Chat hỗ trợ
Chat ngay

ĐỀ THI IELTS READING VÀ ĐÁP ÁN - The Fruit Book

The Fruit Book

It’s not every scientist who writes books for people who can’t read. And how many scientists want their books to look as dog-eared as possible? But Pa­tricia Shanley, an ethnobotanist, wanted to give something back.

Thumbnail

DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:

The Fruit Book

 

It’s not every scientist who writes books for people who can’t read. And how many scientists want their books to look as dog-eared as possible? But Pa­tricia Shanley, an ethnobotanist, wanted to give something back. After the poorest people of the Amazon allowed her to study their land and its ecology, she turned her research findings into a picture book that tells the local people how to get a good return on their trees without succumbing to the lure of a quick buck from a logging company. It has proved a big success.

Không phải nhà khoa học nào cũng viết sách cho những người không biết đọc. Và có bao nhiêu nhà khoa học muốn những cuốn sách của họ có góc sách cũ kỹ, nhàu nát nhất có thể? ( khó đọc nên phải đọc đi đọc lại nhiều đến nổi rách cả góc sách). Nhưng Patricia Shanley, một nhà dân tộc - thực vật học, muốn hoàn trả lại thứ gì đó. Sau khi những người nghèo nhất ở Amazon cho phép cô nghiên cứu về đất đai và hệ sinh thái của họ, cô đã biến những phát hiện nghiên cứu của mình thành một cuốn sách ảnh hướng dẫn người dân địa phương cách thu được lợi nhuận cao từ cây cối của họ mà không bị quy phục trước sự cám dỗ của một khoản tiền nhanh chóng từ một công ty khai thác gỗ. Nó đã chứng minh một thành công lớn.

A
The book is called Fruit Trees and Useful Plants in the Lives of Amazonians, but is better known simply as the “fruit book”. The second edition was pro­duced at the request of politicians in western Amazonia. Its blend of hard science and local knowledge on the use and trade of 35 native forest species has been so well received (and well used) that no less a dignitary than Bra­zil’s environment minister, Marina Silva, has written the foreword. “There is nothing else like the Shanley book,” says Adalberto Verissimo, director of the Institute of People and the Environment of the Amazon. “It gives sci­ence back to the poor, to the people who really need it.”

Cuốn sách có tên là Cây ăn quả và cây hữu ích trong đời sống của người dân Amazon, nhưng được biết đến đơn giản hơn với tên gọi “cuốn sách về trái cây”. Ấn bản thứ hai được sản xuất theo yêu cầu của các chính trị gia ở miền tây Amazonia. Sự kết hợp giữa khoa học cứng nhắc và kiến thức địa phương về việc sử dụng và buôn bán 35 loài cây rừng bản địa đã được đón nhận nồng nhiệt (và được sử dụng thành thạo) đến mức một người có địa vị cao không kém bộ trưởng môi trường của Brazil, Marina Silva, đã viết lời tựa. Adalberto Verissimo, giám đốc Viện Con người và Môi trường Amazon cho biết: “Không có gì giống như cuốn sách của Shanley. “Nó mang khoa học lại cho người nghèo, cho những người thực sự cần nó.”

B
Shanley’s work on the book began a decade ago, with a plea for help from the Rural Workers’ Union of Paragominas, a Brazilian town whose prosperity is based on exploitation of timber. The union realised that logging companies would soon be knocking on the doors of the caboclos, peasant farmers living on the Rio Capim, an Amazon tributary in the Brazilian state of Para. Isol­ated and illiterate, the caboclos would have little concept of the true value of their trees; communities downstream had already sold off large blocks of forest for a pittance. “What they wanted to know was how valuable the forests were,” recalls Shanley, then a researcher in the area for the Massa­chusetts-based Woods Hole Research Centre.


Công việc của Shanley cho cuốn sách bắt đầu từ một thập kỷ trước, với lời thỉnh cầu sự giúp đỡ từ Liên minh Công nhân Nông thôn của Paragominas, một thị trấn ở Brazil mà sự thịnh vượng của nó dựa trên việc khai thác gỗ. Liên minh nhận ra rằng các công ty khai thác gỗ sẽ sớm gõ cửa những người caboclos, những nông dân sống ở Rio Capim, một nhánh của Amazon ở bang Para của Brazil. Bị cô lập và mù chữ, những người caboclos sẽ có rất ít khái niệm về giá trị thực sự về cây cối của họ; các cộng đồng ở hạ lưu đã bán hết những khối rừng lớn để lấy một khoản tiền nhỏ. “Những gì họ muốn biết là rừng có giá trị như thế nào,” Shanley nhớ lại, sau này là một nhà nghiên cứu trong khu vực của Trung tâm Nghiên cứu Woods Hole có trụ sở tại Massachusetts.


C
The Rural Workers’ Union wanted to know whether harvesting wild fruits would make economic sense in the Rio Capim. “There was a lot of interest in trading non-timber forest products (NTFPs),” Shanley says. At the time, environmental groups and green-minded businesses were promoting the idea. This was the view presented in a seminal paper, Valuation of an Ama­zonian Rainforest, published in Nature in 1989. The researchers had calcu­lated that revenues from the sale of fruits could far exceed those from a one- off sale of trees to loggers. “The union was keen to discover whether it made more sense conserving the forest for subsistence use and the possible sale of fruit, game and medicinal plants, than selling trees for timber,” says Shanley. Whether it would work for the caboclos was far from clear.

Liên minh Công nhân Nông thôn muốn biết liệu việc thu hoạch trái cây dại có mang lại ý nghĩa kinh tế ở Rio Capim hay không. Shanley nói: “Có rất nhiều người quan tâm đến việc buôn bán lâm sản ngoài gỗ (LSNG). Vào thời điểm đó, các nhóm môi trường và các doanh nghiệp nghĩ về môi trường đang khuyến khích ý tưởng này. Đây là quan điểm được trình bày trong một bài báo chuyên đề, Định giá rừng nhiệt đới Amazon, xuất bản trên tạp chí Nature năm 1989. Các nhà nghiên cứu đã tính toán rằng doanh thu từ việc bán trái cây có thể vượt xa doanh thu từ việc bán cây một lần cho lâm tặc. Shanley cho biết: “Liên minh rất muốn khám phá xem liệu việc bảo tồn rừng để sử dụng cho mục đích tự cung tự cấp và khả năng bán trái cây, thú săn và cây thuốc có thể có ý nghĩa hơn là bán cây để lấy gỗ hay không”. Liệu nó có hiệu quả với caboclos hay không vẫn chưa rõ ràng.

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

 

 


 

D
Although Shanley had been invited to work in the Rio Capim, some caboclos were suspicious. “When Patricia asked if she could study my forest,” says Joao Fernando Moreira Brito, "my neighbours said she was a foreigner who’d come to rob me of my trees." In the end, Moreira Brito, or Mangueira as he is known, welcomed Shanley and worked on her study. His land, an hour's walk from the Rio Capim, is almost entirely covered with primary forest. A study of this and other tracts of forest selected by the communities enabled Shanley to identify three trees, found throughout the Amazon, whose fruit was much favoured by the caboclos: bacuri (Platonia insignis), uxi (Endop- leura uchi) and piquia (Cayocas villosum). The caboclos used their fruits, extracted oils, and knew what sort of wildlife they attracted. But, in the face of aggressive tactics from the logging companies, they had no measure of the trees' financial worth. The only way to find out, Shanley decided, was to start from scratch with a scientific study. “From a scientific point of view, hardly anything was known about these trees,” she says. But six years of field research yielded a mass of data on their flowering and fruiting behaviour. During 1993 and 1994, 30 families weighed everything they used from the forest - game, fruit, fibre, medicinal plants - and documented its source.


E
After three logging sales and a major fire in 1997, the researchers were also able to study the ecosystem's reaction to logging and disturbance. They car­ried out a similar, though less exhaustive, study in 1999, this time with 15 families. The changes were striking. Average annual household consumption of forest fruit had fallen from 89 to 28 kilogrammes between 1993 and 1999. “What we found,” says Shanley, “was that fruit collection could coexist with a certain amount of logging, but after the forest fire it dropped dramatically.” Over the same period, fibre use also dropped from around 20 to 4 kilogrammes. The fire and logging also changed the nature of the caboclo diet. In 1993 most households ate game two or three times a month. By 1999 some were fortunate if they ate game more than two or three times a year.


F
The loss of certain species of tree was especially significant. Shanley’s team persuaded local hunters to weigh their catch, noting the trees under which the animals were caught. Over the year, they trapped five species of game averaging 232 kilogrammes under piquia trees. Under copaiba, they caught just two species averaging 63 kilogrammes; and under uxi, four species weighing 38 kilogrammes. At last, the team was getting a handle on which trees were worth keeping, and which could reasonably be sold. “This showed that selling piquia trees to loggers for a few dollars made little sense,” explains Shanley. “Their local value lies in providing a prized fruit, as well as flowers which attract more game than any other species.”


G
As a result of these studies, Shanley had to tell the Rural Workers’ Union of Paragominas that the Nature thesis could not be applied wholesale to their community - harvesting NTFPs would not always yield more than timber sales. Fruiting patterns of trees such as uxi were unpredictable, for example. In 1994, one household collected 3,654 uxi fruits; the following year, none at all.

H
This is not to say that wild fruit trees were unimportant. On the contrary, argues Shanley, they are critical for subsistence, something that is often ig­nored in much of the current research on NTFPs, which tends to focus on their commercial potential. Geography was another factor preventing the Rio Capim caboclos from establishing a serious trade in wild fruit: villa­gers in remote areas could not compete with communities collecting NTFPs close to urban markets, although they could sell them to passing river boats.


I
But Shanley and her colleagues decided to do more than just report their results to the union. Together with two of her research colleagues, Shanley wrote the fruit book. This, the Bible and a publication on medicinal plants co-authored by Shanley and designed for people with minimal literacy skills are about the only books you will see along this stretch of the Rio Capim. The first print ran to only 3,000 copies, but the fruit book has been remarkably influential, and is used by colleges, peasant unions, industries and the cabo­clos themselves. Its success is largely due to the fact that people with poor literacy skills can understand much of the information it contains about the non-timber forest products, thanks to its illustrations, anecdotes, stories and songs. “The book doesn’t tell people what to do,” says Shanley, “but it does provide them with choices.” The caboclos who have used the book now have a much better understanding of which trees to sell to the loggers, and which to protect.

 

>>>>> Xem thêm:

                                                 ♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1

                                                 ♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)

 

Questions 27-32

Reading Passage 254 has nine paragraphs A-I.

Which paragraph contains the following information?

Write the correct letter A-I in boxes 27-32 on your answer sheet.


27. A description of Shanley’s initial data collection
Mô tả về việc thu thập dữ liệu ban đầu của Shanley
28. Why a government official also contributes to the book
Tại sao một quan chức chính phủ cũng đóng góp cho cuốn sách
29. Reasons why the community asked Shanley to conduct the research
Lý do cộng đồng yêu cầu Shanley thực hiện nghiên cứu
30. Reference to the starting point of her research
Đề cập đến điểm xuất phát nghiên cứu của cô ấy
31. Two factors that alter food consumption patterns
Hai yếu tố làm thay đổi mô hình tiêu thụ thực phẩm
32. Why the book is successful
Tại sao cuốn sách thành công

 

Questions 33-40

Complete the summary below.

Choose NO MORE THAN THREE WORDS from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 33-40 on your answer sheet.

Forest fire has caused local villagers to consume less:

33. .................................. 
34. .................................

Game

There is the least amount of game hunted under 35  ..................................  yield is also 36  ..................................  . Thus, it is more reasonable to keep 37 ..................................   .

All the trees can also be used for 38 besides selling them to log­gers. But this is often ignored, because most researches usually focus on the 39  ..................................  of the trees.

The purpose of the book:

To give information about 40 .................................. .

 

ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:

The Fruit Book

 

Questions 27-32

Reading Passage 254 has nine paragraphs A-I.

Which paragraph contains the following information?

Write the correct letter A-I in boxes 27-32 on your answer sheet.


27.D A description of Shanley’s initial data collection
Mô tả về việc thu thập dữ liệu ban đầu của Shanley

“From a scientific point of view, hardly anything was known about these trees,” she says. But six years of field research yielded a mass of data on their flowering and fruiting behaviour. During 1993 and 1994, 30 families weighed everything they used from the forest - game, fruit, fibre, medicinal plants - and documented its source.


28.A Why a government official also contributes to the book
Tại sao một quan chức chính phủ cũng đóng góp cho cuốn sách

Its blend of hard science and local knowledge on the use and trade of 35 native forest species has been so well received (and well used) that no less a dignitary than Bra­zil’s environment minister, Marina Silva, has written the foreword.

 

Questions 33-40

Complete the summary below.

Choose NO MORE THAN THREE WORDS from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 33-40 on your answer sheet.

 

Forest fire has caused local villagers to consume less:

Cháy rừng dẫn đến dân làng tiêu thụ ít

33. ............fruit...................... 
34. ............firbe....................

Giải thích: đoạn E, đối với việc đốn gỗ thì lượng trái cây tiêu thụ vẫn không giảm nhưng khi cháy rừng xảy ra thì lượng tiêu thụ trái cây giảm, đồng thời tiêu thụ chất xơ cũng giảm. Còn giảm thú ăn thịt là do cả cháy rừng và đốn gỗ chứ không phải do mối cháy rừng

Average annual household consumption of forest fruit had fallen from 89 to 28 kilogrammes between 1993 and 1999. “What we found,” says Shanley, “was that fruit collection could coexist with a certain amount of logging, but after the forest fire it dropped dramatically.” Over the same period, fibre use also dropped from around 20 to 4 kilogrammes.

 

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>> >>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

 

 


 

 

Answer:
27. D
28. A
29. C
30. B
31. E
32. I
33. fruit/forest fruit
34. Fibre
35. uxi
36. unpredictable
37. piquia/piquia trees
38. subsistence
39. commercial potential
40. non-timber forest products

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

DMCA.com Protection Status