GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:
How to make wise decisions
Across cultures, wisdom has been considered one of the most revered human qualities. Although the truly wise may seem few and far between, empirical research examining wisdom suggests that it isn’t an exceptional trait possessed by a small handful of bearded philosophers after all – in fact, the latest studies suggest that most of us have the ability to make wise decisions, given the right context. ĐOẠN 1
Khắp các nền văn hóa, sự khôn ngoan, hiểu biết được xem là một trong những đặc điểm đáng tôn kính của con người. Mặc dù những người hiểu biết thực sự có vẻ rất hiếm, nghiên cứu từ thực nghiệm xem xét sự khôn ngoan, hiểu biết cho thấy rằng xét cho cùng nó không phải là một đặc điểm gì đặc biệt chỉ có một nhóm nhỏ các triết gia râu ria sở hữu - thực tế, những nghiên cứu mới nhất cho thấy rằng hầu hết chúng ta có khả năng đưa ra những quyết định khôn ngoan nếu ở trong hoàn cảnh phù hợp.
few and far between: hiếm, ít được thấy
‘It appears that experiential, situational, and cultural factors are even more powerful in shaping wisdom than previously imagined,’ says Associate Professor Igor Grossmann of the University of Waterloo in Ontario, Canada. ‘Recent empirical findings from cognitive, developmental, social, and personality psychology cumulatively suggest that people’s ability to reason wisely varies dramatically across experiential and situational contexts. Understanding the role of such contextual factors offers unique insights into understanding wisdom in daily life, as well as how it can be enhanced and taught.’ ĐOẠN 2
Phó giáo sư Igor Grossmann của Đại học Waterloo ở Ontario, Canada nói rằng: " Có vẻ như các yếu tố văn hóa, yếu tố hoàn cảnh và yếu tố kinh nghiệm thậm chí còn có tác động mạnh mẽ hơn trong việc hình thành sự khôn ngoan, hiểu biết so với tưởng tượng trước đây". " Các phát hiện thực nghiệm gần đây từ tâm lý học về phát triển,về nhận thức, về xã hội và về tính cách dần dần cho thấy rằng khả năng suy luận một cách khôn ngoan của con người thay đổi rõ rệt khắp các phạm vi tình huống và kinh nghiệm. Việc hiểu vai trò của những nhân tố môi trường như vậy cung cấp những hiểu biết sâu sắc đặc biệt trong việc hiểu sự khôn ngoan, hiểu biết trong cuộc sống hàng ngày cũng như cách cải thiện và giảng dạy về sự khôn ngoan, hiểu biết"
powerful (adj): có tác động mạnh
It seems that it’s not so much that some people simply possess wisdom and others lack it, but that our ability to reason wisely depends on a variety of external factors. ‘It is impossible to characterize thought processes attributed to wisdom without considering the role of contextual factors,’ explains Grossmann. ‘In other words, wisdom is not solely an “inner quality” but rather unfolds as a function of situations people happen to be in. Some situations are more likely to promote wisdom than others.’ ĐOẠN 3
Có vẻ như vấn đề không phải là vài người sở hữu sự khôn ngoan và người khác thì thiếu điều đó nhưng khả năng lý giải khôn ngoan của chúng ta phụ thuộc vào nhiều nhân tố bên ngoài. Grossmann giải thích: " không thể mô tả đặc điểm của các quá trình suy nghĩ được cho là khôn ngoan, hiểu biết mà không xem xét vai trò của các nhân tố xung quanh". " Nói cách khác, sự khôn ngoan, hiểu biết không đơn thuần là một đặc điểm bên trong mà còn thể hiện như một sản phẩm của các tình huống, hoàn cảnh mà mọi người vô tình ở trong đó. Một vài tình huống có khả năng thúc giục sự khôn ngoan hơn tình huống khác.
**** not so much: used for saying that one thing or fact is true or important rather than another.
Ex: It's not so much Mandy I'm worried about, it's you. It was not so much that the work was difficult, but that it was so boring.
**** a function of something: something that results from something else, or is the way it is because of something else
EX: His success is a function of his having worked so hard.
The amount of water vapour in the air is, in part, a function of temperature.
Coming up with a definition of wisdom is challenging, but Grossmann and his colleagues have identified four key characteristics as part of a framework of wise reasoning. One is intellectual humility or recognition of the limits of our own knowledge, and another is appreciation of perspectives wider than the issue at hand. Sensitivity to the possibility of change in social relations is also key, along with compromise or integration of different attitudes and beliefs. ĐOẠN 4
Nghĩ ra một định nghĩa về sự khôn ngoan, hiểu biết là một thách thức nhưng Grossmann và các đồng nghiệp đã xác định bốn đặc điểm chính như một phần của một khung lập luận khôn ngoan, hiểu biết. Một đặc điểm là sự khiêm tốn về trí tuệ hoặc sự thừa nhận về những giới hạn trong kiến thức của chính mình và đặc điểm khác là nhận thấy rõ tầm nhìn rộng hơn vấn đề trước mắt. Sự nhạy cảm với khả năng thay đổi trong các quan hệ xã hội cũng rất quan trọng đi kèm với sự dàn xếp hoặc kết hợp nhiều quan điểm và niềm tin khác nhau.
Grossmann and his colleagues have also found that one of the most reliable ways to support wisdom in our own day-to-day decisions is to look at scenarios from a third-party perspective, as though giving advice to a friend. Research suggests that when adopting a first-person viewpoint we focus on ‘the focal features of the environment’ and when we adopt a third-person, ‘observer’ viewpoint we reason more broadly and focus more on interpersonal and moral ideals such as justice and impartiality. Looking at problems from this more expansive viewpoint appears to foster cognitive processes related to wise decisions. ĐOẠN 5
What are we to do, then, when confronted with situations like a disagreement with a spouse or negotiating a contract at work, that require us to take a personal stake? Grossmann argues that even when we aren’t able to change the situation, we can still evaluate these experiences from different perspectives. ĐOẠN 6
For example, in one experiment that took place during the peak of a recent economic recession, graduating college seniors were asked to reflect on their job prospects. The students were instructed to imagine their career either ‘as if you were a distant observer’ or ‘before your own eyes as if you were right there’. Participants in the group assigned to the ‘distant observer’ role displayed more wisdom-related reasoning (intellectual humility and recognition of change) than did participants in the control group. ĐOẠN 7
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
In another study, couples in long-term romantic relationships were instructed to visualize an unresolved relationship conflict either through the eyes of an outsider or from their own perspective. Participants then discussed the incident with their partner for 10 minutes, after which they wrote down their thoughts about it. Couples in the ‘other’s eyes’ condition were significantly more likely to rely on wise reasoning – recognizing others’ perspectives and searching for a compromise – compared to the couples in the egocentric condition. ĐOẠN 8
‘Ego-decentering promotes greater focus on others and enables a bigger picture, conceptual view of the experience, affording recognition of intellectual humility and change,’ says Grossmann. ĐOẠN 9
We might associate wisdom with intelligence or particular personality traits, but research shows only a small positive relationship between wise thinking and crystallized intelligence and the personality traits of openness and agreeableness. ‘It is remarkable how much people can vary in their wisdom from one situation to the next, and how much stronger such contextual effects are for understanding the relationship between wise judgment and its social and affective outcomes as compared to the generalized “traits”,’ Grossmann explains. ‘That is, knowing how wisely a person behaves in a given situation is more informative for understanding their emotions or likelihood to forgive [or] retaliate as compared to knowing whether the person may be wise “in general”. ĐOẠN 10
Xem thêm:
♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1
♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)
Questions 27-30
Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write the correct letter in boxes 27-30 on your answer sheet.
27 What point does the writer make in the first paragraph?
A Wisdom appears to be unique to the human race.
B A basic assumption about wisdom may be wrong.
C Concepts of wisdom may depend on the society we belong to.
D There is still much to be discovered about the nature of wisdom.
28 What does Igor Grossmann suggest about the ability to make wise decisions?
A It can vary greatly from one person to another.
B Earlier research into it was based on unreliable data.
C The importance of certain influences on it was underestimated.
D Various branches of psychology define it according to their own criteria.
29 According to the third paragraph, Grossmann claims that the level of wisdom an individual shows
A can be greater than they think it is.
B will be different in different circumstances.
C may be determined by particular aspects of their personality.
D should develop over time as a result of their life experiences.
30 What is described in the fifth paragraph?
A a difficulty encountered when attempting to reason wisely
B an example of the type of person who is likely to reason wisely
C a controversial view about the benefits of reasoning wisely
D a recommended strategy that can help people to reason wisely
Questions 31-35
Complete the summary using the list of words, A-J, below.
Write the correct letter, A-J, in boxes 31-35 on your answer sheet.
The characteristics of wise reasoning
Igor Grossmann and colleagues have established four characteristics which enable us to make wise decisions. It is important to have a certain degree of 31 ………………….. regarding the extent of our knowledge, and to take into account 32 ………………….. which may not be the same as our own. We should also be able to take a broad 33 ………………….. of any situation. Another key characteristic is being aware of the likelihood of alterations in the way that people relate to each other.
Grossmann also believes that it is better to regard scenarios with 34 ………………….. . By avoiding the first-person perspective, we focus more on 35 ………………….. and on other moral ideals, which in turn leads to wiser decision-making.
A opinions B confidence C view
D modesty E problems F objectivity
G fairness H experiences I range
J reasons
Questions 36-40
Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 3?
In boxes 36-40 on your answer sheet, write
TRUE if the statement agrees with the information
FALSE if the statement contradicts the information
NOT GIVEN if there is no information on this
36 Students participating in the job prospects experiment could choose one of two perspectives to take.
37 Participants in the couples experiment were aware that they were taking part in a study about wise reasoning.
38 In the couples experiments, the length of the couples’ relationships had an impact on the results.
39 In both experiments, the participants who looked at the situation from a more detached viewpoint tended to make wiser decisions.
40 Grossmann believes that a person’s wisdom is determined by their intelligence to only a very limited extent.
GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:
How to make wise decisions
Questions 27-30
Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write the correct letter in boxes 27-30 on your answer sheet.
27 What point does the writer make in the first paragraph?
Tác giả đưa ra quan điểm gì trong đoạn một
A Wisdom appears to be unique to the human race.
Sự khôn ngoan có vẻ đặc biệt với loài người
B A basic assumption about wisdom may be wrong.
Một lập luận cơ bản về sự khôn ngoan có lẽ bị sai
Giải thích: trọng đoạn 1 tác giả nói rằng nhiều người nghĩ sự khôn ngoan, hiểu biết rất hiếm nhưng trong những nghiên cứu thực nghiệm cho thấy rằng ai cũng có thể đưa ra những quyết định khôn ngoan nếu ở trong hoàn cảnh thích hợp
C Concepts of wisdom may depend on the society we belong to.
Những khái niệm về sự khôn ngoan phụ thuộc vào xã hội mà nó thuộc về
D There is still much to be discovered about the nature of wisdom.
Vẫn còn nhiều điều cần được khám phá về bản chất của sự khôn ngoan
28 What does Igor Grossmann suggest about the ability to make wise decisions?
Igor Grossmann nói gì về khả năng đưa ra những quyết định khôn ngoan
A It can vary greatly from one person to another.
Nó có thể thay đổi nhiều từ người này đến người khác
B Earlier research into it was based on unreliable data.
Các nghiên cứu sớm hơn về nó dựa trên dữ liệu không đáng tin cậy
C The importance of certain influences on it was underestimated.
Tầm quan trọng của những ảnh hưởng nhất định lên nó bị đánh giá thấp
Giải thích: đoạn 2, tác giả nói rằng có vẻ như các yếu tố văn hóa, hoàn cảnh và trải nghiệm có tác động mạnh mẽ hơn là chúng ta nghĩ trước đó. Có nghĩa là trước đó chúng ta đánh giá thấp tầm ảnh hưởng của các yếu tố này lên việc hình thành sự khôn khéo
‘It appears that experiential, situational, and cultural factors are even more powerful in shaping wisdom than previously imagined,’
D Various branches of psychology define it according to their own criteria.
Nhiều nhánh tâm lý học định nghĩa nó theo tiêu chuẩn của chính họ
Questions 31-35
Complete the summary using the list of words, A-J, below.
Write the correct letter, A-J, in boxes 31-35 on your answer sheet.
The characteristics of wise reasoning
Những đặc điểm về biện luận khôn ngoan
Igor Grossmann and colleagues have established four characteristics which enable us to make wise decisions. It is important to have a certain degree of 31 ……D modesty …………….. regarding the extent of our knowledge, and to take into account 32 …… A opinions …………….. which may not be the same as our own.
Igor Grossmann và đồng nghiệp đã thiết lập bốn đặc điểm cho phép chúng ta đưa ra những quyết định khôn ngoan. Có mức khiêm tốn nhất định về phạm vi hiểu viết của chúng ta là rất quan trọng, và xem xét niềm tin có thể không giống với niềm tin của chúng ta
Giải thích: đoạn 4
One is intellectual humility (= modesty ) or recognition of the limits of our own knowledge, and another is appreciation of perspectives wider than the issue at hand. Sensitivity to the possibility of change in social relations is also key, along with compromise or integration of different (= may not be the same as our own) attitudes and beliefs = (opinions).
Questions 36-40
Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 3?
In boxes 36-40 on your answer sheet, write
TRUE if the statement agrees with the information
FALSE if the statement contradicts the information
NOT GIVEN if there is no information on this
36F Students participating in the job prospects experiment could choose one of two perspectives to take.
Các sinh viên tham gia vào các triển vọng nghề nghiệp có thể chọn một trong hai quan điểm để thực hiện.
Giải thích: đoạn 7, sinh viên hướng dẫn hình dung hoặc là sự nghiệp từ xa hoặc là ngay trước mắt sau đó được chỉ định vào một trong hai nhóm chứ không phải họ tự chọn.
The students were instructed to imagine their career either ‘as if you were a distant observer’ or ‘before your own eyes as if you were right there’. Participants in the group assigned to the ‘distant observer’ role displayed more wisdom-related reasoning (intellectual humility and recognition of change) than did participants in the control group
37NG Participants in the couples experiment were aware that they were taking part in a study about wise reasoning.
Những người tham gia trong thử nghiệm các cặp đôi đã nhận ra rằng họ đang tham gia vào một nghiên cứu về lập luận khôn ngoan.
Giải thích: đoạn 8, không đề cập gì đến việc họ có biết mình đang tham gia một nghiên cứu về lập luận hay không
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
ĐÁP ÁN:
27 B
28 C
29 B
30 D
31 D
32 A
33 C
34 F
35 G
36 FALSE
37 NOT GIVEN
38 NOT GIVEN
39 TRUE
40 TRUE