ĐỀ THI IELTS READING VÀ ĐÁP ÁN - What is a port city?

What is a port city?

The port city provides a fascinating and rich understanding of the movement of people and goods around the world. We understand a port as a centre of land-sea exchange, and as a major source of livelihood and a major force for cultural mixing.

Thumbnail

DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:

What is a port city?

 


 

A  A port must be distinguished from a harbour. They are two very different things. Most ports have poor harbours, and many fine harbours see few ships. Harbour is a physical concept, a shelter for ships; port is an economic concept, a centre of land-sea exchange which requires good access to a hinterland even more than a sea-linked foreland. It is landward access, which is productive of goods for export and which demands imports, that is critical. Poor harbours can be improved with breakwaters and dredging if there is a demand for a port. Madras and Colombo are examples of harbours expensively improved by enlarging, dredging and building breakwaters.

Một cảng phải được phân biệt với một bến cảng. Chúng là hai thứ rất khác nhau. Hầu hết các cảng có bến cảng tồi tàn, và nhiều bến cảng chỉ có ít tàu. Bến cảng là một khái niệm vật chất, là nơi trú ẩn cho các con tàu; cảng là một khái niệm kinh tế, một trung tâm trao đổi giữa đất liền và biển đòi hỏi khả năng tiếp cận tốt với vùng nội địa thậm chí còn tiếp cận nhiều hơn với mũi đất nối liền với biển. Chính khả năng tiếp cận với đất liền là yếu tố tạo ra hàng hóa xuất khẩu và cần cho hàng nhập khẩu, điều đó rất quan trọng. Các cảng nghèo có thể được cải thiện bằng đê chắn sóng và nạo vét nếu có nhu cầu về cảng. Madras và Colombo là những ví dụ về các bến cảng được cải thiện tốn kém bằng cách mở rộng, nạo vét và xây dựng đê chắn sóng.

 productive of something ) dẫn đến cái gì, gây ra cái gì, tạo ra

the changes were not productive of better labour relations

 



B Port cities become industrial, financial and service centres and political capitals because of their water connections and the urban concentration which arises there and later draws to it railways, highways and air routes. Water transport means cheap access, the chief basis of all port cities. Many of the world's biggest cities, for example, London, New York, Shanghai, Istanbul, Buenos Aires, Tokyo, Jakarta, Calcutta, Philadelphia and San Francisco began as ports - that is, with land-sea exchange as their major function - but they have since grown disproportionately in other respects so that their port functions are no longer dominant. They remain different kinds of places from non-port cities and their port functions account for that difference.

Các thành phố cảng trở thành các trung tâm công nghiệp, tài chính và dịch vụ và các thủ đô chính trị nhờ các liên kết đường thủy và sự tập trung đô thị mọc lên ở đó và sau đó kéo theo các tuyến đường sắt, đường cao tốc và đường hàng không. Giao thông đường thủy có nghĩa là sự tiếp cận giá rẻ, cơ sở chính của tất cả các thành phố cảng. Nhiều thành phố lớn nhất thế giới, chẳng hạn như London, New York, Thượng Hải, Istanbul, Buenos Aires, Tokyo, Jakarta, Calcutta, Philadelphia và San Francisco đã bắt đầu với tư cách là cảng - nghĩa là với chức năng chính là trao đổi giữa đất liền-biển - nhưng từ đó chúng phát triển không cân đối với các phương diện khác vậy nên các chức năng cảng của chúng không còn chiếm ưu thế nữa. Chúng vẫn là những nơi khác biệt so với các thành phố không có cảng và chức năng cảng giải thích cho sự khác biệt đó.


C Port functions, more than anything else, make a city cosmopolitan. A port city is open to the world. In it races, cultures, and ideas, as well as goods from a variety of places, jostle, mix and enrich each other and the life of the city. The smell of the sea and the harbour, the sound of boat whistles or the moving tides are symbols of their multiple links with a wide world, samples of which are present in microcosm within their own urban areas.

Các chức năng của cảng, hơn bất cứ thứ gì khác, tạo nên một thành phố mang tính quốc tế. Một thành phố cảng cởi mở với thế giới. Trong đó các chủng tộc, nền văn hóa và tư tưởng, cũng như hàng hóa từ nhiều nơi, chen lấn, trộn lẫn làm phong phú cho nhau và làm giàu thêm cuộc sống của thành phố. Mùi của biển và bến cảng, âm thanh của tiếng còi thuyền hoặc âm thanh của thủy triều lên xuống là những điều tượng trưng làm liên tưởng đến một thế giới rộng lớn, những hình mẫu đó là hình ảnh thu nhỏ của chính các khu vực đô thị. 

 

D  Sea ports have been transformed by the advent of powered vessels, whose size and draught have increased. Many formerly important ports have become economically and physically less accessible as a result. Bypassed by most of their former enriching flow of exchange, they have become cultural and economic backwaters or have acquired the character of museums of the past. Examples of these are Charleston, Salem, Bristol, Plymouth, Surat, Galle, Melaka, Soochow, and a long list of earlier prominent port cities in Southeast Asia, Africa and Latin America.

 

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ietls reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 149k (thời hạn 1 năm) bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -18) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết.

2. Để mua bộ đề Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

3. Sau khi nhận được thanh toán Chúng tôi sẽ kích hoạt truy cập bộ đề qua email trong vòng 30ph. Vui lòng cung cấp địa chỉ email chính xác.


 

E   Much domestic port trade has not been recorded. What evidence we have suggests that domestic trade was greater at all periods than external trade. Shanghai, for example, did most of its trade with other Chinese ports and inland cities. Calcutta traded mainly with other parts of India and so on. Most of any city's population is engaged in providing goods and services for the city itself. Trade outside the city is its basic function. But each basic worker requires food, housing, clothing and other such services. Estimates of the ratio of basic to service workers range from 1:4 to 1:8.

F   No city can be simply a port but must be involved in a variety of other activities. The port function of the city draws to it raw materials and distributes them in many other forms. Ports take advantage of the need for breaking up the bulk material where water and land transport meet and where loading and unloading costs can be minimised by refining raw materials or turning them into finished goods. The major examples here are oil refining and ore refining, which are commonly located at ports. It is not easy to draw a line around what is and is not a port function. All ports handle, unload, sort, alter, process, repack, and reship most of what they receive. A city may still be regarded as a port city when it becomes involved in a great range of functions not immediately involved with ships or docks.

G  Cities which began as ports retain the chief commercial and administrative centre of the city close to the waterfront. The centre of New York is in lower Manhattan between two river mouths, the City of London is on the Thames, Shanghai along the Bund. This proximity to water is also true of Boston, Philadelphia, Bombay, Calcutta, Madras, Singapore, Bangkok, Hong Kong and Yokohama, where the commercial, financial, and administrative centres are still grouped around their harbours even though each city has expanded into a metropolis. Even a casual visitor cannot mistake them as anything but port cities.

 

 

 

Questions 27-30
Reading Passage has seven paragraphs A-G.
From the list of headings below choose the most suitable headings for paragraphs B-E.
Write the appropriate numbers (i-viii)

NB There are more headings than paragraphs, so you will not use them all.

Example               Answer
Paragraph  A            vii

List of Headings
i  A truly international environment
ii  Once a port city, always a port city
iii  Good ports make huge profits
iv  How the port changes a city's infrastructure
v  Reasons for the decline of ports
vi  Relative significance of trade and service industry
vii  Ports and harbours
viii  The demands of the oil industry

27.  Paragraph  B/

28.  Paragraph  C
29.  Paragraph  D
30.  Paragraph  E

Questions 31-34
Look at the following descriptions of some port cities mentioned in Reading Passage
Match the pairs of cities (A-H) listed below with the descriptions.

NB There are more pairs of port cities than descriptions, so you will not use them all.

31. required considerable harbour development
32. began as ports but other facilities later dominated

33. lost their prominence when large ships could not be accommodated
34. maintain their business centres near the port waterfront

     A  Bombay and Buenos Aires
     B  Hong Kong and Salem
     C  Istanbul and Jakarta
     D  Madras and Colombo
     E  New York and Bristol
     F  Plymouth and Melaka
     G  Singapore and Yokohama
     H  Surat and London

Questions 35-40
Do the following statements agree with the information given in Reading Passage?
Write:

YES if the statement agrees with the information
NO if the statement contradicts the information
NOT GIVEN if there is no information on this in the passage

35.  Cities cease to be port cities when other functions dominate.
36.  In the past, many port cities did more trade within their own country than with overseas ports.
37.  Most people in a port city are engaged in international trade and finance.
38.  Ports attract many subsidiaries and independent industries.
39.  Ports have to establish a common language of trade.
40.  Ports often have river connections.

 

ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING: 

What is a port city?

 

Questions 27-30
Reading Passage has seven paragraphs A-G.
From the list of headings below choose the most suitable headings for paragraphs B-E.
Write the appropriate numbers (i-viii)

NB There are more headings than paragraphs, so you will not use them all.
   
 

27.  Paragraph  B/ ii  Once a port city, always a port city

Giải thích:

Many of the world's biggest cities, for example, London, New York, Shanghai, Istanbul, Buenos Aires, Tokyo, Jakarta, Calcutta, Philadelphia and San Francisco began as ports - that is, with land-sea exchange as their major function - but they have since grown disproportionately in other respects so that their port functions are no longer dominant. They remain different kinds of places from non-port cities and their port functions account for that difference.


28.  Paragraph  C/ i  A truly international environment

Giải thích:

Port functions, more than anything else, make a city cosmopolitan. A port city is open to the world.

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ietls reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 149k (thời hạn 1 năm) bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -18) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết.

2. Để mua bộ đề Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

3. Sau khi nhận được thanh toán Chúng tôi sẽ kích hoạt truy cập bộ đề qua email trong vòng 30ph. Vui lòng cung cấp địa chỉ email chính xác.

 


 

Questions 31- 34
Look at the following descriptions of some port cities mentioned in Reading Passage
Match the pairs of cities (A-H) listed below with the descriptions.

NB There are more pairs of port cities than descriptions, so you will not use them all.

31.D required considerable harbour development
Cần sự phát triển cảng đáng kể

Giải thích: đoạn A

Poor harbours can be improved with breakwaters and dredging if there is a demand for a port. Madras and Colombo are examples of harbours expensively improved by enlarging, dredging and building breakwaters.


32.C began as ports but other facilities later dominated
bắt đầu là cảng nhưng các cơ sở khác sau đó chiếm ưu thế

Giải thích: đoạn B

Many of the world's biggest cities, for example, London, New York, Shanghai, Istanbul, Buenos Aires, Tokyo, Jakarta, Calcutta, Philadelphia and San Francisco began as ports - that is, with land-sea exchange as their major function - but they have since grown disproportionately in other respects so that their port functions are no longer dominant.

 


Questions 35-40
Do the following statements agree with the information given in Reading Passage?
Write:

YES if the statement agrees with the information
NO if the statement contradicts the information
NOT GIVEN if there is no information on this in the passage


35.N  Cities cease to be port cities when other functions dominate.
Các thành phố không còn là thành phố cảng khi các chức năng khác chiếm ưu thế.

Giải thích: đoạn B

Many of the world's biggest cities, for example, London, New York, Shanghai, Istanbul, Buenos Aires, Tokyo, Jakarta, Calcutta, Philadelphia and San Francisco began as ports - that is, with land-sea exchange as their major function - but they have since grown disproportionately in other respects so that their port functions are no longer dominant. They remain different kinds of places from non-port cities and their port functions account for that difference.


36.Y  In the past, many port cities did more trade within their own country than with overseas ports.
Trong quá khứ, nhiều thành phố cảng buôn bán trong nước nhiều hơn là với các cảng nước ngoài.

Giải thích: đoạn E

Much domestic port trade has not been recorded. What evidence we have suggests that domestic trade was greater at all periods than external trade.

  

 

>>>>>>>>> Tham khảo chi tiết về khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 tại đây

Answer:
27. ii
28. i
29. v
30. vi
31. D
32. C
33. F
34. G
35. NO
36. YES
37. NO
38. YES
39. NOT GIVEN
40. YES

 

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

KẾT NỐI VỚI CHÚNG TÔI

DMCA.com Protection Status