DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:
The psychology of innovation
Why are so few companies truly innovative?
Tại sao có quá ít công ty thực sự sáng tạo?
Innovation is key to business survival, and companies put substantial resources into inspiring employees to develop new ideas. There are, nevertheless, people working in luxurious, state-of-the-art centres designed to stimulate innovation who find that their environment doesn’t make them feel at all creative. And there are those who don’t have a budget, or much space, but who innovate successfully. ĐOẠN 1
Đổi mới là chìa khóa cho sự sống còn của doanh nghiệp và các công ty dành nguồn lực đáng kể để truyền cảm hứng cho nhân viên phát triển ý tưởng mới. Tuy nhiên, có những người làm việc trong các trung tâm sang trọng, hiện đại được thiết kế để khuyến khích sự đổi mới nhận thấy rằng môi trường của họ không khiến họ cảm thấy sáng tạo chút nào. Và có những người không có ngân sách hoặc nhiều không gian nhưng lại đổi mới thành công.
For Robert B. Cialdini, Professor of Psychology at Arizona State University, one reason that companies don’t succeed as often as they should is that innovation starts with recruitment. Research shows that the fit between an employee’s values and a company’s values makes a difference to what contribution they make and whether, two years after they join, they’re still at the company. Studies at Harvard Business School show that, although some individuals may be more creative than others, almost every individual can be creative in the right circumstances. ĐOẠN 2
Đối với Robert B. Cialdini, Giáo sư Tâm lý học tại Đại học Bang Arizona, một lý do khiến các công ty không thường xuyên thành công trong việc đổi mới được bắt đầu từ khâu tuyển dụng. Nghiên cứu cho thấy rằng sự phù hợp giữa giá trị của nhân viên và giá trị của công ty sẽ tạo ra sự khác biệt đối với những gì họ đóng góp và quyết định liệu hai năm sau khi gia nhập, họ có còn ở công ty hay không. Các nghiên cứu tại Trường Kinh doanh Harvard cho thấy, mặc dù một số cá nhân có thể sáng tạo hơn những người khác, nhưng hầu hết mọi cá nhân đều có thể sáng tạo trong những hoàn cảnh phù hợp.
One of the most famous photographs in the story of rock’n’roll emphasises Ciaidini’s views. The 1956 picture of singers Elvis Presley, Carl Perkins, Johnny Cash and Jerry Lee Lewis jamming at a piano in Sun Studios in Memphis tells a hidden story. Sun’s ‘million-dollar quartet’ could have been a quintet. Missing from the picture is Roy Orbison’ a greater natural singer than Lewis, Perkins or Cash. Sam Phillips, who owned Sun, wanted to revolutionise popular music with songs that fused black and white music, and country and blues. Presley, Cash, Perkins and Lewis instinctively understood Phillips’s ambition and believed in it. Orbison wasn’t inspired by the goal, and only ever achieved one hit with the Sun label. ĐOẠN 3
Một trong những bức ảnh nổi tiếng nhất trong câu chuyện về rock'n'roll nhấn mạnh quan điểm của Ciaidini. Bức ảnh năm 1956 về các ca sĩ Elvis Presley, Carl Perkins, Johnny Cash và Jerry Lee Lewis đang chen chúc tại một cây đàn piano trong Sun Studios ở Memphis kể một câu chuyện ẩn giấu. “Bộ tứ triệu đô” của Sun có thể là một nhóm ngũ tấu. Không có trong bức tranh là Roy Orbison, một ca sĩ tiên bẩm tuyệt vời hơn Lewis, Perkins hay Cash. Sam Phillips, người sở hữu Sun, muốn cách mạng hóa âm nhạc đại chúng bằng những bài hát kết hợp giữa nhạc đen trắng, nhạc đồng quê và nhạc blues. Presley, Cash, Perkins và Lewis theo bản năng hiểu được tham vọng của Phillips và tin vào nó. Orbison không được truyền cảm hứng bởi mục tiêu của Sam và chỉ đạt được một bài hát nổi tiếng duy nhất dưới thương hiệu Sun.
The value fit matters, says Cialdini, because innovation is, in part, a process of change, and under that pressure we, as a species, behave differently, ‘ When things change, we are hard-wired to play it safe .’ Managers should, therefore, adopt an approach that appears counterintuitive -they should explain what stands to be lost if the company fails to seize a particular opportunity. Studies show that we invariably take more gambles when threatened with a loss than when offered a reward. ĐOẠN 4
Cialdini nói, giá trị phù hợp mới là vấn đề quan trọng, bởi vì sự đổi mới, một phần, là quá trình thay đổi và dưới áp lực đó, chúng ta, với tư cách là một loài, cư xử khác đi, ' Khi mọi thứ thay đổi, chúng ta được lập trình để hành động an toàn.' Các nhà quản lý do đó, nên áp dụng một cách tiếp cận có vẻ phản trực giác - họ nên giải thích vị thế nào sẽ bị mất nếu công ty không nắm bắt được một cơ hội cụ thể. Các nghiên cứu cho thấy rằng chúng ta luôn đánh cược nhiều hơn khi bị đe dọa là mất mát hơn là khi nhận được phần thưởng.
Managing innovation is a delicate art. It’s easy for a company to be pulled in conflicting directions as the marketing, product development, and finance departments each get different feedback from different sets of people. And without a system which ensures collaborative exchanges within the company, it’s also easy for small ‘pockets of innovation‟ to disappear. Innovation is a contact sport. You can't brief people just by saying, ‘We’re going in this direction and I’m going to take you with me.’ ĐOẠN 5
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
Cialdini believes that this ‘follow-the-leader syndrome, is dangerous, not least because it encourages bosses to go it alone. ‘It’s been scientifically proven that three people will be better than one at solving problems, even if that one person is the smartest person in the field.’ To prove his point, Cialdini cites an interview with molecular biologist James Watson. Watson, together with Francis Crick, discovered the structure of DNA, the genetic information carrier of all living organisms. ‘When asked how they had cracked the code ahead of an array of highly accomplished rival investigators, he said something that stunned me. He said ” he and Crick had succeeded because they were aware that they weren’t the most intelligent of the scientists pursuing the answer. The smartest scientist was called Rosalind Franklin who, Watson said, “was so intelligent she rarely sought advice”. ĐOẠN 6
Teamwork taps into one of the basic drivers of human behaviour. ‘The principle of social proof is so pervasive that we don’t even recognise it,’ says Cialdini. ‘If your project is being resisted, for example, by a group of veteran employees, ask another old-timer to speak up for it.’ Cialdini is not alone in advocating this strategy. Research shows that peer power, used horizontally not vertically, is much more powerful than any boss’s speech. ĐOẠN 7
Writing, visualising and prototyping can stimulate the flow of new ideas. Cialdini cites scores of research papers and historical events that prove that even something as simple as writing deepens every individual’s engagement in the project. It is, he says, the reason why all those competitions on breakfast cereal packets encouraged us to write in saying, in no more than 10 words: ‘I like Kellogg’s Com Flakes because… .’ The very act of writing makes us more likely to believe it. ĐOẠN 8
Authority doesn’t have to inhibit innovation but it often does. The wrong kind of leadership will lead to what Cialdini calls ”captainitis, the regrettable tendency of team members to opt out of team responsibilities that are properly there’. He calls it captainitis because, he says, ”crew members of multipilot aircraft exhibit a sometimes deadly passivity when the flight captain makes a clearly wrong-headed decision”. This behaviour is not, he says, unique to air travel, but can happen in any workplace where the leader is overbearing. ĐOẠN 9
At the other end of the scale is the 1980s Memphis design collective, a group of young designers for whom ”the only rule was that there were no rule”. This environment encouraged a free interchange of ideas, which led to more creativity with form, function, colour and materials that revolutionised attitudes to furniture design. ĐOẠN 10
Many theorists believe the ideal boss should lead from behind, taking pride in collective accomplishment and giving credit where it is due. Cialdini says: ”Leaders should encourage everyone to contribute and simultaneously assure all concerned that every recommendation is important to making the right decision and will be given full attention ”. The frustrating thing about innovation is that there are many approaches, but no magic formula. However, a manager who wants to create a truly innovative culture can make their job a lot easier by recognising these psychological realities. ĐOẠN 11
>>>>> Xem thêm:
♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1
♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)
Questions 27-30
Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write the correct letter in boxes 27-30 on your answer sheet.
27. The example of the ‘million-dollar quartet’ underlines the writer’s point about
A. recognising talent.
B. working as a team.
C. having a shared objective.
D. being an effective leader.
28. James Watson suggests that he and Francis Crick won the race to discover the DNA code because they
A. were conscious of their own limitations.
B. brought complementary skills to their partnership.
C. were determined to outperform their brighter rivals.
D. encouraged each other to realise their joint ambition.
29. The writer mentions competitions on breakfast cereal packets as an example of how to
A. inspire creative thinking.
B. generate concise writing.
C. promote loyalty to a group.
D. strengthen commitment to an idea.
30. In the last paragraph, the writer suggests that it is important for employees to
A. be aware of their company's goals.
B. feel that their contributions are valued.
C. have respect for their co-workers‟ achievements.
D. understand why certain management decisions are made.
Questions 31-35
Complete each sentence with the correct ending, A-G, below.
Write the correct letter, A-G, in boxes 31-35 on your answer sheet
31. Employees whose values match those of their employers are more likely to
32. At times of change, people tend to
33. If people are aware of what they might lose, they will often
34. People working under a dominant boss are liable to
35. Employees working in organisations with few rules are more likely to
A. take chances.
B. share their ideas.
C. become competitive.
D. get promotion.
E. avoid risk.
F. ignore their duties.
G. remain in their jobs.
Questions 36-40
Do the following statements agree with the claims of the writer in Reading Passage 3?
In boxes 36-40 on your answer sheet, write
YES if the statement agrees with the claims of the writer
NO if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this.
36. The physical surroundings in which a person works play a key role in determining their creativity.
37. Most people have the potential to be creative.
38. Teams work best when their members are of equally matched intelligence.
39. It is easier for smaller companies to be innovative.
40. A manager’s approval of an idea is more persuasive than that of a colleague.
ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:
The psychology of innovation
Questions 27-30
Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write the correct letter in boxes 27-30 on your answer sheet.
27. The example of the ‘million-dollar quartet’ underlines the writer’s point about
Ví dụ về 'bộ tứ triệu đô' nhấn mạnh quan điểm của người viết về
A. recognising talent.
công nhận nhân tài.
B. working as a team.
làm việc theo nhóm.
C. having a shared objective.
có mục tiêu chung.
Giải thích: đoạn 2 &3, tác giả nói điều quan trọng là mục tiêu của người lao động và công ty phải phù hợp với nhau thì mới giúp thúc đẩy sáng tạo, Orbison không có mục tiêu giống hãng Sun nên ông không đạt được thành công dưới thương hiệu của hãng trong khi những người khác thành công vang dội
Research shows that the fit between an employee’s values and a company’s values makes a difference to what contribution they make and whether, two years after they join, they’re still at the company.
Presley, Cash, Perkins and Lewis instinctively understood Phillips’s ambition and believed in it. Orbison wasn’t inspired by the goal, and only ever achieved one hit with the Sun label.
D. being an effective leader.
việc là một nhà lãnh đạo hiệu quả.
28. James Watson suggests that he and Francis Crick won the race to discover the DNA code because they
James Watson gợi ý rằng anh ấy và Francis Crick đã thắng cuộc đua khám phá mã DNA vì họ
A. were conscious of their own limitations.
đã nhận thức được những hạn chế của mình.
Giải thích: đoạn 6
When asked how they had cracked the code ahead of an array of highly accomplished rival investigators, he said something that stunned me. He said ” he and Crick had succeeded because they were aware that they weren’t the most intelligent of the scientists pursuing the answer. The smartest scientist was called Rosalind Franklin who, Watson said, “was so intelligent she rarely sought advice”.
B. brought complementary skills to their partnership.
mang lại những kỹ năng bổ sung cho quan hệ hợp tác của họ.
C. were determined to outperform their brighter rivals.
đã quyết tâm vượt qua các đối thủ sáng giá hơn của họ.
D. encouraged each other to realise their joint ambition.
động viên nhau thực hiện hoài bão chung.
Questions 31-35
Complete each sentence with the correct ending, A-G, below.
Write the correct letter, A-G, in boxes 31-35 on your answer sheet
31.G Employees whose values match those of their employers are more likely to
Những nhân viên có giá trị phù hợp với giá trị của người sử dụng lao động của họ có nhiều khả năng
Giải thích: đoạn 2
For Robert B. Cialdini, Professor of Psychology at Arizona State University, one reason that companies don’t succeed as often as they should is that innovation starts with recruitment. Research shows that the fit between an employee’s values and a company’s values makes a difference to what contribution they make and whether, two years after they join, they’re still at the company.
32.E At times of change, people tend to
Vào thời điểm thay đổi, mọi người có xu hướng
Giải thích: đoạn 4
The value fit matters, says Cialdini, because innovation is, in part, a process of change, and under that pressure we, as a species, behave differently, ‘ When things change, we are hard-wired to play it safe
33.A If people are aware of what they might lose, they will often
Nếu mọi người nhận thức được những gì họ có thể mất, họ sẽ thường
Giải thích: đoạn 4
Studies show that we invariably take more gambles when threatened with a loss than when offered a reward.
Questions 36-40
Do the following statements agree with the claims of the writer in Reading Passage 3?
In boxes 36-40 on your answer sheet, write
YES if the statement agrees with the claims of the writer
NO if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this.
36.N The physical surroundings in which a person works play a key role in determining their creativity.
Môi trường vật chất xung quanh nơi một người làm việc đóng một vai trò quan trọng trong việc xác định khả năng sáng tạo của họ.
Giải thích: đoạn 1
There are, nevertheless, people working in luxurious, state-of-the-art centres designed to stimulate innovation who find that their environment doesn’t make them feel at all creative
37.Y Most people have the potential to be creative.
Hầu hết mọi người đều có tiềm năng sáng tạo.
Giải thích: đoạn 2
Studies at Harvard Business School show that, although some individuals may be more creative than others, almost every individual can be creative in the right circumstances.
Answer:
27. C
28. A
29. D
30. B
31. G
32. E
33. A
34. F
35. B
36. NO
37. YES
38. NOT GIVEN
39. NOT GIVEN
40. NO
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.