DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:
Language diversity
One of the most influential ideas in the study of languages is that of universal grammar (UG). Put forward by Noam Chomsky in the 1960s, it is widely interpreted as meaning that all languages are basically the same, and that the human brain is born language-ready, with an in-built programme that is able to interpret the common rules underlying any mother tongue. For five decades this idea prevailed, and influenced work in linguistics, psychology and cognitive science. To understand language, it implied, you must sweep aside the huge diversity of languages, and find their common human core. ĐOẠN 1
Một trong những ý tưởng có ảnh hưởng nhất trong nghiên cứu về các ngôn ngữ là của ngữ pháp phổ quát (UG). Được đưa ra bởi Noam Chomsky vào những năm 1960, nhiều người cho rằng nó có nghĩa là tất cả các ngôn ngữ về cơ bản là giống nhau, và não của con người được sinh ra là đã sẵn sàng về ngôn ngữ, với một chương trình được xây dựng sẵn, rằng có thể hiểu được những nguyên tắc chung nằm dưới bất kỳ ngôn ngữ mẹ đẻ nào. Trong năm thập kỷ ý tưởng này đã thịnh hành và tác động đến công việc của các nhà ngôn ngữ học, khoa học nhận thức và tâm lý. Nó ngụ ý rằng để để hiểu ngôn ngữ bạn phải gạt qua một bên sự đa dạng kinh khủng của ngôn ngữ, và tìm thấy nòng cốt chung của con người.
Since the theory of UG was proposed, linguists have identified many universal language rules. However, there are almost always exceptions. It was once believed, for example, that if a language had syllables [1] that begin with a vowel and end with a consonant (VC), it would also have syllables that begin with a consonant and end with a vowel (CV). This universal lasted until 1999, when linguists showed that Arrernte, spoken by Indigenous Australians from the area around Alice Springs in the Northern Territory, has VC syllables but no CV syllables. ĐOẠN 2
Kể từ khi giả thuyết của UG được đề xuất, các nhà ngôn ngữ học đã xác định nhiều quy tắc ngôn ngữ phổ quát. Tuy nhiên, hầu như luôn luôn có những ngoại lệ. Chẳng hạn, người ta từng tin rằng nếu một ngôn ngữ có các âm tiết mà bắt đầu với nguyên âm và kết thúc với phụ âm, nó cũng sẽ có những âm tiết bắt đầu với một phụ âm và kết thúc bằng một nguyên âm. Qui luật phổ biến này kéo dài mãi cho đến năm 1999 khi các nhà ngôn ngữ học thể hiện rằng Arrernte được nói bởi người Úc bản địa từ khu vực xung quanh Alice Springs ở Lãnh thổ phía bắc có các âm tiết (nguyên âm phụ âm) nhưng không có âm tiết (phụ âm nguyên âm).
Other non-universal universals describe the basic rules of putting words together. Take the rule that every language contains four basic word classes: nouns, verbs, adjectives and adverbs. Work in the past two decades has shown that several languages lack an open adverb class, which means that new adverbs cannot be readily formed, unlike in English where you can turn any adjective into an adverb, for example, ‘soft’ into ‘softly’. Others, such as Lao, spoken in Laos, have no adjectives at all. More controversially, some linguists argue that a few languages, such as Straits Salish, spoken by indigenous people from north-western regions of North America, do not even have distinct nouns or verbs. Instead, they have a single class of words to include events, objects and qualities. ĐOẠN 3
Những qui luật phổ quát không phổ biến khác mô tả các luật cơ bản về việc đặt các từ với nhau. Lấy ví dụ một quy luật mà mỗi ngôn ngữ đều chứa bốn từ loại từ cơ bản: danh từ, động từ, tính từ và trạng từ. Nghiên cứu trong hai thập kỷ vừa qua đã cho thấy rằng vài ngôn ngữ thiếu loại trạng từ mở rộng có nghĩa là những trạng từ mới không thể được hình thành dễ dàng, không giống như trong tiếng Anh ngôn ngữ mà bạn có thể biến bất kỳ tính từ nào thành trạng từ, ví dụ "soft" thành " softly". Những ngôn ngữ khác như Lào được nói với người Lào không có tính từ gì cả. Gây tranh cãi hơn, một vài nhà ngôn ngữ học lập luận rằng một ít ngôn ngữ như Straits Salish được nói bởi người bản địa từ các khu vực tây bắc Bắc Mỹ, thậm chí không phân biệt danh từ và động từ. Thay vào đó họ có một bộ từ riêng để bao gồm các sự kiện, đồ vật và phẩm chất.
Even apparently indisputable universals have been found lacking. This includes recursion, or the ability to infinitely place one grammatical unit inside a similar unit, such as ‘Jack thinks that Mary thinks that ... the bus will be on time’. It is widely considered to be the most essential characteristic of human language, one that sets it apart from the communications of all other animals. Yet Dan Everett at Illinois State University recently published controversial work showing that Amazonian Piraha does not have this quality. ĐOẠN 4
Ngay cả những qui luật phổ quát rõ ràng không thể tranh cãi được thấy là thiếu. Nó bao gồm phép lặp lại hoặc khả năng để đặt một cách vô hạn một đơn vị ngữ pháp trong một đơn vị tương tự như là " Jack thinks that Mary thinks that... the bus will be on time". Nó được nhiều người xem là đặc tính cơ bản của ngôn ngữ loài người, một đặc điểm khiến nó khác biệt với giao tiếp của các loài động vật khác. Tuy nhiên Dan Everett tại Đại học bang ILLinois gần đây đã xuất bản một tác phẩm gây tranh cãi cho thấy Amazonian Piraha không có tính chất này.
But what if the very diversity of languages is the key to understanding human communication? Linguists Nicholas Evans of the Australian National University in Canberra, and Stephen Levinson of the Max Planck Institute for Psycholinguistics in Nijmegen, the Netherlands, believe that languages do not share a common set of rules. Instead, they say, their sheer variety is a defining feature of human communication - something not seen in other animals. While there is no doubt that human thinking influences the form that language takes, if Evans and Levinson are correct, language, in turn, shapes our brains. This suggests that humans are more diverse than we thought, with our brains having differences depending on the language environment in which we grew up. And that leads to a disturbing conclusion: every time a language becomes extinct, humanity loses an important piece of diversity. ĐOẠN 5
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
If languages do not obey a single set of shared rules, then how are they created? ‘Instead of universals you get standard engineering solutions that languages adopt again and again, and then you get outliers.' says Evans. He and Levinson argue that this is because any given language is a complex system shaped by many factors, including culture, genetics and history. There are no absolutely universal traits of language, they say, only tendencies. And it is a mix of strong and weak tendencies that characterises the ‘bio-cultural’ mix that we call language. ĐOẠN 6
According to the two linguists, the strong tendencies explain why many languages display common patterns. A variety of factors tend to push language in a similar direction, such as the structure of the brain, the biology of speech, and the efficiencies of communication. Widely shared linguistic elements may also be ones that build on a particularly human kind of reasoning. For example, the fact that before we learn to speak we perceive the world as a place full of things causing actions (agents) and things having actions done to them (patients) explains why most languages deploy these grammatical categories. ĐOẠN 7
Weak tendencies, in contrast, are explained by the idiosyncrasies of different languages. Evans and Levinson argue that many aspects of the particular natural history of a population may affect its language. For instance, Andy Butcher at Flinders University in Adelaide, South Australia, has observed that indigenous Australian children have by far the highest incidence of chronic middle-ear infection of any population on the planet, and that most indigenous Australian languages lack many sounds that are common in other languages, but which are hard to hear with a middle-ear infection. Whether this condition has shaped the sound systems of these languages is unknown, says Evans, but it is important to consider the idea. ĐOẠN 8
Levinson and Evans are not the first to question the theory of universal grammar, but no one has summarised these ideas quite as persuasively, and given them as much reach. As a result, their arguments have generated widespread enthusiasm, particularly among those linguists who are tired of trying to squeeze their findings into the straitjacket of ‘absolute universals’. To some, it is the final nail in UG’s coffin. Michael Tomasello, co-director of the Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology in Leipzig, Germany, has been a long-standing critic of the idea that all languages conform to a set of rules. ‘Universal grammar is dead,’ he says. ĐOẠN 9
[1] a unit of sound.
>>>>>Xem thêm:
♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1
♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)
Questions 27-32
Do the following statements agree with the views of the writer in Reading Passage 296?
In boxes 27-32 on your answer sheet, write:
YES if the statement agrees with the claims of the writer
NO if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this
27. In the final decades of the twentieth century, a single theory of language learning was dominant.
28. The majority of UG rules proposed by linguists do apply to all human languages.
29. There is disagreement amongst linguists about an aspect of Straits Salish grammar.
30. The search for new universal language rules has largely ended.
31. If Evans and Levinson are right, people develop in the same way no matter what language they speak.
32. The loss of any single language might have implications for the human race.
Questions 33-37
Choose the correct letter, A, B, C or D. Write your answers in boxes 33-37 on your answer sheet.
33. Which of the following views about language are held by Evans and Levinson?
A. Each of the world’s languages develops independently.
B. The differences between languages outweigh the similarities.
C. Only a few language features are universal.
D. Each language is influenced by the characteristics of other languages.
34. According to Evans and Levinson, apparent similarities between languages could be due to
A. close social contact.
B. faulty analysis.
C. shared modes of perception.
D. narrow descriptive systems.
35. In the eighth paragraph, what does the reference to a middle-ear infection serve as?
A. A justification for something.
B. A contrast with something.
C. The possible cause of something.
D. The likely result of something.
36. What does the writer suggest about Evans’ and Levinson’s theory of language development?
A. It had not been previously considered.
B. It is presented in a convincing way.
C. It has been largely rejected by other linguists.
D. It is not supported by the evidence.
37. Which of the following best describes the writer’s purpose?
A. To describe progress in the field of cognitive science.
B. To defend a long-held view of language learning.
C. To identify the similarities between particular languages.
D. To outline opposing views concerning the nature of language.
Questions 38-40
Complete each sentence with the correct ending, A-E, below.
Write the correct letter, A-E, on your answer sheet.
38. The Arrernte language breaks a ‘rule’ concerning
39. The Lao language has been identified as lacking
40. It has now been suggested that Amazonia Piraha does not have
A. words of a certain grammatical type.
B. a sequence of sounds predicted by UG.
C. words which can have more than one meaning.
D. the language feature regarded as the most basic.
E. sentences beyond a specified length.
ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:
Language diversity
Questions 27-32
Do the following statements agree with the views of the writer in Reading Passage 296?
In boxes 27-32 on your answer sheet, write:
YES if the statement agrees with the claims of the writer
NO if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this
27.T In the final decades of the twentieth century, a single theory of language learning was dominant.
Trong các thập kỷ cuối cùng của thế kỷ 20, một giả thuyết về việc học ngôn ngữ chiếm ưu thế
Giải thích: Đoạn 1
For five decades this idea prevailed, and influenced work in linguistics, psychology and cognitive science.
28.F The majority of UG rules proposed by linguists do apply to all human languages.
Đa số quy luật của UG được các nhà ngôn ngữ đề xuất thực sự áp dụng cho mọi ngôn ngữ của con người
Giải thích: Đoạn 2
Since the theory of UG was proposed, linguists have identified many universal language rules. However, there are almost always exceptions.
This universal lasted until 1999, when linguists showed that Arrernte, spoken by Indigenous Australians from the area around Alice Springs in the Northern Territory, has VC syllables but no CV syllables.
Questions 33-37
Choose the correct letter, A, B, C or D. Write your answers in boxes 33-37 on your answer sheet.
33. Which of the following views about language are held by Evans and Levinson?
Quan điểm nào sau đây về ngôn ngữ được tin tưởng bởi Evans và Levinson?
A. Each of the world’s languages develops independently.
Mỗi ngôn ngữ trên thế giới đều phát triển một cách độc lập
Giải thích: đoạn 5, Hai ông cho rằng mỗi ngôn ngữ đều có các luật riêng của nó, nó không có quy luật chung
Linguists Nicholas Evans of the Australian National University in Canberra, and Stephen Levinson of the Max Planck Institute for Psycholinguistics in Nijmegen, the Netherlands, believe that languages do not share a common set of rules.
B. The differences between languages outweigh the similarities.
Những khác biệt giữa ngôn ngữ có nhiều giá trị hơn những điểm tương đồng
C. Only a few language features are universal.
Chỉ một vài tính năng của ngôn ngữ là phổ biến
D. Each language is influenced by the characteristics of other languages.
Mỗi ngôn ngữ bị ảnh hưởng bởi những đặc điểm của ngôn ngữ khác
34. According to Evans and Levinson, apparent similarities between languages could be due to
Theo như Evans và Levinson, những điểm tương đồng thấy rõ giữa các ngôn ngữ có thể là do
A. close social contact.
Mối quan hệ xã hội gần gũi
B. faulty analysis.
Các phân tích bị sai sót
C. shared modes of perception.
Giải thích: Đoạn 7
A variety of factors tend to push language in a similar direction, such as the structure of the brain, the biology of speech, and the efficiencies of communication.
Có chung cách nhận thức
D. narrow descriptive systems.
Các hệ thống mô tả thu hẹp
Questions 38-40
Complete each sentence with the correct ending, A-E, below.
Write the correct letter, A-E, on your answer sheet.
38.B The Arrernte language breaks a ‘rule’ concerning
Ngôn ngữ Arrernte phá vỡ một quy luật liên quan đến
Giải thích: Đoạn 2
It was once believed, for example, that if a language had syllables [1] that begin with a vowel and end with a consonant (VC), it would also have syllables that begin with a consonant and end with a vowel (CV). This universal lasted until 1999, when linguists showed that Arrernte, spoken by Indigenous Australians from the area around Alice Springs in the Northern Territory, has VC syllables but no CV syllables.
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
Answer:
27. YES
28. NO
29. YES
30. NOT GIVEN
31. NO
32. YES
33. A
34. C
35. C
36. B
37. D
38. B
39. A
40. D