DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:
Music: Language We All Speak
Section A
Music is one of the human species' relatively few universal abilities. Without formal training, any individual, from Stone Age tribesman to suburban teenager, has the ability to recognise music and, in some fashion, to make it. Why this should be so is a mystery. After all, music isn't necessary for getting through the day, and if it aids in reproduction, it does so only in highly indirect ways. Language, by contrast, is also everywhere - but for reasons that are more obvious. With language, you and the members of your tribe can organise a migration across Africa, build reed boats and cross the seas, and communicate at night even when you can't see each other. Modern culture, in all its technological extravagance, springs directly from the human talent for manipulating symbols and syntax.
Âm nhạc là một trong những khả năng phổ biến tương đối ít của loài người. Không cần đào tạo bài bản, bất kỳ cá nhân nào, từ người bộ lạc thời kỳ đồ đá đến thiếu niên ngoại ô, đều có khả năng nhận biết âm nhạc và, theo một cách nào đó có thể tạo ra âm nhạc. Tại sao điều này như vậy là một bí ẩn. Xét cho cùng, âm nhạc không cần thiết để đi qua hết một ngày và nếu nó hỗ trợ sinh sản, thì nó chỉ hỗ trợ theo những cách rất gián tiếp. Ngược lại, ngôn ngữ cũng ở khắp mọi nơi - nhưng vì những lý do rõ ràng hơn. Với ngôn ngữ, bạn và các thành viên trong bộ lạc của mình có thể tổ chức một cuộc di cư khắp Châu Phi, đóng thuyền bằng sậy và vượt biển, đồng thời giao tiếp vào ban đêm ngay cả khi không thể nhìn thấy nhau. Văn hóa hiện đại, trong tất cả sự xa hoa về công nghệ, bắt nguồn trực tiếp từ tài năng của con người trong việc vận dụng các ký hiệu và cú pháp.
Scientists have always been intrigued by the connection between music and language. Yet over the years, words and melody have acquired a vastly different status in the lab and the seminar room. While language has long been considered essential to unlocking the mechanisms of human intelligence, music is generally treated as an evolutionary frippery - mere "auditory cheesecake", as the Harvard cognitive scientist Steven Pinker puts it.
Các nhà khoa học luôn bị hấp dẫn bởi mối liên hệ giữa âm nhạc và ngôn ngữ. Tuy nhiên, qua nhiều năm, từ ngữ và giai điệu đã có một vị thế khác hẳn trong phòng thí nghiệm và phòng hội thảo. Mặc dù ngôn ngữ từ lâu đã được coi là thiết yếu để mở khóa các cơ chế trí thông minh của con người, nhưng âm nhạc thường được coi là một công cụ tiến hóa mang tính trang trí - chỉ là "chiếc bánh pho mát thính giác", như nhà khoa học nhận thức Harvard Steven Pinker đã nói.
****Psychologist Steven Pinker ignited a firestorm in 1997 by infamously claiming that music is auditory cheesecake—nothing but a pleasant by-product of the processes of evolutionary selection and not essential for human survival or reproduction.
Section B
But thanks to a decade-long wave of neuroscience research, that tune is changing. A flurry of recent publications suggests that language and music may equally be able to tell us who we are and where we're from - not just emotionally, but biologically. In July, the journal Nature Neuroscience devoted a special issue to the topic. And in an article in the 6 August issue of the Journal of Neuroscience, David Schwartz, Catherine Howe, and Dale Purves of Duke University argued that the sounds of music and the sounds of language are intricately connected.
Nhưng nhờ làn sóng nghiên cứu khoa học thần kinh kéo dài hàng thập kỷ, nhịp điệu đó đang thay đổi. Một loạt các ấn phẩm gần đây gợi ý rằng ngôn ngữ và âm nhạc đều có thể cho chúng ta biết chúng ta là ai và chúng ta đến từ đâu - không chỉ về mặt cảm xúc mà cả về mặt sinh học. Vào tháng 7, tạp chí Nature Neuroscience đã dành một số đặc biệt cho chủ đề này. Và trong một bài báo trên Tạp chí Khoa học thần kinh số ra ngày 6 tháng 8, David Schwartz, Catherine Howe và Dale Purves của Đại học Duke đã lập luận rằng âm thanh của âm nhạc và âm thanh của ngôn ngữ có mối liên hệ phức tạp.
To grasp the originality of this idea, it's necessary to realise two things about how music has traditionally been understood. First, musicologists have long emphasised that while each culture stamps a special identity onto its music, music itself has some universal qualities. For example, in virtually all cultures, sound is divided into some or all of the 12 intervals that make up the chromatic scale -that is, the scale represented by the keys on a piano. For centuries, observers have attributed this preference for certain combinations of tones to the mathematical properties of sound itself.
Để hiểu được nguồn gốc của suy nghĩ này, cần phải nhận ra hai điều về cách hiểu âm nhạc theo truyền thống. Đầu tiên, các nhà âm nhạc học từ lâu đã nhấn mạnh rằng mặc dù mỗi nền văn hóa đóng dấu một bản sắc đặc biệt vào âm nhạc của mình, thì bản thân âm nhạc cũng có một số phẩm chất phổ quát. Ví dụ, trong hầu hết tất cả các nền văn hóa, âm thanh được chia thành một số hoặc tất cả 12 quãng tạo nên thang âm - tức là thang âm được biểu thị bằng các phím trên đàn piano. Trong nhiều thế kỷ, các nhà quan sát quy sở thích này cho những kết hợp nhất định của các âm sắc hơn là các tính chất toán học của chính âm thanh.
Some 2,500 years ago, Pythagoras was the first to note a direct relationship between the harmoniousness of a tone combination and the physical dimensions of the object that produced it. For example, a plucked string will always play an octave lower than a similar string half its size, and a fifth lower than a similar string two-thirds its length. This link between simple ratios and harmony has influenced music theory ever since.
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
Section C
This music-is-math idea is often accompanied by the notion that music, formally speaking at least, exists apart from the world in which it was created. Writing recently in The New York Review of Books, pianist and critic Charles Rosen discussed the long-standing notion that while painting and sculpture reproduce at least some aspects of the natural world, and writing describes thoughts and feelings we are all familiar with, music is entirely abstracted from the world in which we live. Neither idea is right, according to David Schwartz and his colleagues. Human musical preferences are fundamentally shaped not by elegant algorithms or ratios but by the messy sounds of real life, and of speech in particular – which in turn is shaped by our evolutionary heritage. "The explanation of music, like the explanation of any product of the mind, must be rooted in biology, not in numbers per se," says Schwartz.
Schwartz, Howe, and Purves analysed a vast selection of speech sounds from a variety of languages to reveal the underlying patterns common to all utterances. In order to focus only on the raw sounds, they discarded all theories about speech and meaning, and sliced sentences into random bites. Using a database of over 100,000 brief segments of speech, they noted which frequency had the greatest emphasis in each sound. The resulting set of frequencies, they discovered, corresponded closely to the chromatic scale. In short, the building blocks of music are to be found in speech.
Far from being abstract, music presents a strange analogue to the patterns created by the sounds of speech. "Music, like visual arts, is rooted in our experience of the natural world," says Schwartz. "It emulates our sound environment in the way that visual arts emulate the visual environment". In music, we hear the echo of our basic sound-making instrument - the vocal tract. The explanation for human music is simpler still than Pythagoras's mathematical equations: We like the sounds that are familiar to us - specifically, we like the sounds that remind us of us.
This brings up some chicken-or-egg evolutionary questions. It may be that music imitates speech directly, the researchers say, in which case it would seem that language evolved first. It's also conceivable that music came first and language is in effect an imitation of song - that in everyday speech we hit the musical notes we especially like. Alternately, it may be that music imitates the general products of the human sound-making system, which just happens to be mostly speech. "We can't know this," says Schwartz. "What we do know is that they both come from the same system, and it is this that shapes our preferences."
Section D
Schwartz's study also casts light on the long-running question of whether animals understand or appreciate music. Despite the apparent abundance of "music" in the natural world - birdsong, whale song, wolf howls, synchronised chimpanzee hooting - previous studies have found that many laboratory animals don't show a great affinity for the human variety of music making.
Marc Hauser and Josh McDermott of Harvard argued in the July issue of Nature Neuroscience that animals don't create or perceive music the way we do. The fact that laboratory monkeys can show recognition of human tunes is evidence, they say, of shared general features of the auditory system, not any specific chimpanzee musical ability. As for birds, those most musical beasts, they generally recognise their own tunes - a narrow repertoire - but don't generate novel melodies like we do. There are no avian Mozarts.
But what's been played to animals, Schwartz notes, is human music. If animals evolve preferences for sound as we do - based upon the soundscape in which they live - then their "music" would be fundamentally different from ours. In the same way, our scales derive from human utterances, a cat's idea of a good tune would derive from yowls and meows. To demonstrate that animals don't appreciate sound the way we do, we'd need evidence that they don't respond to "music" constructed from their own sound environment.
Section E
No matter how the connection between language and music is parsed, what is apparent is that our sense of music, even our love for it, is as deeply rooted in our biology and in our brains as language is. This is most obvious with babies, says Sandra Trehub at the University of Toronto, who also published a paper in the Nature Neuroscience special issue.
For babies, music and speech are on a continuum. Mothers use musical speech to "regulate infants' emotional states", Trehub says. Regardless of what language they speak, the voice all mothers use with babies is the same: "something between speech and song". This kind of communication "puts the baby in a trancelike state, which may proceed to sleep or extended periods of rapture". So if the babies of the world could understand the latest research on language and music, they probably wouldn't be very surprised. The upshot, says Trehub, is that music may be even more of a necessity than we realise.
>>>>> Xem thêm:
♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1
♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)
Reading Passage 269 has five sections A-E.
Choose the correct heading for each section from the list of headings below.
Write the correct number i-viii in boxes 27-31 on your answer sheet.
27. Section A
28. Section B
29. Section C
30. Section D
31. Section E
List of Headings
i. Communication in music with animals
ii. New discoveries on animal music
iii. Music and language contrasted
iv. Current research on music
v. Music is beneficial for infants.
vi. Music transcends cultures.
vii. Look back at some of the historical theories
viii. Are we genetically designed for music?
Questions 32-38
Look at the following people (Questions 32-38) and the list of statements below.
Match each person with the correct statement.
Write the correct letter A-G in boxes 32-38 on your answer sheet.
32. Steven Pinker
33. Musicologists
34. Greek philosopher Pythagoras
35. Schwartz, Howe, and Purves
36. Marc Hauser and Josh McDermott
37. Charles Rosen
38. Sandra Trehub
List of Statements
A. Music exists outside of the world it is created in.
B. Music has a universal character despite cultural influences on it.
C. Music is a necessity for humans.
D. Music preference is related to the surrounding influences.
E. He discovered the mathematical basis of music.
F. Music doesn't enjoy the same status of research interest as language.
G. Humans and monkeys have similar traits in perceiving sound.
Questions 39-40
Choose the correct letter A, B, C or D.
Write your answers in boxes 39-40 on your answer sheet.
39. Why was the study of animal music inconclusive?
A. Animals don’t have the same auditory system as humans.
B. Tests on animal music are limited.
C. Animals can’t make up new tunes.
D. There aren’t enough tests on a wide range of animals.
40. What is the main theme of this passage?
A. Language and learning
B. The evolution of music
C. The role of music in human society
D. Music for animals
ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:
Music: Language We All Speak
Reading Passage 269 has five sections A-E.
Choose the correct heading for each section from the list of headings below.
Write the correct number i-viii in boxes 27-31 on your answer sheet.
27. Section A/ iii. Music and language contrasted
Giải thích:
While language has long been considered essential to unlocking the mechanisms of human intelligence, music is generally treated as an evolutionary frippery - mere "auditory cheesecake", as the Harvard cognitive scientist Steven Pinker puts it.
28. Section B/ vii. Look back at some of the historical theories
Giải thích:
But thanks to a decade-long wave of neuroscience research, that tune is changing.
Some 2,500 years ago, Pythagoras was the first to note a direct relationship between the harmoniousness of a tone combination and the physical dimensions of the object that produced it. For example, a plucked string will always play an octave lower than a similar string half its size, and a fifth lower than a similar string two-thirds its length. This link between simple ratios and harmony has influenced music theory ever since.
Questions 32-38
Look at the following people (Questions 32-38) and the list of statements below.
Match each person with the correct statement.
Write the correct letter A-G in boxes 32-38 on your answer sheet.
32.F Steven Pinker
Giải thích: đoạn A
While language has long been considered essential to unlocking the mechanisms of human intelligence, music is generally treated as an evolutionary frippery - mere "auditory cheesecake", as the Harvard cognitive scientist Steven Pinker puts it.
33.B Musicologists
Giải thích: đoạn B
First, musicologists have long emphasised that while each culture stamps a special identity onto its music, music itself has some universal qualities. For example, in virtually all cultures, sound is divided into some or all of the 12 intervals that make up the chromatic scale -that is, the scale represented by the keys on a piano.
Questions 39-40
Choose the correct letter A, B, C or D.
Write your answers in boxes 39-40 on your answer sheet.
39. Why was the study of animal music inconclusive?
Tại sao nghiên cứu về âm nhạc của động vật không đi đến kết luận?
A. Animals don’t have the same auditory system as humans.
Động vật không có hệ thống thính giác giống như con người.
Giải thích: đoạn D
Marc Hauser and Josh McDermott of Harvard argued in the July issue of Nature Neuroscience that animals don't create or perceive music the way we do. The fact that laboratory monkeys can show recognition of human tunes is evidence, they say, of shared general features of the auditory system, not any specific chimpanzee musical ability. As for birds, those most musical beasts, they generally recognise their own tunes - a narrow repertoire - but don't generate novel melodies like we do. There are no avian Mozarts.
B. Tests on animal music are limited.
Các thử nghiệm về âm nhạc ở động vật còn hạn chế.
C. Animals can’t make up new tunes.
Động vật không thể tạo nên giai điệu mới.
D. There aren’t enough tests on a wide range of animals.
Không có đủ thử nghiệm trên nhiều loại động vật
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
Answer:
27. iii
28. vii
29. iv
30. i
31. viii
32. F
33. B
34. E
35. D
36. G
37. A
38. C
39. C
40. C