DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:
Ant Intelligence
When we think of intelligent members of the animal kingdom, the creatures that spring immediately to mind are apes and monkeys. But in fact, the social lives of some members of the insect kingdom are sufficiently complex to suggest more than a hint of intelligence. Among these, the world of the ant has come in for considerable scrutiny lately, and the idea that ants demonstrate sparks of cognition has certainly not been rejected by those involved in these investigations. ĐOẠN 1
Khi chúng ta nghĩ về những thành viên thông minh của vương quốc động vật, những sinh vật mà ngay lập tức nhảy vào tâm trí chúng ta là vượn và khỉ. Nhưng trong thực tế, cuộc sống xã hội của một số thành viên của vương quốc côn trùng đủ phức tạp để cho thấy nhiều hơn là một gợi ý về sự thông minh. Trong số những loài này, thế giới của loài kiến đã được xem xét kỹ lưỡng trong thời gian gần đây, và ý tưởng cho rằng loài kiến thể hiện tia sáng nhận thức chắc chắn đã không bị những người tham gia vào các cuộc điều tra này bác bỏ.
Ants store food, repel attackers and use chemical signals to contact one another in case of attack. Such chemical communication can be compared to the human use of visual and auditory channels (as in religious chants, advertising images and jingles, political slogans and martial music) to arouse and propagate moods and attitudes. The biologist Lewis Thomas wrote Ants are so much like human beings as to be an embarrassment. They farm fungi, raise aphids as livestock, launch armies to war, use chemical sprays to alarm and confuse enemies, capture slaves, engage in child labour, exchange information ceaselessly. They do everything but watch television. ĐOẠN 2
Những con kiến trữ thức ăn, đẩy lùi kẻ tấn công và sử dụng các dấu tín hiệu hóa học để liên lạc với nhau trong trường hợp bị tấn công. Sự truyền đạt thông tin có tính chất hóa học như vậy có thể được so sánh với việc con người sử dụng các kênh thích giác và thị giác ( như trong các bài thánh ca tôn giáo, các hình ảnh và điệp khúc quảng cáo, khẩu hiệu chính trị và nhạc chiến tranh) để khơi dậy và lan truyền cảm hứng và thái độ. Nhà sinh học Lewis Thomas đã viết những con kiến rất giống con người đến nỗi khó hiểu. Chúng trồng nấm, nuôi rệp như vật nuôi, phát động quân đội tham chiến, sử dụng phun hóa học để cảnh báo và gây bối rối cho kẻ thù, bắt nô lệ, tham gia vào lao động trẻ em, trao đổi thông tin không ngừng. Chúng làm mọi thứ trừ xem ti vi.
* aphids: small insects of a different species from ants
However, in ants there is no cultural transmission - everything must be encoded in the genes - whereas in humans the opposite is true. Only basic instincts are carried in the genes of a newborn baby, other skills being learned from others in the community as the child grows up. It may seem that this cultural continuity gives us a huge advantage over ants. They have never mastered fire nor progressed. Their fungus farming and aphid herding crafts are sophisticated when compared to the agricultural skills of humans five thousand years ago but have been totally overtaken by modem human agribusiness. ĐOẠN 3
Tuy nhiên, ở loài kiến không có sự truyền thụ văn hóa, mọi thứ buộc phải được mã hóa trong gen trong khi ở con người thì ngược lại mới là đúng. Chỉ những bản năng cơ bản là được mang trong gen của những đứa trẻ sơ sinh, những kỹ năng khác phải được học từ người khác trong cộng đồng như đứa trẻ lớn lên. Dường như sự liên tục văn hóa mang lại cho chúng ta lợi thế hơn so với những con kiến. Chúng không bao giờ làm chủ được lửa hay làm lửa cháy. Việc trồng nấm của chúng và chăn nuôi bầy rệp rất phức tạp nếu so sánh với kỹ năng nông nghiệp của con người năm ngàn năm trước nhưng đã bị kinh doanh nông nghiệp của con người hiện đại vượt qua hoàn toàn.
Or have they? The farming methods of ants are at least sustainable. They do not ruin environments or use enormous amounts of energy. Moreover, recent evidence suggests that the crop farming of ants may be more sophisticated and adaptable than was thought. ĐOẠN 4
Hay là chúng cũng có? Các phương pháp nuôi trồng của kiến tối thiểu là bền vững. Chúng không phá hoại môi trường hay sử dụng nhiều lượng năng lượng. Hơn nữa, những bằng chứng gần đây cho thấy việc trồng cây của kiến có thể phức tạp và linh động hơn người ta tưởng.
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
Ants were farmers fifty million years before humans were. Ants can't digest the cellulose in leaves - but some fungi can. The ants, therefore, cultivate these fungi in their nests, bringing them leaves to feed on, and then use them as a source of food. Farmer ants secrete antibiotics to control other fungi that might act as 'weeds', and spread waste to fertilise the crop. ĐOẠN 5
It was once thought that the fungus that ants cultivate was a single type that they had propagated, essentially unchanged from the distant past. Not so. Ulrich Mueller of Maryland and his colleagues genetically screened 862 different types of fungi taken from ants' nests. These turned out to be highly diverse: it seems that ants are continually domesticating new species. Even more impressively, DNA analysis of the fungi suggests that the ants improve or modify the fungi by regularly swapping and sharing strains with neighboring ant colonies. ĐOẠN 6
Whereas prehistoric man had no exposure to urban lifestyles - the forcing house of intelligence - the evidence suggests that ants have lived in urban settings for close on a hundred million years, developing and maintaining underground cities of specialised chambers and tunnels. ĐOẠN 7
When we survey Mexico City, Tokyo, Los Angeles, we are amazed at what has been accomplished by humans. Yet Hoelldobler and Wilson's magnificent work for ant lovers, the Ants, describes a supercolony of the ant Formica yessensis on the Ishikari Coast of Hokkaido. This 'megalopolis' was reported to be composed of 360 million workers and a million queens living in 4,500 interconnected nests across a territory of 2.7 square kilometers. ĐOẠN 8
Such enduring and intricately meshed levels of technical achievement outstrip by far anything achieved by our distant ancestors. We hail as masterpieces the cave paintings in southern France and elsewhere, dating back some 20,000 years. Ant societies existed in something like their present form more than seventy million years ago. Beside this, prehistoric man looks technologically primitive. Is this then some kind of intelligence, albeit of a different kind? ĐOẠN 9
Research conducted at Oxford, Sussex and Zurich Universities has shown that when; desert ants return from a foraging trip, they navigate by integrating bearings and distances, which they continuously update their heads. They combine the evidence of visual landmarks with a mental library of local directions, all within a framework which is consulted and updated. So ants can learn too. ĐOẠN 10
And in a twelve-year programme of work, Ryabko and Reznikova have found evidence that ants can transmit very complex messages. Scouts who had located food in a maze returned to mobilise their foraging teams. They engaged in contact sessions, at the end of which the scout was removed in order to observe what her team might do. Often the foragers proceeded to the exact spot in the maze where the food had been, elaborate precautions were taken to prevent the foraging team using odour clues. Discussion now centers on whether the route through the maze is communicated as a 'left- right sequence of turns or as a 'compass bearing and distance' message. ĐOẠN 11
During the course of this exhaustive study, Reznikova has grown so attached to her laboratory ants that she feels she knows them as individuals - even without the paint spots used to mark them. It's no surprise that Edward Wilson, in his essay, 'In the company of ants', advises readers who ask what to do with the ants in their kitchen to: 'Watch where you step. Be careful of little lives.' ĐOẠN 12
>>>>> Xem thêm:
♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1
♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)
Questions 1-6
Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 155?
In boxes 1-6 on your answer sheet, write:
TRUE if the statement agrees with the information
FALSE if the statement contradicts the information
NOT GIVEN if there is no information on this
1. Ants use the same channels of communication as humans do.
2. City life is one factor that encourages the development of intelligence.
3. Ants can build large cities more quickly than humans do.
4. Some ants can find their way by making calculations based on distance and position.
5. In one experiment, foraging teams were able to use their sense of smell to find food.
6. The essay. 'In the company of ants' explores ant communication.
Questions 7-13
Complete the summary using the list of words, A-O, below.
Write the correct letter, A-O, in boxes 7-13 on your answer sheet.
Ants as farmers
Ants have sophisticated methods of farming, including herding livestock and growing crops, which are in many ways similar to those used in human agriculture. The ants cultivate a large number of different species. of edible fungi which convert 7………………… into a form which they can digest. They use their own natural 8………………… as weed-killers and also use unwanted materials as 9…………………… Genetic analysis shows they constantly upgrade these fungi by developing new species and by 10………………… species with neighboring ant colonies. In fact, the farming methods of ants could be said to be more advanced than human agribusiness, since they use 11………………… methods, they do not affect the 12……………… and do not waste 13........
A |
aphids |
B |
agricultural |
C |
cellulose |
D |
exchanging |
E |
energy |
F |
fertilizers |
G |
food |
H |
Fungi |
I |
growing |
J |
interbreeding |
K |
natural |
L |
other species |
M |
secretions |
N |
sustainable |
O |
environment |
ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:
Ant Intelligence
Questions 1-6
Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 155?
In boxes 1-6 on your answer sheet, write:
TRUE if the statement agrees with the information
FALSE if the statement contradicts the information
NOT GIVEN if there is no information on this
1.F Ants use the same channels of communication as humans do.
Những con kiến dùng các kênh thông tin liên lạc tương tự với con người
Giải thích: kiến truyền đạt thông tin qua chất hóa học, con người truyền đạt qua thị giác và thính giác. Ở đây bài viết chỉ so sánh và việc dùng hóa chất để truyền đạt thông tin giống như con người dùng thị giác và trực giác để truyền đạt thông tin
Ants store food, repel attackers and use chemical signals to contact one another in case of attack. Such chemical communication can be compared to the human use of visual and auditory channels (as in religious chants, advertising images and jingles, political slogans and martial music) to arouse and propagate moods and attitudes.
2.T City life is one factor that encourages the development of intelligence.
Đời sống thành thị là một nhân tố khuyến khích phát triển trí thông minh
Giải thích: đoạn 7, ***A forcing house : a place in which the growth or development of something (especially plants) is artificially hastened
Whereas prehistoric man had no exposure to urban lifestyles - the forcing house of intelligence - the evidence suggests that ants have lived in urban settings for close on a hundred million years, developing and maintaining underground cities of specialised chambers and tunnels.
Questions 7-13
Complete the summary using the list of words, A-O, below.
Write the correct letter, A-O, in boxes 7-13 on your answer sheet.
Ants as farmers
Ants have sophisticated methods of farming, including herding livestock and growing crops, which are in many ways similar to those used in human agriculture.
Những con kiến có phương pháp nuôi trồng phức tạp, bao gồm chăn giữ vật nuôi và trồng cây, theo nhiều phương diện giống với phương pháp nuôi trồng trong nông nghiệp của loài người
The ants cultivate a large number of different species of edible fungi which convert 7……C cellulose…………… into a form which they can digest.
Kiến nuôi trồng nhiều loài côn trùng ăn được khác nhau
Giải thích: Đoạn 5
Ants were farmers fifty million years before humans were. Ants can't digest the cellulose in leaves - but some fungi can. The ants, therefore, cultivate these fungi in their nests, bringing them leaves to feed on, and then use them as a source of food.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
They use their own natural 8……M secretions…………… as weed-killers and also use unwanted materials as 9……F fertilizers………………
Chúng sử dụng các chất bài tiết tự nhiên như là thứ diệt cỏ và cũng dùng những chất liệu không mong muốn như phân
Giải thích: Đoạn 5
Farmer ants secrete antibiotics to control other fungi that might act as 'weeds', and spread waste to fertilise the crop
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Answer:
1 FALSE
2 TRUE
3 NOT GIVEN
4 TRUE
5 FALSE
6 NOT GIVEN
7 C
8 M
9 F
10 D
11 N
12 O
13 E
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.