DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:
The Benefits of Being Bilingual
A
According to the latest figures, the majority of the world’s population is now bilingual or multilingual, having grown up speaking two or more languages. In the past, such children were considered to be at a disadvantage compared with their monolingual peers. Over the past few decades, however, technological advances have allowed researchers to look more deeply at how bilingualism interacts with and changes the cognitive and neurological systems, thereby identifying several clear benefits of being bilingual.
Theo những số liệu mới nhất, phần lớn dân số thế giới hiện nay là người song ngữ hoặc đa ngôn ngữ, đã lớn lên và nói được hai ngôn ngữ trở lên. Trong quá khứ, những đứa trẻ như vậy được coi là bất lợi so với các bạn cùng trang lứa chỉ biết một ngôn ngữ. Tuy nhiên, trong vài thập kỷ qua, những tiến bộ công nghệ đã cho phép các nhà nghiên cứu xem xét sâu hơn việc nói hai ngôn ngữ tương tác với hệ thống nhận thức và thần kinh và thay đổi chúng như thế nào, từ đó xác định một số lợi ích rõ ràng của việc song ngữ.
B
Research shows that when a bilingual person uses one language, the other is active at the same time. When we hear a word, we don’t hear the entire word all at once: the sounds arrive in sequential order. Long before the word is finished, the brain’s language system begins to guess what that word might be. If you hear ‘can’, you will likely activate words like ‘candy’ and ‘candle’ as well, at least during the earlier stages of word recognition. For bilingual people, this activation is not limited to a single language; auditory input activates corresponding words regardless of the language to which they belong. Some of the most compelling evidence for this phenomenon, called ‘language co-activation’, comes from studying eye movements. A Russian-English bilingual asked to ‘pick up a marker’ from a set of objects would look more at a stamp than someone who doesn’t know Russian, because the Russian word for ‘stamp’, marka, sounds like the English word he or she heard, ‘marker’. In cases like this, language co-activation occurs because what the listener hears could map onto words in either language.
Nghiên cứu cho thấy rằng khi một người song ngữ sử dụng một ngôn ngữ, ngôn ngữ kia sẽ hoạt động cùng một lúc. Khi chúng ta nghe một từ, chúng ta không nghe toàn bộ từ cùng một lúc: các âm thanh đến theo thứ tự liên tiếp. Rất lâu trước khi từ đó kết thúc, hệ thống ngôn ngữ của bộ não bắt đầu đoán từ đó có thể là gì. Nếu bạn nghe thấy từ 'can', bạn có thể cũng sẽ kích hoạt các từ như 'candy' và 'candle', ít nhất là trong các giai đoạn nhận dạng từ trước đó. Đối với những người song ngữ, kích hoạt này không giới hạn ở một ngôn ngữ duy nhất; đầu vào thính giác kích hoạt các từ tương ứng bất kể chúng thuộc ngôn ngữ nào. Một số bằng chứng thuyết phục nhất cho hiện tượng này, được gọi là 'đồng kích hoạt ngôn ngữ', xuất phát từ việc nghiên cứu chuyển động của mắt. Một người song ngữ Nga-Anh được yêu cầu 'nhặt một cây bút đánh dấu' từ một bộ đồ vật sẽ nhìn vào một con tem (stamp) hơn là một người không biết tiếng Nga, bởi vì từ 'stamp' trong tiếng Nga là marka, nghe giống như từ tiếng Anh anh ấy hoặc cô ấy đã nghe, 'marker'. Trong những trường hợp như thế này, đồng kích hoạt ngôn ngữ xảy ra vì những gì người nghe nghe được có thể so sánh, đối chiếu với các từ trong cả hai ngôn ngữ.
(map something onto something) to connect one thing to another thing, for example as a way of understanding its meaning or structure
C
Having to deal with this persistent linguistic competition can result in difficulties, however. For instance, knowing more than one language can cause speakers to name pictures more slowly, and can increase ‘tip-of-the-tongue states’, when you can almost, but not quite, bring a word to mind. As a result, the constant juggling of two languages creates a need to control how much a person accesses a language at any given time. For this reason, bilingual people often perform better on tasks that require conflict management. In the classic Stroop Task, people see a word and are asked to name the colour of the word’s font. When the colour and the word match (i., the word ‘red’ printed in red), people correctly name the colour more quickly than when the colour and the word don’t match (i., the word ‘red’ printed in blue). This occurs because the word itself (‘red’) and its font colour (blue) conflict. Bilingual people often excel at tasks such as this, which tap into the ability to ignore competing perceptual information and focus on the relevant aspects of the input. Bilinguals are also better at switching between two tasks; for example, when bilinguals have to switch from categorizing objects by colour (red or green) to categorizing them by shape (circle or triangle), they do so more quickly than monolingual people, reflecting better cognitive control when having to make rapid changes of strategy.
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
D
It also seems that the neurological roots of the bilingual advantage extend to brain areas more traditionally associated with sensory processing. When monolingual and bilingual adolescents listen to simple speech sounds without any intervening background noise, they show highly similar brain stem responses. When researchers play the same sound to both groups in the presence of background noise, however, the bilingual listeners’ neural response is considerably larger, reflecting better encoding of the sound’s fundamental frequency, a feature of sound closely related to pitch perception.
E
Such improvements in cognitive and sensory processing may help a bilingual person to process information in the environment, and help explain why bilingual adults acquire a third language better than monolingual adults master a second language. This advantage may be rooted in the skill of focussing on information about the new language while reducing interference from the languages they already know.
F
Research also indicates that bilingual experience may help to keep the cognitive mechanisms sharp by recruiting alternate brain networks to compensate for those that become damaged during aging. Older bilinguals enjoy improved memory relative to monolingual people, which can lead to real-world health benefits. In a study of over 200 patients with Alzheimer’s disease, a degenerative brain disease, bilingual patients reported showing initial symptoms of the disease an average of five years later than monolingual patients. In a follow-up study, researchers compared the brains of bilingual and monolingual patients matched on the severity of Alzheimer’s symptoms. Surprisingly, the bilinguals’ brains had more physical signs of disease than their monolingual counterparts, even though their outward behaviour and abilities were the same. If the brain is an engine, bilingualism may help it to go farther on the same amount of fuel.
G
Furthermore, the benefits associated with bilingual experience seem to start very early. In one study, researchers taught seven-month-old babies growing up in monolingual or bilingual homes that when they heard a tinkling sound, a puppet appeared on one side of a screen. Halfway through the study, the puppet began appearing on the opposite side of the screen. In order to get a reward, the infants had to adjust the rule they’d learned; only the bilingual babies were able to successfully learn the new rule. This suggests that for very young children, as well as for older people, navigating a multilingual environment imparts advantages that transfer far beyond language.
>>>>> Xem thêm:
♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1
♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)
Questions 27-31
Complete the table below.
Choose NO MORE THAN TWO WORDS from the passage for each answer.
Write your answers in boxes 27-31 on your answer sheet.
Test |
Findings |
Observing the (27) ……………….. of Russian- English bilingual people when asked to select certain objects |
Bilingual people engage both languages simultaneously: a mechanism known as (28) ……………….. |
A test called the (29) ……………….. , focusing on naming colours |
Bilingual people are more able to handle tasks involving a skill called (30) ……………….. |
A test involving switching between tasks |
When changing strategies, bilingual people have superior (31) ……………….. |
Questions 32-36
Do the following statements agree with the claims of the writer in Reading Passage 3?
In boxes 32-36 on your answer sheet, write
YES if the statement agrees with the claims of the writer
NO if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this
32. Attitudes towards bilingualism have changed in recent years.
33. Bilingual people are better than monolingual people at guessing correctly what words are before they are finished.
34. Bilingual people consistently name images faster than monolingual people.
35. Bilingual people’s brains process single sounds more efficiently than monolingual people in all situations.
36. Fewer bilingual people than monolingual people suffer from brain disease in old age.
Questions 37- 40
Reading Passage 229 has seven paragraphs, A-G.
Which paragraph contains the following information?
Write the correct letter, A-G, in boxes 37-40 on your answer sheet.
37. an example of how bilingual and monolingual people’s brains respond differently to a certain type of non-verbal auditory input
38. a demonstration of how a bilingual upbringing has benefits even before we learn to speak
39. a description of the process by which people identify words that they hear
40. reference to some negative consequences of being bilingual.
ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:
The Benefits of Being Bilingual
Questions 27-31
Complete the table below.
Choose NO MORE THAN TWO WORDS from the passage for each answer.
Write your answers in boxes 27-31 on your answer sheet.
Test |
Findings |
Observing the (27) ……eyes movements………….. of Russian- English bilingual people when asked to select certain objects Quan sát chuyển động mắt của người song ngữ Nga-Anh khi được yêu cầu chọn một số đồ vật Giải thích: đoạn B Some of the most compelling evidence for this phenomenon, called ‘language co-activation’, comes from studying eye movements. A Russian-English bilingual asked to ‘pick up a marker’ from a set of objects would look more at a stamp than someone who doesn’t know Russian, because the Russian word for ‘stamp’, marka, sounds like the English word he or she heard, ‘marker’. |
Bilingual people engage both languages simultaneously: a mechanism known as (28) …language co-activation…………….. Những người song ngữ sử dụng đồng thời cả hai ngôn ngữ: một cơ chế được gọi là đồng kích hoạt ngôn ngữ.
Giải thích: đoạn B Some of the most compelling evidence for this phenomenon, called ‘language co-activation’ |
A test called the (29) ……Stroop task………….. , focusing on naming colours. Một bài kiểm tra có tên là nhiệm vụ Stroop, tập trung vào việc nêu tên màu Giải thích: đoạn C In the classic Stroop Task, people see a word and are asked to name the colour of the word’s font. |
Bilingual people are more able to handle tasks involving a skill called (30) ………conflict management……….. Những người song ngữ có nhiều khả năng xử lý các nhiệm vụ liên quan đến một kỹ năng được gọi là quản lý xung đột. Giải thích: đoạn C For this reason, bilingual people often perform better on tasks that require conflict management.
|
|
Questions 32-36
Do the following statements agree with the claims of the writer in Reading Passage 3?
In boxes 32-36 on your answer sheet, write
YES if the statement agrees with the claims of the writer
NO if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this
32.T Attitudes towards bilingualism have changed in recent years.
Thái độ đối với song ngữ đã thay đổi trong những năm gần đây.
Giải thích: đoạn A
In the past, such children were considered to be at a disadvantage compared with their monolingual peers. Over the past few decades, however, technological advances have allowed researchers to look more deeply at how bilingualism interacts with and changes the cognitive and neurological systems, thereby identifying several clear benefits of being bilingual.
33.NG Bilingual people are better than monolingual people at guessing correctly what words are before they are finished.
Những người song ngữ giỏi hơn những người chỉ nói một thứ tiếng trong việc đoán chính xác từ trước khi chúng được hoàn thiện.
Giải thích: bài không có so sánh
Questions 37- 40
Reading Passage 229 has seven paragraphs, A-G.
Which paragraph contains the following information?
Write the correct letter, A-G, in boxes 37-40 on your answer sheet.
37.D an example of how bilingual and monolingual people’s brains respond differently to a certain type of non-verbal auditory input
một ví dụ về cách bộ não của những người song ngữ và đơn ngữ phản ứng khác nhau với một loại đầu vào thính giác phi ngôn ngữ nhất định
Giải thích:
When researchers play the same sound to both groups in the presence of background noise, however, the bilingual listeners’ neural response is considerably larger, reflecting better encoding of the sound’s fundamental frequency, a feature of sound closely related to pitch perception.
Answer:
27. eye movements
28. language co-activation
29. Stroop Task
30. conflict management
31. cognitive control
32. YES
33. NOT GIVEN
34. NO
35. NO
36. NOT GIVEN
37. D
38. G
39. B
40. C
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.