ĐỀ THI IELTS READING VÀ ĐÁP ÁN - Why don’t babies talk like adults?

Why don’t babies talk like adults?

Kids go from 'goo-goo' to talkative one step at a time

A recent e-trade advertisement shows a baby speaking directly to the camera: 'Look at this,’ he says, I'm a free man. I go anywhere I want now.’

Thumbnail

DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:

Why don’t babies talk like adults?

 

Kids go from 'goo-goo' to talkative one step at a time.

Trẻ em đi từ 'goo-goo' đến nói nhiều từng bước một.

 

A recent e-trade advertisement shows a baby speaking directly to the camera: 'Look at this,’ he says, I'm a free man. I go anywhere I want now.’ He describes his stock-buying activities, and then his phone rings. This advertisement proves what comedians have known for years: few things are as funny as a baby who talks like an adult. But it also raises an important question: Why don’t young children express themselves clearly like adults? ĐOẠN 1

Một quảng cáo thương mại điện tử gần đây cho thấy một em bé nói thẳng vào máy quay: 'Hãy nhìn này,' nó nói, tôi là người tự do. Bây giờ tôi đi bất cứ đâu tôi muốn.’ Anh ấy mô tả các hoạt động mua cổ phiếu của mình, rồi điện thoại đổ chuông. Quảng cáo này chứng minh điều mà các diễn viên hài đã biết trong nhiều năm: vài thứ buồn cười như một đứa trẻ nói chuyện như người lớn. Nhưng nó cũng đặt ra một câu hỏi quan trọng: Tại sao trẻ nhỏ không tự giãi bày một cách rõ ràng như người lớn?

Many people assume children learn to talk by copying what they hear. In other words, they listen to the words adults use and the situations in which they use them and imitate accordingly. Behaviourism, the scientific approach that dominated American cognitive science for the first half of the 20th century, made exactly this argument. ĐOẠN 2

Nhiều người cho rằng trẻ em học nói bằng cách bắt chước những gì chúng nghe được. Nói cách khác, chúng lắng nghe những từ ngữ mà người lớn sử dụng và các tình huống mà người lớn sử dụng từ ngữ đó và bắt chước theo tương ứng. Chủ nghĩa hành vi, cách tiếp cận khoa học thống trị khoa học nhận thức của Mỹ trong nửa đầu thế kỷ 20, đã đưa ra chính xác lập luận này.

However, this ’copycat’ theory can’t explain why toddlers aren’t as conversational as adults. After all, you never hear literate adults express themselves in one-word sentences like ‘bottle’ or ‘doggie’. In fact, it's easy for scientists to show that a copycat theory of language acquisition can’t explain children’s first words. What is hard for them to do is to explain these first words, and how they fit into the language acquisition pattern. ĐOẠN 3

Tuy nhiên, lý thuyết 'bắt chước' này không thể giải thích tại sao trẻ mới biết đi không giao tiếp được như người lớn. Xét cho cùng, bạn sẽ không bao giờ nghe những người lớn biết chữ giãi bày bản thân bằng những câu chỉ có một từ như 'cái chai' hoặc 'con chó'. Trên thực tế, thật dễ dàng để các nhà khoa học chỉ ra rằng lý thuyết bắt chước trong việc tiếp thu ngôn ngữ không thể giải thích được những từ đầu tiên của trẻ. Điều khó khăn đối với họ là sẽ phải giải thích những từ đầu tiên này và cách chúng phù hợp với mô hình tiếp thu ngôn ngữ.

Over the past half-century, scientists have settled on two reasonable possibilities. The first of these is called the ‘mental-developmental hypothesis’. It states that one-year-olds speak in baby talk because their immature brains can’t handle adult speech. Children don't learn to walk until their bodies are ready. Likewise, they don't speak multi-word sentences or use word endings and function words (‘Mummy opened the boxes') before their brains are ready. ĐOẠN 4


Trong nửa thế kỷ qua, các nhà khoa học đã đưa ra hai khả năng khá hợp lý. Giả thuyết đầu tiên trong số này được gọi là 'giả thuyết phát triển trí óc'. Nó nói rằng trẻ một tuổi nói chuyện kiểu trẻ con vì bộ não non nớt của chúng không thể xử lý lời nói kiểu người lớn. Trẻ em không học đi cho đến khi cơ thể chúng sẵn sàng. Tương tự như vậy, chúng không nói những câu có nhiều từ hoặc sử dụng các đuôi từ và từ chức năng (‘Mummy opened the boxes')trước khi bộ não của chúng sẵn sàng.

The second is called the ‘stages-of-language hypothesis’, which states that the stages of progress in child speech are necessary stages in language development. ĐOẠN 5

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ietls reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 149k (thời hạn 1 năm) bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -18) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết.

2. Để mua bộ đề Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

3. Sau khi nhận được thanh toán Chúng tôi sẽ kích hoạt truy cập bộ đề qua email trong vòng 30ph. Vui lòng cung cấp địa chỉ email chính xác.


 

A basketball player can't perfect his or her jump shot before learning to (1) jump and (2) shoot. Similarly, children learn to multiply after they have learned to add. This is the order in which children are taught - not the reverse. There's evidence, for instance, that children don't usually begin speaking in two-word sentences until they’ve learned a certain number of single words. In other words, until they’ve crossed that linguistic threshold, the word-combination process doesn't get going. The difference between these theories is this: under the mental-development hypothesis, language learning should depend on the child’s age and level of mental development when he or she starts learning a language. Under the stages-of-language hypothesis, however,  it shouldn’t depend on such patterns, but only on the completion of previous stages. ĐOẠN 6

In 2007, researchers at Harvard University, who were studying the two theories, found a clever way to test them. More than 20,000 internationally adopted children enter the US each year. Many of them no longer hear their birth language after they arrive, and they must learn English more or less the same way infants do - that is, by listening and by trial and error. International adoptees don’t take classes or use a dictionary when they are learning their new tongue and most of them don’t have a well-developed first language. All of these factors make them an ideal population in which to test these competing hypotheses about how language is learned. ĐOẠN 7


Neuroscientists Jesse Snedeker, Joy Geren and Carissa Shafto studied the language development of 27 children adopted from China between the ages of two and five years. These children began learning English at an older age than US natives and had more mature brains with which to tackle the task. Even so, just as with American-born infants, their first English sentences consisted of single words and were largely bereft of function words, word endings and verbs. The adoptees then went through the same stages as typical American- born children, albeit at a faster clip. The adoptees and native children started combining words in sentences when their vocabulary reached the same sizes, further suggesting that what matters is not how old you are or how mature your brain is, but the number of words you know. ĐOẠN 8

This finding - that having more mature brains did not help the adoptees avoid the toddler-talk stage - suggests that babies speak in babytalk not because they have baby brains, but because they have only just started learning and need time to gain enough vocabulary to be able to expand their conversations. Before long, the one-word stage will give way to the two-word stage and so on. Learning how to chat like an adult is a gradual process. ĐOẠN 9

But this potential answer also raises an even older and more difficult question. Adult immigrants who learn a second language rarely achieve the same proficiency in a foreign language as the average child raised as a native speaker. Researchers have long suspected there is a ‘critical period’ for language development, after which it cannot proceed with full success to fluency. Yet we still do not understand this critical period or know why it ends. ĐOẠN 10

 

 

Questions 26-29

Do the following statements agree with the claims of the writer in the reading passage?

In boxes 26-29 on your answer sheet, write:

YES       if the statement agrees with the claims of the writer
NO         if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN    if it is impossible to say what the writer thinks about this

26. People are extremely amused when they see a baby talk like an adult.
27. Behaviourists of the early 20th century argued that children learn to speak by copying adults.
28. Children have more conversations with adults than with other children.

29. Scientists have found it easy to work out why babies use one-word sentences.

Questions 30-34

Complete the summary using the list of words and phrases, A-H, below.

Two theories about babytalk

According to the writer, there are two main theories related to babytalk. One states that a young child’s brain needs 30 ...................... to master language, in the same way that it does to master other abilities such as 31 ...................... . The second theory states that a child’s 32 is the key factor. According to this theory, some key steps have to occur in a logical sequence before 33 ......................  occurs. Children's 34 ......................  develops in the same way.

A. vocabulary level
E. mathematical knowledge
B. physical movement
F. sentence formation
C. time
G. learning
D. attention
H. teaching

Questions 35-39

Choose the correct letter A, B, C or D.

Write your answers in boxes 35-39 on your answer sheet.

35. What is the writer’s main purpose in the seventh paragraph?

     A. to give reasons why adopted children were used in the study
     B. to reject the view that adopted children need two languages
     C. to argue that culture affects the way children learn a language
     D. to justify a particular approach to language learning

36. Snedeker, Geren and Shafto based their study on children who

    A. were finding it difficult to learn English.
    B. had come from a number of language backgrounds.
    C. were learning English at a later age than US children.
    D. had taken English lessons in China.

37. What aspect of the adopted children's language development differed from that of US-born children?
 
    A. their first words
    B. the way they learnt English
    C. the rate at which they acquired language
    D. the point at which they started producing sentences

38. What did the Harvard finding show?

    A. Not all toddlers use babytalk.
    B. Language learning takes place in ordered steps.
    C. Some children need more conversation than others.
    D. Not all brains work in the same way.

39. When the writer says ‘critical period’, he means a period when.

    A. studies produce useful results.
    B. adults need to be taught like children.
    C. immigrants want to learn another language.
    D. language learning takes place effectively.

 

ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:

Why don’t babies talk like adults?

 

Questions 26-29

Do the following statements agree with the claims of the writer in the reading passage?

In boxes 26-29 on your answer sheet, write:

YES       if the statement agrees with the claims of the writer
NO         if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN    if it is impossible to say what the writer thinks about this


26.Y People are extremely amused when they see a baby talk like an adult.
Mọi người vô cùng thích thú khi thấy một em bé nói chuyện như người lớn.

Giải thích: đoạn 1

This advertisement proves what comedians have known for years: few things are as funny as a baby who talks like an adult.


27.Y Behaviourists of the early 20th century argued that children learn to speak by copying adults.
Các nhà hành vi học đầu thế kỷ 20 lập luận rằng trẻ em học nói bằng cách bắt chước người lớn.

Giải thích: đoạn 2

Many people assume children learn to talk by copying what they hear. In other words, they listen to the words adults use and the situations in which they use them and imitate accordingly. Behaviourism, the scientific approach that dominated American cognitive science for the first half of the 20th century, made exactly this argument.

 

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ietls reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 149k (thời hạn 1 năm) bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -18) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết.

2. Để mua bộ đề Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

3. Sau khi nhận được thanh toán Chúng tôi sẽ kích hoạt truy cập bộ đề qua email trong vòng 30ph. Vui lòng cung cấp địa chỉ email chính xác.

 


 

Questions 30-34

Complete the summary using the list of words and phrases, A-H, below.

Two theories about babytalk

According to the writer, there are two main theories related to babytalk. One states that a young child’s brain needs 30 ......C. time................ to master language, in the same way that it does to master other abilities such as 31 ........B. physical movement.............. .

Theo người viết, có hai lý thuyết chính liên quan đến nói chuyện kiểu trẻ con. Người ta cho rằng bộ não của trẻ nhỏ cần thời gian để làm chủ ngôn ngữ, giống như cách nó làm chủ các khả năng khác chẳng hạn như chuyển động thể chất.

Giải thích: đoạn 4

The first of these is called the ‘mental-developmental hypothesis’. It states that one-year-olds speak in baby talk because their immature brains can’t handle adult speech. Children don't learn to walk until their bodies are ready  ( = physical movement). Likewise, they don't speak multi-word sentences or use word endings and function words (‘Mummy opened the boxes') before their brains are ready ( = time) 

............................................................................................................................................................

 

 

 

Questions 35-39

Choose the correct letter A, B, C or D.

Write your answers in boxes 35-39 on your answer sheet.

 

35. What is the writer’s main purpose in the seventh paragraph?
Mục đích chính của nhà văn trong đoạn thứ bảy là gì?

     A. to give reasons why adopted children were used in the study
đưa ra lý do tại sao con nuôi được sử dụng trong nghiên cứu

Giải thích: đoạn 7

All of these factors make them an ideal population in which to test these competing hypotheses about how language is learned.


     B. to reject the view that adopted children need two languages
bác bỏ quan điểm con nuôi cần thông thạo hai ngôn ngữ
     C. to argue that culture affects the way children learn a language
tranh luận rằng văn hóa ảnh hưởng đến cách học ngôn ngữ của trẻ em
     D. to justify a particular approach to language learning
để biện minh cho một cách tiếp cận cụ thể đối với việc học ngôn ngữ


 

36. Snedeker, Geren and Shafto based their study on children who
Snedeker, Geren và Shafto nghiên cứu dựa trên những đứa trẻ

    A. were finding it difficult to learn English.
thấy khó học tiếng Anh.
    B. had come from a number of language backgrounds.
đã đến từ một số nền tảng ngôn ngữ.


    C. were learning English at a later age than US children.
học tiếng Anh muộn hơn so với trẻ em Mỹ.

Giải thích: đoạn 8

Neuroscientists Jesse Snedeker, Joy Geren and Carissa Shafto studied the language development of 27 children adopted from China between the ages of two and five years. These children began learning English at an older age than US natives and had more mature brains with which to tackle the task. 


    D. had taken English lessons in China.
đã học tiếng Anh ở Trung Quốc.



 

 

 

>>>>>>>>> Tham khảo chi tiết về khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 tại đây

 

Answer:
26. YES
27. YES
28. NOT GIVEN
29. NO
30. C
31. B
32. A
33. F
34. E
35. A
36. C
37. C
38. B
39. D


 

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

KẾT NỐI VỚI CHÚNG TÔI

DMCA.com Protection Status