Chat hỗ trợ
Chat ngay

ĐỀ THI IELTS READING VÀ ĐÁP ÁN - Learning lessons from the past

Learning lessons from the past

Many past societies collapsed or vanished, leaving behind monumental ruins such as those that the poet Shelley imagined in his sonnet, Ozymandias. By collapse, I mean a drastic decrease in human population size and/or political/economic/social complexity, over a considerable area, for an extended time.

Thumbnail

DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:

Learning lessons from the past

 

Many past societies collapsed or vanished, leaving behind monumental ruins such as those that the poet Shelley imagined in his sonnet, Ozymandias. By collapse, I mean a drastic decrease in human population size and/or political/economic/social complexity, over a considerable area, for an extended time. By those standards, most people would consider the following past societies to have been famous victims of full-fledged collapses rather than of just minor declines: the Anasazi and Cahokia within the boundaries of the modern US, the Maya cities in Central America, Moche and Tiwanaku societies in South America, Norse Greenland, Mycenean Greece and Minoan Crete in Europe, Great Zimbabwe in Africa, Angkor Wat and the Harappan Indus Valley cities in Asia, and Easter Island in the Pacific Ocean. ĐOẠN 1

Nhiều xã hội trong quá khứ sụp đổ hoặc biến mất, để lại những tàn tích đồ sộ như những tàn tích mà nhà thơ Shelley đã tưởng tượng trong bài thơ Ozymandias của ông. Vào lúc sụp đổ, ý tôi là một sự suy giảm dữ dội về quy mô dân số con người và/ hoặc độ phức tạp về xã hội, kinh tế, chính trị, trên khắp một khu vực rộng lớn đáng kể, trong một thời gian dài. Theo những tiêu chuẩn đó, hầu hết mọi người sẽ cho là các xã hội trong quá khứ sau đây là những nạn nhân nổi bậc của các cuộc sụp đổ toàn diện thay vì chỉ là sự sụt giảm nhỏ: Anasazi và Cahokia trong ranh giới của Mỹ hiện đại, các thành phố Maya ở Trung Mỹ, Moche và Tiwanaku ở Nam Mỹ, Norse Greenland, Mycenean Greece và Minoan Crete ở Châu Âu, Great Zimbabwe in Châu Phi, Angkor Wat và các thành phố Harappan Indus Valley ở châu Á, và đảo Easter ở Thái Bình Dương.

The monumental ruins left behind by those past societies hold a fascination for all of us. We marvel at them when as children we first learn of them through pictures. When we grow up, many of us plan vacations in order to experience them at first hand. We feel drawn to their often spectacular and haunting beauty, and also to the mysteries that they pose. The scales of the ruins testify to the former wealth and power of their builders. Yet these builders vanished, abandoning the great structures that they had created at such effort. How could a society that was once so mighty end up collapsing? ĐOẠN 2

Các tàn tích đồ sộ bị bỏ lại phía sau bởi những xã hội trong quá khứ có sức hút mê hoặc đối với tất cả chúng ta. Chúng ta ngạc nhiên trước chúng khi còn là những đứa trẻ nhỏ lần đầu tiên học về chúng qua các bức tranh. Khi chúng ta lớn lên, nhiều người trong số chúng ta lên kế hoạch các kỳ nghỉ để trực tiếp trải nghiệm chúng. Chúng ta cảm thấy bị thu hút đối với vẻ đẹp ám ảnh và ngoạn mục thường thấy của chúng, và cả với những huyền bí trong đó. Quy mô của các tàn tích chứng tỏ sự thịnh vượng và quyền lực trước đây của những người xây dựng chúng. Tuy nhiên những người xây dựng này đã biến mất, bỏ mặt những công trình kiến trúc vĩ đại mà họ đã tạo ra bằng những nổ lực như vậy. Làm thế nào mà một xã hội có thể đã từng rất hùng mạnh lại đi đến kết cục sụp đổ.

 

 

>>>>>Xem thêm:

                                                 ♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1

                                                 ♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)



It has long been suspected that many of those mysterious abandonments were at least partly triggered by ecological problems: people inadvertently destroying the environmental resources on which their societies depended. This suspicion of unintended ecological suicide (ecocide) has been confirmed by discoveries made in recent decades by archaeologists, climatologists, historians, paleontologists, and palynologists (pollen scientists). The processes through which past societies have undermined themselves by damaging their environments fall into eight categories, whose relative importance differs from case to case: deforestation and habitat destruction, soil problems, water management problems, overhunting, overfishing, effects of introduced species on native species, human population growth, and increased impact of people. ĐOẠN 3

Đã từ lâu người ta nghi ngờ rằng nhiều tình trạng bỏ hoang bí ẩn đó ít nhất là một phần do các vấn đề sinh thái gây ra: mọi người vô tình phá hủy các nguồn tài nguyên môi trường mà xã hội đó phụ thuộc vào. Mối nghi ngờ về hành động vô tình tự giết đi hệ sinh thái này đã được xác nhận bằng các khám phá do các nhà khảo cổ học, khí tượng học, lịch sử gia, nhà cổ sinh vật học, và nhà cổ sinh học (nhà khoa học phấn hoa) thực hiện trong các thập kỷ gần đây. Các quá trình mà các xã hội trong quá khứ trải qua đã tự suy yếu do việc phá hoại môi trường của họ, các phá hoại này rơi vào tám đề mục mà tầm quan trọng của chúng khác nhau theo từng trường hợp: phá rừng và phá hoại môi trường sống, các vấn đề về đất, các vấn đề quản lý nước, săn bắn quá mức, đánh bắt cá quá mức, ảnh hưởng của những loài được giới thiệu lên các loài bản địa, sự gia tăng dân số con người và tác động gia tăng của con người.

Those past collapses tended to follow somewhat similar courses constituting variations on a theme. Writers find it tempting to draw analogies between the course of human societies and the course of individual human lives - to talk of a society’s birth, growth, peak, old age and eventual death. But that metaphor proves erroneous for many past societies: they declined rapidly after reaching peak numbers and power, and those rapid declines must have come as a surprise and shock to their citizens. Obviously, too, this trajectory is not one that all past societies followed unvaryingly to completion: different societies collapsed to different degrees and in somewhat different ways, while many societies did not collapse at all. ĐOẠN 4


 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

 


 

Today many people feel that environmental problems overshadow all the other threats to global civilisation. These environmental problems include the same eight that undermined past societies, plus four new ones: human-caused climate change, build up of toxic chemicals in the environment, energy shortages, and full human utilisation of the Earth’s photosynthetic capacity. But the seriousness of these current environmental problems is vigorously debated. Are the risks greatly exaggerated, or conversely are they underestimated? Will modern technology solve our problems, or is it creating new problems faster than it solves old ones? When we deplete one resource (e.g. wood, oil, or ocean fish), can we count on being able to substitute some new resource (e.g. plastics, wind and solar energy, or farmed fish)? Isn’t the rate of human population growth declining, such that we’re already on course for the world’s population to level off at some manageable number of people? ĐOẠN 5

Questions like this illustrate why those famous collapses of past civilisations have taken on more meaning than just that of a romantic mystery. Perhaps there are some practical lessons that we could learn from all those past collapses. But there are also differences between the modern world and its problems, and those past societies and their problems. We shouldn't be so naive as to think that study of the past will yield simple solutions, directly transferable to our societies today. We differ from past societies in some respects that put us at lower risk than them; some of those respects often mentioned include our powerful technology (i.e. its beneficial effects), globalisation, modern medicine, and greater knowledge of past societies and of distant modern societies. We also differ from past societies in some respects that put us at greater risk than them: again, our potent technology (i.e., its unintended destructive effects), globalisation (such that now a problem in one part of the world affects all the rest), the dependence of millions of us on modern medicine for our survival, and our much larger human population. Perhaps we can still learn from the past, but only if we think carefully about its lessons. ĐOẠN 6

 

 

 

Questions 27-29

Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write the correct answers in boxes 27-29 on your answer sheet.

27. When the writer describes the impact of monumental ruins today, he emphasises

    A. the income they generate from tourism.
    B. the area of land they occupy.
    C. their archaeological value.
    D. their romantic appeal.

28. Recent findings concerning vanished civilisations have

    A. overturned long-held beliefs.
    B. caused controversy amongst scientists.
    C. come from a variety of disciplines.
    D. identified one main cause of environmental damage.

29. What does the writer say about ways in which former societies collapsed?

    A. The pace of decline was usually similar.
    B. The likelihood of collapse would have been foreseeable.
    C. Deterioration invariably led to total collapse.
    D. Individual citizens could sometimes influence the course of events.

Questions 30-34

Do the following statements agree with the views of the writer in Reading Passage 3?

In boxes 30-34 on your answer sheet, write

YES         if the statement agrees with the claims of the writer
NO           if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this

30. It is widely believed that environmental problems represent the main danger faced by the modern world.
31. The accumulation of poisonous substances is a relatively modern problem.

32. There is general agreement that the threats posed by environmental problems are very serious.
33. Some past societies resembled present-day societies more closely than others.
34. We should be careful when drawing comparisons between past and present.

Questions 35-39

Complete each sentence with the correct ending, A-F, below.
Write the correct letter, A-F in boxes 35 -39 on your answer sheet.

35. Evidence of the greatness of some former civilisations
36. The parallel between an individual’s life and the life of a society
37. The number of environmental problems that societies face
38. The power of technology
39. A consideration of historical events and trends

A. is not necessarily valid.
B. provides grounds for an optimistic outlook.
C. exists in the form of physical structures.
D. is potentially both positive and negative.
E. will not provide direct solutions for present problems.
F. is greater now than in the past.


Question 40

Choose the correct letter, A, B, C or D.

40. What is the main argument of Reading Passage 311?

    A. There are differences as well as similarities between past and present societies.
    B. More should be done to preserve the physical remains of earlier civilisations.
    C. Some historical accounts of great civilisations are inaccurate.
    D. Modern societies are dependent on each other for their continuing survival.

 

ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING: 

Learning lessons from the past

 

Questions 27-29

Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write the correct answers in boxes 27-29 on your answer sheet.

27. When the writer describes the impact of monumental ruins today, he emphasises
Khi người viết mô tả tác động của các tàn tích đồ sộ ngày nay, ông nhấn mạnh


    A. the income they generate from tourism. thu nhập mà chúng tạo ra từ du lịch
    B. the area of land they occupy. diện tích đất mà chúng lấn chiếm


    C. their archaeological value. giá trị khảo cổ của chúng


Giải thích: đoạn 1, người viết nhấn mạnh là các cuộc sụp đổ ý ông ở đây là về quy mô dân số, các phức hợp xã hội, kinh tế, chính trị đây là những yếu tố có giá trị cho khảo cổ học.

By collapse, I mean a drastic decrease in human population size and/or political/economic/social complexity, over a considerable area, for an extended time. 


    D. their romantic appeal. Sức hút về vẻ đẹp lãng mạn của chúng


 

 

 

Questions 30-34

Do the following statements agree with the views of the writer in Reading Passage 3?

In boxes 30-34 on your answer sheet, write

YES         if the statement agrees with the claims of the writer
NO           if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this

30.T It is widely believed that environmental problems represent the main danger faced by the modern world.

Có niềm tin rộng rãi rằng các vấn đề môi trường đại diện cho mối nguy hại chính mà thế giới hiện đại phải đối mặt

Giải thích: đoạn 5

Today many people feel that environmental problems overshadow all the other threats to global civilisation.


31.T The accumulation of poisonous substances is a relatively modern problem.

Sự tích tự chất độc là một vấn đề tương đối hiện đại

Giải thích: đoạn 5, có 8 vấn đề cũ và cộng thêm bốn vấn đề mới trong đó có vấn đề tích tụ chất hóa học độc hại

These environmental problems include the same eight that undermined past societies, plus four new ones: human-caused climate change, build up of toxic chemicals in the environment, energy shortages, and full human utilisation of the Earth’s photosynthetic capacity. 

 

32.F There is general agreement that the threats posed by environmental problems are very serious.

 

Questions 35-39

Complete each sentence with the correct ending, A-F, below.
Write the correct letter, A-F in boxes 35 -39 on your answer sheet.

35.C Evidence of the greatness of some former civilisations. Bằng chứng về sự vĩ đại của một vài nền văn minh trước đây

Giải thích: đoạn 1, các xã hội sụp đổ còn tồn tại dưới dạng vật lý, tức là các công trình kiến trúc đồ sộ

Many past societies collapsed or vanished, leaving behind monumental ruins such as those that the poet Shelley imagined in his sonnet, Ozymandias.

 

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

 


 

 

 

Answer:
27. C
28. D
29. A
30. YES
31. YES
32. NO
33. NOT GIVEN
34. YES
35. C
36. A
37. F
38. D
39. E
40. A

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

DMCA.com Protection Status