ĐỀ THI IELTS READING VÀ ĐÁP ÁN - Learning lessons from the past

Learning lessons from the past

Many past societies collapsed or vanished, leaving behind monumental ruins such as those that the poet Shelley imagined in his sonnet, Ozymandias. By collapse, I mean a drastic decrease in human population size and/or political/economic/social complexity, over a considerable area, for an extended time.

Thumbnail

DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:

Learning lessons from the past

 

Many past societies collapsed or vanished, leaving behind monumental ruins such as those that the poet Shelley imagined in his sonnet, Ozymandias. By collapse, I mean a drastic decrease in human population size and/or political/economic/social complexity, over a considerable area, for an extended time. By those standards, most people would consider the following past societies to have been famous victims of full-fledged collapses rather than of just minor declines: the Anasazi and Cahokia within the boundaries of the modern US, the Maya cities in Central America, Moche and Tiwanaku societies in South America, Norse Greenland, Mycenean Greece and Minoan Crete in Europe, Great Zimbabwe in Africa, Angkor Wat and the Harappan Indus Valley cities in Asia, and Easter Island in the Pacific Ocean. ĐOẠN 1

Nhiều xã hội trong quá khứ sụp đổ hoặc biến mất, để lại những tàn tích đồ sộ như những tàn tích mà nhà thơ Shelley đã tưởng tượng trong bài thơ Ozymandias của ông. Sụp đổ, ý tôi là một sự suy giảm dữ dội về quy mô dân số con người và/ hoặc các phức hợp xã hội, kinh tế, chính trị, trên khắp một khu vực lớn đáng kể, trong một thời gian dài. Theo những tiêu chuẩn đó, hầu hết mọi người sẽ xem các xã hội quá khứ sau đây là những nạn nhân nổi tiếng của các cuộc sụp đổ toàn diện thay vì chỉ là sự sụt giảm nhỏ: Anasazi và Cahokia trong ranh giới của Mỹ hiện đại, các thành phố Maya ở Trung Mỹ, Moche và Tiwanaku ở Nam Mỹ, Norse Greenland, Mycenean Greece và Minoan Crete ở Châu Âu, Great Zimbabwe in Châu Phi, Angkor Wat và các thành phố Harappan Indus Valley ở châu Á, và đảo Easter ở Thái Bình Dương.

The monumental ruins left behind by those past societies hold a fascination for all of us. We marvel at them when as children we first learn of them through pictures. When we grow up, many of us plan vacations in order to experience them at first hand. We feel drawn to their often spectacular and haunting beauty, and also to the mysteries that they pose. The scales of the ruins testify to the former wealth and power of their builders. Yet these builders vanished, abandoning the great structures that they had created at such effort. How could a society that was once so mighty end up collapsing? ĐOẠN 2

Các tàn tích đồ sộ bị bỏ lại phía sau bởi những xã hội trong quá khứ có sức hút mê hoặc đối với tất cả chúng ta. Chúng ta ngạc nhiên trước chúng khi còn là những đứa trẻ nhỏ chúng ta lần đầu tiên học về chúng qua các bức tranh. Khi chúng ta lớn lên, nhiều người trong số chúng ta lên kế hoạch các kỳ nghỉ để trực tiếp trải nghiệm chúng. Chúng ta cảm thấy bị thu hút đối với vẻ đẹp ám ảnh và ngoạn mục thường thấy của chúng, và cả với những huyền bí của chúng. Quy mô của các tán tích chứng tỏ sự thịnh vượng và quyền lực trước đây của những người xây dựng chúng. Tuy nhiên những người xây dựng này đã biến mất, bỏ mặt những công trình kiến trúc vĩ đại mà họ đã tạo ra bằng những nổ lực như vậy. Làm thế cách nào mà một xã hội có thể đã từng rất hùng mạnh lại đi đến kết cục sụp đổ.

It has long been suspected that many of those mysterious abandonments were at least partly triggered by ecological problems: people inadvertently destroying the environmental resources on which their societies depended. This suspicion of unintended ecological suicide (ecocide) has been confirmed by discoveries made in recent decades by archaeologists, climatologists, historians, paleontologists, and palynologists (pollen scientists). The processes through which past societies have undermined themselves by damaging their environments fall into eight categories, whose relative importance differs from case to case: deforestation and habitat destruction, soil problems, water management problems, overhunting, overfishing, effects of introduced species on native species, human population growth, and increased impact of people. ĐOẠN 3

Đã từ lâu người ta nghi ngờ rằng nhiều vụ bị bỏ mặc bí ẩn đó ít nhất là một phần do các vấn đề sinh thái gây ra: mọi người vô tình phá hủy các nguồn tài nguyên môi trường mà xã hội đó phụ thuộc vào. Mối nghi ngờ về hành động vô tình tự giết đi hệ sinh thái này đã được xác nhận bởi các khám phá do các nhà khảo cổ học, khí tượng học, lịch sử gia, nhà cổ sinh vật học, và nhà cổ sinh học (nhà khoa học phấn hoa) thực hiện trong các thập kỷ gần đây. Các quá trình mà các xã hội trong quá khứ trải qua đã tự suy yếu do việc phá hoại môi trường của họ, các phá hoại này rơi vào tám đề mục mà tầm quan trọng của chúng khác nhau theo từng trường hợp: phá rừng và phá hoại môi trường sống, các vấn đề về đất, các vấn đề quản lý nước, săn bắn quá mức, đánh bắt cá quá mức, ảnh hưởng của những loài được giới thiệu lên các loài bản địa, sự gia tăng dân số con người và tác động tăng lên của con người.

Those past collapses tended to follow somewhat similar courses constituting variations on a theme. Writers find it tempting to draw analogies between the course of human societies and the course of individual human lives - to talk of a society’s birth, growth, peak, old age and eventual death. But that metaphor proves erroneous for many past societies: they declined rapidly after reaching peak numbers and power, and those rapid declines must have come as a surprise and shock to their citizens. Obviously, too, this trajectory is not one that all past societies followed unvaryingly to completion: different societies collapsed to different degrees and in somewhat different ways, while many societies did not collapse at all. ĐOẠN 4

Những vụ sụp đổ trong quá khứ có xu hướng đi theo một tiến trình phần nào giống nhau bao gồm nhiều biến thể của một chủ đề. Người viết thấy hấp dẫn khi rút ra những điểm tương đồng giữa các tiến trình của xã hội loài người và các tiến trình đời sống của một cá thể con người - để nói về sự sinh ra, phát triển, đỉnh cao, già đi và cuối cùng là chết đi của một xã hội. Nhưng phép ẩn dụ đó tỏ ra sai lầm đối với nhiều xã hội ở quá khứ: chúng suy tàn nhanh chóng sau khi đạt đến các con số và sức mạnh đỉnh cao, và những sụp đổ nhanh chóng đó phải làm ngạc nhiên và gây sốc cho các công dân của những xã hội đó. Rõ ràng, quỹ đạo này cũng không phải là quỹ đạo mà tất cả các xã hội trong quá khứ đã đi theo một cách ổn định cho đến khi kết thúc: các xã hội khác nhau sụp đổ theo những mức độ khác nhau và theo những cách phần nào khác nhau trong khi nhiều xã hội không hề sụp đổ.

Today many people feel that environmental problems overshadow all the other threats to global civilisation. These environmental problems include the same eight that undermined past societies, plus four new ones: human-caused climate change, build up of toxic chemicals in the environment, energy shortages, and full human utilisation of the Earth’s photosynthetic capacity. But the seriousness of these current environmental problems is vigorously debated. Are the risks greatly exaggerated, or conversely are they underestimated? Will modern technology solve our problems, or is it creating new problems faster than it solves old ones? When we deplete one resource (e.g. wood, oil, or ocean fish), can we count on being able to substitute some new resource (e.g. plastics, wind and solar energy, or farmed fish)? Isn’t the rate of human population growth declining, such that we’re already on course for the world’s population to level off at some manageable number of people? ĐOẠN 5

Ngày nay nhiều người cảm thấy rằng các vấn đề môi trường làm lu mờ những mối đe dọa khác đối với văn mình toàn cầu. Những vấn đề môi trường này bao gồm tám mục tương tự mà làm suy yếu các xã hội trong quá khứ công thêm bốn cái mới: thay đổi khí hậu do con người gây ra, tích tụ chất hóa học độc hại trong môi trường, thiếu năng lượng, và việc con người sử dụng toàn bộ khả năng quang hợp của Trái đất. Nhưng mức nghiêm trọng của những vấn đề môi trường hiện tại này được thảo luận sôi nổi. Có phải những mối nguy hại được làm quá lên nhiều hay ngược lại chúng bị đánh giá thấp? Liệu các công nghệ hiện đại sẽ giải quyết các vấn đề của chúng ta hay nó tạo ra những vấn đề mới nhanh hơn là giải quyết những cái cũ? Khi chúng ta dùng cạn kiệt một nguồn tài nguyên ( ví dụ gỗ, dầu, hoặc cá biển) liệu chúng ta có thể trông cậy vào việc có thể thay thế một vài nguồn tài nguyên mới ( như nhựa, gió và năng lượng mặt trời hay cá nuôi )? Chẳng phải là tỷ lệ gia tăng dân số đang giảm xuống đến nổi mà chúng ta đang trong quá trình để cho dân số thế giới chững lại ở số lượng dân có thể quản lý được?


Questions like this illustrate why those famous collapses of past civilisations have taken on more meaning than just that of a romantic mystery. Perhaps there are some practical lessons that we could learn from all those past collapses. But there are also differences between the modern world and its problems, and those past societies and their problems. We shouldn't be so naive as to think that study of the past will yield simple solutions, directly transferable to our societies today. We differ from past societies in some respects that put us at lower risk than them; some of those respects often mentioned include our powerful technology (i.e. its beneficial effects), globalisation, modern medicine, and greater knowledge of past societies and of distant modern societies. We also differ from past societies in some respects that put us at greater risk than them: again, our potent technology (i.e., its unintended destructive effects), globalisation (such that now a problem in one part of the world affects all the rest), the dependence of millions of us on modern medicine for our survival, and our much larger human population. Perhaps we can still learn from the past, but only if we think carefully about its lessons. ĐOẠN 6

Những câu hỏi như vậy chứng minh tại sao những vụ sụp đổ nổi tiếng như vậy của các nền văn minh quá khứ nắm giữ nhiều ý nghĩa hơn là ý nghĩa về một sự huyền bí lãng mạng. Có lẽ có một vài bài học thực tiễn mà chúng ta có thể học được từ tất cả sự sụp đổ đó. Nhưng cũng có những khác biệt giữa thế giới hiện đại và những vấn đề của nó, và những xã hội trong quá khứ đó và các vấn đề của nó. Chúng ta không nên quá ngây thơ khi nghĩ rằng nghiên cứu về quá khứ sẽ mang lại những giải pháp đơn giản được chuyển đổi trực tiếp đến các xã hội ngày nay của chúng ta. Chúng ta khác các xã hội trong quá khứ ở một vài khía cạnh khiến cho chúng ta ít nguy hiểm hơn chúng; một vài khía cạnh đó thường được đề cập bao gồm công nghệ mạnh mẽ của chúng ta ( ví dụ các ảnh hưởng có lợi của nó), sự toàn cầu hóa, y học hiện đại và hiểu biết nhiều hơn về các xã hội trong quá khứ và những xã hội hiện đại xa xôi. Chúng ta cũng khác với các xã hội trong quá khứ ở những mặt khiến cho chúng ta nguy hiểm hơn chúng: một lần nữa, công nghệ uy lực của chúng ta ( ví dụ những ảnh hưởng vô tình phá hoại của nó), sự toàn cầu hóa ( đến nỗi mà hiện nay một vấn đề ở một khu vực của thế giới sẽ ảnh hưởng đến phần còn lại của thế giới), sự phụ thuộc của hàng triệu con người chúng ta vào y học hiện đại để tồn tại, và dân số loài người lớn hơn nhiều của chúng ta. Có lẽ chúng ta có thể học từ quá khứ nhưng chỉ khi chúng ta suy nghĩ cẩn thận về những bài học của nó.

 

 

Questions 27-29

Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write the correct answers in boxes 27-29 on your answer sheet.

27. When the writer describes the impact of monumental ruins today, he emphasises

    A. the income they generate from tourism.
    B. the area of land they occupy.
    C. their archaeological value.
    D. their romantic appeal.

28. Recent findings concerning vanished civilisations have

    A. overturned long-held beliefs.
    B. caused controversy amongst scientists.
    C. come from a variety of disciplines.
    D. identified one main cause of environmental damage.

29. What does the writer say about ways in which former societies collapsed?

    A. The pace of decline was usually similar.
    B. The likelihood of collapse would have been foreseeable.
    C. Deterioration invariably led to total collapse.
    D. Individual citizens could sometimes influence the course of events.

Questions 30-34

Do the following statements agree with the views of the writer in Reading Passage 3?

In boxes 30-34 on your answer sheet, write

YES         if the statement agrees with the claims of the writer
NO           if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this

30. It is widely believed that environmental problems represent the main danger faced by the modern world.
31. The accumulation of poisonous substances is a relatively modern problem.

32. There is general agreement that the threats posed by environmental problems are very serious.
33. Some past societies resembled present-day societies more closely than others.
34. We should be careful when drawing comparisons between past and present.

Questions 35-39

Complete each sentence with the correct ending, A-F, below.
Write the correct letter, A-F in boxes 35 -39 on your answer sheet.

35. Evidence of the greatness of some former civilisations
36. The parallel between an individual’s life and the life of a society
37. The number of environmental problems that societies face
38. The power of technology
39. A consideration of historical events and trends

A. is not necessarily valid.
B. provides grounds for an optimistic outlook.
C. exists in the form of physical structures.
D. is potentially both positive and negative.
E. will not provide direct solutions for present problems.
F. is greater now than in the past.


Question 40

Choose the correct letter, A, B, C or D.

40. What is the main argument of Reading Passage 311?

    A. There are differences as well as similarities between past and present societies.
    B. More should be done to preserve the physical remains of earlier civilisations.
    C. Some historical accounts of great civilisations are inaccurate.
    D. Modern societies are dependent on each other for their continuing survival.

 

ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING: 

Learning lessons from the past

 

Questions 27-29

Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write the correct answers in boxes 27-29 on your answer sheet.

27. When the writer describes the impact of monumental ruins today, he emphasises
Khi người viết mô tả tác động của các tàn tích đồ sộ ngày nay, ông nhấn mạnh
    A. the income they generate from tourism. thu nhập mà chúng tạo ra từ du lịch
    B. the area of land they occupy. diện tích đất mà chúng lấn chiếm
    C. their archaeological value. giá trị khảo cổ của chúng
    D. their romantic appeal. Sức hút về vẻ đẹp lãng mạn của chúng
Giải thích: đoạn 1, người viết nhấn mạnh là các cuộc sụp đổ ý ông ở đây là về quy mô dân số, các phức hợp xã hội, kinh tế, chính trị đây là những yếu tố có giá trị cho khảo cổ học.

By collapse, I mean a drastic decrease in human population size and/or political/economic/social complexity, over a considerable area, for an extended time. 


28. Recent findings concerning vanished civilisations have
Những phát hiện gần đây liên quan đến các nền văn minh bị biến mất


    A. overturned long-held beliefs. đảo lộn niềm tin của con người
    B. caused controversy amongst scientists. gây ra tranh cãi giữa các nhà khoa học
    C. come from a variety of disciplines. đến từ nhiều lĩnh vực khác nhau
    D. identified one main cause of environmental damage. đã xác định một nguyên nhân chính về sự phá hoại môi trường

Giải thích: đoạn 3

It has long been suspected that many of those mysterious abandonments were at least partly triggered by ecological problems: people inadvertently destroying the environmental resources on which their societies depended. This suspicion of unintended ecological suicide (ecocide) has been confirmed by discoveries made in recent decades by archaeologists, climatologists, historians, paleontologists, and palynologists (pollen scientists). 

29. What does the writer say about ways in which former societies collapsed?
Người viết nói gì về cách mà các xã hội trước đây sụp đổ


    A. The pace of decline was usually similar. Nhịp sa sút thường tương tự nhau

Giải thích: đoạn 4

Those past collapses tended to follow somewhat similar courses constituting variations on a theme


    B. The likelihood of collapse would have been foreseeable. Khả năng sụp đổ có thể được nhìn thấy trước
    C. Deterioration invariably led to total collapse. Sự suy giảm ổn định dẫn đến tổng sụp đổ
    D. Individual citizens could sometimes influence the course of events. Các công dân cá thể đôi khi có thể ảnh hưởng tiến trình của các sự kiện

 

Questions 30-34

Do the following statements agree with the views of the writer in Reading Passage 3?

In boxes 30-34 on your answer sheet, write

YES         if the statement agrees with the claims of the writer
NO           if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this

30.T It is widely believed that environmental problems represent the main danger faced by the modern world.

Có niềm tin rộng rãi rằng các vấn đề môi trường đại diện cho mối nguy hại chính mà thế giới hiện đại phải đối mặt

Giải thích: đoạn 5

Today many people feel that environmental problems overshadow all the other threats to global civilisation.


31.T The accumulation of poisonous substances is a relatively modern problem.

Sự tích tự chất độc là một vấn đề tương đối hiện đại

Giải thích: đoạn 5, có 8 vấn đề cũ và cộng thêm bốn vấn đề mới trong đó có vấn đề tích tụ chất hóa học độc hại

These environmental problems include the same eight that undermined past societies, plus four new ones: human-caused climate change, build up of toxic chemicals in the environment, energy shortages, and full human utilisation of the Earth’s photosynthetic capacity. 

 

32.F There is general agreement that the threats posed by environmental problems are very serious.

Giải thích: đoạn 5, vấn đề này còn đang được tranh luận sôi nổi chứ chưa đi đến sự nhất quán

But the seriousness of these current environmental problems is vigorously debated. Are the risks greatly exaggerated, or conversely are they underestimated?


33.NG Some past societies resembled present-day societies more closely than others.

Một vài xã hội trong quá khứ giống với xã hội hiện đại hơn những xã hội khác

Giải thích: bài viết chỉ so sánh các vấn đề của xã hội hiện đại và các xã hội trong quá khứ chứ không nói đến thông tin trong bài


34.T We should be careful when drawing comparisons between past and present. 

Chúng ta nên cẩn thận khi rút ra so sánh giữa quá khứ và hiện tại

Giải thích: đoạn 6

Questions like this illustrate why those famous collapses of past civilisations have taken on more meaning than just that of a romantic mystery. Perhaps there are some practical lessons that we could learn from all those past collapses. But there are also differences between the modern world and its problems, and those past societies and their problems. We shouldn't be so naive as to think that study of the past will yield simple solutions, directly transferable to our societies today.

 

Questions 35-39

Complete each sentence with the correct ending, A-F, below.
Write the correct letter, A-F in boxes 35 -39 on your answer sheet.

35.C Evidence of the greatness of some former civilisations. Bằng chứng về sự vĩ đại của một vài nền văn minh trước đây

Giải thích: đoạn 1, các xã hội sụp đổ còn tồn tại dưới dạng vật lý, tức là các công trình kiến trúc đồ sộ

Many past societies collapsed or vanished, leaving behind monumental ruins such as those that the poet Shelley imagined in his sonnet, Ozymandias.


36.A The parallel between an individual’s life and the life of a society. Sự song song giữa đời sống của một cá nhân và của một xã hội

Giải thích: đoạn 4

Writers find it tempting to draw analogies between the course of human societies and the course of individual human lives - to talk of a society’s birth, growth, peak, old age and eventual death. But that metaphor proves erroneous for many past societies: they declined rapidly after reaching peak numbers and power, and those rapid declines must have come as a surprise and shock to their citizens.


37.F The number of environmental problems that societies face. Số lượng vấn đề môi trường mà xã hội phải đối mặt

Giải thích: đoạn 5, ngày xưa có 8 vấn đề, giờ cộng thêm 4 vấn đề mới nữa là 12 vấn đề

Today many people feel that environmental problems overshadow all the other threats to global civilisation. These environmental problems include the same eight that undermined past societies, plus four new ones: human-caused climate change, build up of toxic chemicals in the environment, energy shortages, and full human utilisation of the Earth’s photosynthetic capacity. 


38.D The power of technology. Sức mạnh của công nghệ

Giải thích: đoạn 6

We differ from past societies in some respects that put us at lower risk than them; some of those respects often mentioned include our powerful technology (i.e. its beneficial effects), globalisation, modern medicine, and greater knowledge of past societies and of distant modern societies. We also differ from past societies in some respects that put us at greater risk than them: again, our potent technology (i.e., its unintended destructive effects).


39.E A consideration of historical events and trends. Xem xét các xu hướng và các sự kiện lịch sử

Giải thích: đoạn 6

We shouldn't be so naive as to think that study of the past will yield simple solutions, directly transferable to our societies today. 

 

A. is not necessarily valid. Không hoàn toàn đúng đắn
B. provides grounds for an optimistic outlook. cung cấp những lý do để có tầm nhìn lạc quan
C. exists in the form of physical structures. tồn tại ở dạng các cấu trúc vật lý
D. is potentially both positive and negative. có thể tích cực và tiêu cực
E. will not provide direct solutions for present problems. sẽ không cung cấp những giải pháp trực tiếp cho các vấn đề hiện tại
F. is greater now than in the past. hiện nay nhiều hơn trong quá khứ


Question 40

Choose the correct letter, A, B, C or D.

40. What is the main argument of Reading Passage 311?

    A. There are differences as well as similarities between past and present societies.
    B. More should be done to preserve the physical remains of earlier civilisations.
    C. Some historical accounts of great civilisations are inaccurate.
    D. Modern societies are dependent on each other for their continuing survival.

 

Native Speaker hiện có 100 suất học thử một buổi 30 phút, học Ielts Speaking 1 kèm 1 với người nước ngoài. Đặc biệt sau buổi học thử dù có đăng ký học chính thức hay không bạn cũng sẽ nhận được một bảng đánh giá về khả năng nghe, nói, phát âm, từ vựng, ngữ pháp siêu chi tiết cũng như là các tài liệu giúp học kèm trong khóa học. Nếu các bạn học thử nhưng không có đủ kinh phí để đăng ký học chính thức thì các bạn cũng có cơ hội thử nghiệm cách học mới mẻ này, được quen biết thêm một người bạn ( thầy cô trong buổi học) người nước ngoài, được hiểu rõ khả năng tiếng Anh của mình đang ở đâu để có thể có cái nhìn rõ hơn về hành trình học Ielts (đặc biệt là phần Speaking) của mình trong thời gian sắp tới, và tài liệu tham khảo nếu bạn muốn tự học. Buổi học thử này hoàn toàn miễn phí, không tốn thêm chi phí và điều kiện nào để tham gia. Để biết thêm thông tin về khóa học cũng như đăng ký học thử các bạn có thể tham khảo thông tin tại đây Khóa học Ielts Speaking Online 1 kèm 1 với giáo viên nước ngoài Hoặc đăng ký học thử trực tiếp tại đây.

 

 

 

 

 

Answer:
27. C
28. D
29. A
30. YES
31. YES
32. NO
33. NOT GIVEN
34. YES
35. C
36. A
37. F
38. D
39. E
40. A

 

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

KẾT NỐI VỚI CHÚNG TÔI

DMCA.com Protection Status