Chat hỗ trợ
Chat ngay

ĐỀ THI IELTS READING VÀ ĐÁP ÁN - Music and the emotions

Music and the emotions

Neuroscientist Jonah Lehrer considers the emotional power of music

Why does music make us feel? On the one hand, music is a purely abstract art form, devoid of language or explicit ideas.

Thumbnail

DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:

Music and the emotions

 

Neuroscientist Jonah Lehrer considers the emotional power of music.

Neuroscientist Jonah Lehrer xem xét sức mạnh cảm xúc của âm nhạc.

Why does music make us feel? On the one hand, music is a purely abstract art form, devoid of language or explicit ideas. And yet, even though music says little, it still manages to touch us deeply. When listening to our favourite songs, our body betrays all the symptoms of emotional arousal. The pupils in our eyes dilate, our pulse and blood pressure rise, the electrical conductance of our skin is lowered, and the cerebellum, a brain region associated with bodily movement, becomes strangely active. Blood is even re-directed to the muscles in our legs. In other words, sound stirs us at our biological roots. ĐOẠN 1

Tại sao âm nhạc làm cho chúng ta có cảm giác? Một mặt, âm nhạc là một loại hình nghệ thuật hoàn toàn trừu tượng, không có ngôn ngữ hay ý tưởng rõ ràng. Tuy nhiên, mặc dù âm nhạc ít nói, nhưng nó vẫn có thể chạm đến chúng ta một cách sâu sắc. Khi nghe những bài hát yêu thích, cơ thể chúng ta để lộ ra tất cả các triệu chứng làm trỗi dậy cảm xúc. Đồng tử trong mắt chúng ta giãn ra, mạch và huyết áp tăng lên, độ dẫn điện của da giảm xuống và tiểu não, một vùng não liên quan đến chuyển động của cơ thể, trở nên hoạt động tích cực một cách kỳ lạ. Máu thậm chí còn được chuyển hướng đến các cơ ở chân của chúng ta. Nói cách khác, âm thanh khuấy động gốc rễ sinh học của chúng ta. ( tác động trên mọi nơi trên cơ thể, tay, chân, não, các hoạt động thần kinh)

betray( v): tiết lộ, để lộ ra

A recent paper in Neuroscience by a research team in Montreal, Canada, marks an important step in repealing the precise underpinnings of ‘the potent pleasurable stimulus’ that is music. Although the study involves plenty of fancy technology, including functional magnetic resonance imaging (fMRI) and ligand-based positron emission tomography (PET) scanning, the experiment itself was rather straightforward. After screening 217 individuals who responded to advertisements requesting people who experience ‘chills’ to instrumental music, the scientists narrowed down the subject pool to ten. They then asked the subjects to bring in their playlist of favourite songs - virtually every genre was represented, from techno to tango - and played them the music while their brain activity was monitored. Because the scientists were combining methodologies (PET and fMRI), they were able to obtain an impressively exact and detailed portrait of music in the brain. The first thing they discovered is that music triggers the production of dopamine - a chemical with a key role in setting people’s moods - by the neurons (nerve cells) in both the dorsal and ventral regions of the brain. As these two regions have long been linked with the experience of pleasure, this finding isn’t particularly surprising. ĐOẠN 2

Một bài báo gần đây trên tạp chí Khoa học thần kinh của một nhóm nghiên cứu ở Montreal, Canada, đánh dấu một bước quan trọng trong việc bác bỏ cơ sở của " sự kích thích niềm vui tột độ" chính xác là âm nhạc. Mặc dù nghiên cứu liên quan đến nhiều công nghệ lạ mắt, bao gồm chụp cộng hưởng từ chức năng (fMRI) và chụp cắt lớp phát xạ positron dựa trên ligand (PET), nhưng bản thân thí nghiệm khá đơn giản. Sau khi sàng lọc 217 cá nhân trả lời những quảng cáo truy vấn những người cảm thấy 'ớn lạnh' khi nghe nhạc không lời, các nhà khoa học đã thu hẹp nhóm đối tượng xuống còn mười người. Sau đó, họ yêu cầu các đối tượng mang ra danh sách bài hát yêu thích của họ - hầu như mọi thể loại đều hiện diện, từ techno đến tango - và bật nhạc cho họ nghe trong khi hoạt động não của họ được theo dõi. Bởi vì các nhà khoa học đang kết hợp các phương pháp (PET và fMRI), họ có thể thu được một bức chân dung chi tiết và chính xác về âm nhạc trong não bộ. Điều đầu tiên họ phát hiện ra là âm nhạc kích hoạt quá trình sản xuất dopamine - một chất hóa học có vai trò chính trong việc thiết lập tâm trạng của con người - bởi các tế bào thần kinh (tế bào thần kinh) ở cả vùng lưng và vùng bụng của não. Vì hai khu vực này từ lâu đã được liên kết với trải nghiệm niềm vui nên phát hiện này không có gì đặc biệt đáng ngạc nhiên.

What is rather more significant is the finding that the dopamine neurons in the caudate - a region of the brain involved in learning stimulus-response associations, and in anticipating food and other ‘reward’ stimuli - were at their most active around 15 seconds before the participants’ favourite moments in the music. The researchers call this the ‘anticipatory phase’ and argue that the purpose of this activity is to help us predict the arrival of our favourite part. The question, of course, is what all these dopamine neurons are up to. Why are they so active in the period preceding the acoustic climax? After all, we typically associate surges of dopamine with pleasure, with the processing of actual rewards. And yet, this cluster of cells is most active when the ‘chills’ have yet to arrive, when the melodic pattern is still unresolved. ĐOẠN 3

Điều khá quan trọng hơn là phát hiện ra rằng các tế bào thần kinh dopamine ở nhân đuôi - một vùng não liên quan đến việc học các liên kết phản ứng kích thích, và trong việc dự đoán thức ăn và các kích thích 'phần thưởng' khác - hoạt động tích cực nhất khoảng 15 giây trước khi khoảnh khắc yêu thích trong âm nhạc của người tham gia. Các nhà nghiên cứu gọi đây là "giai đoạn dự đoán" và lập luận rằng mục đích của hoạt động này là giúp chúng ta dự đoán phần yêu thích của mình sẽ đến. Tất nhiên, câu hỏi đặt ra là tất cả các tế bào thần kinh dopamine này đang làm gì. Tại sao chúng lại hoạt động tích cực như vậy trong giai đoạn trước cao trào âm thanh? Xét cho cùng, chúng ta thường liên tưởng lượng dopamine dâng trào với niềm vui, với việc xử lý các phần thưởng thực tế. Chưa hết, cụm tế bào này hoạt động mạnh nhất khi 'cơn ớn lạnh' chưa đến, khi kiểu giai điệu vẫn chưa chuyển sang giai điệu nghe hay.

unresolved ( adj): (âm nhạc) chưa chuyển sang thuận tai


One way to answer the question is to look at the music and not the neurons. While music can often seem (at least to the outsider) like a labyrinth of intricate patterns, it turns out that the most important part of every song or symphony is when the patterns break down, when the sound becomes unpredictable. If the music is too obvious, it is annoyingly boring, like an alarm clock. Numerous studies, after all, have demonstrated that dopamine neurons quickly adapt to predictable rewards. If we know what’s going to happen next, then we don’t get excited. This is why composers often introduce a key note in the beginning of a song, spend most of the rest of the piece in the studious avoidance of the pattern, and then finally repeat it only at the end. The longer we are denied the pattern we expect, the greater the emotional release when the pattern returns, safe and sound. ĐOẠN 4

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

 


 

To demonstrate this psychological principle, the musicologist Leonard Meyer, in his classic book Emotion and Meaning in Music (1956), analysed the 5th movement of Beethoven’s String Quartet in C-sharp minor, Op. 131. Meyer wanted to show how music is defined by its flirtation with - but not submission to - our expectations of order. Meyer dissected 50 measures (bars) of the masterpiece, showing how Beethoven begins with the clear statement of a rhythmic and harmonic pattern and then, in an ingenious tonal dance, carefully holds off repeating it. What Beethoven does instead suggest variations of the pattern. I want to preserve an element of uncertainty in his music, making our brains beg for the one chord he refuses to give us. Beethoven saves that chord for the end. ĐOẠN 5



According to Meyer, it is the suspenseful tension of music, arising out of our unfulfilled expectations, that is the source of the music’s feeling. While earlier theories of music focused on the way a sound can refer to the real world of images and experiences - its ‘connotative’ meaning - Meyer argued that the emotions we find in music come from the unfolding events of the music itself. This ‘embodied meaning’ arises from the patterns the symphony invokes and then ignores. It is this uncertainty that triggers the surge of dopamine in the caudate, as we struggle to figure out what will happen next. We can predict some of the notes, but we can’t predict them all, and that is what keeps us listening, waiting expectantly for our reward, for the pattern to be completed. ĐOẠN 6

 

>>>>> Xem thêm:

                                                 ♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1

                                                 ♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)

 

Questions 27-31

Complete the summary below.

Choose NO MORE THAN TWO WORDS from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 27-31 on your answer sheet.

 

The Montreal Study

 

Participants, who were recruited for the study through advertisements, had their brain activity monitored while listening to their favourite music. It was noted that the music stimulated the brain’s neurons to release a substance called 27 in two of the parts of the brain which are associated with feeling (28) ........................... .


Researchers also observed that the neurons in the area of the brain called the (29) ........................... were particularly active just before the participants’ favourite moments in the music - the period known as the (30)............................ Activity in this part of the brain is associated with the expectation of ‘reward’ stimuli such as (31) ........................... .

Questions 32-36

Choose the correct letter, AB, C or D.

Write the correct letter in boxes 32-36 on your answer sheet

32. What point does the writer emphasise in the first paragraph?

    A. how dramatically our reactions to music can vary
    B. how intense our physical responses to music can be
    C. how little we know about the way that music affects us
    D. how much music can tell us about how our brains operate

33. What view of the Montreal study does the writer express in the second paragraph?

    A. Its aims were innovative.
    B. The approach was too simplistic.
    C. It produced some remarkably precise data.
    D. The technology used was unnecessarily complex.

34. What does the writer find interesting about the results of the Montreal study?

    A. the timing of participants’ neural responses to the music

    B. the impact of the music on participants’ emotional state
    C. the section of participants’ brains which was activated by the music
    D. the type of music which had the strongest effect on participants’ brains

35. Why does the writer refer to Meyer’s work on music and emotion?

    A. to propose an original theory about the subject
    B. to offer support for the findings of the Montreal study
    C. to recommend the need for further research into the subject
    D. to present a view which opposes that of the Montreal researchers

36. According to Leonard Meyer, what causes the listener’s emotional response to music?

    A. the way that the music evokes poignant memories in the listener
    B. the association of certain musical chords with certain feelings
    C. the listener’s sympathy with the composer’s intentions
    D. the internal structure of the musical composition

Questions 37-40

Complete each sentence with the correct ending, A-F, below.

Write the correct letter, A-F, in boxes 37-40 on your answer sheet.

37. The Montreal researchers discovered that
38. Many studies have demonstrated that
39. Meyer’s analysis of Beethoven’s music shows that
40. Earlier theories of music suggested that

A.  our response to music depends on our initial emotional state.
B.  neuron activity decreases if outcomes become predictable.
C.  emotive music can bring to mind actual pictures and events.
D.  experiences on our past can influence our emotional reaction to music.
E.  emotive music delays giving listeners what they expect to hear.
F.  neuron activity increases prior to key points in a musical piece.


 

ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:

Music and the emotions

 

Questions 27-31

Complete the summary below.

Choose NO MORE THAN TWO WORDS from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 27-31 on your answer sheet.

 

The Montreal Study

Participants, who were recruited for the study through advertisements, had their brain activity monitored while listening to their favourite music. It was noted that the music stimulated the brain’s neurons to release a substance called (27).......dopamine..................... in two of the parts of the brain which are associated with feeling (28) ......pleasure..................... .

Những người tham gia, những người được tuyển dụng vào nghiên cứu thông qua quảng cáo, được theo dõi hoạt động não bộ trong khi nghe bản nhạc yêu thích của họ. Người ta lưu ý rằng âm nhạc đã kích thích các tế bào thần kinh của não giải phóng một chất gọi là dopamine ở hai trong số các phần của não có liên quan đến cảm giác vui thích.

Giải thích: đoạn 2

The first thing they discovered is that music triggers the production of dopamine - a chemical with a key role in setting people’s moods - by the neurons (nerve cells) in both the dorsal and ventral regions of the brain. As these two regions have long been linked with the experience of pleasure, this finding isn’t particularly surprising.

......................................................................................................................................................
 

 

Questions 32-36

Choose the correct letter, AB, C or D.

Write the correct letter in boxes 32-36 on your answer sheet

 

32. What point does the writer emphasise in the first paragraph?
Người viết nhấn mạnh điểm nào trong đoạn đầu tiên?

    A. how dramatically our reactions to music can vary
phản ứng của chúng ta đối với âm nhạc có thể thay đổi đáng kể như thế nào


    B. how intense our physical responses to music can be
phản ứng thể chất của chúng ta đối với âm nhạc có thể mãnh liệt như thế nào

Giải thích: đoạn 1

 When listening to our favourite songs, our body betrays all the symptoms of emotional arousal. The pupils in our eyes dilate, our pulse and blood pressure rise, the electrical conductance of our skin is lowered, and the cerebellum, a brain region associated with bodily movement, becomes strangely active. Blood is even re-directed to the muscles in our legs.


    C. how little we know about the way that music affects us
chúng ta biết rất ít về cách mà âm nhạc ảnh hưởng đến chúng ta
    D. how much music can tell us about how our brains operate
âm nhạc có thể cho chúng ta biết bao nhiêu về cách bộ não của chúng ta hoạt động

 

Questions 37-40

Complete each sentence with the correct ending, A-F, below.

Write the correct letter, A-F, in boxes 37-40 on your answer sheet.


37.F The Montreal researchers discovered that
Các nhà nghiên cứu ở Montreal đã phát hiện ra rằng

Giải thích: đoạn 3

What is rather more significant is the finding that the dopamine neurons in the caudate - a region of the brain involved in learning stimulus-response associations, and in anticipating food and other ‘reward’ stimuli - were at their most active around 15 seconds before the participants’ favourite moments in the music. 


38.B Many studies have demonstrated that
Nhiều nghiên cứu đã chứng minh rằng

Giải thích: đoạn 4

Numerous studies, after all, have demonstrated that dopamine neurons quickly adapt to predictable rewards. If we know what’s going to happen next, then we don’t get excited.


39.E Meyer’s analysis of Beethoven’s music shows that
Phân tích của Meyer về âm nhạc của Beethoven cho thấy rằng

Giải thích: đoạn 6

According to Meyer, it is the suspenseful tension of music, arising out of our unfulfilled expectations, that is the source of the music’s feeling.


 

 

 

Answer:
27. dopamine
28. pleasure
29. caudate
30. anticipatory phase
31. food
32. B
33. C
34. A
35. B
36. D
37. F
38. B
39. E
40. C

1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

DMCA.com Protection Status