Chat hỗ trợ
Chat ngay

ĐỀ THI IELTS READING VÀ ĐÁP ÁN - Children’s Literature

Children’s Literature

Stories and poems aimed at children have an exceedingly long history: lullabies, for example, were sung in Roman times, and a few nursery games and rhymes are almost as ancient. Yet so far as written-down literature is concerned, while there were stories in print before

Thumbnail

DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:

Children’s Literature

 

Stories and poems aimed at children have an exceedingly long history: lullabies, for example, were sung in Roman times, and a few nursery games and rhymes are almost as ancient. Yet so far as written-down literature is concerned, while there were stories in print before 1700 that children often seized on when they had the chance, such as translations of Aesop’s fables, fairy-stories and popular ballads and romances, these were not aimed at young people in particular. Since the only genuinely child-oriented literature at this time would have been a few instructional works to help with reading and general knowledge, plus the odd Puritanical tract as an aid to morality, the only course for keen child readers was to read adult literature. This still occurs today, especially with adult thrillers or romances that include more exciting, graphic detail than is normally found in the literature for younger readers. ĐOẠN 1

Những câu chuyện và bài thơ dành cho trẻ em có một lịch sử cực kỳ lâu đời: chẳng hạn như những bài hát ru được hát vào thời La Mã, và một số trò chơi và bài đồng dao dành cho trẻ nhỏ cũng gần như rất cổ. Tuy nhiên, đối với văn học viết, mặc dù có những câu chuyện được in trước năm 1700 mà trẻ em thường chộp lấy khi có cơ hội, chẳng hạn như bản dịch truyện ngụ ngôn của Aesop, truyện cổ tích và những bản ballad và truyện tình cảm phổ biến nhưng những loại này không hướng cụ thể vào trẻ em. Vì tài liệu thực sự hướng đến trẻ em duy nhất vào thời điểm này sẽ là một số tác phẩm hướng dẫn việc học đọc và kiến ​​thức chung, cộng với cuốn sách Thanh giáo kỳ quặc như một công cụ hỗ trợ đạo đức, nên con đường duy nhất dành cho những độc giả nhí quan tâm là đọc văn học người lớn. Ngày nay, điều này vẫn còn xảy ra, đặc biệt là với những bộ truyện ly kỳ hoặc lãng mạn dành cho người lớn bao gồm nhiều chi tiết đồ họa, thú vị hơn trong văn học dành cho độc giả nhỏ tuổi.

By the middle of the 18th century there were enough eager child readers, and enough parents glad to cater to this interest, for publishers to specialize in children’s books whose first aim was pleasure rather than education or morality. In Britain, a London merchant named Thomas Boreham produced Cajanus, The Swedish Giant in 1742, while the more famous John Newbery published A Little Pretty Pocket Book in 1744. Its contents - rhymes, stories, children’s games plus a free gift (‘A ball and a pincushion’) - in many ways anticipated the similar lucky-dip contents of children’s annuals this century. It is a tribute to Newbery’s flair that he hit upon a winning formula quite so quickly, to be pirated almost immediately in America. ĐOẠN 2

Vào giữa thế kỷ 18, đã có đủ độc giả nhí háo hức và có đủ cha mẹ vui vẻ chú trọng vào sở thích này để cho các nhà xuất bản chuyên về sách dành cho trẻ em với mục đích đầu tiên là niềm vui thay vì giáo dục hay đạo đức. Ở Anh, một thương gia ở London tên là Thomas Boreham đã xuất bản "Cajanus, Người khổng lồ Thụy Điển" vào năm 1742, trong khi John Newbery nổi tiếng hơn đã xuất bản "A Little Pretty Pocket Book" vào năm 1744. Nội dung của cuốn sách này là - thơ có vần, chuyện kể, trò chơi trẻ em cộng với một món quà miễn phí ('Một quả bóng và gối cắm kim may đồ') - có thể biết trước được những nội dung mang tính may rủi tương tự trong các ấn bảng hàng năm dành cho trẻ em trong thế kỷ này bằng nhiều cách. Chính tác dụng của sự tinh ý đã giúp Newbery đã nhanh chóng nghĩ ra được một công thức hấp dẫn để gần như ngay lập tức bị ăn cắp bản quyền ở Mỹ.

hit on/upon something: to think of an idea when you didn't expect or intend to, especially one that solves a problem.

be a tribute to somebody/something:  to be a clear sign of the good qualities that someone or something has

Such pleasing levity was not to last. Influenced by Rousseau, whose Emile(1762) decreed that all books for children save Robinson Crusoe were a dangerous diversion, contemporary critics saw to it that children’s literature should be instructive and uplifting. Prominent among such voices was Mrs. Sarah Trimmer, whose magazine The Guardian of Education (1802) carried the first regular reviews of children’s books. It was she who condemned fairy-tales for their violence and general absurdity; her own stories, Fabulous Histories  (1786) described talking animals who were always models of sense and decorum. ĐOẠN 3


Sự coi nhẹ dễ dãi như vậy đã không kéo dài. Do ảnh hưởng của Rousseau, Emile(1762) của ông đã ra sắc lệnh rằng tất cả sách dành cho trẻ em, trừ Robinson Crusoe ra, đều là một trò tiêu khiển nguy hiểm, các nhà phê bình đương thời cho rằng văn học thiếu nhi nên mang tính hướng dẫn và nâng cao tinh thần. Nổi bật trong số những ý kiến như vậy là bà Sarah Trimmer, tạp chí The Guardian of Education (1802) của bà thực hiện các bài đánh giá thường xuyên đầu tiên về sách dành cho trẻ em. Chính bà ấy đã lên án những câu chuyện cổ tích vì tính bạo lực và sự phi lý nói chung của chúng; những câu chuyện của riêng bà ấy, Fabulous Histories  (1786) đã mô tả những con vật biết nói luôn là hình mẫu của ý thức và lễ phép.


Save ( giới từ): không kể, trừ ra
see (to it) that (something happens):
Chắc chắn, đảm bảo rằng

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

 


 


So the moral story for children was always threatened from within, given the way children have of drawing out entertainment from the sternest moralist. But the greatest blow to the improving children’s book was to come from an unlikely source indeed: early 19th-century interest in folklore. Both nursery rhymes, selected by James Orchard Halliwell for a folklore society in 1842, and collection of fairy-stories by the scholarly Grimm brothers, swiftly translated into English in 1823, soon rocketed to popularity with the young, quickly leading to new editions, each one more child-centered than the last. From now on younger children could expect stories written for their particular interest and with the needs of their own limited experience of life kept well to the fore. ĐOẠN 4

What eventually determined the reading of older children was often not the availability of special children’s literature as such but access to books that contained characters, such as young people or animals, with whom they could more easily empathize, or action, such as exploring or fighting, that made few demands on adult maturity or understanding. ĐOẠN 5


The final apotheosis of literary childhood as something to be protected from unpleasant reality came with the arrival in the late 1930s of child-centered best-sellers intend on entertainment at its most escapist. In Britain novelist such as Enid Blyton and Richmal Crompton described children who were always free to have the most unlikely adventures, secure in the knowledge that nothing bad could ever happen to them in the end. The fact that war broke out again during her books’ greatest popularity fails to register at all in the self-enclosed world inhabited by Enid Blyton’s young characters. Reaction against such dream-worlds was inevitable after World War II, coinciding with the growth of paperback sales, children’s libraries and a new spirit of moral and social concern. Urged on by committed publishers and progressive librarians, writers slowly began to explore new areas of interest while also shifting the settings of their plots from the middle-class world to which their chiefly adult patrons had always previously belonged. ĐOẠN 6


Critical emphasis, during this development, has been divided. For some, the most important task was to rid children’s books of the social prejudice and exclusiveness no longer found acceptable. Others concentrated more on the positive achievements of contemporary children’s literature. That writers of these works are now often recommended to the attention of adult as well as child readers echoes the 19th-century belief that children’s literature can be shared by the generations, rather than being a defensive barrier between childhood and the necessary growth towards adult understanding. ĐOẠN 7

 

>>>>> Xem thêm:

                                                 ♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1

                                                 ♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)

 

Questions 14-18

Complete the table below.

Choose NO MORE THAN TWO WORDS from Reading Passage 268 for each answer.

Write your answers in boxes 14-18 on your answer sheet.

DATE

FEATURES

AIM

EXAMPLE

Before 1700

Not aimed at young children

Education and morality

Puritanical tract

By the middle of 18th century

Collection of 14 ………. and games

Read for pleasure

A Little Pretty Pocket Book
(exported to 15 ………. )

Early 19th century

Growing interest in 16 ……….

To be more children-centered

Nursery rhymes and 17 ……….

Late 1930s

Stories of harm-free 18 ……….

Entertainment

Enid Blyton and Richmal Crompton’s novels

Questions 19-21

Look at the following people and the list of statements below.

Match each person with the correct statement.

Write the correct letter A-E in boxes 19-21 on your answer sheet.

List of statements

A.  Wrote criticisms of children’s literature
B.  Used animals to demonstrate the absurdity of fairy tales
C.  Was not a writer originally
D.  Translated a book into English
E.  Didn’t write in the English language

19. Thomas Boreham
20. Mrs. Sarah trimmer
21. Grimm Brothers

Questions 22-26

Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 268?

In boxes 22-26 on your answer sheet write

TRUE     if the statement agrees with the information
FALSE     if the statement contradicts the information
NOT GIVEN    if there is no information on this

22. Children didn’t start to read books until 1700.
23. Sarah Trimmer believed that children’s books should set good examples.
24. Parents were concerned about the violence in children’s books.
25. An interest in the folklore changed the direction of the development of children’s books.
26. Today children’s book writers believe their works should appeal to both children and adults.

 

ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:

Children’s Literature

 

Questions 14-18

Complete the table below.

Choose NO MORE THAN TWO WORDS from Reading Passage 268 for each answer.

Write your answers in boxes 14-18 on your answer sheet.

DATE

FEATURES

AIM

EXAMPLE

Before 1700

Not aimed at young children/ không hướng đến trẻ em

Education and morality/ giáo dục và đạo đức

Puritanical tract

By the middle of 18th century

Collection of 14 …rhymes, stories ……. and games

Read for pleasure/ đọc vì niềm vui

A Little Pretty Pocket Book
(exported to 15 …America……. )

Early 19th century

Growing interest in 16 …folklore…….

To be more children-centered/ lấy trẻ em làm trung tâm hơn

Nursery rhymes and 17 …fairy-stories…….

Late 1930s

Stories of harm-free 18 …Adventures…….

Entertainment/ giải trí

Enid Blyton and Richmal Crompton’s novels

 

Questions 19-21

Look at the following people and the list of statements below.

Match each person with the correct statement.

Write the correct letter A-E in boxes 19-21 on your answer sheet.

List of statements
 

A.  Wrote criticisms of children’s literature
Viết phê bình văn học thiếu nhi

B.  Used animals to demonstrate the absurdity of fairy tales
Sử dụng động vật để chứng minh sự phi lý của truyện cổ tích

C.  Was not a writer originally
Ban đầu không phải là nhà văn

D.  Translated a book into English
Dịch một cuốn sách sang tiếng Anh

E.  Didn’t write in the English language
Không viết bằng tiếng Anh

 

19.C Thomas Boreham

Giải thích: Đoạn 2

In Britain, a London merchant named Thomas Boreham produced Cajanus, The Swedish Giant in 1742

 

Questions 22-26

Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 268?

In boxes 22-26 on your answer sheet write

TRUE     if the statement agrees with the information
FALSE     if the statement contradicts the information
NOT GIVEN    if there is no information on this

 

22.F Children didn’t start to read books until 1700.
Trẻ em mãi đến năm 1700 mới bắt đầu đọc sách.

Giải thích: Đoạn 1

Stories and poems aimed at children have an exceedingly long history: lullabies, for example, were sung in Roman times, and a few nursery games and rhymes are almost as ancient. Yet so far as written-down literature is concerned, while there were stories in print before 1700 that children often seized on when they had the chance, such as translations of Aesop’s fables, fairy-stories and popular ballads and romances, these were not aimed at young people in particular. 

 

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

 


Answer:
14. rhymes, stories / stories, rhymes
15. America
16. folklore
17. fairy-tales/fairy-stories
18. adventures
19. C
20. A
21. E
22. FALSE
23. TRUE
24. NOT GIVEN
25. TRUE
26. TRUE

 

 

 

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

DMCA.com Protection Status