Chat hỗ trợ
Chat ngay

ĐỀ THI IELTS READING VÀ ĐÁP ÁN - Quiet roads ahead

Quiet roads ahead

The roar of passing vehicles could soon be a thing of the past

A. The noise produced by busy roads is a growing problem. While vehicle designers have worked hard to quieten engines

Thumbnail

DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:

Quiet roads ahead

 

The roar of passing vehicles could soon be a thing of the past. 

Tiếng ầm ầm của xe cộ qua lại có thể sớm sẽ trở thành điều của quá khứ

 

A. The noise produced by busy roads is a growing problem. While vehicle designers have worked hard to quieten engines, they have been less successful elsewhere. The sound created by the tyres on the surface of the road now accounts for more than half the noise that vehicles create, and as road building and car sales continue to boom - particularly in Asia and the US - this is turning into a global issue.

Tiếng ồn do các con đường đông đúc tạo ra là một vấn đề ngày càng lớn. Trong khi những nhà thiết kế phương tiện làm việc chăm chỉ để làm êm động cơ, thì họ lại kém thành công ở chỗ khác. Âm thanh do lốp xe tạo ra trên mặt đường hiện nay chiếm hơn một nửa tiếng ồn mà xe cộ tạo ra, và vì xây dựng đường và doanh số xe hơi tiếp tục bùng nổ, đặc biệt ở châu Á và Mỹ - điều này đang trở thành một vấn đề toàn cầu.



B. According to the World Health Organization, exposure to noise from road traffic over long periods can lead to stress-related health problems. And where traffic noise exceeds a certain threshold, road builders have to spend money erecting sound barriers and installing double glazing in blighted homes. Houses become harder to sell where environmental noise is high, and people are not as efficient or productive at work.

Theo như Tổ chức Y tế thế giới, tiếp xúc với tiếng ồn từ giao thông trên đường trong thời gian dài có thể dẫn đến những vấn đề sức khỏe liên quan đến căng thẳng. Và nơi mà tiếng ồn giao thông vượt quá một ngưỡng nhất định thì những người xây dựng đường phải tốn tiền để dựng lên những rào chắn âm thanh và lắp kính hai lớp trong những ngôi nhà bị hư hại. Nhà ở trở nên khó bán ở nơi tiếng ồn môi trường cao, và mọi người không hiệu quả hoặc không năng suất ở nơi làm việc.


C. Already, researchers in the Netherlands - one of the most densely populated countries in the world - are working to develop techniques for silencing the roads. In the next five years, the Dutch government aims to have reduced noise levels from the country's road surfaces by six decibels overall. Dutch mechanical engineer Ard Kuijpers has come up with one of the most promising, and radical, ideas. He set out to tackle the three most important factors: surface texture, hardness and ability to absorb sound.

Hiện tại, các nhà nghiên cứu ở Hà Lan - một trong những quốc gia có mật độ dân số dày đặc nhất trên thế giới - đang nghiên cứu để phát triển các kỹ thuật để làm yên tĩnh các con đường. Trong năm năm tới, chính phủ Hà Lan có mục tiêu giảm các mức độ tiếng ồn từ các mặt đường trên cả nước khoảng 6 db tổng thể. Kỹ sư cơ khí Hà Lan Ard Kuijpers đã nảy ra một trong những ý tưởng hứa hẹn và cấp tiến nhất. Ông bắt đầu giải quyết ba nhân tố quan trọng nhất: kết cấu bề mặt, độ cứng và khả năng giảm âm thanh.



D. The rougher the surface, the more likely it is that a tyre will vibrate and create noise. Road builders usually eliminate bumps on freshly laid asphalt with heavy rollers, but Kuijpers has developed a method of road building that he thinks can create the ultimate quiet road. His secret is a special mould 3 metres wide and 50 metres long. Hot asphalt, mixed with small stones, is spread into the mould by a rail-mounted machine which flattens the asphalt mix with a roller. When it sets, the 10-millimetre-thick sheet has a surface smoother than anything that can be achieved by conventional methods.

Mặt đường càng nhám thì càng có khả năng lốp sẽ rung và tạo ra tiếng ồn. Các nhà xây dựng đường xá thường loại bỏ các mấp mô trên nhựa đường mới trải bằng xe lu hạng nặng, nhưng Kuijpers đã phát triển một phương pháp xây dựng đường mà ông nghĩ có thể tạo ra con đường im lặng tột bậc. Bí quyết của ông là một khuôn đúc đặc biệt rộng 3m và dài 50m. Nhựa đường nóng được trộn với đá nhỏ, được rải vào khuôn bằng một cái máy gắn trên đường ray làm phẳng hỗn hợp nhựa đường bằng xe lu. Khi nó đông đặc, một tấm dày 10mm có bề mặt mượt hơn bất kỳ bề mặt nào được làm từ phương pháp thông thường.


 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

 


 

E. To optimise the performance of his road surface - to make it hard-wearing yet soft enough to snuff out vibrations - he then adds another layer below the asphalt. This consists of a 30-millimetre-thick layer of rubber, mixed with stones which are larger than those in the layer above. 'It's like a giant mouse mat, making the road softer,' says Kuijpers.



F. The size of the stones used in the two layers is important, since they create pores of a specific size in the road surface. Those used in the top layer are just 4 or 5 millimetres across, while the ones below are approximately twice that size - about 9 millimetres. Kuijpers says the surface can absorb any air that is passing through a tyre's tread (the indentations or ridges on the surface of a tyre), damping oscillations that would otherwise create noise. And in addition, they make it easier for the water to drain away, which can make the road safer in wet weather.

G. Compared with the complex manufacturing process, laying the surface is quite simple. It emerges from the factory rolled like a carpet, onto a drum 1.5 metres in diameter. On site, it is unrolled and stuck onto its foundation with bitumen. Even the white lines are applied in the factory.

H. The foundation itself uses an even more sophisticated technique to reduce noise further. It consists of a sound-absorbing concrete base containing flask-shaped slots up to 10 millimetres wide and 30 millimetres deep that are open at the top and sealed at the lower end. These cavities act like Helmholtz resonators - when sound waves of specific frequencies enter the top of a flask, they set up resonances inside and the energy of the sound dissipates into the concrete as heat. The cavities play another important role: they help to drain water that seeps through from the upper surface. This flow will help flush out waste material and keep the pores in the outer layers clear.


I. Kuijpers can even control the sounds that his resonators absorb, simply by altering their dimensions. This could prove especially useful since different vehicles produce noise at different frequencies. Car tyres peak at around 1000 hertz, for example, but trucks generate lower-frequency noise at around 600 hertz. By varying the size of the Kuijpers resonators, it is possible to control which frequencies the concrete absorbs. On large highways, trucks tend to use the inside lane, so resonators here could be tuned to absorb sounds at around 600 hertz while those in other lanes could deal with higher frequency noise from cars.

J. Kuijpers believes he can cut noise by five decibels compared to the quietest of today's roads. He has already tested a l00-metre-long section of his road on a motorway near Apeldoorn, and Dutch construction company Heijmans is discussing the location of the next roll-out road with the country's government. The success of Kuijpers' design will depend on how much it eventually costs. But for those affected by traffic noise, there is the hope of quieter times ahead.

 

>>>>>Xem thêm:

                                                 ♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1

                                                 ♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)


 

Questions 27-32

Reading Passage 306 has ten paragraphs labelled A-J

Which paragraph contains the following information?

Write the correct letter A-J in boxes 27-32 on your answer sheet.


27. a description of the form in which Kuijpers' road surface is taken to its destination
28. an explanation of how Kuijpers makes a smooth road surface
29. something that has to be considered when evaluating Kuijpers' proposal
30. various economic reasons for reducing road noise

31. a generalisation about the patterns of use of vehicles on major roads
32. a summary of the different things affecting levels of noise on roads

Questions 33-35

Label the diagram below.

Choose NO MORE THAN ONE WORD AND/OR A NUMBER from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 33-35 on your answer sheet.

Cross section of Kuijpers’ proposed noise-reducing road

Image - Cross section of Kuijpers’ proposed noise-reducing road

Questions 36-40

Complete the table below using the list of words (A-K) from the box below.

Write the correct letters in boxes 36- 40 on your answer sheet.

Kuijpers’ noise-reducing road: components and function

Layer

Component

Function

upper and lower

stones

•  reduce oscillations caused by 36 ………  
 

•  create pores which help 37………
 

foundation

slots

•  convert 38……… to heat.

•  help to remove 39………

•  can be adapted to absorb different 40………

A. frequencies
B. the engine
C. rubbish
D. resonators
E. air flow
F. dissipation
G. sound energy
H. pores
I. lanes
J. drainage
K. sources

ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING: 

Quiet roads ahead

 

Questions 27-32

Reading Passage 306 has ten paragraphs labelled A-J

Which paragraph contains the following information?

Write the correct letter A-J in boxes 27-32 on your answer sheet.

27.G a description of the form in which Kuijpers' road surface is taken to its destination

Một mô tả về hình dạng bề mặt đường của Kuijper được mang đến điểm đến.

Giải thích: đoạn G

It emerges from the factory rolled, like a carpet, onto a drum 1.5 metres in diameter. On site, it is unrolled and stuck onto its foundation with bitumen. Even the white lines are applied in the factory.


28.D an explanation of how Kuijpers makes a smooth road surface.

Lởi giải thích về cách mà Kuijpers làm ra một mặt đường mịn màng

Giải thích: đoạn D

His secret is a special mould 3 metres wide and 50 metres long. Hot asphalt, mixed with small stones, is spread into the mould by a rail-mounted machine which flattens the asphalt mix with a roller. When it sets, the 10-millimetre-thick sheet has a surface smoother than anything that can be achieved by conventional methods.


 

 

Questions 33-35

Label the diagram below.

Choose NO MORE THAN ONE WORD AND/OR A NUMBER from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 33-35 on your answer sheet.

Cross section of Kuijpers’ proposed noise-reducing road

Image - Cross section of Kuijpers’ proposed noise-reducing road

33. asphalt

Giải thích: đoạn E. 

To optimise the performance of his road surface - to make it hard wearing yet soft enough to snuff out vibrations - he then adds another layer below the asphalt. This consists of a 30-millimetre-thick layer of rubber, mixed with stones which are larger than those in the layer above. 'It's like a giant mouse mat, making the road softer,' says Kuijpers.

34. 9 mm

Giải thích: đoạn F 

 Those used in the top layer are just 4 or 5 millimetres across, while the ones below are approximately twice that size - about 9 millimetres. 

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

 


 

 

Answer:
27. G
28. D
29. J
30. B
31. I
32. C
33. asphalt
34. nine
35. concrete
36. E
37. J
38. G
39. C
40. A

 

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

DMCA.com Protection Status