Chat hỗ trợ
Chat ngay

ĐỀ THI IELTS READING VÀ ĐÁP ÁN -  Nature or Nurture?

 Nature or Nurture?

A
A few years ago, in one of the most fascinating and disturbing experiments in behavioural psychology, Stanley Milgram of Yale University tested 40 subjects from all walks of life for their willingness to obey instructions given by a 'leader' in a situation in which the subjects

Thumbnail

DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:

Nature or Nurture?

 

A
A few years ago, in one of the most fascinating and disturbing experiments in behavioural psychology, Stanley Milgram of Yale University tested 40 subjects from all walks of life for their willingness to obey instructions given by a 'leader' in a situation in which the subjects might feel a personal distaste for the actions they were called upon to perform. Specifically, Milgram told each volunteer 'teacher-subject' that the experiment was in the noble cause of education, and was designed to test whether or not punishing pupils for their mistakes would have a positive effect on the pupils' ability to learn.

Vài năm trước, trong một trong những thí nghiệm hấp dẫn và đáng lo ngại nhất về tâm lý học hành vi, Stanley Milgram của Đại học Yale đã kiểm tra 40 đối tượng từ mọi tầng lớp xã hội về mức độ sẵn sàng tuân theo chỉ dẫn của 'lãnh đạo' đưa ra trong một tình huống mà các đối tượng có thể đích thân cảm thấy không thích đối với những hành động mà họ được yêu cầu thực hiện. Cụ thể, Milgram nói với từng 'chủ thể giáo viên' tình nguyện rằng thí nghiệm này là vì mục đích giáo dục cao quý và được thiết kế để kiểm tra xem việc trừng phạt học sinh vì lỗi lầm của chúng có tác động tích cực đến khả năng học tập của học sinh hay không.

B
Milgram's experimental set-up involved placing the teacher-subject before a panel of thirty switches with labels ranging from '15 volts of electricity (slight shock)' to '450 volts (danger - severe shock)' in steps of 15 volts each. The teacher-subject was told that whenever the pupil gave the wrong answer to a question, a shock was to be administered, beginning at the lowest level and increasing in severity with each successive wrong answer. The supposed 'pupil' was, in reality, an actor hired by Milgram to simulate receiving the shocks by emitting a spectrum of groans, screams, and writhings together with an assortment of statements and expletives denouncing both the experiment and the experimenter. Milgram told the teacher-subject to ignore the reactions of the pupil, and to administer whatever level of shock was called for, as per the rule governing the experimental situation of the moment.

Thiết lập thử nghiệm của Milgram liên quan đến việc đặt các chủ thể giáo viên trước một bảng gồm ba mươi công tắc có nhãn từ 'điện 15 vôn (sốc nhẹ)' đến '450 vôn (nguy hiểm - điện giật nặng)' theo các bậc 15 vôn mỗi công tắc. các chủ thể giáo viên được cho biết rằng bất cứ khi nào học sinh trả lời sai một câu hỏi, một cú sốc sẽ được thực hiện, bắt đầu từ cấp độ thấp nhất và tăng dần mức độ nghiêm trọng với mỗi câu trả lời sai liên tiếp. Trên thực tế, 'người được cho là học sinh' là một diễn viên được Milgram thuê để mô phỏng việc nhận những cú sốc bằng cách phát ra một loạt tiếng rên rỉ, la hét và quằn quại cùng với một loạt các câu nói và lời chửi mắng lên án cả thí nghiệm và người thí nghiệm. Milgram yêu cầu các chủ thể giáo viên phớt lờ phản ứng của học sinh và thực hiện bất kỳ mức độ sốc nào được yêu cầu, theo quy tắc điều chỉnh tình huống thử nghiệm tại thời điểm đó.

C
As the experiment unfolded, the pupil would deliberately give the wrong answers to questions posed by the teacher, thereby bringing on various electrical punishments, even up to the danger level of 300 volts and beyond. Many of the teacher-subjects balked at administering the higher levels of punishment, and turned to Milgram with questioning looks and/or complaints about continuing the experiment. In these situations, Milgram calmly explained that the teacher-subject was to ignore the pupil's cries for mercy and carry on with the experiment. If the subject was still reluctant to proceed, Milgram said that it was important for the sake of the experiment that the procedure be followed through to the end. His final argument was, 'You have no other choice. You must go on.'  What Milgram was trying to discover was the number of teacher-subjects who would be willing to administer the highest levels of shock, even in the face of strong personal and moral revulsion against the rules and conditions of the experiment.


Khi thí nghiệm diễn ra, học sinh sẽ cố tình đưa ra câu trả lời sai cho các câu hỏi do giáo viên đặt ra, do đó dẫn đến nhiều hình phạt điện khác nhau, thậm chí lên đến mức nguy hiểm là 300 vôn và hơn thế nữa. Nhiều chủ thể giáo viên tránh việc thực hiện các mức trừng phạt cao hơn, và quay sang Milgram với những cái nhìn thắc mắc và/hoặc phàn nàn về việc tiếp tục thí nghiệm. Trong những tình huống này, Milgram bình tĩnh giải thích rằng các chủ thể giáo viên phải phớt lờ tiếng kêu cứu của học sinh và tiếp tục thí nghiệm. Nếu chủ thể vẫn lưỡng lự tiến hành, Milgram nói rằng điều quan trọng là vì lợi ích của thí nghiệm, quy trình phải được tuân thủ đến cùng. Lập luận cuối cùng của anh ấy là, 'Bạn không có lựa chọn nào khác. Bạn phải tiếp tục.' Điều mà Milgram đang cố gắng khám phá là số lượng các chủ thể giáo viên sẵn sàng gây sốc ở mức độ cao nhất, ngay cả khi đối mặt với sự lo sợ dữ dội của bản thân và về mặt đạo đức đối với các quy tắc và điều kiện của thí nghiệm.

D
Prior to carrying out the experiment, Milgram explained his idea to a group of 39 psychiatrists and asked them to predict the average percentage of people in an ordinary population who would be willing to administer the highest shock level of 450 volts. The overwhelming consensus was that virtually all the teacher-subjects would refuse to obey the experimenter. The psychiatrists felt that 'most subjects would not go beyond 150 volts' and they further anticipated that only four per cent would go up to 300 volts. Furthermore, they thought that only a lunatic fringe of about one in 1,000 would give the highest shock of 450 volts. 

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây. 

 


 

E
What were the actual results? Well, over 60 per cent of the teacher-subjects continued to obey Milgram up to the 450-volt limit! In repetitions of the experiment in other countries, the percentage of obedient teacher-subjects was even higher, reaching 85 per cent in one country. How can we possibly account for this vast discrepancy between what calm, rational, knowledgeable people predict in the comfort of their study and what pressured, flustered, but cooperative teachers actually do in the laboratory of real life?

 

F
One's first inclination might be to argue that there must be some sort of built-in animal aggression instinct that was activated by the experiment, and that Milgram's teacher-subjects were just following a genetic need to discharge this pent-up primal urge onto the pupil by administering the electrical shock. A modern hard-core sociobiologist might even go so far as to claim that this aggressive instinct evolved as an advantageous trait, having been of survival value to our ancestors in their struggle against the hardships of life on the plains and in the caves, ultimately finding its way into our genetic make-up as a remnant of our ancient animal ways.

 

G
An alternative to this notion of genetic programming is to see the teacher-subjects' actions as a result of the social environment under which the experiment was carried out. As Milgram himself pointed out, 'Most subjects in the experiment see their behaviour in a larger context that is benevolent and useful to society - the pursuit of scientific truth. The psychological laboratory has a strong claim to legitimacy and evokes trust and confidence in those who perform there. An action such as shocking a victim, which in isolation appears evil, acquires a completely different meaning when placed in this setting.'

 

H
Thus, in this explanation the subject merges his unique personality and personal and moral code with that of larger institutional structures, surrendering individual properties like loyalty, self-sacrifice and discipline to the service of malevolent systems of authority.

 

I
Here we have two radically different explanations for why so many teacher-subjects were willing to forgo their sense of personal responsibility for the sake of an institutional authority figure. The problem for biologists, psychologists and anthropologists are to sort out which of these two polar explanations is more plausible. This, in essence, is the problem of modern sociobiology - to discover the degree to which hard-wired genetic programming dictates, or at least strongly biases, the interaction of animals and humans with their environment, that is, their behaviour. Put another way, sociobiology is concerned with elucidating the biological basis of all behaviour.


 

>>>>> Xem thêm:

                                                 ♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1

                                                 ♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)

 

 

Questions 14-19
Reading Passage 74 has nine paragraphs, A-I.
Which paragraph contains the following information?

Write the correct letter A-I in boxes 14-19 on your answer sheet.

14 a biological explanation of the teacher-subjects' behaviour  
15 the explanation Milgram gave the teacher-subjects for the experiment  
16 the identity of the pupils  
17 the expected statistical outcome  
18 the general aim of sociobiological study  
19 the way Milgram persuaded the teacher-subjects to continue 

Questions 20-22
Choose the correct letter A, B, C or D.
Write your answers in boxes 20-22 on your answer sheet.

20 The teacher-subjects were told that they were testing whether
    A a 450-volt shock was dangerous.
    B punishment helps learning.
    C the pupils were honest.
    D they were suited to teaching.

21 The teacher-subjects were instructed to
    A stop when a pupil asked them to.
    B denounce pupils who made mistakes.
    C reduce the shock level after a correct answer.
    D give punishment according to a rule.

22 Before the experiment took place the psychiatrists
    A believed that a shock of 150 volts was too dangerous.
    B failed to agree on how the teacher-subjects would respond to instructions.
    C underestimated the teacher-subjects' willingness to comply with experimental procedure.
    D thought that many of the teacher-subjects would administer a shock of 450 volts.

 

Questions 23-26
Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 74?
In boxes 23-26 on your answer sheet, write:

TRUE    if the statement agrees with the information
FALSE    if the statement contradicts the information
NOT GIVEN    if there is no information on this

23 Several of the subjects were psychology students at Yale University.  
24 Some people may believe that the teacher-subjects' behaviour could be explained as a positive survival mechanism.
25 In a sociological explanation, personal values are more powerful than authority.  
26 Milgram's experiment solves an important question in sociobiology. 

ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:

Nature or Nurture?

 

Questions 14-19
Reading Passage 74 has nine paragraphs, A-I.
Which paragraph contains the following information?

Write the correct letter A-I in boxes 14-19 on your answer sheet.


14.F a biological explanation of the teacher-subjects' behaviour  
giải thích sinh học về hành vi của các chủ thể giáo viên

Giải thích:

One's first inclination might be to argue that there must be some sort of built-in animal aggression instinct that was activated by the experiment, and that Milgram's teacher-subjects were just following a genetic need to discharge this pent-up primal urge onto the pupil by administering the electrical shock


15.A the explanation Milgram gave the teacher-subjects for the experiment  
lời giải thích mà Milgram đưa ra cho các chủ thể giáo viên đối với thí nghiệm

Giải thích:

Milgram told each volunteer 'teacher-subject' that the experiment was in the noble cause of education, and was designed to test whether or not punishing pupils for their mistakes would have a positive effect on the pupils' ability to learn.

 

Questions 20-22
Choose the correct letter A, B, C or D.
Write your answers in boxes 20-22 on your answer sheet.

 

20. The teacher-subjects were told that they were testing whether
Các chủ thể giáo viên được cho biết rằng họ đang kiểm tra xem

    A. a 450-volt shock was dangerous.
điện thế 450 vôn có nguy hiểm.


    B. punishment helps learning.
hình phạt giúp học tập.

Giải thích: đoạn A

 Specifically, Milgram told each volunteer 'teacher-subject' that the experiment was in the noble cause of education, and was designed to test whether or not punishing pupils for their mistakes would have a positive effect on the pupils' ability to learn.

 

    C. the pupils were honest.
các học sinh có trung thực.
    D. they were suited to teaching.
họ phù hợp với việc giảng dạy.


 

21. The teacher-subjects were instructed to
Các chủ thể giáo viên được hướng dẫn để

    A. stop when a pupil asked them to.
Dừng lại khi một học sinh yêu cầu họ dừng lại.
    B. denounce pupils who made mistakes.
tố cáo học sinh mắc lỗi.
    C. reduce the shock level after a correct answer.
giảm mức độ sốc sau một câu trả lời đúng.


    D. give punishment according to a rule.
đưa ra hình phạt theo một quy tắc.

Giải thích: đoạn B

The teacher-subject was told that whenever the pupil gave the wrong answer to a question, a shock was to be administered, beginning at the lowest level and increasing in severity with each successive wrong answer.


 

 

Questions 23-26
Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 74?
In boxes 23-26 on your answer sheet, write:

TRUE    if the statement agrees with the information
FALSE    if the statement contradicts the information
NOT GIVEN    if there is no information on this


23.NG Several of the subjects were psychology students at Yale University.
Một số chủ thể là sinh viên tâm lý tại Đại học Yale.  

Giải thích: không có thông tin


24.T Some people may believe that the teacher-subjects' behaviour could be explained as a positive survival mechanism.
Một số người có thể tin rằng hành vi của các chủ thể giáo viên có thể được giải thích như một cơ chế sinh tồn tích cực.

Giải thích: đoạn F

One's first inclination might be to argue that there must be some sort of built-in animal aggression instinct that was activated by the experiment, and that Milgram's teacher-subjects were just following a genetic need to discharge this pent-up primal urge onto the pupil by administering the electrical shock. 

 

 


Answer:
14. F    15. A    16. B    17. D    18. I   19.  C    20. B    21. D    22. C    23. NOT Given   24. TRUE   25. FALSE   26. FALSE 

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây. 

 

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

DMCA.com Protection Status