ĐỀ THI IELTS READING VÀ ĐÁP ÁN - The Nature of Genius

The Nature of Genius

There has always been an interest in geniuses and prodigies. The word 'genius', from the Latin gens (= family) and the term 'genius', meaning 'begetter', comes from the early Roman cult of a divinity as the head of the family

Thumbnail

DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:

The Nature of Genius

 

There has always been an interest in geniuses and prodigies. The word 'genius', from the Latin gens (= family) and the term 'genius', meaning 'begetter', comes from the early Roman cult of a divinity as the head of the family. In its earliest form, genius was concerned with the ability of the head of the family, the paterfamilias, to perpetuate himself. Gradually, genius came to represent a person's characteristics and thence an individual's highest attributes derived from his 'genius' or guiding spirit. Today, people still look to stars or genes, astrology or genetics, in the hope of finding the source of exceptional abilities or personal characteristics. ĐOẠN 1

Người ta luôn quan tâm đến những thiên tài và thần đồng. Từ 'genius', bắt nguồn từ từ gens trong tiếng Latinh (= gia đình) và từ 'genius', nghĩa là 'người sinh ra', xuất phát từ sự sùng bái một vị thần thánh là người đứng đầu gia đình, ở thời kỳ đầu của người La Mã. Ở dạng sơ khai nhất, thiên tài liên quan đến khả năng tự duy trì bản thân của người đứng đầu gia đình, tức là những người cha. Dần dần, thiên tài đại diện cho các đặc điểm của một người và từ đó các tính chất cao quý nhất của một cá nhân là được rút ra từ khả năng 'thiên tài' hoặc linh hồn dẫn đường của anh ta. Ngày nay, người ta vẫn tìm đến các ngôi sao hoặc gen, chiêm tinh học hoặc di truyền học, với hy vọng tìm ra nguồn gốc của những khả năng phi thường hoặc các đặc điểm đặc biệt của cá nhân.

 

The concept of genius and of gifts has become part of our folk culture, and attitudes are ambivalent towards them. We envy the gifted and mistrust them. In the mythology of giftedness, it is popularly believed that if people are talented in one area, they must be defective in another, that intellectuals are impractical, that prodigies burn too brightly too soon and burn out, that gifted people are eccentric, that they are physical weaklings, that there's a thin line between genius and madness, that genius runs in families, that the gifted are so clever they don't need special help, that giftedness is the same as having a high IQ, that some races are more intelligent or musical or mathematical than others, that genius goes unrecognised and unrewarded, that adversity makes men wise or that people with gifts have a responsibility to use them. Language has been enriched with such terms as 'highbrow', 'egghead', 'blue-stocking', 'wiseacre', 'know-all', 'boffin' and, for many, 'intellectual' is a term of denigration. ĐOẠN 2

Khái niệm về thiên tài và năng khiếu đã trở thành một phần trong văn hóa dân gian của chúng ta, và thái độ rất mâu thuẫn đối với chúng. Chúng ta ghen tị với những người có tài và không tin tưởng họ. Trong thần thoại về tài năng, người ta thường tin rằng nếu con người có tài trong lĩnh vực này thì họ phải khiếm khuyết ở lĩnh vực khác, rằng những người trí tuệ là không thực tế, rằng thần đồng bùng cháy quá sớm và sẽ lụi tàn, rằng những người có tài là lập dị, rằng họ là những người yếu đuối về thể chất, rằng có một ranh giới mỏng manh giữa thiên tài và sự điên rồ, rằng thiên tài di truyền trong các gia đình, rằng những người có tài quá thông minh đến mức họ không cần sự giúp đỡ đặc biệt, rằng tài năng cũng giống như việc có chỉ số IQ cao, rằng một số chủng tộc thông minh hơn hoặc có khả năng âm nhạc hoặc toán học hơn những chủng tộc khác, rằng thiên tài không được công nhận và không được khen thưởng, rằng nghịch cảnh khiến con người trở nên khôn ngoan hoặc những người có năng khiếu phải có trách nhiệm sử dụng chúng. Ngôn ngữ đã được làm phong phú thêm với những thuật ngữ như 'trí tuệ', 'đầu óc', 'nữ sĩ', 'nhà thông thái', 'biết tuốt', 'nhà nghiên cứu' và, đối với nhiều người, 'người trí thức' là một thuật ngữ để chê bai



The nineteenth-century saw considerable interest in the nature of genius, and produced not a few studies of famous prodigies. Perhaps for us today, two of the most significant aspects of most of these studies of genius are the frequency with which early encouragement and teaching by parents and tutors had beneficial effects on the intellectual, artistic or musical development of the children but caused great difficulties of adjustment later in their lives, and the frequency with which abilities went unrecognised by teachers and schools. However, the difficulty with the evidence produced by these studies, fascinating as they are in collecting together anecdotes and apparent similarities and exceptions, is that they are not what we would today call norm-referenced. In other words, when, for instance, information is collated about early illnesses, methods of upbringing, schooling, etc., we must also take into account information from other historical sources about how common or exceptional these were at the time. For instance, infant mortality was high and life expectancy much shorter than today, home tutoring was common in the families of the nobility and wealthy, bullying and corporal punishment were common at the best independent schools and, for the most part, the cases studied were members of the privileged classes. It was only with the growth of paediatrics and psychology in the twentieth century that studies could be carried out on a more objective, if still not always very scientific, basis. ĐOẠN 3

Thế kỷ 19 chứng kiến sự quan tâm đáng kể đến bản chất của thiên tài, và đã tạo ra không ít nghiên cứu về những thần đồng nổi tiếng. Có lẽ đối với chúng ta ngày nay, hai trong số những khía cạnh quan trọng nhất của hầu hết các nghiên cứu về thiên tài này là mức độ khuyến khích và dạy dỗ từ sớm của cha mẹ và gia sư đã có những tác động có lợi đối với sự phát triển trí tuệ, nghệ thuật hoặc âm nhạc của trẻ, nhưng gây ra những khó khăn lớn trong việc điều chỉnh sau này trong cuộc sống của chúng và khả năng mà tài năng không được giáo viên và nhà trường nhận ra. Tuy nhiên, khó khăn về các bằng chứng được tạo ra từ các nghiên cứu gây thú vị vì chúng được thu thập cùng các giai thoại cũng như những điểm tương đồng và những khác biệt thấy rõ, tức là các bằng chứng đó không phải là cái mà ngày nay chúng ta gọi là tham chiếu chuẩn mực. Nói cách khác, chẳng hạn, khi đối chiếu thông tin về các bệnh thuở nhỏ, phương pháp giáo dục, dạy dỗ ở trường học, v.v., chúng ta cũng phải tính đến thông tin từ các nguồn lịch sử khác về mức độ phổ biến hoặc ngoại lệ của những điều này vào thời điểm đó. Ví dụ, tỷ lệ tử vong ở trẻ sơ sinh cao hơn và tuổi thọ ngắn hơn nhiều so với ngày nay, dạy kèm tại nhà phổ biến trong các gia đình quý tộc và giàu có, bắt nạt và trừng phạt thân thể phổ biến ở các trường dân chủ nhất và phần lớn các trường hợp được nghiên cứu là thành viên của các tầng lớp đặc quyền. Chỉ với sự phát triển của khoa nhi và tâm lý học trong thế kỷ 20, các nghiên cứu mới có thể được thực hiện trên cơ sở khách quan hơn, nếu không phải lúc nào cũng mang tính khoa học.

 

Geniuses, however, they are defined, are but the peaks which stand out through the mist of history and are visible to the particular observer from his or her particular vantage point. Change the observers and the vantage points, clear away some of the mist, and a different lot of peaks appear. Genius is a term we apply to those whom we recognise for their outstanding achievements and who stand near the end of the continuum of human abilities which reaches back through the mundane and mediocre to the incapable. There is still much truth in Dr Samuel Johnson's observation. The true genius is a mind of large general powers, accidentally determined to some particular direction'. We may disagree with the 'general', for we doubt if all musicians of genius could have become scientists of genius or vice versa, but there is no doubting the accidental determination which nurtured or triggered their gifts into those channels into which they have poured their powers so successfully. Along the continuum of abilities are hundreds of thousands of gifted men and women, boys and girls. ĐOẠN 4

 


 

 

1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -18) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, có thể tải, in phần đề để luyện tập.

2. Để mua bộ đề Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

3. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây. 

 


 

What we appreciate, enjoy or marvel at in the works of genius or the achievements of prodigies are the manifestations of skills or abilities which are similar to, but so much superior to, our own. But that their minds are not different from our own is demonstrated by the fact that the hard-won discoveries of scientists like Kepler or Einstein become the commonplace knowledge of schoolchildren and the once outrageous shapes and colours of an artist like Paul Klee so soon appear on the fabrics we wear. This does not minimise the supremacy of their achievements, which outstrip our own as the sub-four-minute milers outstrip our jogging. ĐOẠN 5

 

To think of geniuses and the gifted as having uniquely different brains is only reasonable if we accept that each human brain is uniquely different. The purpose of instruction is to make us even more different from one another, and in the process of being educated, we can learn from the achievements of those more gifted than ourselves. But before we try to emulate geniuses or encourage our children to do so we should note that some of the things we learn from them may prove unpalatable. We may envy their achievements and fame, but we should also recognise the price they may have paid in terms of perseverance, single-mindedness, dedication, restrictions on their personal lives, the demands upon their energies and time, and how often they had to display great courage to preserve their integrity or to make their way to the top. ĐOẠN 6


Genius and giftedness are relative descriptive terms of no real substance. We may, at best, give them some precision by defining them and placing them in a context but, whatever we do, we should never delude ourselves into believing that gifted children or geniuses are different from the rest of humanity, save in the degree to which they have developed the performance of their abilities. ĐOẠN 7

 

Questions 14-18
Choose FIVE letters, A—K.
Write the correct letters in boxes 14-18 on your answer sheet.

NB. Your answers maybe given in any order.
Below are listed some popular beliefs about genius and giftedness.

Which FIVE of these beliefs are reported by the writer of the text?

A.  Truly gifted people are talented in all areas.
B.  The talents of geniuses are soon exhausted.
C.  Gifted people should use their gifts.
D.  A genius appears once in every generation.
E.  Genius can be easily destroyed by discouragement.
F.  Genius is inherited.
G.  Gifted people are very hard to live with.
H.  People never appreciate true genius.
I.  Geniuses are natural leaders.
J.  Gifted people develop their greatness through difficulties.
K.  Genius will always reveal itself.

Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 116?
In boxes 19-26 on your answer sheet, write:

TRUE   if the statement agrees with the information
FALSE   if the statement contradicts the information
NOT GIVEN   if there is no information on this

19.  Nineteenth-century studies of the nature of genius failed to take into account the uniqueness of the person's upbringing.
20.  Nineteenth-century studies of genius lacked both objectivity and a proper scientific approach.
21.  A true genius has general powers capable of excellence in any area
22.  The skills of ordinary individuals are in essence the same as the skills of prodigies.
23.  The ease with which truly great ideas are accepted and taken for granted fails to lessen their significance.
24.  Giftedness and genius deserve proper scientific research into their true nature so that all talent may be retained for the human race.
25.  Geniuses often pay a high price to achieve greatness.
26.  To be a genius is worth the high personal cost.

 

ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:

The Nature of Genius

 

 

Questions 14-18
Choose FIVE letters, A—K.
Write the correct letters in boxes 14-18 on your answer sheet.

NB. Your answers maybe given in any order.
Below are listed some popular beliefs about genius and giftedness.

Which FIVE of these beliefs are reported by the writer of the text?

Năm niềm tin nào trong số những niềm tin này được người viết văn bản thuật lại?

 

A.  Truly gifted people are talented in all areas.
Những người thực sự có năng khiếu là những người tài năng trong mọi lĩnh vực.


B.  The talents of geniuses are soon exhausted.
Tài năng của những thiên tài sẽ sớm cạn kiệt.

Giải thích: đoạn 2

that prodigies burn too brightly too soon and burn out


C.  Gifted people should use their gifts.
Những người có năng khiếu nên sử dụng những tài năng của họ.

Giải thích: đoạn 2

that people with gifts have a responsibility to use them.


D.  A genius appears once in every generation.
Mỗi thế hệ đều xuất hiện một thiên tài.
E.  Genius can be easily destroyed by discouragement.
Thiên tài có thể dễ dàng bị tiêu diệt bởi sự nản lòng.


F.  Genius is inherited.
Thiên tài được kế thừa.

Giải thích: đoạn 2

 that genius runs in families


G.  Gifted people are very hard to live with.
Rất khó chung sống với những người có năng khiếu.


 

Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 116?
In boxes 19-26 on your answer sheet, write:

TRUE   if the statement agrees with the information
FALSE   if the statement contradicts the information
NOT GIVEN   if there is no information on this

 

19.T  Nineteenth-century studies of the nature of genius failed to take into account the uniqueness of the person's upbringing.
Các nghiên cứu ở thế kỷ 19 về bản chất của thiên tài đã không tính đến sự đặc biệt trong quá trình nuôi dạy của người đó.

Giải thích: đoạn 3, các nghiên cứu thế kỷ 19 có tính đến sự đặc biệt trong quá trình nuôi dạy

 In other words, when, for instance, information is collated about early illnesses, methods of upbringing, schooling, etc., we must also take into account information from other historical sources about how common or exceptional these were at the time. For instance, infant mortality was high and life expectancy much shorter than today, home tutoring was common in the families of the nobility and wealthy, bullying and corporal punishment were common at the best independent schools and, for the most part, the cases studied were members of the privileged classes.

 

20.T  Nineteenth-century studies of genius lacked both objectivity and a proper scientific approach.
Các nghiên cứu về thiên tài ở thế kỷ 19 thiếu cả tính khách quan lẫn cách tiếp cận khoa học đúng đắn.

Giải thích: đoạn 2, chỉ đến thế kỷ 20 các nghiên cứu mới được thực hiện trên cơ sở khách quan hơn dù không phải lúc nào cũng mang tính khoa học

It was only with the growth of paediatrics and psychology in the twentieth century that studies could be carried out on a more objective, if still not always very scientific, basis.

 

 

 

Answer:
14 - 18 (In any Order)
   B
   C
   F
   H
   J
19 TRUE
20 TRUE
21 FALSE
22 TRUE
23 TRUE
24 NOT GIVEN
25 TRUE
26 NOT GIVEN

 

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

KẾT NỐI VỚI CHÚNG TÔI

DMCA.com Protection Status