DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:
Alarming Rate of Loss of Tropical Rainforests
Adults and children are frequently confronted with statements about the alarming rate of loss of tropical rainforests. ĐOẠN 1
Người lớn và trẻ em thường xuyên phải đối mặt với những tuyên bố về tỷ lệ mất rừng mưa nhiệt đới đáng báo động.
For example, one graphic illustration to which children might readily relate is the estimate that rainforests are being destroyed at a rate equivalent to one thousand football fields every forty minutes – about the duration of a normal classroom period. In the face of the frequent and often vivid media coverage, it is likely that children will have formed ideas about rainforests – what and where they are, why they are important, what endangers them – independent of any formal tuition. It is also possible that some of these ideas will be mistaken. Many studies have shown that children harbour misconceptions about ‘pure’, curriculum science. These misconceptions do not remain isolated but become incorporated into a multifaceted, but organised, conceptual framework, making it and the component ideas, some of which are erroneous, more robust but also accessible to modification. These ideas may be developed by children absorbing ideas through the popular media. Sometimes this information may be erroneous. It seems schools may not be providing an opportunity for children to re-express their ideas and so have them tested and refined by teachers and their peers. ĐOẠN 2
Ví dụ, một hình ảnh minh họa mà trẻ em có thể dễ dàng liên tưởng đến là ước tính rằng các khu rừng mưa nhiệt đới đang bị phá hủy với tốc độ tương đương với một nghìn sân bóng đá cứ sau bốn mươi phút – bằng khoảng thời gian của một tiết học bình thường. Trước sự đưa tin thường xuyên và sinh động của các phương tiện truyền thông đại chúng, có khả năng trẻ em sẽ hình thành suy nghĩ về rừng nhiệt đới – chúng là gì và ở đâu, tại sao chúng lại quan trọng, điều gì gây nguy hiểm cho chúng – không phụ thuộc vào bất kỳ sự giảng dạy chính thức nào. Cũng có thể một số suy nghĩ này sẽ bị nhầm lẫn. Nhiều nghiên cứu đã chỉ ra rằng trẻ em ấp ủ những quan niệm sai lầm về chương trình khoa học 'thuần túy'. Những quan niệm sai lầm này không bị ngăn chặn mà còn được kết hợp thành một khung nhận thức đa diện nhưng có tổ chức, làm cho nó và các quan niệm thành phần, một vài quan niệm trong đó là sai lầm trở nên mạnh mẽ hơn nhưng cũng có thể tiếp cấn để sửa đổi được. Những quan niệm này có thể được phát triển bởi những đứa trẻ tiếp thu suy nghĩ thông qua các phương tiện truyền thông đại chúng. Đôi khi thông tin này có thể sai. Có vẻ như trường học có lẽ không tạo cơ hội cho trẻ em thể hiện lại suy nghĩ của mình nên từ đó không được kiểm tra và tinh chỉnh bởi giáo viên và bạn bè cùng trang lứa.
Despite the extensive coverage in the popular media of the destruction of rainforests, little formal information is available about children’s ideas in this area. The aim of the present study is to start to provide such information, to help teachers design their educational strategies to build upon correct ideas and to displace misconceptions and to plan programmes in environmental studies in their schools. ĐOẠN 3
Mặc dù các phương tiện truyền thông đại chúng đưa tin rộng rãi về việc phá hủy rừng nhiệt đới, nhưng có rất ít thông tin chính thức về suy nghĩ của trẻ em trong lĩnh vực này. Mục đích của nghiên cứu này là bắt đầu cung cấp thông tin như vậy, để giúp giáo viên thiết kế các chiến lược giảng dạy của họ dựa trên những quan niệm đúng đắn và thay thế những quan niệm sai lầm và lập kế hoạch cho các chương trình nghiên cứu về môi trường trong trường học của họ.
build on: dựa vào
The study surveys children’s scientific knowledge and attitudes to rainforests. Secondary school children were asked to complete a questionnaire containing five open-form questions. The most frequent responses to the first question were descriptions which are self-evident from the term ‘rainforest’. Some children described them as damp, wet or hot. The second question concerned the geographical location of rainforests. The commonest responses were continents or countries: Africa (given by 43% of children), South America (30%), Brazil (25%). Some children also gave more general locations, such as being near the Equator. ĐOẠN 4
Nghiên cứu khảo sát kiến thức khoa học và thái độ của trẻ em đối với rừng nhiệt đới. Học sinh cấp hai được yêu cầu hoàn thành một bảng câu hỏi gồm năm câu hỏi dạng mở. Câu trả lời nhiều nhất cho câu hỏi đầu tiên là sự mô tả hiển nhiên từ thuật ngữ 'rừng nhiệt đới'. Một số trẻ em mô tả chúng ẩm ướt hoặc nóng. Câu hỏi thứ hai liên quan đến vị trí địa lý của rừng nhiệt đới. Các câu trả lời phổ biến nhất là các châu lục hoặc quốc gia: Châu Phi (43% trẻ em đưa ra), Nam Mỹ (30%), Brazil (25%). Một số trẻ cũng đưa ra những địa điểm chung chung hơn, chẳng hạn như gần Xích đạo.
Responses to question three concerned the importance of rainforests. The dominant idea, raised by 64% of the pupils, was that rainforests provide animals with habitats. Fewer students responded that rainforests provide plant habitats, and even fewer mentioned the indigenous populations of rainforests. More girls (70%) than boys (60%) raised the idea of the rainforest as animal habitats. ĐOẠN 5
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
Similarly, but at a lower level, more girls (13%) than boys (5%) said that rainforests provided human habitats. These observations are generally consistent with our previous studies of pupils’ views about the use and conservation of rainforests, in which girls were shown to be more sympathetic to animals and expressed views which seem to place an intrinsic value on non-human animal life. ĐOẠN 6
The fourth question concerned the causes of the destruction of rainforests. Perhaps encouragingly, more than half of the pupils (59%) identified that it is human activities which are destroying rainforests, some personalizing the responsibility by the use of terms such as ‘we are’. About 18% of the pupils referred specifically to logging activity. ĐOẠN 7
One misconception, expressed by some 10% of the pupils, was that acid rain is responsible for rainforest destruction; a similar proportion said that pollution is destroying rainforests. Here, children are confusing rainforest destruction with damage to the forests of Western Europe by these factors. While two-fifths of the students provided the information that the rainforests provide oxygen, in some cases this response also embraced the misconception that rainforest destruction would reduce atmospheric oxygen, making the atmosphere incompatible with human life on Earth. ĐOẠN 8
In answer to the final question about the importance of rainforest conservation, the majority of children simply said that we need rainforests to survive. Only a few of the pupils (6%) mentioned that rainforest destruction may contribute to global warming. This is surprising considering the high level of media coverage on this issue. Some children expressed the idea that the conservation of rainforests is not important. ĐOẠN 9
The results of this study suggest that certain ideas predominate in the thinking of children about rainforests. Pupils’ responses indicate some misconceptions in the basic scientific knowledge of rainforests’ ecosystems such as their ideas about rainforests as habitats for animals, plants and humans and the relationship between climatic change and destruction of rainforests. ĐOẠN 10
Pupils did not volunteer ideas that suggested that they appreciated the complexity of causes of rainforest destruction. In other words, they gave no indication of an appreciation of either the range of ways in which rainforests are important or the complex social, economic and political factors which drive the activities which are destroying the rainforests. One encouragement is that the results of similar studies about other environmental issues suggest that older children seem to acquire the ability to appreciate, value and evaluate conflicting views. Environmental education offers an arena in which these skills can be developed, which is essential for these children as future decision-makers. ĐOẠN 11
Do the following statements agree with the information given in Reading Sample 7?
In boxes 1–8 on your answer sheet write:
TRUE if the statement agrees with the information
FALSE if the statement contradicts the information
NOT GIVEN if there is no information on this
1. The plight of the rainforests has largely been ignored by the media.
2. Children only accept opinions on rainforests that they encounter in their classrooms.
3. It has been suggested that children hold mistaken views about the ‘pure’ science that they study at school.
4. The fact that children’s ideas about science form part of a larger framework of ideas mean that it is easier to change them.
5 .The study involved asking children a number of yes/no questions such as ‘Are there any rainforests in Africa?’
6. Girls are more likely than boys to hold mistaken views about the rainforests’ destruction.
7. The study reported here follows on from a series of studies that have looked at children’s understanding of rainforests.
***follows on from ( phrase): happen after something else has happened
8. A second study has been planned to investigate primary school children’s ideas about rainforests.
Questions 9–13
The box below gives a list of responses A–P to the questionnaire discussed in Reading sample 7.
Answer the following questions by choosing the correct responses A–P.
Write your answers in boxes 9–13 on your answer sheet.
9. What was the children’s most frequent response when asked where the rainforests were?
10. What was the most common response to the question about the importance of the rainforests?
11. What did most children give as the reason for the loss of the rainforests?
12. Why did most children think it important for the rainforests to be protected?
13. Which of the responses is cited as unexpectedly uncommon, given the amount of time spent on the issue by the newspapers and television?
A There is a complicated combination of reasons for the loss of the rainforests. |
Question 14
Choose the correct letter A, B, C, D or E.
Write your answer in box 14 on your answer sheet.
Which of the following is the most suitable title for Reading sample Passage 7?
A The development of a programme in environmental studies within a science curriculum
B Children’s ideas about the rainforests and the implications for course design
C The extent to which children have been misled by the media concerning the rainforests
D How to collect, collate and describe the ideas of secondary school children
E The importance of the rainforests and the reasons for their destruction
ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:
Alarming Rate of Loss of Tropical Rainforests
Do the following statements agree with the information given in Reading Sample 7?
In boxes 1–8 on your answer sheet write:
TRUE if the statement agrees with the information
FALSE if the statement contradicts the information
NOT GIVEN if there is no information on this
1.F The plight of the rainforests has largely been ignored by the media.
Các phương tiện truyền thông đại chúng đã phớt lờ tình trạng của các khu rừng nhiệt đới.
Giải thích: Đoạn 1,2
Adults and children are frequently confronted with statements about the alarming rate of loss of tropical rainforests.
In the face of the frequent and often vivid media coverage, it is likely that children will have formed ideas about rainforests – what and where they are, why they are important, what endangers them – independent of any formal tuition.
2.F Children only accept opinions on rainforests that they encounter in their classrooms.
Trẻ chỉ chấp nhận ý kiến về rừng nhiệt đới mà chúng bắt gặp trong lớp học.
Giải thích: đoạn 3,
In the face of the frequent and often vivid media coverage, it is likely that children will have formed ideas about rainforests – what and where they are, why they are important, what endangers them – independent of any formal tuition.
3.T It has been suggested that children hold mistaken views about the ‘pure’ science that they study at school.
Có ý kiến cho rằng trẻ em có quan điểm sai lầm về môn khoa học 'thuần túy' mà chúng học ở trường.
Giải thích: Đoạn 2
It is also possible that some of these ideas will be mistaken. Many studies have shown that children harbour misconceptions about ‘pure’, curriculum science.
Questions 9–13
The box below gives a list of responses A–P to the questionnaire discussed in Reading sample 7.
Answer the following questions by choosing the correct responses A–P.
Write your answers in boxes 9–13 on your answer sheet.
9.M What was the children’s most frequent response when asked where the rainforests were?
Trẻ em thường phản ứng như thế nào khi được hỏi rừng nhiệt đới ở đâu?
Giải thích: đoạn 4
The second question concerned the geographical location of rainforests. The commonest responses were continents or countries: Africa (given by 43% of children), South America (30%), Brazil (25%). Some children also gave more general locations, such as being near the Equator.
10.E What was the most common response to the question about the importance of the rainforests?
Câu trả lời phổ biến nhất cho câu hỏi về tầm quan trọng của rừng nhiệt đới là gì?
Giải thích: đoạn 5
Responses to question three concerned the importance of rainforests. The dominant idea, raised by 64% of the pupils, was that rainforests provide animals with habitats.
11.G What did most children give as the reason for the loss of the rainforests?
Hầu hết trẻ em đưa ra lý do khiến rừng nhiệt đới mất đi là gì?
Giải thích: đoạn 7
The fourth question concerned the causes of the destruction of rainforests. Perhaps encouragingly, more than half of the pupils (59%) identified that it is human activities which are destroying rainforests, some personalising the responsibility by the use of terms such as ‘we are.
Question 14
Choose the correct letter A, B, C, D or E.
Write your answer in box 14 on your answer sheet.
Which of the following is the most suitable title for Reading sample Passage 7?
Cái nào sau đây là tiêu đề phù hợp nhất cho Reading sample Passage 7?
A The development of a programme in environmental studies within a science curriculum
Sự phát triển của một chương trình nghiên cứu môi trường trong chương trình giảng dạy khoa học
B Children’s ideas about the rainforests and the implications for course design
Suy nghĩ của trẻ em về rừng nhiệt đới và ý nghĩa đối với việc thiết kế khóa học
Giải thích: đoạn 3
The aim of the present study is to start to provide such information, to help teachers design their educational strategies to build upon correct ideas and to displace misconceptions and to plan programmes in environmental studies in their schools.
C The extent to which children have been misled by the media concerning the rainforests
Mức độ trẻ em bị các phương tiện truyền thông liên quan đến rừng nhiệt đới lừa dối
D How to collect, collate and describe the ideas of secondary school children
Cách thu thập, đối chiếu và mô tả suy nghĩ của học sinh THCS
E The importance of the rainforests and the reasons for their destruction
Tầm quan trọng của rừng nhiệt đới và lý do phá hủy chúng
Answer:
1. FALSE 2. FALSE 3. TRUE 4. TRUE 5. FALSE 6. NOT GIVEN 7. TRUE 8. NOT GIVEN 9. M 10. E 11. G 12. P 13. J 14. B