DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:
Advantages of public transport
A A New study conducted for the World Bank by Murdoch University's Institute for Science and Technology Policy (ISTP) has demonstrated that public transport is more efficient than cars. The study compared the proportion of wealth poured into transport by thirty-seven cities around the world. This included both the public and private costs of building, maintaining and using a transport system. The study found that the Western Australian city of Perth is a good example of a city with minimal public transport. As a result, 17% of its wealth went into transport costs. Some European and Asian cities, on the other hand, spent as little as 5%.
Một nghiên cứu mới do Viện Chính sách Khoa học và Công nghệ (ISTP) của Đại học Murdoch thực hiện cho Ngân hàng Thế giới đã chứng minh rằng phương tiện giao thông công cộng hiệu quả hơn ô tô. Nghiên cứu đã so sánh tỷ lệ của cải đổ vào phương tiện giao thông của ba mươi bảy thành phố trên khắp thế giới. Số liệu này bao gồm cả chi phí xây dựng của tư nhân và nhà nước, chi phí bảo trì và sử dụng hệ thống giao thông. Nghiên cứu cho thấy thành phố Perth của Tây Úc là một ví dụ điển hình về thành phố có phương tiện giao thông công cộng rất ít. Kết quả là, 17% tiền của đã đổ vào chi phí giao thông. Mặt khác, một số thành phố ở châu Âu và châu Á, chỉ tốn 5%.
Professor Peter Newman, ISTP Director, pointed out that these more efficient cities were able to put the difference into attracting industry and jobs or creating a better place to live. According to Professor Newman, the larger Australian city of Melbourne is a rather unusual city in this sort of comparison. He describes it as two cities: 'A European city surrounded by a car-dependent one'. Melbourne's large tram network has made car use in the inner city much lower, but the outer suburbs have the same car-based structure as most other Australian cities. The explosion in demand for accommodation in the inner suburbs of Melbourne suggests a recent change in many people's preferences as to where they live.
Giáo sư Peter Newman, Giám đốc ISTP, chỉ ra rằng những thành phố hữu hiệu hơn này có thể đưa sự khác biệt vào trong việc thu hút công nghiệp và việc làm hoặc tạo ra một nơi sống tốt hơn. Theo Giáo sư Newman, thành phố lớn hơn của Úc-Melbourne - là một thành phố khá bất thường trong phép so sánh này. Ông mô tả nó như hai thành phố: 'Một thành phố kiểu châu Âu được bao quanh bởi một thành phố phụ thuộc vào ô tô'. Mạng lưới xe điện rộng lớn của Melbourne đã làm cho việc sử dụng ô tô trong nội thành thấp hơn nhiều, nhưng các vùng ngoại ô có cấu trúc dành cho ô tô giống như hầu hết các thành phố khác của Úc. Sự bùng nổ nhu cầu về chỗ ở tại các khu vực nội ô Melbourne cho thấy sự thay đổi gần đây trong sở thích của nhiều người về nơi họ sống.
Newman says this is a new, broader way of considering public transport issues. In the past, the case for public transport has been made on the basis of environmental and social justice considerations rather than economics. Newman, however, believes the study demonstrates that 'the auto-dependent city model is inefficient and grossly inadequate in economic as well as environmental terms'.
Newman nói rằng đây là một cách mới, rộng hơn để xem xét các vấn đề giao thông công cộng. Trước đây, trường hợp giao thông công cộng được thực hiện trên cơ sở xem xét về công bằng xã hội và môi trường hơn là kinh tế. Tuy nhiên, Newman tin rằng nghiên cứu chứng minh rằng 'mô hình thành phố phụ thuộc vào ô tô là không hiệu quả và hoàn toàn không phù hợp về mặt kinh tế cũng như môi trường'.
Bicycle use was not included in the study but Newman noted that the two most 'bicycle friendly' cities considered - Amsterdam and Copenhagen - were very efficient, even though their public transport systems were 'reasonable but not special'.
Việc sử dụng xe đạp không được đưa vào nghiên cứu nhưng Newman lưu ý rằng hai thành phố 'thân thiện với xe đạp' nhất - Amsterdam và Copenhagen - rất hiệu quả, mặc dù hệ thống giao thông công cộng của họ 'hợp lý nhưng không đặc biệt'.
It is common for supporters of road networks to reject the models of cities with good public transport by arguing that such systems would not work in their particular city. One objection is climate. Some people say their city could not make more use of public transport because it is either too hot or too cold. Newman rejects this, pointing out that public transport has been successful in both Toronto and Singapore and, in fact, he has checked the use of cars against climate and found 'zero correlation'.
Không lạ gì những người ủng hộ mạng lưới đường bộ thường từ chối mô hình thành phố có giao thông công cộng tốt bằng cách lập luận rằng những hệ thống như vậy sẽ không hiệu quả ở thành phố đặc biệt của họ. Một phản đối là khí hậu. Một số người nói rằng thành phố của họ không thể tận dụng các phương tiện giao thông công cộng vì thời tiết quá nóng hoặc quá lạnh. Newman bác bỏ điều này, chỉ ra rằng giao thông công cộng đã thành công ở cả Toronto và Singapore và trên thực tế, ông đã kiểm tra việc sử dụng ô tô đối với khí hậu và nhận thấy 'không tương quan'.
When it comes to other physical features, road lobbies are on stronger ground. For example, Newman accepts it would be hard for a city as hilly as Auckland to develop a really good rail network. However, he points out that both Hong Kong and Zürich have managed to make a success of their rail systems, heavy and light respectively, though there are few cities in the world as hilly.
Khi nói đến các đặc điểm vật lý khác, các nhóm vận động hành lang đường bộ có lý lẽ mạnh mẽ hơn. Ví dụ, Newman chấp nhận rằng sẽ rất khó để một thành phố nhiều đồi núi như Auckland phát triển một mạng lưới đường sắt thực sự tốt. Tuy nhiên, ông chỉ ra rằng cả Hồng Kông và Zürich đều đã thành công trong hệ thống đường sắt hạng nặng và hạng nhẹ tương ứng, mặc dù có rất ít thành phố trên thế giới là đồi núi.
In fact, Newman believes the main reason for adopting one sort of transport over another is politics: 'The more democratic the process, the more public transport is favored.' He considers Portland, Oregon, a perfect example of this. Some years ago, federal money was granted to build a new road. However, local pressure groups forced a referendum over whether to spend the money on light rail instead. The rail proposal won and the railway worked spectacularly well. In the years that have followed, more and more rail systems have been put in, dramatically changing the nature of the city. Newman notes that Portland has about the same population as Perth and had a similar population density at the time.
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
B In the UK, travel times to work had been stable for at least six centuries, with people avoiding situations that required them to spend more than half an hour travelling to work. Trains and cars initially allowed people to live at greater distances without taking longer to reach their destination. However, public infrastructure did not keep pace with urban sprawl, causing massive congestion problems which now make commuting times far higher.
C There is a widespread belief that increasing wealth encourages people to live farther out where cars are the only viable transport. The example of European cities refutes that. They are often wealthier than their American counterparts but have not generated the same level of car use. In Stockholm, car use has actually fallen in recent years as the city has become larger and wealthier. A new study makes this point even more starkly. Developing cities in Asia, such as Jakarta and Bangkok, make more use of the car than wealthy Asian cities such as Tokyo and Singapore. In cities that developed later, the World Bank and Asian Development Bank discouraged the building of public transport and people have been forced to rely on cars - creating the massive traffic jams that characterize those cities.
D Newman believes one of the best studies on how cities built for cars might be converted to rail use is The Urban Village report, which used Melbourne as an example. It found that pushing everyone into the city centre was not the best approach. Instead, the proposal advocated the creation of urban villages at hundreds of sites, mostly around railway stations.
E It was once assumed that improvements in telecommunications would lead to more dispersal in the population as people were no longer forced into cities. However, the ISTP team's research demonstrates that the population and job density of cities rose or remained constant in the 1980s after decades of decline. The explanation for this seems to be that it is valuable to place people working in related fields together. 'The new world will largely depend on human creativity, and creativity flourishes where people come together face-to-face.'
>>>>> Xem thêm:
♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1
♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)
Questions 1-5
You should spend about 20 minutes on Questions 1-13, which are based on Reading Passage 95.
Reading Passage 95 has five paragraphs, A-E.
Choose the correct heading for each paragraph from the list of headings below..
Write the correct number i-viii, in boxes 1-5 on your answer sheet.
List of Headings |
1. Paragraph A
2. Paragraph B
3. Paragraph C
4. Paragraph D
5. Paragraph E
Questions 6-10
Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 95?
In boxes 6-10 on your answer sheet, write
TRUE if the statement agrees with the information
FALSE if the statement contradicts the information
NOT GIVEN if there is no information on this
6. The ISTP study examined public and private systems in every city in the world.
7. Efficient cities can improve the quality of life for their inhabitants.
8. An inner-city tram network is dangerous for car drivers.
9. In Melbourne, people prefer to live in the outer suburbs.
10. Cities with high levels of bicycle usage can be efficient even when public transport is only averagely good.
Questions 11-13
Look at the following cities (Questions 11-13) and the list of descriptions below.
Match each city with the correct description, A-F.
Write the correct letter, A-F, in boxes 11-13 on your answer sheet.
11. Perth
12. Auckland
13. Portland
List of Descriptions |
ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:
Advantages of public transport
Questions 1-5
You should spend about 20 minutes on Questions 1-13, which are based on Reading Passage 95.
Reading Passage 95 has five paragraphs, A-E.
Choose the correct heading for each paragraph from the list of headings below..
Write the correct number i-viii, in boxes 1-5 on your answer sheet.
1. Paragraph A/ ii A successful exercise in people power
Giải thích: các trường hợp thành công của các thành phố dù có những khó khăn nhất định
2. Paragraph B/ vii Increases in travelling time
Giải thích:
However, public infrastructure did not keep pace with urban sprawl, causing massive congestion problems which now make commuting times far higher.
3. Paragraph C/ iv Higher incomes need not mean more cars
Giải thích:
There is a widespread belief that increasing wealth encourages people to live farther out where cars are the only viable transport. The example of European cities refutes that.
Questions 6-10
Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 95?
In boxes 6-10 on your answer sheet, write
TRUE if the statement agrees with the information
FALSE if the statement contradicts the information
NOT GIVEN if there is no information on this
6.F The ISTP study examined public and private systems in every city in the world.
Nghiên cứu của ISTP kiểm tra các hệ thống tư nhân và công cộng trong mỗi thành phố trên thế giới
Giải thích: 37 thành phố
The study compared the proportion of wealth poured into transport by thirty-seven cities around the world. This included both the public and private costs of building, maintaining and using a transport system
7.T Efficient cities can improve the quality of life for their inhabitants.
Các thành phố có khả năng có thể cải thiện chất lượng cuộc sống cho dân cư của chúng
Giải thích: Đoạn A
Professor Peter Newman, ISTP Director, pointed out that these more efficient cities were able to put the difference into attracting industry and jobs or creating a better place to live.
8.NG An inner-city tram network is dangerous for car drivers.
Mang lưới xe điện nội thành nguy hiểm cho người lái xe
Giải thích: không có thông tin
Questions 11-13
Look at the following cities (Questions 11-13) and the list of descriptions below.
Match each city with the correct description, A-F.
Write the correct letter, A-F, in boxes 11-13 on your answer sheet.
11. Perth/ F inefficient due to a limited public transport system
Giải thích: đoạn A
The study found that the Western Australian city of Perth is a good example of a city with minimal public transport. As a result, 17% of its wealth went into transport costs.
12. Auckland / D hilly and inappropriate for rail transport system
Giải thích: đoạn A
For example, Newman accepts it would be hard for a city as hilly as Auckland to develop a really good rail network
Answer:
1. ii
2. vii
3. iv
4. i
5. iii
6. FALSE
7. TRUE
8. NOT GIVEN
9. FALSE
10. TRUE
11. F
12. D
13. C
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.