ĐỀ THI IELTS READING VÀ ĐÁP ÁN - European Transport Systems 1990 - 2010

European Transport Systems 1990 - 2010

What have been the trends and what are the prospects for European transport systems?

A
It is difficult to conceive of vigorous economic growth without an efficient transport system. Although modern information technologies can reduce

Thumbnail

DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:

European Transport Systems 1990 - 2010

 

What have been the trends and what are the prospects for European transport systems?

Xu hướng và triển vọng cho các hệ thống giao thông châu Âu là gì?


A
It is difficult to conceive of vigorous economic growth without an efficient transport system. Although modern information technologies can reduce the demand for physical transport by facilitating teleworking and teleservices, the requirement for transport continues to increase. There are two key factors behind this trend. For passenger transport, the determining factor is the spectacular growth in car use. The number of cars on European Union (EU) roads saw an increase of three million cars each year from 1990 to 2010, and in the next decade, the EU will see a further substantial increase in its fleet.

Thật khó để hình dung về tăng trưởng kinh tế mạnh mẽ nếu không có một hệ thống giao thông hiệu quả. Mặc dù các công nghệ thông tin hiện đại có thể làm giảm nhu cầu vận chuyển vật lý bằng cách tạo điều kiện thuận lợi cho làm việc từ xa và dịch vụ từ xa, nhưng yêu cầu về vận chuyển vẫn tiếp tục tăng. Có hai yếu tố chính đằng sau xu hướng này. Đối với vận tải hành khách, yếu tố quyết định là sự tăng trưởng ngoạn mục về sử dụng ô tô. Số lượng ô tô trên các con đường của Liên minh Châu Âu (EU) đã tăng thêm ba triệu ô tô mỗi năm từ năm 1990 đến năm 2010 và trong thập kỷ tới, EU sẽ chứng kiến sự gia tăng đáng kể hơn nữa trong đội xe của mình.

B
As far as goods transport is concerned, growth is due to a large extent to changes in the European economy and its system of production. In the last 20 years, as internal frontiers have been abolished, the EU has moved from a ”stock” economy to a ”flow” economy. This phenomenon has been emphasised by the relocation of some industries, particularly those which are labour intensive, to reduce production costs, even though the production site is hundreds or even thousands of kilometres away from the final assembly plant or away from users.

Đối với vận chuyển hàng hóa, tăng trưởng phần lớn là do những thay đổi trong nền kinh tế châu Âu và hệ thống sản xuất của nó. Trong 20 năm qua, khi các biên giới nội bộ bị xóa bỏ, EU đã chuyển từ nền kinh tế “dự trữ” sang nền kinh tế “dòng chảy”. Hiện tượng này được củng cố bởi việc di dời một số ngành công nghiệp, đặc biệt là những ngành sử dụng nhiều lao động, để giảm chi phí sản xuất, mặc dù địa điểm sản xuất cách xa nhà máy lắp ráp cuối cùng hoặc cách xa người dùng hàng trăm, thậm chí hàng nghìn km.

C
The strong economic growth expected in countries which are candidates for entry to the EU will also increase transport flows, in particular, road haulage traffic. In 1998, some of these countries already exported more than twice their 1990 volumes and imported more than five times their 1990 volumes. And although many candidate countries inherited a transport system which encourages rail, the distribution between modes has tipped sharply in favour of road transport since the 1990s. Between 1990 and 1998,road haulage increased by 19.4%, while during the same period rail haulage decreased by 43.5%, although – and this could benefit the enlarged EU – it is still on average at a much higher level than in existing member states.

Tăng trưởng kinh tế mạnh được dự kiến ở các quốc gia là ứng cử viên gia nhập EU cũng sẽ làm tăng lưu lượng vận tải, đặc biệt là lưu lượng vận tải đường bộ. Năm 1998, một số quốc gia này đã xuất khẩu gấp đôi khối lượng năm 1990 và nhập khẩu gấp năm lần khối lượng năm 1990. Và mặc dù nhiều quốc gia ứng cử viên được thừa hưởng một hệ thống giao thông khuyến khích sử dụng đường sắt, nhưng sự phân bố giữa các phương thức đã nghiêng hẳn về phía có lợi cho vận tải đường bộ kể từ những năm 1990. Từ năm 1990 đến 1998, vận tải đường bộ tăng 19,4%, trong khi cùng thời kỳ vận tải đường sắt giảm 43,5%, mặc dù - và điều này có thể mang lại lợi ích cho EU mở rộng - nó vẫn ở mức cao hơn nhiều so với trung bình của các quốc gia thành viên hiện tại.

D
However, a new imperative-sustainable development – offers an opportunity for adapting the EU's common transport policy. This objective, agreed by the Gothenburg European Council, has to be achieved by integrating environmental considerations into Community policies, and shifting the balance between modes of transport lies at the heart of its strategy. The ambitious objective can only be fully achieved by 2020, but proposed measures are nonetheless a first essential step towards a sustainable transport system which will ideally be in place in 30 years' time, that is by 2040.

Tuy nhiên, một sự phát triển bền vững bắt buộc mới – mang đến cơ hội điều chỉnh chính sách giao thông chung của EU. Mục tiêu này, đã được Hội đồng Châu Âu Gothenburg đồng ý, phải đạt được bằng cách tích hợp các xem xét về môi trường vào các chính sách của Cộng đồng và thay đổi sự cân bằng giữa các phương thức vận tải sẽ nằm ở trung tâm của chiến lược. Mục tiêu đầy tham vọng chỉ có thể đạt được hoàn toàn vào năm 2020, nhưng các biện pháp được đề xuất dù sao cũng là bước thiết yếu đầu tiên hướng tới một hệ thống giao thông bền vững, lý tưởng nhất là sẽ được triển khai trong thời gian 30 năm tới, tức là vào năm 2040.

E
In 1998, energy consumption in the transport sector was to blame for 28% of emissions of CO2,the leading greenhouse gas. According to the latest estimates, if nothing is done to reverse the traffic growth trend, CO2 emissions from transport can be expected to increase by around 50% to 1,113 billion tonnes by 2020,compared with the 739 billion tonnes recorded in 1990. Once again, road transport is the main culprit since it alone accounts for 84% of the CO2 emissions attributable to transport. Using alternative fuels and improving energy efficiency is thus both an ecological necessity and a technological challenge.

 

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -18) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, có thể tải, in phần đề để luyện tập.

2. Để mua bộ đề Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

3. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

 


F
At the same time, greater efforts must be made to achieve a modal shift. Such a change cannot be achieved overnight, all the less so after over half a century of constant deterioration in favour of road. This has reached such a pitch that today rail freight services are facing marginalisation, with just 8% of market share, and with international goods trains struggling along at an average speed of 18km/h. Three possible options have emerged.



G
The first approach would consist of focusing on road transport solely through pricing. This option would not be accompanied by complementary measures in the other modes of transport. In the short term, it might curb the growth in road transport through the better loading ratio of goods vehicles and occupancy rates of passenger vehicles expected as a result of the increase in the price of transport. However, the lack of measures available to revitalise other modes of transport would make it impossible for more sustainable modes of transport to take up the baton.


H
The second approach also concentrates on road transport pricing but is accompanied by measures to increase the efficiency of the other modes (better quality of services, logistics, technology). However, this approach does not include investment in new infrastructure, nor does it guarantee better regional cohesion. It could help to achieve greater uncoupling than the first approach, but road transport would keep the lion‟s share of the market and continue to concentrate on saturated arteries, despite being the most polluting of the modes. It is therefore not enough to guarantee the necessary shift of the balance.


I
The third approach, which is not new, comprises a series of measures ranging from pricing to revitalising alternative modes of transport and targeting investment in the trans-European network. This integrated approach would allow the market shares of the other modes to return to their 1998 levels and thus make a shift of balance. It is far more ambitious than it looks, bearing in mind the historical imbalance in favour of roads for the last fifty years, but would achieve a marked break in the link between road transport growth and economic growth, without placing restrictions on the mobility of people and goods.

 

 

Questions 14-21
Reading Passage 192 has nine paragraphs, A-I.

Choose the correct heading for paragraphs A-E and G-I from the list of headings below.
Write the correct number i-xi, in boxes 14-21 on your answer sheet.

List of Headings

i      A fresh and important long-term goal
ii     Charging for roads and improving other transport methods
iii    Changes affecting the distances goods may be transported
iv    Taking all the steps necessary to change transport patterns
v     The environmental costs of road transport
vi    The escalating cost of rail transport
vii   The need to achieve transport rebalance
viii  The rapid growth of private transport
ix    Plans to develop major road networks
x     Restricting road use through charging policies alone
xi    Transport trends in countries awaiting EU admission

 

14    Paragraph A

15    Paragraph B

16    Paragraph C

17    Paragraph D

18    Paragraph E

19    Paragraph G

20    Paragraph H

21    Paragraph I


Example:                           Answer:
Paragraph F                          vii

 

Questions 22-26
Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 192?

In boxes 22-26 on your answer sheet, write

TRUE   if the statement agrees with the information
FALSE   if the statement contradicts the information
NOT GIVEN   if there is no information on this

22. The need for transport is growing, despite technological developments.

23. To reduce production costs, some industries have been moved closer to their relevant consumers.

24. Cars are prohibitively expensive in some EU candidate countries.

25. The Gothenburg European Council was set up 30 years ago.

26. By the end of this decade, CO2 emissions from transport are predicted to reach 739 billion tonnes.

 

ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:

European Transport Systems 1990 - 2010

 

Questions 14-21
Reading Passage 192 has nine paragraphs, A-I.

Choose the correct heading for paragraphs A-E and G-I from the list of headings below.
Write the correct number i-xi, in boxes 14-21 on your answer sheet.

 

 

14    Paragraph A/viii  The rapid growth of private transport

Giải thích:

There are two key factors behind this trend. For passenger transport, the determining factor is the spectacular growth in car use. The number of cars on European Union (EU) roads saw an increase of three million cars each year from 1990 to 2010, and in the next decade, the EU will see a further substantial increase in its fleet.

15    Paragraph B/ iii    Changes affecting the distances goods may be transported

Giải thích:

This phenomenon has been emphasised by the relocation of some industries, particularly those which are labour intensive, to reduce production costs, even though the production site is hundreds or even thousands of kilometres away from the final assembly plant or away from users.
 

 

Questions 22-26
Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 192?

In boxes 22-26 on your answer sheet, write

TRUE   if the statement agrees with the information
FALSE   if the statement contradicts the information
NOT GIVEN   if there is no information on this

 

22.T The need for transport is growing, despite technological developments.
Nhu cầu giao thông ngày càng tăng, bất chấp sự phát triển của công nghệ.

Giải thích: đoạn A

Although modern information technologies can reduce the demand for physical transport by facilitating teleworking and teleservices, the requirement for transport continues to increase.

 

23.F To reduce production costs, some industries have been moved closer to their relevant consumers.
Để giảm chi phí sản xuất, một số ngành đã được chuyển đến gần hơn với người tiêu dùng có liên quan của họ.

Giải thích: đoạn B

This phenomenon has been emphasised by the relocation of some industries, particularly those which are labour intensive, to reduce production costs, even though the production site is hundreds or even thousands of kilometres away from the final assembly plant or away from users.

 

 

 

 

 

Answer:
14. viii
15. iii
16. xi
17. i
18. v
19. x
20. ii
21. iv
22. TRUE
23. FALSE
24. NOT GIVEN
25. NOT GIVEN
26. FALSE

 

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

KẾT NỐI VỚI CHÚNG TÔI

DMCA.com Protection Status