Chat hỗ trợ
Chat ngay

ĐỀ THI IELTS READING VÀ ĐÁP ÁN - Learning by Examples

Learning by Examples

A
Learning Theory is rooted in the work of Ivan Pavlov, the famous scien­tist who discovered and documented the principles governing how animals (humans included) learn in the 1900s. Two basic kinds of learning or condi­tioning occur, one of which is famously known as the classical conditioning.

Thumbnail

DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:

Learning by Examples

 

A
Learning Theory is rooted in the work of Ivan Pavlov, the famous scien­tist who discovered and documented the principles governing how animals (humans included) learn in the 1900s. Two basic kinds of learning or condi­tioning occur, one of which is famously known as the classical conditioning. Classical conditioning happens when an animal learns to associate a neutral stimulus (signal) with a stimulus that has intrinsic meaning based on how closely in time the two stimuli are presented. The classic example of classical conditioning is a dog's ability to associate the sound of a bell (something that originally has no meaning to the dog) with the presentation of food (something that has a lot of meaning to the dog) a few moments later. Dogs are able to learn the association between bell and food, and will salivate im­mediately after hearing the bell once this connection has been made. Years of learning research have led to the creation of a highly precise learning theory that can be used to understand and predict how and under what cir­cumstances most any animal will learn, including human beings, and eventu­ally help people figure out how to change their behaviours.

Lý thuyết học tập bắt nguồn từ công trình của Ivan Pavlov, một nhà khoa học nổi tiếng đã khám phá và ghi lại những nguyên tắc chi phối động vật ( bao gồm con người) học tập như thế nào vào những năm 1900. Hai kiểu học tập hoặc điều kiện cơ bản xảy ra, một trong số đó được gọi là điều kiện hóa cổ điển. Điều kiện hóa cổ điển xảy ra khi một động vật học cách liên hết một tác nhân kích thích không có tính chất rõ ràng ( tín hiệu) với một tác nhân kích thích có ý nghĩa thực chất dựa trên mức độ gần nhau về thời gian của hai kích thích. Ví dụ cố điển về điều kiện hóa cổ điển là khả năng của một con chó liên kết âm thanh của chuông ( thứ mà ban đầu không có ý nghĩa với chó) với việc bày ra thức ăn ( thứ gì đó rất có ý nghĩa với chó) một vài phút sau đó. Những con chó có khả năng liên kết giữa chuông và thức ăn, và sẽ tiết nước bọt ngay lập tức sau khi nghe chuông một khi những mối liên hệ này được tạo ra. Nhiều năm nghiên cứu về việc học đã dẫn đến việc tạo ra lý thuyết học tập có độ chính xác cao có thể được sử dụng để hiểu và dự đoán hầu hết bất kỳ động vật nào sẽ học ra sao và dưới hoàn cảnh nào bao gồm loài người cuối cùng sẽ giúp con người tìm ra cách thay đổi hành vi của họ.



B
Role models are a popular notion for guiding child development, but in re­cent years very interesting research has been done on learning by examples in other animals. If the subject of animal learning is taught very much in terms of classical or operant conditioning, it places too much emphasis on how we allow animals to learn and not enough on how they are equipped to learn. To teach a course of mine, I have been dipping profitably into a very interesting and accessible compilation of papers on social learning in mammals, including chimps and human children, edited by Heyes and Galef (1996).

Mô hình đóng vai là một khái niệm phổ biến trong việc hướng dẫn sự phát triển của trẻ em nhưng những năm gần đây nghiên cứu rất thú vị đã được thực hiện về việc học tập bằng ví dụ ở những con vật khác. Nếu chủ đề về học tập ở động vật được dạy rất nhiều về mặt điều kiện hóa cổ điển và điều kiện hóa kết quả, thì nó đặt trọng tâm quá nhiều vào cách mà chúng ta cho phép động vật học và không đủ trọng tâm vào cách mà chúng được trang bị để học. Để dạy một khóa học của tôi, tôi đã tìm hiểu một cách có lợi một công trình biên soạn rất thú vị và dễ tiếp cận về học tập xã hội của động vật có vú bao gồm cả tinh tinh và con người, do Heyes và Galef (1996) biên tập.

dip into: điều tra, tìm tòi, tìm hiểu



C
The research reported in one paper started with a school field trip to Israel to a pine forest where many pine cones were discovered, stripped to the central core. So the investigation started with no weighty theoretical intent, but was directed at finding out what was eating the nutritious pine seeds and how they managed to get them out of the cones. The culprit proved to be the versatile and athletic black rat,(Rattus rattus), and the technique was to bite each cone scale off at its base, in sequence from base to tip following the spiral growth pattern of the cone.

Nghiên cứu được báo cáo trong một bài báo bắt đầu với một chuyến đi thực tế của trường học đến Israel đến một rừng thông nơi mà có nhiều nón thông được phát hiện, bị tước đến lõi ở giữa. Vì vậy việc điều tra bắt đầu với ý định không đặt nặng về lý thuyết nhưng bị chuyển hướng sang tìm ra con gì đã ăn những hạt thông đầy chất dinh dưỡng này và cách mà chúng xoay sở để đưa hạt thông ra khỏi những cái nón thông. Thủ phạm đã được chứng minh là những con chuột đen, khỏe mạnh và linh hoạt và kỹ thuật là cắn từng cái vảy nón ở gốc của nó, theo trình tự từ gốc đến ngọn theo mô hình xoắn ốc đi lên của nón.



D
Urban black rats were found to lack the skill and were unable to learn it even if housed with experienced cone strippers. However, infants of urban mothers cross-fostered by stripper mothers acquired the skill, whereas in­fants of stripper mothers fostered by an urban mother could not. Clearly, the skill had to be learned from the mother. Further elegant experiments showed that naive adults could develop the skill if they were provided with cones from which the first complete spiral of scales had been removed; rather like our new photocopier which you can work out how to use once someone has shown you how to switch it on. In the case of rats, the young­sters take cones away from the mother when she is still feeding on them, allowing them to acquire the complete stripping skill.

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

 


 


E
A good example of adaptive bearing we might conclude, but let’s see the economies. This was determined by measuring oxygen uptake of a rat strip­ping a cone in a metabolic chamber to calculate energetic cost and compar­ing it with the benefit of the pine seeds measured by a calorimeter. The cost proved to be less than 10% of the energetic value of the cone. An acceptable profit margin.


F
A paper in 1996, Animal Behaviour by Bednekoff and Baida, provides a differ­ent view of the adaptiveness of social learning. It concerns the seed caching behaviour of Clark's Nutcracker (Nucifraga columbiana) and the Mexican Jay (Aphelocoma ultramarina). The former is a specialist, caching 30,000 or so seeds in scattered locations that it will recover over the months of winter; the Mexican Jay will also cache food but is much less dependent upon this than the Nutcracker. The two species also differ in their social structure: the Nutcracker being rather solitary while the Jay forages in social groups.


G
The experiment is to discover not just whether a bird can remember where it hid a seed but also if it can remember where it saw another bird hide a seed. The design is slightly comical with a cacher bird wandering about a room with lots of holes in the floor hiding food in some of the holes, while watched by an observer bird perched in a cage. Two days later, cachers and observers are tested for their discovery rate against an estimated random performance. In the role of cacher, not only the Nutcracker but also the less specialised Jay performed above chance; more surprisingly, however, Jay obser­vers were as successful as Jay cachers whereas Nutcracker observers did no better than chance. It seems that, whereas the Nutcracker is highly adapted at remembering where it hid its own seeds, the social living Mexican Jay is more adept at remembering, and so exploiting, the caches of others.

 

>>>>> Xem thêm:

                                                 ♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1

                                                 ♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)

 

Questions 1-4

Reading Passage 252 has seven paragraphs A-G.

Which paragraph contains the following information?

Write the correct letter A-G in boxes 1-4 on your answer sheet.

1. A comparison between rats’ learning and human learning
2. A reference to the earliest study in animal learning
3. The discovery of who stripped the pine cone
4. A description of a cost-effectiveness experiment

Questions 5-8

Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 252?

In boxes 5-8 on your answer sheet, write

TRUE   if the statement agrees with the information
FALSE   if the statement contradicts the information
NOT GIVEN  if there is no information on this

5. The field trip to Israel was to investigate how black rats learn to strip pine cones.
6. The pine cones were stripped from bottom to top by black rats.
7. It can be learned from other relevant experiences to use a photocopier.
8. Stripping the pine cones is an instinct of the black rats.

Questions 9-13

Complete the summary below using words from the box.

Write your answers in boxes 9-13 on your answer sheet. 

While the Nutcracker is more able to cache seeds, the Jay relies 9 ...................... on caching food and is thus less specialised in this ability, but more 10 ...................... . To study their behaviour of caching and finding their caches, an experiment was designed and carried out to test these two birds for their ability to remember where they hid the seeds.

In the experiment, the cacher bird hid seeds in the ground while the other 11...................... . As a result, the Nutcracker and the Mexican Jay showed different performance in the role of 12 ...................... at finding the seeds - the observing 13 ...................... didn’t do as well as its counterpart.

less         social        remembered       Nutcracker

more       cacher       watched

solitary    observer    Jay

ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:

Learning by Examples

 

Questions 1-4

Reading Passage 252 has seven paragraphs A-G.

Which paragraph contains the following information?

Write the correct letter A-G in boxes 1-4 on your answer sheet.

1.D A comparison between rats’ learning and human learning

Một phép so sánh giữa việc học của chuột và việc học của người

Giải thích:

Further elegant experiments showed that naive adults could develop the skill if they were provided with cones from which the first complete spiral of scales had been removed; rather like our new photocopier which you can work out how to use once someone has shown you how to switch it on.


2.A A reference to the earliest study in animal learning

Một đề cập đến nghiên cứu sớm nhất về việc học của động vật

Giải thích: classic example = the earliest study

The classic example of classical conditioning is a dog's ability to associate the sound of a bell (something that originally has no meaning to the dog) with the presentation of food (something that has a lot of meaning to the dog) a few moments later.

 

 

Questions 5-8

Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 252?

In boxes 5-8 on your answer sheet, write

TRUE   if the statement agrees with the information
FALSE   if the statement contradicts the information
NOT GIVEN  if there is no information on this

5.F The field trip to Israel was to investigate how black rats learn to strip pine cones.

Chuyến đi đến Israel là để điều tra những con chuột đen học cách tước nón thông

Giải thích: Đoạn C, ý định ban đầu của cuộc điều tra là không đặt nặng vấn đề lý thuyết nhưng sau đó họ mới chuyển hướng sang tìm hiểu làm thế nào con chuột tước nón thông

The research reported in one paper started with a school field trip to Israel to a pine forest where many pine cones were discovered, stripped to the central core. So the investigation started with no weighty theoretical intent, but was directed at finding out what was eating the nutritious pine seeds and how they managed to get them out of the cones.


6.T The pine cones were stripped from bottom to top by black rats.

Nón thông được những con chuột đen tước từ chân đến đầu

Giải thích: Đoạn C

the technique was to bite each cone scale off at its base, in sequence from base to tip following the spiral growth pattern of the cone.


 

Questions 9-13

Complete the summary below using words from the box.

Write your answers in boxes 9-13 on your answer sheet. 

 

While the Nutcracker is more able to cache seeds, the Jay relies 9 ......less................ on caching food and is thus less specialised in this ability, but more 10 .........social............. .

Trong khi Nutcracker có nhiều khả năng trữ hạt hơn thì Jay ít phụ thuộc vào việc trữ thức ăn và do đó ít chuyên môn hơn trong khả năng này, nhưng nó hòa nhập xã hội hơn

Giải thích: Đoạn F

The former is a specialist, caching 30,000 or so seeds in scattered locations that it will recover over the months of winter; the Mexican Jay will also cache food but is much less dependent upon this than the Nutcracker.

The two species also differ in their social structure: the Nutcracker being rather solitary while the Jay forages in social groups.

 

To study their behaviour of caching and finding their caches, an experiment was designed and carried out to test these two birds for their ability to remember where they hid the seeds.
Trong nghiên cứu hánh vi trữ và tìm nơi trữ, một thí nghiệm được thiết kế và thực hiện để kiểm tra hai loài chim này đối với khả năng ghi nhớ nơi dấu hạt của chúng

 

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

 


 

Answer:
1. D
2. A
3. C
4. E
5. FALSE
6. TRUE
7. TRUE
8. FALSE
9. less
10. social
11. watched
12. observer
13. Nutcracker

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

DMCA.com Protection Status