GIẢI CHI TIẾT ĐỀ THI IELTS READING: Assessing the threat of marine debris

Đánh giá mối đe dọa của rác thải biển, giải chi tiết, dịch hoàn thiện, giải thích rõ ràng, test 4 đề đọc cam 14

Thumbnail

GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:

Assessing the threat of marine debris

 

Chelsea Rochman, an ecologist at the University of California, Davis, has been trying to answer a dismal question: Is everything terrible, or are things just very, very bad? ĐOẠN 1

Chelsea Rochman một nhà sinh thái tại trường đại học California, Davis đang cố gắng trả lời một câu hỏi khá là ảm đạm: có phải là mọi thứ đều tội tệ hay mọi thứ chỉ là rất, rất tệ?

Rochman is a member of the National Center for Ecological Analysis and Synthesis’s marine-debris working group, a collection of scientists who study, among other things, the growing problem of marine debris, also known as ocean trash. Plenty of studies have sounded alarm bells about the state of marine debris; in a recent paper published in the journal Ecology, Rochman and her colleagues set out to determine how many of those perceived risks are real. ĐOẠN 2

Rochman là một thành viên của nhóm nghiên cứu về rác biển của Trung tâm Quốc gia về phân tích và tổng hợp sinh thái, một tập hợp các nhà khoa học nghiên cứu vấn đề ngày càng nghiêm trọng của rác biển hay còn gọi là rác thải đại dương trong số nhiều vấn đề khác. Nhiều nghiên cứu gióng lên hồi chuông cảnh báo về tình trạng rác thải biển; trong một bài nghiên cứu được công bố trên tạp chí Ecology, Rochman và đồng nghiệp của bà bắt đầu xác định bao nhiêu trong số những mối nguy hiểm được nhận thấy là sự thật.

Often, Rochman says, scientists will end a paper by speculating about the broader impacts of what they’ve found. For example, a study could show that certain seabirds eat plastic bags, and go on to warn that whole bird populations are at risk of dying out. ‘But the truth was that nobody had yet tested those perceived threats,’ Rochman says. ‘There wasn’t a lot of information.’ĐOẠN 3

Rochman cho biết, thông thường, các nhà khoa học sẽ kết thúc một bài nghiên cứu bằng việc dự đoán về những tác động rõ ràng hơn về những điều mà họ tìm thấy. Ví dụ, một nghiên cứu có thể cho thấy rằng một số loài chim biển nhất định ăn túi nhựa và tiếp tục cảnh báo rằng toàn bộ quần thể chim đang có nguy cơ tuyệt chủng. Rochman nói" nhưng sự thực thì chưa ai kiểm tra những mối đe dọa thấy được đó. " Không có nhiều thông tin"

 

Rochman and her colleagues examined more than a hundred papers on the impacts of marine debris that were published through 2013. Within each paper, they asked what threats scientists had studied – 366 perceived threats in all – and what they’d actually found. ĐOẠN 4

Rochman và đồng nghiệp đã xem xét hơn 100 bài nghiên cứu về tác động của rác thải đại dương được xuất bản suốt năm 2013. Trong mỗi bài nghiên cứu, họ đã hỏi những mối đe dọa nào các nhà khoa học đã nghiên cứu - và điều mà họ thực sự tìm thấy, tổng cộng có 366 mối đe dọa nhận thấy được.

In 83 percent of cases, the perceived dangers of ocean trash were proven true. In the remaining cases, the working group found the studies had weaknesses in design and content which affected the validity of their conclusions – they lacked a control group, for example, or used faulty statistics. ĐOẠN 5

83% các trường hợp, những mối nguy hại nhìn thấy được của rác biển đại dương được chứng minh là đúng. Những trường hợp còn lại, nhóm nghiên cứu tìm thấy rằng các nghiên cứu có những điểm yếu về thiết kế và nội dung ảnh hưởng đến tính đúng đắn của các kết luận của họ - họ thiếu nhóm đối chứng chẳng hạn hoặc sử dụng số liệu thống kê không chính xác.

Strikingly, Rochman says, only one well-designed study failed to find the effect it was looking for, an investigation of mussels ingesting microscopic bits. The plastic moved from the mussels’ stomachs to their bloodstreams, scientists found, and stayed there for weeks – but didn’t seem to stress out the shellfish. ĐOẠN 6

 

 While mussels may be fine eating trash, though, the analysis also gave a clearer picture of the many ways that ocean debris is bothersome. ĐOẠN 7

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 149k (thời hạn 1 năm) bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -18) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết.

2. Để mua bộ đề Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

3. Sau khi nhận được thanh toán Chúng tôi sẽ kích hoạt truy cập bộ đề qua email trong vòng 30ph. Vui lòng cung cấp địa chỉ email chính xác.

4. Ngoài ra chúng tôi sẽ tặng miễn phí bộ đề 400 bài ielts reading và đặc quyền được hỏi bất kỳ vấn đề thắc mắc nào về ngữ pháp, dịch, từ vựng hay trong quá trình làm bài tập reading đặc biệt dành cho các bạn đăng ký Khóa học Ielts Speaking 1 kèm 1 với giáo viên nước ngoài 100%. Các bạn có thể tham khảo thông tin tại đây. Hoặc inbox để được tư vấn chi tiết.


 

Within the studies they looked at, most of the proven threats came from plastic debris, rather than other materials like metal or wood. Most of the dangers also involved large pieces of debris – animals getting entangled in trash, for example, or eating it and severely injuring themselves. ĐOẠN 8

 

But a lot of ocean debris is ‘microplastic’, or pieces smaller than five millimeters. These may be ingredients used in cosmetics and toiletries, fibers shed by synthetic clothing in the wash, or eroded remnants of larger debris. Compared to the number of studies investigating large-scale debris, Rochman’s group found little research on the effects of these tiny bits. ‘There are a lot of open questions still for microplastic,’ Rochman says, though she notes that more papers on the subject have been published since 2013, the cutoff point for the group’s analysis. ĐOẠN 9

 

There are also, she adds, a lot of open questions about the ways that ocean debris can lead to sea-creature death. Many studies have looked at how plastic affects an individual animal, or that animal’s tissues or cells, rather than whole populations. And in the lab, scientists often use higher concentrations of plastic than what’s really in the ocean. None of that tells us how many birds or fish or sea turtles could die from plastic pollution – or how deaths in one species could affect that animal’s predators, or the rest of the ecosystem. ĐOẠN 10

 

‘We need to be asking more ecologically relevant questions,’ Rochman says. Usually, scientists don’t know exactly how disasters such as a tanker accidentally spilling its whole cargo of oil and polluting huge areas of the ocean will affect the environment until after they’ve happened. ‘We don’t ask the right questions early enough,’ she says. But if ecologists can understand how the slow-moving effect of ocean trash is damaging ecosystems, they might be able to prevent things from getting worse. ĐOẠN 11

 

Asking the right questions can help policymakers, and the public, figure out where to focus their attention. The problems that look or sound most dramatic may not be the best places to start. For example, the name of the ‘Great Pacific Garbage Patch’ – a collection of marine debris in the northern Pacific Ocean – might conjure up a vast, floating trash island. In reality though, much of the debris is tiny or below the surface; a person could sail through the area without seeing any trash at all. A Dutch group called ‘The Ocean Cleanup’ is currently working on plans to put mechanical devices in the Pacific Garbage Patch and similar areas to suck up plastic. But a recent paper used simulations to show that strategically positioning the cleanup devices closer to shore would more effectively reduce pollution over the long term. ĐOẠN 12

 

‘I think clearing up some of these misperceptions is really important,’ Rochman says. Among scientists as well as in the media, she says, ‘A lot of the images about strandings and entanglement and all of that cause the perception that plastic debris is killing everything in the ocean.’ Interrogating the existing scientific literature can help ecologists figure out which problems really need addressing, and which ones they’d be better off – like the mussels – absorbing and ignoring. ĐOẠN 13

 

 

Questions 27-33

Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 3?

In boxes 27-33 on you answer sheet, write

TRUE                 if the statement agrees with the information

FALSE               if the statement contradicts the information

NOT GIVEN    if there is no information on this

27   Rochman and her colleagues were the first people to research the problem of marine debris.

28   The creatures most in danger from ocean trash are certain seabirds.

29   The studies Rochman has reviewed have already proved that populations of some birds will soon become extinct.

30   Rochman analysed papers on the different kinds of danger caused by ocean trash.

31   Most of the research analysed by Rochman and her colleagues was badly designed.

32   One study examined by Rochman was expecting to find that mussels were harmed by eating plastic.

33   Some mussels choose to eat plastic in preference to their natural diet.

Questions 34-39

Complete the notes below.

Choose ONE WORD ONLY from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 34-39 on your answer sheet.

Findings related to marine debris

 

Studies of marine debris found the biggest threats were

•   plastic (not metal or wood)

•   bits of debris that were 34………………………….. (harmful to animals)

There was little research into 35…………………………. e.g. from synthetic fibres.

Drawbacks of the studies examined

•   most of them focused on individual animals, not entire 36 ………………………..

•   the 37…………………….. of plastic used in the lab did not always reflect those in the ocean

•   there was insufficient information on

–   numbers of animals which could be affected

–   the impact of a reduction in numbers on the 38……………………….. of that species

–   the impact on the ecosystem

Rochman says more information is needed on the possible impact of future 39………………………… (e.g. involving oil).

Question 40

Choose the correct letter, A, B, C or D.

Write the correct letter in box 40 on your answer sheet.

40   What would be the best title for this passage?

A   Assessing the threat of marine debris

B   Marine debris: who is to blame?

C   A new solution to the problem of marine debris

D   Marine debris: the need for international action

ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:

Assessing the threat of marine debris

 

Questions 27-33

Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 3?

In boxes 27-33 on you answer sheet, write

TRUE           if the statement agrees with the information

FALSE          if the statement contradicts the information

NOT GIVEN    if there is no information on this

27F   Rochman and her colleagues were the first people to research the problem of marine debris.

Rochman và đồng nghiệp của bà ấy là những người đầu tiên nghiên cứu về vấn đề rác biển

Giải thích: đoạn 1, có nói rất nhiều nghiên cứu đã cảnh báo về vấn đề rác biển, Rochman và đồng nghiệp của bà ấy nghiên cứu bao nhiêu cảnh báo đó là thật chứ không phải là những người đầu tiên nghiên cứu về rác biển.

Plenty of studies have sounded alarm bells about the state of marine debris; in a recent paper published in the journal Ecology, Rochman and her colleagues set out to determine how many of those perceived risks are real.

28F   The creatures most in danger from ocean trash are certain seabirds.

Các sinh vật bị nguy hiểm nhất từ rác biển là những loài chim biển

Giải thích: đoạn 3, Rochman có nói rằng có một nghiên cứu cho rằng chim biển là những loài ăn bao nhựa và sắp bị tuyệt chủng nhưng chưa được kiểm chứng là có đúng hay không

For example, a study could show that certain seabirds eat plastic bags, and go on to warn that whole bird populations are at risk of dying out. ‘But the truth was that nobody had yet tested those perceived threats,’ Rochman says


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 149k (thời hạn 1 năm) bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -18) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết.

2. Để mua bộ đề Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

3. Sau khi nhận được thanh toán Chúng tôi sẽ kích hoạt truy cập bộ đề qua email trong vòng 30ph. Vui lòng cung cấp địa chỉ email chính xác.

4. Ngoài ra chúng tôi sẽ tặng miễn phí bộ đề 400 bài ielts reading và đặc quyền được hỏi bất kỳ vấn đề thắc mắc nào về ngữ pháp, dịch, từ vựng hay trong quá trình làm bài tập reading đặc biệt dành cho các bạn đăng ký Khóa học Ielts Speaking 1 kèm 1 với giáo viên nước ngoài 100%. Các bạn có thể tham khảo thông tin tại đây. Hoặc inbox để được tư vấn chi tiết.


 

Questions 34-39

Complete the notes below.

Choose ONE WORD ONLY from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 34-39 on your answer sheet.

 

Findings related to marine debris. Những phát hiện liên quan đến rác biển

Studies of marine debris found the biggest threats were. Các nghiên cứu về rác biển đã tìm thấy những mối đe dọa lớn nhất là

•   plastic (not metal or wood). Nhựa ( không phải kim loại hay gỗ)

•   bits of debris that were 34……………large…………….. (harmful to animals)

Các mảnh rác có kích cỡ lớn ( có hại cho động vật)

Giải thích: đoạn 8

Most of the dangers also involved large pieces of debris – animals getting entangled in trash, for example, or eating it and severely injuring themselves.

There was little research into 35…………microplastic………………. e.g. from synthetic fibres.

Có ít nghiên cứu về những vi nhựa từ vải tổng hợp

Giải thích: đoạn 9

But a lot of ocean debris is ‘microplastic’, or pieces smaller than five millimeters. These may be ingredients used in cosmetics and toiletries, fibers shed by synthetic clothing in the wash, or eroded remnants of larger debris. Compared to the number of studies investigating large-scale debris, Rochman’s group found little research on the effects of these tiny bits = microplastic

 

Question 40

Choose the correct letter, A, B, C or D.

Write the correct letter in box 40 on your answer sheet.

40   What would be the best title for this passage?

Tựa để phù hợp nhất cho đoạn văn này là gì?

A   Assessing the threat of marine debris

Đánh giá các mối đe dọa của rác thải biển

Giải thích: Đoạn 2 trong bài này nói về Rochman đánh giá các mối đe dọa mà bài nghiên cứu về rác thải biển đưa ra. Bà muốn xem trong số các mối đe dọa đó bao nhiêu là thật bao nhiêu là chưa đúng. Còn đáp án B,C,D không thấy thông tin trong bài.

 

Rochman is a member of the National Center for Ecological Analysis and Synthesis’s marine-debris working group, a collection of scientists who study, among other things, the growing problem of marine debris, also known as ocean trash. Plenty of studies have sounded alarm bells about the state of marine debris; in a recent paper published in the journal Ecology, Rochman and her colleagues set out to determine how many of those perceived risks are real.

B   Marine debris: who is to blame?

Rác thải biển: trách nhiệm của ai đây?

C   A new solution to the problem of marine debris

Một giải pháp mới cho vấn đề rác thải biển

D   Marine debris: the need for international action

Rác thải biển: sự cần thiết của hành động quốc tế

ĐÁP ÁN:

27. FALSE

28. NOT GIVEN

29. FALSE

30. TRUE

31. FALSE

32. TRUE

33. NOT GIVEN

34. large

35. microplastic

36. populations

37. concentrations

38. predators

39. disasters

40. A

 

KẾT NỐI VỚI CHÚNG TÔI

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

DMCA.com Protection Status