Chat hỗ trợ
Chat ngay

GIẢI CHI TIẾT ĐỀ THI IELTS READING: Cutty Sark the fastest sailing ship of all time

Cutty Sark the fastest sailing ship of all time, giải chi tiết, dịch hoàn thiện, giải thích rõ ràng, test 4 đề đọc cam 13

Thumbnail

GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:

Cutty Sark the fastest sailing ship of all time

 

 The nineteenth century was a period of great technological development in Britain, and for shipping the major changes were from wind to steam power, and from wood to iron and steel.  ĐOẠN 1

Thế kỷ 19 là một thời kỳ có sự phát triển kỹ thuật vượt bậc ở Anh, và đối với ngành vận tải biển, những thay đổi lớn là từ năng lượng gió sang năng lượng hơi nước và từ gỗ sang sắt và thép.

The fastest commercial sailing vessels of all time were clippers, three-masted ships built to transport goods around the world, although some also took passengers. From the 1840s until 1869, when the Suez Canal opened and steam propulsion was replacing sail, clippers dominated world trade. Although many were built, only one has survived more or less intact: Cutty Sark, now on display in Greenwich, southeast London. ĐOẠN 2

Những chiếc thuyền buồm thương mại nhanh nhất mọi thời đại là những con thuyền cao tốc ba cột buồm được tạo ra để vận chuyển hàng hóa khắp thế giới mặc dù một vài chiếc cũng có chở hành khách. Từ những năm 1840 đến 1869, khi Suez Canal mở cửa và động cơ hơi nước thay thế cho lực của cánh buồm, những con tàu cao tốc đã từng chiếm lĩnh thương mại thế giới. Mặc dù nhiều chiếc đã được dựng lên nhưng chỉ một chiếc duy nhất còn tồn tại ít nhiều còn nguyên vẹn: cutty Sark, hiện nay đang trưng bày ở Greenwich, Đông Nam London.

 

 

Cutty Sark’s unusual name comes from the poem Tam O’Shanter by the Scottish poet Robert Burns. Tam, a farmer, is chased by a witch called Nannie, who is wearing a ‘cutty sark’ – an old Scottish name for a short nightdress. The witch is depicted in Cutty Sark’s figurehead – the carving of a woman typically at the front of old sailing ships. In legend, and in Burns’s poem, witches cannot cross water, so this was a rather strange choice of name for a ship. ĐOẠN 3

Cái tên lạ thường Cutty Sark có từ bài thơ Tam O'Shanter của nhà thơ người Scotland Robert Burns. Tam, một người nông dân bị truy đuổi bởi một mụ phù thủy tên Nannie mặt một chiếc " Cutty sark" - tên gọi cũ cho một chiếc váy ngủ ngắn của người Scotland. Mụ phù thủy được mô tả ): hình chạm ở đầu mũi tàu Cutty Sark - hình chạm khắc một người phụ nữ thường ở trước những chiếc thuyền buồm cũ. Trong truyền thuyết, và trong bài thơ của Burns, những mụ phù thủy không thể lướt qua mặt nước vì vậy hình chạm này là một sự lựa chọn khá lạ lùng về tên của một con tàu.

 

Cutty Sark was built in Dumbarton, Scotland, in 1869, for a shipping company owned by John Willis. To carry out construction, Willis chose a new shipbuilding firm, Scott & Linton, and ensured that the contract with them put him in a very strong position. In the end, the firm was forced out of business, and the ship was finished by a competitor. ĐOẠN 4

Cutty Sark được đóng ở Dumbarton, Scotland vào năm 1869, cho một công ty vận chuyển do John Willis sở hữu. Để thực hiện việc xây dựng, Willis chọn một hãng đóng tàu mới, Scott & Linton và đảm bảo rằng việc ký hợp đồng với họ sẽ cho anh ta một vị thế vững mạnh. Cuối cùng, hãng đóng tàu này bị buộc phải ngừng kinh doanh và con tàu được hoàn thiện bởi một đối thủ.

 

Willis’s company was active in the tea trade between China and Britain, where speed could bring shipowners both profits and prestige, so Cutty Sark was designed to make the journey more quickly than any other ship. On her maiden voyage, in 1870, she set sail from London, carrying large amounts of goods to China. She returned laden with tea, making the journey back to London in four months. However, Cutty Sark never lived up to the high expectations of her owner, as a result of bad winds and various misfortunes. On one occasion, in 1872, the ship and a rival clipper, Thermopylae, left port in China on the same day. Crossing the Indian Ocean, Cutty Sark gained a lead of over 400 miles, but then her rudder was severely damaged in stormy seas, making her impossible to steer. The ship’s crew had the daunting task of repairing the rudder at sea, and only succeeded at the second attempt. Cutty Sark reached London a week after Thermopylae. ĐOẠN 5

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, có thể tải về, in phần đề để luyện tập, phần dịch và giải xem online.

>>>>>>>>>        Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

 

 


Steam ships posed a growing threat to clippers, as their speed and cargo capacity increased. In addition, the opening of the Suez Canal in 1869, the same year that Cutty Sark was launched, had a serious impact. While steam ships could make use of the quick, direct route between the Mediterranean and the Red Sea, the canal was of no use to sailing ships, which needed the much stronger winds of the oceans, and so had to sail a far greater distance. Steam ships reduced the journey time between Britain and China by approximately two months. ĐOẠN 6

 

By 1878, tea traders weren’t interested in Cutty Sark, and instead, she took on the much less prestigious work of carrying any cargo between any two ports in the world. In 1880, violence aboard the ship led ultimately to the replacement of the captain with an incompetent drunkard who stole the crew’s wages. He was suspended from service, and a new captain appointed. This marked a turnaround and the beginning of the most successful period in Cutty Sark’s working life, transporting wool from Australia to Britain. One such journey took just under 12 weeks, beating every other ship sailing that year by around a month. ĐOẠN 7

 

The ship’s next captain, Richard Woodget, was an excellent navigator, who got the best out of both his ship and his crew. As a sailing ship, Cutty Sark depended on the strong trade winds of the southern hemisphere, and Woodget took her further south than any previous captain, bringing her dangerously close to icebergs off the southern tip of South America. His gamble paid off, though, and the ship was the fastest vessel in the wool trade for ten years. ĐOẠN 8

 

Badly damaged in a gale in 1922, she was put into Falmouth harbor in southwest England, for repairs. Wilfred Dowman, a retired sea captain who owned a training vessel, recognised her and tried to buy her, but without success. She returned to Portugal and was sold to another Portuguese company. Dowman was determined, however, and offered a high price: this was accepted, and the ship returned to Falmouth the following year and had her original name restored. ĐOẠN 10

 

Dowman used Cutty Sark as a training ship, and she continued in this role after his death. When she was no longer required, in 1954, she was transferred to dry dock at Greenwich to go on public display. The ship suffered from fire in 2007, and again, less seriously, in 2014, but now Cutty Sark attracts a quarter of a million visitors a year. ĐOẠN 11

Dowman đã dùng Cutty Sark như là một con tàu huấn luyện và nó tiếp tục với vai trò này sau khi ông ta qua đời.  Khi nó không còn cần thiết nữa, vào năm 1954, nó được chuyển đến xưởng đóng tàu tại Greenwich để trưng bày trước công chúng. Con tàu bị hỏa hoạn vào năm 2007, và một lần nữa ít nghiêm trọng hơn vào năm 2014 nhưng hiện nay Cutty Sark thu hút khoảng 250.000 du khách mỗi năm.

 

>>>> Xem thêm:

                                                 ♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1

                                                 ♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)

 

Questions 1-8

Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 1?

In boxes 1-8 on your answer sheet, write

TRUE           if the statement agrees with the information

FALSE                      if the statement contradicts the information

NOT GIVEN    if there is no information on this

1   Clippers were originally intended to be used as passenger ships.

2   Cutty Sark was given the name of a character in a poem.

3   The contract between John Willis and Scott & Linton favoured Willis.

4   John Willis wanted Cutty Sark to be the fastest tea clipper travelling between the UK and China.

5   Despite storm damage, Cutty Sark beat Thermopylae back to London.

6   The opening of the Suez Canal meant that steam ships could travel between Britain and China faster than clippers.

7   Steam ships sometimes used the ocean route to travel between London and China.

8   Captain Woodget put Cutty Sark at risk of hitting an iceberg.

Questions 9-13

Complete the sentences below.

Choose ONE WORD ONLY from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 9-13 on your answer sheet.

9   After 1880, Cutty Sark carried ………………………… as its main cargo during its most successful time.

10   As a captain and …………………………., Woodget was very skilled.

11   Ferreira went to Falmouth to repair damage that a …………………………. had caused.

12   Between 1923 and 1954, Cutty Sark was used for …………………………..

13   Cutty Sark has twice been damaged by ………………………… in the 21st century.

ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:

Cutty Sark the fastest sailing ship of all time

 

Questions 1-8

Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 1?

In boxes 1-8 on your answer sheet, write

TRUE           if the statement agrees with the information

FALSE          if the statement contradicts the information

NOT GIVEN    if there is no information on this

 

1F   Clippers were originally intended to be used as passenger ships.

Những con tàu cao tốc lúc đầu định dùng như tàu chở khách

Giải thích: đoạn 2, những con tàu cao tốc được làm để chở hàng hóa là chủ yếu, đôi khi mới chở khách.

The fastest commercial sailing vessels of all time were clippers, three-masted ships built to transport goods around the world, although some also took passengers

2F   Cutty Sark was given the name of a character in a poem.

Cutty Sark được đặt tên theo một nhân vật trong bài thơ

Giải thích: đoạn 3, Cutty Sark được đặt tên theo gọi cũ của chiếc áo ngủ ngắn của người Scotland

Cutty Sark’s unusual name comes from the poem Tam O’Shanter by the Scottish poet Robert Burns. Tam, a farmer, is chased by a witch called Nannie, who is wearing a ‘cutty sark’ – an old Scottish name for a short nightdress.

 

 

Questions 9-13

Complete the sentences below.

Choose ONE WORD ONLY from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 9-13 on your answer sheet.

 

9   After 1880, Cutty Sark carried ………wool………………… as its main cargo during its most successful time.

Sau 1880, Cutty Sark chở len như là hàng hóa chính của nó trong suốt giai đoạn thành công nhất

Giải thích: đoạn 7

This marked a turnaround and the beginning of the most successful period in Cutty Sark’s working life, transporting wool from Australia to Britain

10   As a captain and ………navigator…………………., Woodget was very skilled.

Là một thuyền trưởng và thủy thủ lão luyện, Woodget rất tài năng

Giải thích: đoạn 8

The ship’s next captain, Richard Woodget, was an excellent navigator, who got the best out of both his ship and his crew.

11   Ferreira went to Falmouth to repair damage that a …………gale………. had caused.

Ferreira đi đến Falmouth để sửa chữa thiệt hại do gió bão gây ra

Giải thích: đoạn 10

Badly damaged in a gale in 1922, she was put into Falmouth harbor in southwest England, for repairs

 


 

1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, có thể tải về, in phần đề để luyện tập, phần dịch và giải xem online.

>>>>>>>>>        Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

 


 

ĐÁP ÁN:

1. FALSE

2. FALSE

3. TRUE

4. TRUE

5. FALSE

6. TRUE

7. NOT GIVEN

8. TRUE

9. wool

10. navigator

11. gale

12. training

13. fire

 

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

DMCA.com Protection Status