ĐỀ THI IELTS READING VÀ ĐÁP ÁN - The power of the big screen

The power of the big screen

A The Lumière Brothers opened their Cinematographe, at 14 Boulevard des Capucines in Paris, to 100 paying customers over 100 years ago, on December 8, 1985. Before the eyes of the stunned, thrilled audience, photographs came to life and moved across a flat screen.
 

Thumbnail

DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:

The power of the big screen

 

 

A The Lumière Brothers opened their Cinematographe, at 14 Boulevard des Capucines in Paris, to 100 paying customers over 100 years ago, on December 8, 1985. Before the eyes of the stunned, thrilled audience, photographs came to life and moved across a flat screen.

The Lumière Brothers đã mở rạp chiếu phim của họ tại số 14 Boulevard des Capucines ở Paris, cho 100 khách hàng mua vé hơn 100 năm trước, vào 8/12/1985. Trước những con mắt của những khán giả sửng sốt, hồi hộp, những bức ảnh trở nên sống động và di chuyền khắp màn hình phẳng.

 

B So ordinary and routine has this become to us that it takes a determined leap of imagination to grasp the impact of those first moving images. But it is worth trying, for to understand the initial shock of those images is to understand the extraordinary power and magic of cinema, the unique, hypnotic quality that has made films the most dynamic, effective art form of the 20th century.

Điều này trở thành quá bình thường và thông thường đối với chúng ta đến mức chúng ta cần phải có một bước nhảy vọt về trí tưởng tượng để nắm bắt được tác động của những bức ảnh chuyển động đầu tiên đó. Nhưng điều đó đáng để thử, vì để hiểu được cú sốc ban đầu của những hình ảnh đó là hiểu được sức mạnh phi thường và sự kì diệu của nghệ thuật điện ảnh, tính chất mê hoặc, độc lạ đó đã làm cho những bộ phim trở thành loại hình nghệ thuật năng động và có ảnh hưởng nhất của thế kỷ 20.

determined leap (n): bước nhảy vọt, bước nhảy quyết định

effective (adj): Có tác động, có ảnh hưởng; gây ấn tượng


 

C. One of the Lumière Borthers’ earliest films was a 30-second piece which showed a section of a railway platform flooded with sunshine. A train appears and heads straight for the camera. And that is all that happens. Yet the Russian director Andrei Tarkovsky, one of the greatest of all film artists, described the film as a ‘work of genius’. ‘As the train approached,’ wrote Tarkovsky, ’panic started in the theatre: people jumped and ran away. That was the moment when cinema was born. The frightened audience could not accept that they were watching a mere picture. Pictures were still, only reality moved; this must, therefore, be reality. In their confusion, they feared that a real train was about to crush them.’

Một trong những bộ phim đầu tiên của Lumière Borthers là một đoạn phim dài 30 giây chiếu một đoạn sân ga ngập tràn ánh nắng. Một đoàn tàu xuất hiện và tiến thằng đến máy ảnh. Và đó là tất cả những gì xảy ra. Tuy nhiên, giám đốc người Nga Andrei Tarkovsky, là một trong những nhà làm phim vĩ đại nhất, đã mô tả bộ phim như một tác phẩm của thiên tài. Tarkovsky viết: "Khi đoàn tàu đến gần, cơn hoảng loạn đã bắt đầu trong rạp chiếu phim: mọi người nhảy lên và bỏ chạy. Đó là khoảnh khắc mà rạp chiếu phim ra đời. Những khán giả sợ hãi không chấp nhận rằng họ đang xem một bức tranh đơn thuần. Những bức tranh vẫn đứng yên, chỉ thực tế là chuyển động; do vậy đoàn tàu đang đến gần phải là hiện thực. Trong lúc bối rối, họ sợ hãi rằng một đoàn tàu thực sự sắp nghiền nát họ.

head for (v): Tiến về, hướng về, đi về (phía nào...)

 

D. Early cinema audiences often experienced the same confusion. In time, the idea of films became familiar, the magic was accepted- but it never stopped being magic. Film has never lost its unique power to embrace its audience and transport them to a different world. For Tarkovsky, the key to that magic dynamic image of the real flow of events, a still picture could only imply the existence of time, while time in a novel passed at the whim of the reader, but in cinema, the real, objective flow of time was captured.

Những khán giả đến rạp ban đầu thường trải qua sự bối rối tương tự. Theo thời gian, ý tưởng về các bộ phim trở nên quen thuộc hơn, phép thuật được chấp nhận nhưng nó không bao giờ ngưng làm phép thuật. Phim chưa bao giờ mất đi uy quyền độc nhất là chiếm lấy khán giả của nó và đưa họ tới một thế giới khác. Đối với Taekovsky, điểm quan trọng đối với những bức ảnh động kỳ diệu có dòng sự kiện thực là một bức ảnh tĩnh có thể chỉ ám chỉ sự tồn tại của thời gian trong khi thời gian trong tiểu thuyết trôi qua theo ý thích của người đọc, nhưng trong rạp chiếu phim người ta nắm bắt được dòng thời gian thực, khách quan .

 

E. One effect of this realism was to educate the world about itself. For cinema makes the world smaller. Long before people travelled to America or anywhere else, they knew what other places looked like; they knew how other people worked and lived. Overwhelmingly, the lives recorded at least in film fiction- have been American. From the earliest days of the industry, Hollywood has dominated the world film market. American imagery - the cars, the cities, the cowboys became the primary imagery of film. Film carried American life and values around the globe.

  

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ietls reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 149k (thời hạn 1 năm) bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -18) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết.

2. Để mua bộ đề Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

3. Sau khi nhận được thanh toán Chúng tôi sẽ kích hoạt truy cập bộ đề qua email trong vòng 30ph. Vui lòng cung cấp địa chỉ email chính xác.


F. And, thanks to film, future generations will know the 20-th century more intimately than any other period. We can only imagine what life was like in the 14th century or in classical Rome. But the life of the modern world has been recorded on film in massive encyclopaedic detail. We shall be known better than any preceding generations.

 

G The 'star' was another natural consequence of cinema. The cinema star was effectively born in 1910. Film personalities have such an immediate presence that inevitably, they become super-real. Because we watch them so closely and because everybody in the world seems to know who they are, they appear more real to us than we do ourselves. The star as magnified human self is one of cinema's most strange and enduring legacies.
 

H. Cinema has also given a new lease of life to the idea of the story. When the Lumiere Brothers and other pioneers began showing off this new invention, it was by no means obvious how it would be used. All that mattered at first was the wonder of movement. Indeed, some said that, once this novelty had worn off, cinema would fade away. It was no more than a passing gimmick, a fairground attraction.

 

I Cinema might, for example, have become primarily a documentary form. Or it might have developed like television -as a strange noisy transfer of music, information and narrative. But what happened was that it became, overwhelmingly, a medium for telling stories. Originally these were conceived as short stories- early producers doubted the ability of audiences to concentrate for more than the length of a reel. Then, in 1912, an Italian 2-hour film was hugely successful, and Hollywood settled upon the novel-length narrative that remains the dominant cinematic convention of today.

 

J And it has all happened so quickly. Almost unbelievably, it is a mere 100 years since that train arrived and the audience screamed and fled, convinced by the dangerous reality of what they saw, and, perhaps, suddenly aware that the world could never be the same again -that, maybe, it could be better, brighter, more astonishing, more real than reality.

 

 

Questions 1-5
Reading Passage 148 has ten paragraphs, A-J.
Which paragraph contains the following information?

Write the correct letter, A-J. in boxes 1-5 on your answer sheet.

1.  the location of the first cinema
2.  how cinema came to focus on stories
3.  the speed with which cinema has changed
4.  how cinema teaches us about other cultures
5.  the attraction of actors in films

Questions 6-9
Do the following statements agree with the views of the writer in Reading Passage 148?
In boxes 6-9 on your answer sheet, write:

YES  if the statement agrees with the views of the writer
NO  if the statement contradicts the views of the writer
NOT GIVEN   if it is impossible to say what the writer thinks about this

6. It is important to understand how the first audiences reacted to the cinema.
7. The Lumiere Brothers' film about the train was one of the greatest films ever made.
8. Cinema presents a biased view of other countries.
9. Storylines were important in very early cinema.

Questions 10-13
Choose the correct letter. A, B, Cor D.
Write the correct letter in boxes 10-13 on your answer sheet.

10. The writer refers to the film of the train in order to demonstrate
     A. the simplicity of early films.
     B. the impact of early films.
     C. how short early films were.
     D. how imaginative early films were.

11. In Tarkovsky's opinion, the attraction of the cinema is that it
     A. aims to impress its audience.
     B. tells stories better through books.
     C. illustrates the passing of time.
     D. describes familiar events.

12. When cinema first began, people thought that
     A. it would always tell stories.
     B. it should be used in fairgrounds.
     C. US audiences were unappreciative.
     D. its future was uncertain.

13. What is the best title for this passage?
     A. The rise of the cinema star
     B. Cinema and novels compared
     C. The domination of Hollywood
     D. The power of the big screen

 

 

ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING: 

The power of the big screen

 

Questions 1-5
Reading Passage 148 has ten paragraphs, A-J.
Which paragraph contains the following information?

Write the correct letter, A-J. in boxes 1-5 on your answer sheet.

1.A  the location of the first cinema

Địa điểm của rạp chiếu phim đầu tiên

Giải thích:

The Lumière Brothers opened their Cinematographe, at 14 Boulevard des Capucines in Paris, to 100 paying customers over 100 years ago, on December 8, 1985.


2.I  how cinema came to focus on stories

Cách điện ảnh trở nên tập trung vào câu chuyện 

Giải thích:

Originally these were conceived as short stories- early producers doubted the ability of audiences to concentrate for more than the length of a reel. Then, in 1912, an Italian 2-hour film was hugely successful, and Hollywood settled upon the novel-length narrative that remains the dominant cinematic convention of today.


3.J  the speed with which cinema has changed

Tốc độ mà rạp chiếu phim đã thay đổi

Giải thích:

 And it has all happened so quickly. And it has all happened so quickly. Almost unbelievably, it is a mere 100 years since that train arrived and the audience screamed and fled, convinced by the dangerous reality of what they saw, and, perhaps, suddenly aware that the world could never be the same again

 

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ietls reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 149k (thời hạn 1 năm) bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -18) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết.

2. Để mua bộ đề Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

3. Sau khi nhận được thanh toán Chúng tôi sẽ kích hoạt truy cập bộ đề qua email trong vòng 30ph. Vui lòng cung cấp địa chỉ email chính xác.

 


 

Questions 6-9
Do the following statements agree with the views of the writer in Reading Passage 148?
In boxes 6-9 on your answer sheet, write:

YES  if the statement agrees with the views of the writer
NO  if the statement contradicts the views of the writer
NOT GIVEN   if it is impossible to say what the writer thinks about this

6.T It is important to understand how the first audiences reacted to the cinema.

Hiểu cách những khán giả đầu tiên phản ứng với điện ảnh là rất quan trọng

Giải thích: đoạn B

So ordinary and routine has this become to us that it takes a determined leap of imagination to grasp the impact of those first moving images. But it is worth trying, for to understand the initial shock of those images is to understand the extraordinary power and magic of cinema, the unique, hypnotic quality that has made films the most dynamic, effective art form of the 20th century.


7.NG The Lumiere Brothers' film about the train was one of the greatest films ever made.

Phim của Lumiere Brothers về đoàn xe lửa là một trong những thước phim hay nhất từng được làm.

Giải thích: không có thông tin

 

 

Questions 10-13
Choose the correct letter. A, B, Cor D.
Write the correct letter in boxes 10-13 on your answer sheet.

10. The writer refers to the film of the train in order to demonstrate

Người viết đề cập đến bộ phim về tàu lửa để minh họa
     A. the simplicity of early films.

tính đơn giản của những bộ phim đầu tiên


     B. the impact of early films.

tầm ảnh hưởng của những bộ phim đầu tiên

Giải thích: đoạn B

But it is worth trying, for to understand the initial shock of those images is to understand the extraordinary power and magic of cinema, the unique, hypnotic quality that has made films the most dynamic, effective art form of the 20th century.


     C. how short early films were.

Những phim đầu tiên ngắn như thế nào
     D. how imaginative early films were.

Những bộ phim ban đầu giàu tưởng tượng như thế nào

 

 

 

>>>>>>>>> Tham khảo chi tiết về khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 tại đây

 

Answer:
1. A
2. I
3. J
4. E
5. G
6. YES
7. NOT GIVEN
8. NOT GIVEN
9. NO
10. B
11. C
12. D
13. D

 

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

KẾT NỐI VỚI CHÚNG TÔI

DMCA.com Protection Status