ĐỀ THI IELTS READING VÀ ĐÁP ÁN
Is Photography Art?
This may seem a pointless question today. Surrounded as we are by thousands of photographs, most of us take for granted that, in addition to supplying information and seducing customers, camera images also serve as decoration, afford spiritual enrichment, and provide significant insights into the passing scene. But in the decades following the discovery of photography, this question reflected the search for ways to fit the mechanical medium into the traditional schemes of artistic expression. Đoạn 1
Đây có vẻ là một câu hỏi vô nghĩa thời nay. Bởi vì bao quanh chúng ta là hàng ngàn bức ảnh, hầu hết chúng ta đều cho rằng đó là điều hết sức bình thường, ngoài việc cung cấp thông tin và thu hút khách hàng, ảnh chụp còn dùng để trang trí, làm giàu tâm hồn và mang đến những cái nhìn sâu sắc đối với những cảnh đã đi qua. Nhưng trong nhiều thập kỷ sau khi khám phá ra nhiếp ảnh, câu hỏi này đã phản ảnh sự tìm kiếm cách thức để đưa phương tiện cơ học vào các ý đồ biểu đạt nghệ thuật truyền thống.
fit into something phrasal verb: to be part of a group or system
The much-publicized pronouncement by painter Paul Delaroche that the daguerreotype* signalled the end of painting is perplexing because this clever artist also forecast the usefulness of the medium for graphic artists in a letter written in 1839. Nevertheless, it is symptomatic of the swing between the outright rejection and qualified acceptance of the medium that was fairly typical of the artistic establishment. Discussion of the role of photography in art was especially spirited in France, where the internal policies of the time had created a large pool of artists, but it was also taken up by important voices in England. In both countries, public interest in this topic was a reflection of the belief that national stature and achievement in the arts were related. Đoạn 2
Tuyến bố chính thức được công khai rộng rãi bởi họa sỹ Paul Delaroche rằng daguerreotype báo hiệu sự kết thúc của tranh vẽ gây bối rối vì nghệ sĩ tài năng này cũng đã dự đoán tính hữu ích của phương tiện này đối với các họa sĩ đồ họa trong bức thư được viết vào năm 1839. Tuy nhiên, đây là một triệu chứng của sự thay đổi quan điểm giữa sự từ chối thẳng thừng và sự chấp nhận dè dẹt đối với phương tiện này điều mà khá điển hình của các đội ngũ nghệ sĩ. Sự tranh luận về vai trò của nhiếp ảnh trong nghệ thuật đặc biệt sôi nổi tại Pháp nơi mà các chính sách nội bộ thời đó đã tạo ra một đội quân nghệ sĩ nhưng nó cũng được quan tâm bởi những người có tiếng nói ở Anh. Ở cả hai đất nước, sự quan tâm của công chúng về chủ đề này là sự phản ánh về niềm tin rằng tầm vóc quốc gia và thành tựu trong nghệ thuật có liên quan nhau.
From the maze of conflicting statements and heated articles on the subject, three main positions about the potential of camera art emerged. The simplest, entertained by many painters and a section of the public, was that photographs should not be considered ‘art’ because they were made with a mechanical device and by physical and chemical phenomena instead of by human hand and spirit; to some, camera images seemed to have more in common with fabric produced by machinery in a mill than with handmade creations fired by inspiration. The second widely held view, shared by painters, some photographers, and some critics, was that photographs would be useful to art but should not be considered equal in creativeness to drawing and painting. Lastly, by assuming that the process was comparable to other techniques such as etching and lithography, a fair number of individuals realized that camera images were or could be as significant as handmade works of art and that they might have a positive influence on the arts and on culture in general. Đoạn 3
Từ một mê cung các phát biểu mâu thuẫn nhau và các bài báo nóng hổi về chủ đề này, ba quan điểm chính về tiềm năng của nghệ thuật nhiếp ảnh đã xuất hiện. Quan điểm đơn giản nhất nhiều họa sĩ và một bộ phận công chúng tán thành rằng các bức ảnh không được xem là nghệ thuật bởi vì chúng được tạo ra từ các thiết bị máy móc và bới các hiện tượng vật lý và hóa học thay vì từ bàn tay và tinh thần của con người, đối với vài người những bức ảnh camera dường như có nhiều điểm chung với vải được sản xuất từ máy móc trong nhà máy hơn là những tác phẩm thủ công được khơi dậy bằng nguồn cảm hứng. Quan điểm được cho là phổ biến rộng rãi thứ hai được chia sẻ bởi các họa sĩ, một số nhà nhiếp ảnh và một vài nhà phê bình rằng những bức ảnh có ích đối với nghệ thuật nhưng không nên được đánh giá ngang bằng với sự sáng tạo từ những bức tranh vẽ. Cuối cùng là cho rằng quy trình này có thể so sánh với các kỹ thuật khác như khắc và in thạch bản, một số lượng kha khá các cá nhân nhận ra rằng các bức ảnh camera có ý nghĩa hoặc có thể có ý nghĩa như các tác phẩm nghệ thuật thủ công và chúng có ảnh hưởng tích cực lên nghệ thuật và văn hóa nói chung.
Artists reacted to photography in various ways. Many portrait painters - miniaturists in particular - who realized that photography represented the ‘handwriting on the wall’ became involved with daguerreotyping or paper photography in an effort to save their careers; some incorporated it with painting, while others renounced painting altogether. Still other painters, the most prominent among them the French painter, Jean- Auguste-Dominique Ingres, began almost immediately to use photography to make a record of their own output and also to provide themselves with source material for poses and backgrounds, vigorously denying at the same time its influence on their vision or its claims as art. Đoạn 4
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
The view that photographs might be worthwhile to artists was enunciated in considerable detail by Lacan and Francis Wey. The latter, an art and literary critic, who eventually recognised that camera images could be inspired as well as informative, suggested that they would lead to greater naturalness in the graphic depiction of anatomy, clothing, likeness, expression, and landscape. By studying photographs, true artists, he claimed, would be relieved of menial tasks and become free to devote themselves to the more important spiritual aspects of their work. Đoạn 5
Wey left unstated what the incompetent artist might do as an alternative, but according to the influential French critic and poet Charles Baudelaire, writing in response to an exhibition of photography in 1859, lazy and untalented painters would become photographers. Fired by a belief in art as an imaginative embodiment of cultivated ideas and dreams, Baudelaire regarded photography as ‘a very humble servant of art and science’; a medium largely unable to transcend ‘external reality’. For this critic, photography was linked with ‘the great industrial madness’ of the time, which in his eyes exercised disastrous consequences on the spiritual qualities of life and art. Đoạn 6
Eugene Delacroix was the most prominent of the French artists who welcomed photography as help-mate but recognized its limitations. Regretting that ‘such a wonderful invention’ had arrived so late in his lifetime, he still took lessons in daguerreotyping, and both commissioned and collected photographs. Delacroix’s enthusiasm for the medium can be sensed in a journal entry noting that if photographs were used as they should be, an artist might ‘raise himself to heights that we do not yet know’. Đoạn 7
The question of whether the photograph was document or art aroused interest in England also. The most important statement on this matter was an unsigned article that concluded that while photography had a role to play, it should not be ‘constrained’ into ‘competition’ with art; a more stringent viewpoint led critic Philip Gilbert Hamerton to dismiss camera images as ‘narrow in range, emphatic in assertion, telling one truth for ten falsehoods’. Đoạn 8
These writers reflected the opposition of a section of the cultural elite in England and France to the ‘cheapening of art’ which the growing acceptance and purchase of camera pictures by the middle class represented. Technology made photographic images a common sight in the shop windows of Regent Street and Piccadilly in London and the commercial boulevards of Paris. In London, for example, there were at the time some 130 commercial establishments where portraits, landscapes, and photographic reproductions of works of art could be bought. This appeal to the middle class convinced the elite that photographs would foster a desire for realism instead of idealism, even though some critics recognized that the work of individual photographers might display an uplifting style and substance that was consistent with the defining characteristics of art. Đoạn 9
* the name given to the first commercially successful photographic images.
>>>>>Xem thêm:
♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1
♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)
Questions 27-30
Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write your answers in boxes 27-30 on your answer sheet.
27. What is the writer’s main point in the first paragraph?
A. photography is used for many different purposes.
B. photographers and artists have the same principal aims.
C. Photography has not always been a readily accepted art form.
D. photographers today are more creative than those of the past.
28. What public view about artists was shared by the French and the English?
A. that only artists could reflect a culture’s true values
B. that only artists were qualified to judge photography
C. that artists could lose work as a result of photography
D. that artist success raised a country’s international profile
29. What does the writer mean by “the handwriting on the wall” in the second line of paragraph 4?
A. an example of poor talent
B. a message that cannot be trusted
C. an advertisement for something new
D. a signal that something bad will happen
30. What was the result of the widespread availability of photographs to the middle classes?
A. The most educated worried about its impact on public taste.
B. It helped artists appreciate the merits of photography.
C. Improvements were made in photographic methods.
D. It led to a reduction in the price of photographs.
Questions 31-34
Complete the summary of Paragraph 3 using the list of words, A-G, below.
Write your answers in boxes 31-34 on your answer sheet.
A) inventive C) beneficial E) mixed G) inferior
B) similar D) next F) justified
Camera art
In the early days of photography, opinions on its future were 31 ............................, but three clear views emerged. A large number of artists and ordinary people saw photographs as 32 ............................ to paintings because of the way they were produced. Another popular view was that photographs could have a role to play in the art world, despite the photographer being less 33............................... Finally, a smaller number of people suspected that the impact of photography on art and society could be 34...........................
Questions 35-40
Look at the following statements and the list of people, A-E, below.
Match each statement with the correct person.
Write the correct letter, A-E, in boxes 35-40 on your answer sheet.
35. He claimed that photography would make paintings more realistic.
36. He highlighted the limitations and deceptions of the camera.
37. He documented his production of artwork by photographing his works.
38. He noted the potential for photography to enrich artistic talent.
39. He based some of the scenes in his paintings on photographs.
40. He felt photography was part of the trend towards greater mechanisation.
A. Jean-Auguste-Dominique Ingres
B. Francis Wey
C. Charles Baudelaire
D. Eugene Delacroix
E. Philip Gilbert Hamerton
DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ ĐÁP ÁN
Is Photography Art?
Questions 27-30
Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write your answers in boxes 27-30 on your answer sheet.
27. What is the writer’s main point in the first paragraph?
Quan điểm chủ yếu của người viết trong đoạn đầu là gì?
A. photography is used for many different purposes.
Thuật nhiếp ảnh được sử dụng cho nhiều mục đích khách nhau
B. photographers and artists have the same principal aims.
Các nhiếp ảnh gia và nghệ sĩ có chung mục đích chính
C. Photography has not always been a readily accepted art form.
Thuật nhiếp ảnh không phải lúc nào cũng là một hình thức nghệ thuật được sẵn sàng chấp nhận
Giải thích: đoạn 1, ngày nay thì nó được chấp nhận rộng rãi nhưng ngày xưa người ta phải luôn tìm cách giúp nó hòa hợp với phương tiện truyền thống như tranh vẽ
This may seem a pointless question today. Surrounded as we are by thousands of photographs, most of us take for granted that, in addition to supplying information and seducing customers, camera images also serve as decoration, afford spiritual enrichment, and provide significant insights into the passing scene. But in the decades following the discovery of photography, this question reflected the search for ways to fit the mechanical medium into the traditional schemes of artistic expression.
D. photographers today are more creative than those of the past. Các nhiếp ảnh gia ngày nay sáng tạo hơn các nhiếp ảnh gia ngày xưa
28. What public view about artists was shared by the French and the English?
Quan điểm của công chúng về các nghệ sĩ được người Anh và người Pháp chia sẻ là gì
A. that only artists could reflect a culture’s true values.
Chỉ nghệ sĩ mới phản ánh được các giá trị đích thực của một nền văn hóa
B. that only artists were qualified to judge photography.
Chỉ người nghệ sĩ mới đủ tư cách phán xét về nhiếp ảnh
C. that artists could lose work as a result of photography.
Các nghệ sĩ có thể mất đi công việc do nhiếp ảnh
D. that artist success raised a country’s international profile.
Thành công của nghệ sĩ đã nâng tầm quốc tế của một quốc gia
Giải thích: đoạn 2
Discussion of the role of photography in art was especially spirited in France, where the internal policies of the time had created a large pool of artists, but it was also taken up by important voices in England. In both countries, public interest in this topic was a reflection of the belief that national stature and achievement in the arts were related.
Questions 35-40
Look at the following statements and the list of people, A-E, below.
Match each statement with the correct person.
Write the correct letter, A-E, in boxes 35-40 on your answer sheet.
35. He claimed that photography would make paintings more realistic.
Ông ta khẳng định rằng nhiếp ảnh làm cho các bức tranh vẽ trở nên thực tế hơn
B. Francis Wey
Giải thích: đoạn 5
The view that photographs might be worthwhile to artists was enunciated in considerable detail by Lacan and Francis Wey. The latter, an art and literary critic, who eventually recognised that camera images could be inspired as well as informative, suggested that they would lead to greater naturalness in the graphic depiction of anatomy, clothing, likeness, expression, and landscape.
36. He highlighted the limitations and deceptions of the camera.
Ông ta nhấn mạnh những giới hạn và các mánh khóe của camera
E. Philip Gilbert Hamerton
Giải thích: đoạn 8
a more stringent viewpoint led critic Philip Gilbert Hamerton to dismiss camera images as ‘narrow in range, emphatic in assertion, telling one truth for ten falsehoods’
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
Answer:
27. C
28. D
29. D
30. A
31. E
32. G
33. A
34. C
35. B
36. E
37. A
38. D
39. A
40. C