DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:
Reading the Screen
Are the electronic media exacerbating illiteracy and making our children stupid? On the contrary, says Colin McCabe, they have the potential to make us truly literate.
Có phải các phương tiện điện tử làm trầm trọng thêm nạn không biết đọc viết và làm cho con em chúng ta trở nên ngu ngốc? Ngược lại, Colin McCabe nói, chúng có khả năng khiến chúng ta thực sự biết chữ.
The debate surrounding literacy is one of the most charged in education. On the one hand, there is an army of people convinced that traditional skills of reading and writing are declining. On the other, a host of progressives protest that literacy is much more complicated than a simple technical mastery of reading and writing. This second position is supported by most of the relevant academic work over the past 20 years. These studies argue that literacy can only be understood in its social and technical context. In Renaissance England, for example, many more people could read than could write, and within reading there was a distinction between those who could read print and those who could manage the more difficult task of reading manuscript. An understanding of these earlier periods helps us understand today’s ‘crisis in literacy’ debate. ĐOẠN 1
Cuộc tranh luận xung quanh việc biết đọc biết viết là một trong những cuộc tranh luận dữ dội nhất trong giáo dục. Một mặt, có một đội quân tin rằng các kỹ năng đọc và viết truyền thống đang suy giảm. Mặt khác, một loạt những người tiến bộ phản đối rằng việc đọc viết phức tạp hơn nhiều so với việc thông thạo kỹ thuật đọc và viết đơn giản. Quan điểm thứ hai này được xác nhận bởi hầu hết các hoạt động học thuật có liên quan trong 20 năm qua. Những nghiên cứu này lập luận rằng khả năng đọc viết chỉ có thể được hiểu trong bối cảnh xã hội và bối cảnh trình độ chuyên môn của nó. Ví dụ, ở nước Anh thời Phục hưng, nhiều người có thể đọc hơn là có thể viết, và trong quá trình đọc, có sự khác biệt giữa những người có thể đọc bản in và những người có thể thực hiện nhiệm vụ khó khăn hơn là đọc bản thảo. Sự hiểu biết về những thời kỳ trước đó giúp chúng ta hiểu được cuộc tranh luận về 'khủng hoảng biết chữ' ngày nay.
There does seem to be evidence that there has been an overall decline in some aspects of reading and writing - you only need to compare the tabloid newspapers of today with those of 50 years ago to see a clear decrease in vocabulary and simplification of syntax. But the picture is not uniform and doesn’t readily demonstrate the simple distinction between literate and illiterate which had been considered adequate since the middle of the 19th century. ĐOẠN 2
Dường như có bằng chứng cho thấy đã có sự suy giảm chung trong một số khía cạnh của việc đọc và viết - bạn chỉ cần so sánh các tờ báo lá cải ngày nay với những tờ báo của 50 năm trước để thấy sự suy giảm rõ ràng về từ vựng và sự đơn giản hóa cú pháp. Nhưng bức tranh không đồng nhất và không dễ dàng chứng minh sự khác biệt đơn giản giữa người biết đọc viết và người không biết đọc viết , sự khác biệt vốn được xem là không rõ ràng kể từ giữa thế kỷ 19.
While reading a certain amount of writing is as crucial as it has ever been in industrial societies, it is doubtful whether a fully extended grasp of either is as necessary as it was 30 or 40 years ago. While print retains much of its authority as a source of topical information, television has increasingly usurped this role. The ability to write fluent letters has been undermined by the telephone and research suggests that for many people the only use for writing, outside formal education, is the compilation of shopping lists. ĐOẠN 3
Mặc dù việc đọc một số lượng văn bản nhất định là quan trọng trong các xã hội công nghiệp, nhưng vẫn còn nghi ngờ liệu việc nắm bắt toàn bộ một trong hai kỹ năng này có cần thiết như cách đây 30 hay 40 năm hay không. Trong khi báo in vẫn giữ được phần lớn uy quyền của nó với tư cách là một nguồn thông tin thời sự, thì truyền hình ngày càng chiếm đoạt vai trò này. Khả năng viết thư lưu loát đã bị điện thoại làm suy yếu và nghiên cứu cho thấy rằng đối với nhiều người, mục đích sử dụng duy nhất đối với việc viết, ngoài giáo dục chính quy, là lập danh sách mua sắm.
The decision of some car manufacturers to issue their instructions to mechanics as a video pack rather than as a handbook might be taken to spell the end of any automatic link between industrialisation and literacy. On the other hand, it is also the case that ever-increasing numbers of people make their living out of writing, which is better rewarded than ever before. Schools are generally seen as institutions where the book rules - film, television and recorded sound have almost no place; but it is not clear that this opposition is appropriate. While you may not need to read and write to watch television, you certainly need to be able to read and write in order to make programmes. ĐOẠN 4
Quyết định của một số nhà sản xuất ô tô đưa ra các hướng dẫn cho thợ máy dưới dạng một gói video thay vì một cuốn sổ tay có thể được coi là dấu chấm hết cho bất kỳ mối liên hệ tự động nào giữa công nghiệp hóa và biết đọc viết. Mặt khác, cũng có trường hợp ngày càng nhiều người kiếm sống bằng nghề viết lách, điều này được đền đáp xứng đáng hơn bao giờ hết. Các trường học thường được coi là những tổ chức nơi mà sách thống trị - phim ảnh, truyền hình và bản ghi âm hầu như không có chỗ đứng; nhưng không rõ là sự tương phản này có phù hợp hay không. Mặc dù bạn có thể không cần đọc và viết để xem truyền hình, nhưng bạn chắc chắn cần phải biết đọc và viết để tạo các chương trình.
Those who work in the new media are anything but illiterate. The traditional oppositions between old and new media are inadequate for understanding the world which a young child now encounters. The computer has re-established a central place for the written word on the screen, which used to be entirely devoted to the image. There is even anecdotal evidence that children are mastering reading and writing in order to get on to the Internet. There is no reason why the new and old media cannot be integrated in schools to provide the skills to become economically productive and politically enfranchised. ĐOẠN 5
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
Nevertheless, there is a crisis in literacy and it would be foolish to ignore it. To understand that literacy may be declining because it is less central to some aspects of everyday life is not the same as acquiescing in this state of affairs. The production of school work with the new technologies could be a significant stimulus to literacy. How should these new technologies be introduced into the schools? It isn’t enough to call for computers, camcorders and edit suites in every classroom; unless they are properly integrated into the educational culture, they will stand unused. Evidence suggests that this is the fate of most information technology used in the classroom. Similarly, although media studies are now part of the national curriculum, and more and more students are now clamouring to take these course, teachers remain uncertain about both methods and aims in this area. ĐOẠN 6
This is not the fault of the teachers. The entertainment and information industries must be drawn into a debate with the educational institutions to determine how best to blend these new technologies into the classroom. ĐOẠN 7
Many people in our era are drawn to the pessimistic view that the new media are destroying old skills and eroding critical judgement. It may be true that past generations were more literate but - taking the pre-19th century meaning of the term - this was true of only a small section of the population. The word literacy is a 19th-century coinage to describe the divorce of reading and writing from a full knowledge of literature. The education reforms of the 19th century produced reading and writing as skills separable from full participation in the cultural heritage. ĐOẠN 8
The new media now point not only to a futuristic cyber-economy, they also make our cultural past available to the whole nation. Most children’s access to these treasures is initially through television. It is doubtful whether our literary heritage has ever been available to or sought out by more than about 5 per cent of the population; it has certainly not been available to more than 10 per cent. But the new media joined to the old, through the public service tradition of British broadcasting, now makes our literary tradition available to all. ĐOẠN 9
>>>>> Xem thêm:
♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1
♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)
Questions 14-17
Choose the appropriate letters A-D for questions 14 to 17.
Write A-D in boxes 14-17 on your answer sheet.
14. When discussing the debate on literacy in education, the writer notes that
A. children cannot read and write as well as they used to.
B. academic work has improved over the last 20 years.
C. there is evidence that literacy is related to external factors.
D. there are opposing arguments that are equally convincing.
15. In the 4th paragraph, the writer’s main point is that
A. the printed word is both gaining and losing power.
B. all inventions bring disadvantages as well as benefits.
C. those who work in manual jobs no longer need to read.
D. the media offers the best careers for those who like writing.
16. According to the writer, the main problem that schools face today is
A. how best to teach the skills of reading and writing.
B. how best to incorporate technology into classroom teaching.
C. finding the means to purchase technological equipment.
D. managing the widely differing levels of literacy amongst pupils.
17. At the end of the article, the writer is suggesting that
A. literature and culture cannot be divorced.
B. the term ‘literacy’ has not been very useful.
C. 10 per cent of the population never read literature.
D. our exposure to cultural information is likely to increase.
Questions 18-23
Do the following statements agree with the views of the writer in Reading Passage 271?
In boxes 18-23 on your answer sheet write
YES if the statement agrees with the writer
NO if the statement contradicts the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this
18. It is not as easy to analyse literacy levels as it used to be.
19. Our literacy skills need to be as highly developed as they were in the past.
20. Illiteracy is on the increase.
21. Professional writers earn relatively more than they used to.
22. A good literacy level is important for those who work in television.
23. Computers are having a negative impact on literacy in schools.
Questions 24-26
Complete the sentences below with words taken from Reading Passage 271.
Write your answers in boxes 24-26 on your answer sheet.
Use NO MORE THAN THREE WORDS for each answer.
In Renaissance England, the best readers were those able to read 24 ........................
The writer uses the example of 25 ........................ to illustrate the general fall in certain areas of literacy.
It has been shown that after leaving school, the only things that a lot of people write are 26 ........................
ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:
Reading the Screen
Questions 14-17
Choose the appropriate letters A-D for questions 14 to 17.
Write A-D in boxes 14-17 on your answer sheet.
14. When discussing the debate on literacy in education, the writer notes that
Khi bàn về cuộc tranh luận về khả năng biết đọc viết trong giáo dục, người viết lưu ý rằng
A. children cannot read and write as well as they used to.
trẻ em không thể đọc và viết tốt như trước đây.
B. academic work has improved over the last 20 years.
công việc học tập đã được cải thiện trong 20 năm qua.
C. there is evidence that literacy is related to external factors.
có bằng chứng cho thấy khả năng đọc viết có liên quan đến các yếu tố bên ngoài.
Giải thích: Đoạn 1
On the other, a host of progressives protest that literacy is much more complicated than a simple technical mastery of reading and writing. This second position is supported by most of the relevant academic work ( = evidence) over the past 20 years. These studies argue that literacy can only be understood in its social and technical context = ( external factors).
D. there are opposing arguments that are equally convincing.
có những lập luận đối lập nhau có sức thuyết phục ngang nhau
15. In the 4th paragraph, the writer’s main point is that
Trong đoạn 4, điểm chính của người viết là
A. the printed word is both gaining and losing power.
Chữ in là vừa là sức mạnh đang có lợi thế và vừa là sức mạnh đang mất đi
B. all inventions bring disadvantages as well as benefits.
tất cả các phát minh mang lại bất lợi cũng như lợi ích.
C. those who work in manual jobs no longer need to read.
những người làm công việc chân tay không còn nhu cầu đọc.
Giải thích: đoạn 4
The decision of some car manufacturers to issue their instructions to mechanics as a video pack rather than as a handbook might be taken to spell the end of any automatic link between industrialisation and literacy.
D. the media offers the best careers for those who like writing.
các phương tiện truyền thông cung cấp sự nghiệp tốt nhất cho những người thích viết lách.
Questions 18-23
Do the following statements agree with the views of the writer in Reading Passage 271?
In boxes 18-23 on your answer sheet write
YES if the statement agrees with the writer
NO if the statement contradicts the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this
18.T It is not as easy to analyse literacy levels as it used to be.
Việc phân tích trình độ đọc viết không còn dễ dàng như trước đây.
Giải thích: đoạn 2
But the picture is not uniform and doesn’t readily demonstrate the simple distinction between literate and illiterate which had been considered adequate since the middle of the 19th century.
19.F Our literacy skills need to be as highly developed as they were in the past.
Kỹ năng đọc viết của chúng ta cần được phát triển cao như trước đây.
Giải thích: đoạn 2, theo bài viết thì ngày xưa, việc đọc bao gồm đọc thông thường và đọc các bản thảo khó, do đó chúng ta phải hiểu ngữ cảnh của việc " đọc viết" theo từng thời kỳ, và thời nay chúng ta không cần phải đọc được những thứ như bản thảo
These studies argue that literacy can only be understood in its social and technical context. In Renaissance England, for example, many more people could read than could write, and within reading there was a distinction between those who could read print and those who could manage the more difficult task of reading manuscript. An understanding of these earlier periods helps us understand today’s ‘crisis in literacy’ debate
Questions 24-26
Complete the sentences below with words taken from Reading Passage 271.
Write your answers in boxes 24-26 on your answer sheet.
Use NO MORE THAN THREE WORDS for each answer.
In Renaissance England, the best readers were those able to read 24 ...manuscript.....................
Ở nước Anh thời Phục hưng, những độc giả giỏi nhất là những người có thể đọc bản thảo
Giải thích: Đoạn 1
In Renaissance England, for example, many more people could read than could write, and within reading there was a distinction between those who could read print and those who could manage the more difficult task of reading manuscript.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
The writer uses the example of 25 ....the tabloid newspapers ................... to illustrate the general fall in certain areas of literacy.
Người viết sử dụng ví dụ về các tờ báo lá cải để minh họa cho sự sa sút chung về trình độ đọc viết ở một số lĩnh vực.
Giải thích: Đoạn 2
There does seem to be evidence that there has been an overall decline in some aspects of reading and writing - you only need to compare the tabloid newspapers of today with those of 50 years ago to see a clear decrease in vocabulary and simplification of syntax
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
Answer:
14. C
15. A
16. B
17. D
18. YES
19. NO
20. NOT GIVEN
21. YES
22. YES
23. NO
24. manuscript
25. (tabloid) newspapers
26. shopping lists