DỊCH VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN ĐỀ THI IELTS READING:
Roller Coaster
A
600 years ago, roller coaster pioneers never would have imagined the advancements that have been made to create the roller coasters of today. The tallest and fastest roller coaster in the world is the Kingda Ka, a coaster in New Jersey that launches its passengers from zero to 128 miles per hour in 3.5 seconds. It then heaves its riders skyward at a 90-degree angle (straight up) until it reaches a height of 456 feet, over one and a half football fields, above the ground, before dropping another 418 feet. With that said, roller coasters are about more than just speed and height, they are about the creativity of the designers that build them, each coaster having its own unique way of producing intense thrills at a lesser risk than the average car ride. Roller coasters have evolved drastically over the years, from their primitive beginnings as Russian ice slides, to the metal monsters of today. Their combination of creativity and structural elements makes them one of the purest forms of architecture.
600 năm trước, những người tiên phong về tàu lượn siêu tốc sẽ không bao giờ tưởng tượng được những tiến bộ đã đạt được để tạo ra tàu lượn siêu tốc ngày nay. Tàu lượn siêu tốc cao nhất và nhanh nhất thế giới là Kingda Ka, một tàu lượn ở New Jersey đưa hành khách từ 0 lên 128 dặm một giờ trong 3,5 giây. Sau đó, nó nhấc người lái lên trời theo một góc 90 độ (thẳng lên) cho đến khi đạt độ cao 456 feet, trên một sân rưỡi bóng đá, so với mặt đất, trước khi thả thêm 418 feet nữa. Như đã nói, tàu lượn siêu tốc không chỉ có tốc độ và chiều cao mà còn là sự sáng tạo của các nhà thiết kế chế tạo chúng, mỗi tàu lượn có cách riêng để tạo ra cảm giác hồi hộp mãnh liệt với mức độ rủi ro thấp hơn so với việc đi ô tô thông thường. Tàu lượn siêu tốc đã phát triển mạnh mẽ trong những năm qua, từ khởi đầu nguyên thủy là những đường trượt băng ở Nga cho đến những con quái vật kim loại ngày nay. Sự kết hợp giữa tính sáng tạo và các yếu tố cấu trúc khiến chúng trở thành một trong những hình thức kiến trúc thuần túy nhất.
B
At first glance, a roller coaster is something like a passenger train. It consists of a series of connected cars that move on tracks. But unlike a passenger train, a roller coaster has no engine or power source of its own. For most of the ride, the train is moved by gravity and momentum. To build up this momentum, you need to get the train to the top of the first hill or give it a powerful launch. The traditional lifting mechanism is a long length of chain running up the hill under the track. The chain is fastened in a loop, which is wound around a gear at the top of the hill and another one at the bottom of the hill. The gear at the bottom of the hill is turned by a simple motor. This turns the chain loop so that it continually moves up the hill like a long conveyer belt. The coaster cars grip onto the chain with several chain dogs and sturdy hinged hooks. When the train rolls to the bottom of the hill, the dogs catch onto the chain links. Once the chain dog is hooked, the chain simply pulls the train to the top of the hill. At the summit, the chain dog is released and the train starts its descent down the hill.
Thoạt nhìn, tàu lượn siêu tốc giống như một chuyến tàu chở khách. Nó bao gồm một loạt ô tô được kết nối di chuyển trên đường ray. Nhưng không giống như tàu chở khách, tàu lượn siêu tốc không có động cơ hoặc nguồn điện riêng. Trong phần lớn thời gian di chuyển, đoàn tàu chuyển động nhờ trọng lực và động lượng. Để tạo đà này, bạn cần đưa đoàn tàu lên đỉnh ngọn đồi đầu tiên hoặc phóng thật mạnh. Cơ cấu nâng truyền thống là một sợi xích dài chạy lên đồi dưới đường ray. Dây xích được buộc thành một vòng, được quấn quanh một bánh răng ở đỉnh đồi và một bánh răng khác ở dưới chân đồi. Bánh răng ở chân đồi được quay bằng một động cơ đơn giản. Thao tác này sẽ xoay vòng dây xích để nó liên tục di chuyển lên dốc giống như một băng chuyền dài. Xe tàu lượn bám chặt vào dây xích bằng nhiều chó xích, móc có bản lề chắc chắn. Khi tàu lăn bánh tới chân đồi, lũ chó bám vào dây xích. Sau khi con chó xích bị mắc vào, dây xích chỉ cần kéo đoàn tàu lên đỉnh đồi. Đến đỉnh, chó xích được thả ra và đoàn tàu bắt đầu lao xuống đồi.
C
Roller coasters have a long, fascinating history. The direct ancestors of roller coasters were monumental ice slides – long, steep wooden slides covered in ice, some as high as 70 feet – that were popular in Russia in the 16th and 17th centuries. Riders shot down the slope in sleds made out of wood or blocks of ice, crash-landing in a sand pile. Coaster historians diverge on the exact evolution of these ice slides into actual rolling carts. The most widespread account is that a few entrepreneurial Frenchmen imported the ice slide idea to France. The warmer climate of France tended to melt the ice, so the French started building waxed slides instead, eventually adding wheels to the sleds. In 1817, the Russes a Belleville (Russian Mountains of Belleville) became the first roller coaster where the train was attached to the track (in this case, the train axle fit into a carved groove). The French continued to expand on this idea, coming up with more complex track layouts, with multiple cars and all sorts of twists and turns.
Tàu lượn siêu tốc có một lịch sử lâu dài và hấp dẫn. Tổ tiên trực tiếp của tàu lượn siêu tốc là những đường trượt băng hoành tráng - những đường trượt bằng gỗ dài và dốc được bao phủ trong băng, một số cao tới 70 feet - rất phổ biến ở Nga vào thế kỷ 16 và 17. Các tay đua lao xuống dốc trên những chiếc xe trượt làm từ gỗ hoặc khối băng, hạ cánh xuống một đống cát. Các nhà sử học tàu lượn khác nhau về sự phát triển chính xác của những đường trượt băng này thành những chiếc xe lăn thực sự. Lời kể phổ biến nhất là một số doanh nhân người Pháp đã du nhập ý tưởng trượt băng vào Pháp. Khí hậu ấm hơn của Pháp có xu hướng làm tan băng, vì vậy người Pháp bắt đầu xây dựng các đường trượt bằng sáp thay thế, cuối cùng thêm bánh xe vào xe trượt. Năm 1817, Russes a Belleville (Dãy núi Belleville của Nga) trở thành tàu lượn siêu tốc đầu tiên có đoàn tàu được gắn vào đường ray (trong trường hợp này, trục tàu vừa khít với một rãnh chạm khắc). Người Pháp tiếp tục mở rộng ý tưởng này, đưa ra những cách bố trí đường đua phức tạp hơn, với nhiều ô tô và đủ kiểu khúc cua.
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -18) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, có thể tải về, in phần đề để luyện tập.
>>>>>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Mua bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 - Dịch và giải chi tiết Chỉ 99k bao gồm phần dịch transcript, dịch câu hỏi, giải đề. Xem bài mẫu tại đây. Để mua bộ đề Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
3. Dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
D
In comparison to the world’s first roller coaster, there is perhaps an even greater debate over what was America’s first true coaster. Many will say that it is Pennsylvania’s own Maunch Chunk-Summit Hill and Switch Back Railroad. The Maunch Chunk Summit Hill and Switch Back Railroad was originally America’s second railroad and is considered by many to be the greatest coaster of all time. Located in the Lehigh Valley, it was originally used to transport coal from the top of Mount Pisgah to the bottom of Mount Jefferson, until Josiah White, a mining entrepreneur, had the idea of turning it into a part-time thrill ride. Because of its immediate popularity, it soon became strictly a passenger train. A steam engine would haul passengers to the top of the mountain, before letting them coast back down, with speeds rumored to reach 100 miles per hour! The reason that it was called a switchback railroad, a switchback track was located at the top – where the steam engine would let the riders coast back down. This type of track featured a dead end where the steam engine would detach its cars, allowing riders to coast down backwards. The railway went through a couple of minor track changes and name changes over the years, but managed to last from 1829 to 1937, over 100 years.
So với tàu lượn siêu tốc đầu tiên trên thế giới, có lẽ còn có một cuộc tranh luận lớn hơn về tàu lượn thực sự đầu tiên của Mỹ là gì. Nhiều người sẽ nói rằng đó là Đồi Maunch Chunk-Summit Hill và Đường sắt Switch Back của Pennsylvania. Maunch Chunk Summit Hill và Switch Back Railroad ban đầu là tuyến đường sắt thứ hai của Mỹ và được nhiều người coi là tàu lượn siêu tốc vĩ đại nhất mọi thời đại. Nằm ở thung lũng Lehigh, ban đầu nó được sử dụng để vận chuyển than từ đỉnh Núi Pisgah đến chân Núi Jefferson, cho đến khi Josiah White, một doanh nhân khai thác mỏ, có ý tưởng biến nó thành một chuyến đi cảm giác mạnh bán thời gian. Vì sự nổi tiếng ngay lập tức của nó, nó nhanh chóng trở thành một chuyến tàu chở khách. Một động cơ hơi nước sẽ chở hành khách lên đỉnh núi trước khi thả họ xuống dốc, với tốc độ được đồn đại là có thể đạt tới 100 dặm một giờ! Sở dĩ nó được gọi là đường sắt chuyển hướng, một đường ray chuyển hướng được đặt ở phía trên - nơi động cơ hơi nước sẽ cho phép người lái di chuyển xuống. Loại đường đua này có một ngõ cụt nơi động cơ hơi nước sẽ tách các ô tô của nó ra, cho phép người lái lao xuống phía sau. Tuyến đường sắt đã trải qua một số thay đổi nhỏ về đường ray và đổi tên trong nhiều năm, nhưng vẫn tồn tại được từ năm 1829 đến năm 1937, hơn 100 năm.
E
The coaster craze in America was just starting to build. The creation of the Switch Back Railway, by La Marcus Thompson, gave roller coasters national attention. Originally built at New York’s Coney Island in 1884, Switch Back Railways began popping up all over the country. The popularity of these rides may puzzle the modern-day thrill seeker, due to the mild ride they give in comparison to the modern-day roller coaster. Guests would pay a nickel to wait in line up to five hours just to go down a pair of side-by-side tracks with gradual hills that vehicles coasted down at a top speed around six miles per hour. Regardless, Switchback Railways were very popular, and sparked many people, including Thompson, to design coasters that were bigger and better.
Cơn sốt tàu lượn ở Mỹ mới bắt đầu hình thành. Việc La Marcus Thompson tạo ra Đường sắt Switch Back, đã thu hút sự chú ý của cả nước đối với tàu lượn siêu tốc. Ban đầu được xây dựng tại Đảo Coney của New York vào năm 1884, Đường sắt Switch Back bắt đầu xuất hiện trên khắp đất nước. Sự phổ biến của những trò chơi này có thể khiến những người tìm kiếm cảm giác mạnh thời hiện đại bối rối, do cảm giác lái nhẹ nhàng mà chúng mang lại so với tàu lượn siêu tốc thời hiện đại. Du khách sẽ phải trả một xu để xếp hàng chờ tới năm giờ chỉ để đi xuống một cặp đường ray cạnh nhau với những ngọn đồi dốc mà các phương tiện lao xuống với tốc độ tối đa khoảng sáu dặm một giờ. Bất chấp điều đó, Switchback Railways rất nổi tiếng và đã thôi thúc nhiều người, bao gồm cả Thompson, thiết kế những chiếc đế lót ly lớn hơn và tốt hơn.
F
The 1910s and 1920s were probably the best decade that the roller coaster has ever seen. The new wave of technology, such as the “unstop wheels”, an arrangement that kept a coaster’s wheels to its tracks by resisted high gravitational forces, showed coasters a realm of possibilities that has never been seen before. In 1919, North America alone had about 1,500 roller coasters, a number that was rising rampantly. Then, the Great Depression gave a crushing blow to amusement parks all over America. As bad as it was, amusement parks had an optimistic look on the future in the late 1930s. But, in 1942 roller coasters could already feel the effects of World War Two, as they were forced into a shadow of neglect. Most, nearly all of America’s roller coasters were shut down. To this very day, the number of roller coasters in America is just a very tiny fraction of the amount of roller coasters in the 1920s.
Những năm 1910 và 1920 có lẽ là thập kỷ tuyệt vời nhất mà tàu lượn siêu tốc từng chứng kiến. Làn sóng công nghệ mới, chẳng hạn như “bánh xe không dừng”, một sự sắp xếp giúp giữ cho các bánh xe của tàu lượn đi theo hướng của nó bằng cách chống lại lực hấp dẫn cao, đã cho những chiếc đế lót ly có nhiều khả năng chưa từng thấy trước đây. Năm 1919, chỉ riêng Bắc Mỹ đã có khoảng 1.500 tàu lượn siêu tốc, con số này ngày càng tăng lên chóng mặt. Sau đó, cuộc Đại suy thoái đã giáng một đòn mạnh vào các công viên giải trí trên khắp nước Mỹ. Dù tệ đến mấy, các công viên giải trí vẫn có cái nhìn lạc quan về tương lai vào cuối những năm 1930. Tuy nhiên, vào năm 1942, tàu lượn siêu tốc đã có thể cảm nhận được ảnh hưởng của Thế chiến thứ hai, khi chúng bị buộc phải chìm trong bóng tối của sự lãng quên. Hầu hết, gần như tất cả tàu lượn siêu tốc ở Mỹ đều ngừng hoạt động. Cho đến ngày nay, số lượng tàu lượn siêu tốc ở Mỹ chỉ là một phần rất nhỏ so với số lượng tàu lượn siêu tốc trong những năm 1920.
>>>> Xem thêm:
♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1
♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)
Questions 27-30
Answer the questions below.
A diagram that explains the mechanism and working principles of roller coaster.
Choose NO MORE THAN TWO WORDS AND/OR A NUMBER from the passage for each answer.
Traditional lifting mechanism
(1) Traditional roller coaster’s lifting force depends on a long time of 27 _______ for climbing up, which is connected firmly to a 28 _______ shape track
(2) there are both 29 _______ on the top and underneath the hill and it is powered by a 30 _______ when it takes a turn.
Questions 31-36
Summary
Complete the following summary of the paragraphs of Reading Passage, using NO MORE THAN TWO WORDS from the Reading Passage for each answer.
Write your answers in boxes 31-35 on your answer sheet.
The first roller coaster was perhaps originated from Russia which is wrapped up by 31 _______, which was introduced into France, and it was modified to 32 _______, because temperature there would 33 _______ the ice. This time 34 _______were installed on the board.
In America, the first roller coaster was said to appear in Pennsylvania, it was actually a railroad which was designed to send 35 _______ between two mountains. Josiah White turned it into a thrill ride, it was also called switch back track and a 36 _______ there allowed riders to slide downward back again.
Questions 37-40
Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 3?
In boxes 37-40 on your answer sheet, write
YES if the statement is true
NO if the statement is false
NOT GIVEN if the information is not given in the passage
37 The most exiting roller coaster in the world is in New Jersey.
38 French added more innovation on Russian ice slide including both cars and tracks.
39 Switch Back Railways began to gain popularity since its first construction in New York.
40 The Great Depression affected amusement parks yet did not shake the significant role of US roller coasters in the world.
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -18) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, có thể tải về, in phần đề để luyện tập.
>>>>>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Mua bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 - Dịch và giải chi tiết Chỉ 99k bao gồm phần dịch transcript, dịch câu hỏi, giải đề. Xem bài mẫu tại đây. Để mua bộ đề Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
3. Dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
ĐÁP ÁN
27. chain
28. loop
29. gear
30. (simple) motor
31. ice
32. waxed slides
33. melt
34. wheels
35. coal
36. steam engine
37. NOT GIVEN
38. YES
39. YES
40 NO