi đến đó một cách riêng biệt. Thách thức là sẽ phải tìm thấy nhau ở nước ngoài. Anh và vợ đã tham gia truy đuổi ở năm thành phố và lần nào cũng cố gắng gặp nhau được.
D
This involves any crop-based or animal-based operation or activity that brings visitors to a farm or ranch. It has recently become widespread in America, and participants can choose from a wide range of activities that include picking fruits and vegetables, riding horses, tasting honey, learning about wine and cheese making, or shopping in farm gift shops for local and regional products or handicrafts. For rural economies struggling to stay afloat in this age of industrial farming, it has become an important and marketable opportunity for improving the incomes and potential economic viability of small farms and rural communities. In western North Carolina, the organization ‘HandMade in America’ is using this method to develop their local economy and craft trades, and to educate visitors about farming practices. On their website, it is described as a niche market. As people are becoming more interested in the ecological importance of local food production, related projects reinforce the need to support local growers and allow visitors to experience the relationship between food and our natural environment.
Hình thức du lịch mới lạ này liên quan đến bất kỳ hoạt động nào liên quan đến cây trồng hoặc động vật đưa du khách đến nông trại hoặc trang trại. Nó gần đây đã trở nên phổ biến ở Mỹ và những người tham gia có thể chọn từ một loạt các hoạt động bao gồm hái trái cây và rau quả, cưỡi ngựa, nếm mật ong, tìm hiểu về cách làm rượu vang và pho mát, hoặc mua sắm các sản phẩm địa phương và khu vực hoặc thủ công mỹ nghệ tại các cửa hàng quà tặng nông trại. Đối với các nền kinh tế nông thôn đang vật lộn để duy trì hoạt động trong thời đại canh tác công nghiệp này, nó đã trở thành một cơ hội quan trọng và có thể kinh doanh được để cải thiện thu nhập và khả năng kinh tế tiềm năng của các trang trại nhỏ và cộng đồng nông thôn. Ở phía tây Bắc Carolina, tổ chức 'HandMade in America' đang sử dụng phương pháp này để phát triển nền kinh tế địa phương và các ngành nghề thủ công, đồng thời dạy cho du khách về các hoạt động canh tác nông nghiệp. Trên trang web của họ, nó được mô tả là một thị trường ngách. Khi mọi người ngày càng quan tâm hơn đến ý nghĩa sinh thái của sản xuất lương thực địa phương thì các dự án liên quan sẽ củng cố nhu cầu hỗ trợ những người trồng trọt địa phương và cho phép du khách trải nghiệm mối quan hệ giữa thực phẩm và môi trường tự nhiên của chúng ta.
Trade: nghề, ngành nghề
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, có thể tải về, in phần đề để luyện tập ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>>>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Mua bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 - Dịch và giải chi tiết Chỉ 99k bao gồm phần dịch transcript, dịch câu hỏi, giải đề. Xem bài mẫu tại đây. Để mua bộ đề Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
3. Dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
E
This is the trend of traveling to destinations that are first seen in movies, for instance, touring London in a high-speed boat like James Bond or visiting the stately homes that are seen in Jane Austin films. The term was first coined in the US press in the New York Post by journalist Gretchen Kelly, who wrote a 2007 article entitled “The sexiest film locations from 2007 to visit now.”
Hình thức du lịch mới lạ này là xu hướng đi đến những điểm đến được nhìn thấy lần đầu tiên trong phim, chẳng hạn như tham quan London trên một chiếc thuyền cao tốc như James Bond hoặc thăm những ngôi nhà trang nghiêm được thấy trong các bộ phim của Jane Austin. Cụm từ này này lần đầu tiên được đặt ra trên báo chí Hoa Kỳ trên tờ New York Post bởi nhà báo Gretchen Kelly, người đã viết một bài báo năm 2007 có tựa đề “Những địa điểm quay phim quyến rũ nhất để tham quan từ năm 2007 đến nay”.
Currently, summer blockbuster movies are being used as themed marketing tools by companies like Expedia and Fandango, who are promoting trips to where the Steven Spielberg film, Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull was made. Corporations as well as convention and tourism boards are exploiting the trend, creating their own location-based travel maps, like the Elizabeth: The Golden Age movie map published by VisitBritain, Britain’s official travel and tourism guide. Other travel itineraries have been created by tourism boards for movies including The Da Vinci Code (France), In Bruges (Belgium), and P.S. I Love You (Ireland). Although a new concept, it’s fast becoming a major factor in the choices travelers make in an increasingly tight economic climate. If a traveler has seen a site in a major motion picture, its media exposure makes it a compelling choice for a family vacation or honeymoon.
Hiện tại, các bộ phim bom tấn mùa hè đang được các công ty như Expedia và Fandango sử dụng làm công cụ tiếp thị theo chủ đề, những người đang quảng bá các chuyến đi đến nơi thực hiện bộ phim của Steven Spielberg, Indiana Jones và Vương quốc sọ người. Các tập đoàn cũng như hội đồng du lịch và bang hội đang khai thác xu hướng này, tạo ra các bản đồ du lịch dựa trên vị trí của riêng họ, như Elizabeth: bản đồ phim The Golden Age của VisitBritain, hướng dẫn du lịch và lữ hành chính thức của Anh xuất bản. Các hành trình du lịch khác đã được tạo bởi các ban du lịch cho các bộ phim bao gồm The Da Vinci Code (Pháp), In Bruges (Bỉ) và P.S. Anh Yêu Em (Ireland). Mặc dù là một khái niệm mới, nhưng nó gần như trở thành một yếu tố chính trong các lựa chọn của du khách trong môi trường kinh tế ngày càng eo hẹp. Nếu một khách du lịch đã xem một địa điểm trong một bộ phim điện ảnh lớn, thì việc xuất hiện trên các phương tiện truyền thông sẽ khiến địa điểm đó trở thành một lựa chọn hấp dẫn cho kỳ nghỉ gia đình hoặc tuần trăng mật.
>>>> Xem thêm:
♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1
♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)
Questions 28-31
Reading Passage 3 has five sections, A–E.
Choose the correct heading for sections B–E from the list of headings below.
Write the correct number, i–viii, in boxes 28–31 on your answer sheet.
List of Headings
i Experimental Tourism
ii Cuisine Tourism
iii Adventure Tourism
iv Fashion Tourism
v Photographic Travels
vi Set-jetting.
vii Agritourism.
viii Introduction
ix Capital Cities
Example:
Section A viii
28 Section B
29 Section C
30 Section D
31 Section E
Questions 32–35
Look at the following statements (Questions 32–35).
Read passage 3 and complete the sentences using one word only from the text.
Write the answers for questions 32-35 on your answer sheet.
Putting together and enjoying culinary delights ensures the trip is more 32……..……………
Moving quickly between more mundane public service facilities and malls that are more 33…………………….
Film sets for hugely popular blockbuster movies are attracting couples to go there for their 34…………………….
In the USA, visiting a strawberry picking field or listening to lectures on producing good wine is becoming increasingly 35…………………….
Questions 36-39
Label as true, false or not given (T / F / NG)
Do the following statements agree with the information given in passage 2?
Write your answers in the boxes for questions 36-39 as:
TRUE if the statement agrees with the information
FALSE if the statement contradicts the information
NOT GIVEN if there is no information on this
36 Enjoying good foods is the most critical part of any good holiday for the majority of travellers.
37 Taking photos facing directly opposite from and facing away from a popular tourist site is a need for Counter-travel.
38 People are gaining appreciation for the need to back those producing local grown vegetables and other crops.
39 The term for promoting travel related to the film industry was first used in the British media.
Question 40
Read the text and choose the best match for the underlined phrase in the text, from the three options, A-C.
For people who are bored of doing the usual activities such as looking at the common tourist attractions, they need to reconsider things from a different perspective. This means to think is a way that is ………………….
A unique.
B new.
C creative.
GIẢI THÍCH CHI TIẾT ĐỀ THI IELTS READING:
4 NEW TYPES OF TOURISM
Questions 28-31
Reading Passage 3 has five sections, A–E.
Choose the correct heading for sections B–E from the list of headings below.
Write the correct number, i–viii, in boxes 28–31 on your answer sheet.
List of Headings
i Experimental Tourism
Du lịch trải nghiệm
ii Cuisine Tourism
Du lịch ẩm thực
iii Adventure Tourism
Du lịch mạo hiểm
iv Fashion Tourism
Du lịch thời trang
v Photographic Travels
Du lịch chụp ảnh
vi Set-jetting.
Du lịch phim trường
*** set-jetting: the practice of visiting places used as locations in feature films
vii Agritourism.
Du lịch nông nghiệp.
viii Introduction
Giới thiệu
ix Capital Cities
Các thành phố thủ đô
Example:
Section A viii
28 Section B/ ii Cuisine Tourism
Giải thích:
One could eat your way through your travels if one wished. A comparatively new kind of tourism is gaining popularity across the world. In this, food and beverages are the main factors that motivate a person to travel to a particular destination. Combining food, drink and culture, this type of travel provides for an authentic experience, the food and restaurants reflecting the local and unique flavors of a particular region or country.
29 Section C/ i Experimental Tourism
Giải thích:
This is a novel approach to tourism in which visitors do not visit ordinary tourist attractions in traditional fashion. Rather, they let their whims be their guides! Destinations are chosen not on their standard touristic merit but on the basis of an idea or concept often involving elements of humor, serendipity, and chance.
30 Section D/vii Agritourism.
Giải thích:
This involves any crop-based or animal-based operation or activity that brings visitors to a farm or ranch. It has recently become widespread in America, and participants can choose from a wide range of activities that include picking fruits and vegetables, riding horses, tasting honey, learning about wine and cheese making, or shopping in farm gift shops for local and regional products or handicrafts.
31 Section E/ vi Set-jetting.
Giải thích:
This is the trend of traveling to destinations that are first seen in movies, for instance, touring London in a high-speed boat like James Bond or visiting the stately homes that are seen in Jane Austin films.
Questions 32–35
Look at the following statements (Questions 32–35).
Read passage 3 and complete the sentences using one word only from the text.
Write the answers for questions 32-35 on your answer sheet.
Putting together and enjoying culinary delights ensures the trip is more 32……authentic..……………
Tụ họp lại và thưởng thức những món ăn ngon đảm bảo chuyến đi sẽ chân thực hơn.
Giải thích: đoạn B
Combining food, drink and culture, this type of travel provides for an authentic experience, the food and restaurants reflecting the local and unique flavors of a particular region or country.
………………………………………………………………………………………………………………
Moving quickly between more mundane public service facilities and malls that are more 33…elegant………………….
Di chuyển nhanh chóng giữa các cơ sở dịch vụ công cộng bình dân và các trung tâm mua sắm trang nhã.
Giải thích: đoạn C
Participants armed with the local version of a Monopoly game board explore a city at the whim of a dice roll, shuttling between elegant shopping areas and the local water plant – with the occasional visit to jail.
………………………………………………………………………………………………………………
Film sets for hugely popular blockbuster movies are attracting couples to go there for their 34……honeymoons……………….
Phim trường dành cho những bộ phim bom tấn cực kỳ nổi tiếng đang thu hút các cặp đôi đến đó để hưởng tuần trăng mật.
Giải thích: đoạn E
If a traveler has seen a site in a major motion picture, its media exposure makes it a compelling choice for a family vacation or honeymoon.
………………………………………………………………………………………………………………
In the USA, visiting a strawberry picking field or listening to lectures on producing good wine is becoming increasingly 35……widespread……………….
Tại Hoa Kỳ, việc tham quan cánh đồng hái dâu hoặc nghe thuyết trình về cách sản xuất rượu ngon ngày càng trở nên phổ biến.
Giải thích: đoạn D
This involves any crop-based or animal-based operation or activity that brings visitors to a farm or ranch. It has recently become widespread in America, and participants can choose from a wide range of activities that include picking fruits and vegetables, riding horses, tasting honey, learning about wine and cheese making, or shopping in farm gift shops for local and regional products or handicrafts.
Questions 36-39
Label as true, false or not given (T / F / NG)
Do the following statements agree with the information given in passage 2?
Write your answers in the boxes for questions 36-39 as:
TRUE if the statement agrees with the information
FALSE if the statement contradicts the information
NOT GIVEN if there is no information on this
36.NG Enjoying good foods is the most critical part of any good holiday for the majority of travellers.
Đối với đa số khách du lịch, thưởng thức những món ăn ngon là phần quan trọng nhất của bất kỳ kỳ nghỉ vui vẻ nào .
Giải thích: bài chỉ nói ẩm thực là nhân tố chính chứ không phải là phần quan trọng nhất
37.T Taking photos facing directly opposite from and facing away from a popular tourist site is a need for Counter-travel.
Chụp ảnh quay ngược lại và ngoảnh mặt ra xa một địa điểm du lịch nổi tiếng là nhu cầu của Du lịch ngược chiều.
Giải thích: đoạn C, Taking photos facing directly opposite from and facing away from a popular tourist site = take snapshots with your back turned to landmarks
*** face (v): nhìn về, hướng về, quay về
Another example is Counter-travel, which requires you to take snapshots with your back turned to landmarks like the Eiffel Tower or Big Ben.
38.T People are gaining appreciation for the need to back those producing locally grown vegetables and other crops.
Mọi người ngày càng hiểu rõ sự cần thiết phải hỗ trợ những người tạo ra rau trồng tại địa phương và các loại cây trồng khác.
Giải thích: đoạn D
As people are becoming more interested in the ecological importance of local food production, related projects reinforce the need to support local growers and allow visitors to experience the relationship between food and our natural environment.
39.F The term for promoting travel related to the film industry was first used in the British media.
Thuật ngữ quảng bá du lịch liên quan đến ngành công nghiệp điện ảnh lần đầu tiên được sử dụng trên các phương tiện truyền thông ở Anh.
Giải thích: đoạn E, US press not British media
The term was first coined in the US press in the New York Post by journalist Gretchen Kelly, who wrote a 2007 article entitled “The sexiest film locations from 2007 to visit now.”
Question 40
Read the text and choose the best match for the underlined phrase in the text, from the three options, A-C.
For people who are bored of doing the usual activities such as looking at the common tourist attractions, they need to reconsider things from a different perspective. This means to think in a way that is ……creative…………….
Đối với những người đã chán làm những hoạt động thông thường như ngắm nhìn những địa điểm du lịch phổ biến, họ cần xem xét lại vấn đề từ một góc nhìn khác. Điều này có nghĩa là suy nghĩ theo cách sáng tạo
A unique.
B new.
C creative.
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, có thể tải về, in phần đề để luyện tập ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>>>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Mua bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 - Dịch và giải chi tiết Chỉ 99k bao gồm phần dịch transcript, dịch câu hỏi, giải đề. Xem bài mẫu tại đây. Để mua bộ đề Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
3. Dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
Đáp Án
28. ii
29. i
30. vii
31. vi
32. authentic
33. elegant
34. honeymoon
35. widespread
36. NOT GIVEN
37. TRUE
38. TRUE
39. FALSE
40. C