Chat hỗ trợ
Chat ngay

ĐỀ THI IELTS READING VÀ ĐÁP ÁN - Neuroaesthetics

Neuroaesthetics

An emerging discipline called neuroaesthetics is seeking to bring scientific objectivity to the study of art, and has already given us a better understanding of many masterpieces. The blurred imagery of Impressionist paintings seems to stimulate the brain's amygdala,

Thumbnail

DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:

Neuroaesthetics

 

An emerging discipline called neuroaesthetics is seeking to bring scientific objectivity to the study of art, and has already given us a better understanding of many masterpieces. The blurred imagery of Impressionist paintings seems to stimulate the brain's amygdala, for instance. Since the amygdala plays a crucial role in our feelings, that finding might explain why many people find these pieces so moving. ĐOẠN 1

Một ngành mới nổi gọi là thẩm mỹ thần kinh đang tìm cách mang lại tính khách quan khoa học cho việc nghiên cứu nghệ thuật và đã giúp chúng ta hiểu rõ hơn về nhiều kiệt tác. Ví dụ, hình ảnh mờ của các bức tranh trường phái Ấn tượng dường như kích thích hạch hạnh nhân của não. Vì hạch hạnh nhân đóng một vai trò quan trọng trong cảm xúc của chúng ta nên phát hiện đó có thể giải thích tại sao nhiều người thấy những mảnh ghép này rất xúc động.

Could the same approach also shed light on abstract twentieth-century pieces, from Mondrian's geometrical blocks of colour, to Pollock's seemingly haphazard arrangements of splashed paint on canvas? Sceptics believe that people claim to like such works simply because they are famous. We certainly do have an inclination to follow the crowd. When asked to make simple perceptual decisions such as matching a shape to its rotated image, for example, people often choose a definitively wrong answer if they see others doing the same. It is easy to imagine that this mentality would have even more impact on a fuzzy concept like art appreciation, where there is no right or wrong answer. ĐOẠN 2

Liệu cách tiếp cận tương tự cũng có thể làm sáng tỏ các tác phẩm trừu tượng của thế kỷ 20, từ các khối màu hình học của Mondrian, đến sự sắp xếp có vẻ lộn xộn các mảng tung tóe trên vải canvas của Pollock? Những người hoài nghi tin rằng mọi người tuyên bố thích những tác phẩm như vậy chỉ vì chúng nổi tiếng. Chúng ta chắc chắn có một khuynh hướng đi theo đám đông. Ví dụ, khi được yêu cầu đưa ra các quyết định đơn giản dựa trên nhận thức, chẳng hạn như ghép một hình với hình xoay của hình đó, mọi người thường chọn một câu trả lời hoàn toàn sai nếu họ thấy những người khác cũng làm sai như vậy. Thật dễ dàng để hình dung rằng trạng thái tâm lý này sẽ còn tác động nhiều hơn đến một khái niệm mơ hồ như đánh giá nghệ thuật, nơi không có câu trả lời đúng hay sai.

Angelina Hawley-Dolan, of Boston College, Massachusetts, responded to this debate by asking volunteers to view pairs of paintings - either the creations of famous abstract artists or the doodles of infants, chimps and elephants. They then had to judge which they preferred. A third of the paintings were given no captions, while many were labelled incorrectly -volunteers might think they were viewing a chimp's messy brushstrokes when they were actually seeing an acclaimed masterpiece. In each set of trials, volunteers generally preferred the work of renowned artists, even when they believed it was by an animal or a child. It seems that the viewer can sense the artist's vision in paintings, even if they can't explain why. ĐOẠN 3

Angelina Hawley-Dolan, thuộc Đại học Boston, Massachusetts, đã đáp ứng cuộc tranh luận này bằng cách yêu cầu các tình nguyện viên xem các cặp tranh - tác phẩm của các nghệ sĩ trừu tượng nổi tiếng hoặc bức vẽ nguệch ngoạc của trẻ sơ sinh, tinh tinh và voi. Sau đó, họ phải đánh giá cái nào họ thích hơn. Một phần ba số bức tranh không có chú thích, trong khi nhiều bức tranh được dán nhãn sai - những người tình nguyện có thể nghĩ rằng họ đang xem những nét vẽ lộn xộn của một con tinh tinh trong khi họ thực sự đang nhìn thấy một kiệt tác được ca ngợi. Trong mỗi nhóm thử nghiệm, các tình nguyện viên thường thích tác phẩm của các nghệ sĩ nổi tiếng, ngay cả khi họ tin rằng đó là của một con vật hoặc một đứa trẻ. Dường như người xem có thể cảm nhận được tầm nhìn của nghệ sĩ trong các bức tranh, ngay cả khi họ không thể giải thích tại sao.

Robert Pepperell, an artist based at Cardiff University, creates ambiguous works that are neither entirely abstract nor clearly representational. In one study, Pepperell and his collaborators asked volunteers to decide how 'powerful' they considered an artwork to be, and whether they saw anything familiar in the piece. The longer they took to answer these questions, the more highly they rated the piece under scrutiny, and the greater their neural activity. It would seem that the brain sees these images as puzzles, and the harder it is to decipher the meaning, the more rewarding is the moment of recognition. ĐOẠN 4


And what about artists such as Mondrian, whose paintings consist exclusively of horizontal and vertical lines encasing blocks of colour? Mondrian's works are deceptively simple, but eye-tracking studies confirm that they are meticulously composed, and that simply rotating a piece radically changes the way we view it. With the originals, volunteers'eyes tended to stay longer on certain places in the image, but with the altered versions, they would flit across a piece more rapidly. As a result, the volunteers considered the altered versions less pleasurable when they later rated the work. ĐOẠN 5

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

 

 


 

In a similar study, Oshin Vartanian of Toronto University asked volunteers to compare original paintings with ones which he had altered by moving objects around within the frame. He found that almost everyone preferred the original, whether it was a Van Gogh still life or an abstract by Miro. Vartanian also found that changing the composition of the paintings reduced activation in those brain areas linked with meaning and interpretation. ĐOẠN 6

In another experiment, Alex Forsythe of the University of Liverpool analysed the visual intricacy of different pieces of art, and her results suggest that many artists use a key level of detail to please the brain. Too little and the work is boring, but too much results in a kind of 'perceptual overload', according to Forsythe. What's more, appealing pieces both abstract and representational, show signs of 'fractals' - repeated motifs recurring in different scales, fractals are common throughout nature, for example in the shapes of mountain peaks or the branches of trees. It is possible that our visual system, which evolved in the great outdoors, finds it easier to process such patterns. ĐOẠN 7
It is also intriguing that the brain appears to process movement when we see a handwritten letter, as if we are replaying the writer's moment of creation. This has led some to wonder whether Pollock's works feel so dynamic because the brain reconstructs the energetic actions the artist used as he painted. This may be down to our brain's 'mirror neurons', which are known to mimic others' actions. The hypothesis will need to be thoroughly tested, however. It might even be the case that we could use neuroaesthetic studies to understand the longevity of some pieces of artwork. While the fashions of the time might shape what is currently popular, works that are best adapted to our visual system may be the most likely to linger once the trends of previous generations have been forgotten. ĐOẠN 8

It's still early days for the field of neuroaesthetics - and these studies are probably only a taste of what is to come. It would, however, be foolish to reduce art appreciation to a set of scientific laws. We shouldn't underestimate the importance of the style of a particular artist, their place in history and the artistic environment of their time. Abstract art offers both a challenge and the freedom to play with different interpretations. In some ways, it's not so different to science, where we are constantly looking for systems and decoding meaning so that we can view and appreciate the world in a new way. ĐOẠN 9

 

 

>>>>> Xem thêm:

                                                 ♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1

                                                 ♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)

 

 

Questions 27-30

Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write the correct letter in boxes 27-30 on your answer sheet.

27.  In the second paragraph, the writer refers to a shape- matching test in order to illustrate

A  the subjective nature of art appreciation.
B the reliance of modern art on abstract forms.
C our tendency to be influenced by the opinions of others.
D a common problem encountered when processing visual data.

28.  Angelina Hawley-Dolan’s findings indicate that people

A mostly favour works of art which they know well.
B hold fixed ideas about what makes a good work of art.
C are often misled by their initial expectations of a work of art.

D have the ability to perceive the intention behind works of art.

29.  Results of studies involving Robert Pepperell’s pieces suggest that people

A can appreciate a painting without fully understanding it.
B find it satisfying to work out what a painting represents.
C vary widely in the time they spend looking at paintings.
D generally prefer representational art to abstract art.

30.  What do the experiments described in the fifth paragraph suggest about the paintings of Mondrian?

A They are more carefully put together than they appear.
B They can be interpreted in a number of different ways.
C They challenge our assumptions about shape and colour.
D They are easier to appreciate than many other abstract works.

 

Questions 31-33

Complete the summary using the list of words, A-H, below.

Write the correct letters, A-H, in boxes 31-33 on your answer sheet.

Art and the Brain

The discipline of neuroaesthetics aims to bring scientific objectivity to the study of art. Neurological studies of the brain, for example, demonstrate the impact which Impressionist paintings have on our 31 .................... Alex Forsythe of the University of Liverpool believes many artists give their works the precise degree of 32 .................... which most appeals to the viewer’s brain. She also observes that pleasing works of art often contain certain repeated 33 .................... which occur frequently in the natural world.

A.

interpretation   

B.

complexity   

C.

emotions

D.

movements

E.

skill

F.

layout

G.

concern

H.

images

 

 

 

Questions 34-39

Do the following statements agree with the views of the writer in Reading Passage 190?

In boxes 34-39 on your answer sheet, write

YES    if the statement agrees with the views of the writer
NO    if the statement contradicts the views of the writer
NOT GIVEN  if there is no information on this

34. Forsythe’s findings contradicted previous beliefs on the function of ‘fractals’ in art.
35. Certain ideas regarding the link between ‘mirror neurons’ and art appreciation require further verification.
36. People’s taste in paintings depends entirely on the current artistic trends of the period.
37. Scientists should seek to define the precise rules which govern people’s reactions to works of art.
38. Art appreciation should always involve taking into consideration the cultural context in which an artist worked.
39. It is easier to find meaning in the field of science than in that of art.


 

Question 40

Choose the correct letter; A, B, C or D.
Write the correct letter in box 40 on your answer sheet.

40.    What would be the most appropriate subtitle for the article?

   A.   Some scientific insights into how the brain responds to abstract art
   B.   Recent studies focusing on the neural activity of abstract artists
   C.   A comparison of the neurological bases of abstract and representational art
   D.   How brain research has altered public opinion about abstract art

 

ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:

Neuroaesthetics

 

 

Questions 27-30

Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write the correct letter in boxes 27-30 on your answer sheet.

 

27.  In the second paragraph, the writer refers to a shape- matching test in order to illustrate
Trong đoạn thứ hai, người viết đề cập đến bài kiểm tra ghép hình để minh họa

A  the subjective nature of art appreciation.
bản chất chủ quan của việc đánh giá nghệ thuật.
B the reliance of modern art on abstract forms.
sự phụ thuộc của nghệ thuật hiện đại vào các hình thức trừu tượng.


C our tendency to be influenced by the opinions of others.
khuynh hướng của chúng ta bị ảnh hưởng bởi ý kiến của người khác.

Giải thích: đoạn 2

We certainly do have an inclination to follow the crowd. When asked to make simple perceptual decisions such as matching a shape to its rotated image, for example, people often choose a definitively wrong answer if they see others doing the same


D a common problem encountered when processing visual data.
một vấn đề phổ biến gặp phải khi xử lý dữ liệu trực quan.


 

28.  Angelina Hawley-Dolan’s findings indicate that people
Những phát hiện của Angelina Hawley-Dolan chỉ ra rằng mọi người

A mostly favour works of art which they know well.
Họ chủ yếu ủng hộ các tác phẩm nghệ thuật mà họ biết rõ.
B hold fixed ideas about what makes a good work of art.
giữ những ý tưởng cố định về những gì tạo nên một tác phẩm nghệ thuật hay.
C are often misled by their initial expectations of a work of art.
thường bị đánh lừa bởi những kỳ vọng ban đầu của họ về một tác phẩm nghệ thuật.


D have the ability to perceive the intention behind works of art.
có khả năng nhận thức ý định đằng sau các tác phẩm nghệ thuật.

Giải thích: đoạn 3

. It seems that the viewer can sense the artist's vision in paintings, even if they can't explain why.
 

Questions 31-33

Complete the summary using the list of words, A-H, below.

Write the correct letters, A-H, in boxes 31-33 on your answer sheet.

Art and the Brain

The discipline of neuroaesthetics aims to bring scientific objectivity to the study of art. Neurological studies of the brain, for example, demonstrate the impact which Impressionist paintings have on our 31 ...C emotions.................

Bộ môn thẩm mỹ thần kinh nhằm mang lại tính khách quan khoa học cho việc nghiên cứu nghệ thuật. Ví dụ, các nghiên cứu thần kinh học về não bộ chứng minh tác động của các bức tranh trường phái Ấn tượng đối với cảm xúc của chúng ta.

Giải thích: đoạn 1

The blurred imagery of Impressionist paintings seems to stimulate the brain's amygdala, for instance. Since the amygdala plays a crucial role in our feelings, that finding might explain why many people find these pieces so moving.

.........................................................................................................................................................................

Alex Forsythe of the University of Liverpool believes many artists give their works the precise degree of 32 ..... B complexity............... which most appeals to the viewer’s brain.

Alex Forsythe của Đại học Liverpool tin rằng nhiều nghệ sĩ tạo cho tác phẩm của họ mức độ phức tạp chính xác để thu hút bộ não của người xem nhất.

Giải thích: đoạn 7

In another experiment, Alex Forsythe of the University of Liverpool analysed the visual intricacy of different pieces of art, and her results suggest that many artists use a key level of detail ( = complexity) to please the brain. Too little and the work is boring, but too much results in a kind of 'perceptual overload', according to Forsythe. 


 

Questions 34-39

Do the following statements agree with the views of the writer in Reading Passage 190?

In boxes 34-39 on your answer sheet, write

YES    if the statement agrees with the views of the writer
NO    if the statement contradicts the views of the writer
NOT GIVEN  if there is no information on this


34.NG Forsythe’s findings contradicted previous beliefs on the function of ‘fractals’ in art.
Những phát hiện của Forsythe mâu thuẫn với niềm tin trước đây về chức năng của 'phân dạng' trong nghệ thuật.
35.T Certain ideas regarding the link between ‘mirror neurons’ and art appreciation require further verification.
Một số ý kiến liên quan đến mối liên hệ giữa 'tế bào thần kinh phản chiếu' và sự đánh giá nghệ thuật cần được xác minh thêm.

Giải thích: đoạn 8

This may be down to our brain's 'mirror neurons', which are known to mimic others' actions. The hypothesis will need to be thoroughly tested, however.

 

 

 

 

Answer:
27. C
28. D
29. B
30. A
31. C
32. B
33. H
34. NOT GIVEN
35. YES
36. NO
37. NO
38. YES
39. NOT GIVEN
40. A

1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

DMCA.com Protection Status