DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:
Spice plants
A. Spice plants, such as coriander, cardamom or ginger, contain compounds which, when added to food, give it a distinctive flavour. Spices have been used for centuries in the preparation of both meat dishes for consumption and meat dishes for long-term storage. However, an initial analysis of traditional meat-based recipes indicated that spices are not used equally in different countries and regions, so we set about investigating global patterns of spice use.
Các loại cây gia vị, chẳng hạn như rau mùi, bạch đậu khấu hoặc gừng, có chứa các hợp chất mà khi được thêm vào thực phẩm sẽ tạo ra hương vị đặc biệt. Các loại gia vị đã được sử dụng trong nhiều thế kỷ để chế biến cả món thịt để ăn và món thịt để bảo quản lâu dài. Tuy nhiên, một phân tích ban đầu về các công thức chế biến thịt truyền thống chỉ ra rằng gia vị không được sử dụng như nhau ở các quốc gia và khu vực khác nhau, vì vậy chúng ta bắt đầu tìm hiểu các kiểu sử dụng gia vị toàn cầu.
B. We hypothesized initially that the benefit of spices might lie in their anti-microbial properties. Those compounds in spice plants which give them their distinctive flavours probably first evolved to fight enemies such as plant-eating insects, fungi, and bacteria. Many of the organisms which afflict spice plants attack humans too, in particular, the bacteria and fungi that live on and in dead plant and animal matter. So if spices kill these organisms, or inhibit their production of toxins1, spice use in food might reduce our own chances of contracting food poisoning.
Ban đầu, chúng tôi đưa ra giả thuyết rằng lợi ích của gia vị có thể nằm ở đặc tính chống vi khuẩn của chúng. Những hợp chất trong cây gia vị mang lại cho chúng hương vị đặc biệt có lẽ lần đầu tiên tiến hóa để chống lại kẻ thù như côn trùng ăn thực vật, nấm và vi khuẩn. Nhiều sinh vật gây bệnh cho cây gia vị cũng tấn công cả con người, đặc biệt là vi khuẩn và nấm sống trên và trong xác thực vật và động vật đã chết. Vì vậy, nếu gia vị giết chết những sinh vật này hoặc ức chế quá trình sản xuất độc tố của chúng, thì việc sử dụng gia vị trong thực phẩm có thể làm giảm khả năng chúng ta bị nhiễm ngộ độc thực phẩm.
C. The results of our investigation supported this hypothesis. In common with other researchers, we found that all spices for which we could locate appropriate information have some antibacterial effects- half inhibit more than 75% of bacteria, and four (garlic, onion, allspice and oregano) inhibit 100% of those bacteria tested. In addition, many spices are powerful fungicides.
Kết quả điều tra của chúng tôi xác nhận giả thuyết này. Tương tự như các nhà nghiên cứu khác, chúng tôi nhận thấy rằng tất cả các loại gia vị mà chúng tôi có thể tìm thấy thông tin thích hợp đều có một số tác dụng kháng khuẩn - một nửa loại gia vị ức chế hơn 75% vi khuẩn và bốn loại (tỏi, hành, tiêu và oregano) ức chế 100% các vi khuẩn được thử nghiệm. Ngoài ra, nhiều loại gia vị là thuốc diệt nấm mạnh.
D. Studies also show that when combined, spices exhibit even greater anti-bacterial properties than when each is used alone. This is interesting because the food recipes we used in our sample specify an average of four different spices. Some spices are so frequently combined that the blends have acquired special names, such as ‘chili powder’ (typically a mixture of red pepper, onion, paprika, garlic, cumin and oregano) and ‘oriental five spice’ (pepper, cinnamon, anise, fennel and cloves). One intriguing example is the French ‘quatre epices’ (pepper, cloves, ginger and nutmeg) which is often used in making sausages. Sausages are a rich medium for bacterial growth, and have frequently been implicated as the source of death from the botulism toxin, so the value of the anti-bacterial compounds in spices used for sausage preparation is obvious.
E. A second hypothesis we made was that spice use would be heaviest in areas where foods spoil most quickly. Studies indicate that rates of bacterial growth increase dramatically with air temperature. Meat dishes that are prepared in advance and stored at room temperatures for more than a few hours, especially in tropical climates, typically show massive increases in bacterial counts. Of course temperatures within houses, particularly in areas where food is prepared and stored, may differ from those of the outside air, but usually, it is even hotter in the kitchen.
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
F. Our survey of recipes from around the world confirmed this hypothesis: we found that countries with higher than average temperatures used more spices. Indeed, in hot countries nearly every meat-based recipe calls for at least one spice, and most include many spices, whereas in cooler ones, substantial proportions of dishes are prepared without spices, or with just a few. In other words, there is a significant positive correlation between mean temperature and the average quantity of spices used in cooking.
G. But if the main function of spices is to make food safer to eat, how did our ancestors know which ones to use in the first place? It seems likely that people who happened to add spice plants to meat during preparation, especially in hot climates, would have been less likely to suffer from food poisoning than those who did not. Spice users may also have been able to store foods for longer before they spoiled, enabling them to tolerate longer periods of scarcity. Observation and imitation of the eating habits of these healthier individuals by others could spread spice use rapidly through a society. Also, families that used appropriate spices would rear a greater number of more healthy offspring, to whom spice-use traditions had been demonstrated, and who possessed appropriate taste receptors.
H. Another question which arises is why did people develop a taste for spicy foods? One possibility involves learned taste aversions. It is known that when people eat something that makes them ill, they tend to avoid that taste subsequently. The adaptive value of such learning is obvious. Adding a spice to a food that caused sickness might alter its taste enough to make it palatable again (i.e. it tastes like a different food), as well as kill the micro-organisms that caused the illness, thus rendering it safe for consumption. By this process, food aversions would more often be associated with unspiced (and therefore unsafe) foods, and food likings would be associated with spicy foods, especially in places where foods spoil rapidly. Over time people would have developed a natural preference for spicy food.
I. Of course, spice use is not the only way to avoid food poisoning. Cooking, and completely consuming wild game immediately after slaughter reduces opportunities for the growth of micro-organisms. However, this is practical only where fresh meat is abundant year-round. In areas where fresh meat is not consistently available, preservation may be accomplished by thoroughly cooking, salting, smoking, drying, and spicing meats. Indeed, salt has been used worldwide for centuries to preserve food. We suggest that all these practices have been adopted for essentially the same reason- to minimize the effects of harmful, food-borne organisms.
>>>>> Xem thêm:
♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1
♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)
Question 27-33
Reading Passage 63 has nine paragraphs, labelled A–I.
Which paragraphs contain the following information?
27. an example of a food which particularly benefits from the addition of spices.
........................................................................................
28. a range of methods for making food safer to eat.
........................................................................................
29. a comparison between countries with different climate types.
........................................................................................
30. an explanation of how people first learned to select appropriate spices.
........................................................................................
31. a method of enhancing the effectiveness of individual spices.
........................................................................................
32. the relative effectiveness of certain spices against harmful organisms.
........................................................................................
33. the possible origins of a dislike for unspiced foods.
........................................................................................
Question 34-39
Answer the questions below with words taken from Reading Passage 63.
Use NO MORE THAN TWO WORDS for each answer
34. According to the writers, what might the use of spices in cooking help people to avoid?
........................................................................................
35. What proportion of bacteria in food do four of the spices tested destroy?
........................................................................................
36. Which food often contains a spice known as ‘quatre epices’?
........................................................................................
37. Which type of country use the fewest number of spices in cooking?
........................................................................................
38. What might food aversions often be associated with?
........................................................................................
39. Apart from spices, which substance is used in all countries to preserve food?
........................................................................................
Question 40
Choose the correct letter, A, B, C, or D.
40. Which is the best title for Reading Passage 63?
A. The function of spices in food preparation
B. A history of food preservation techniques
C. Traditional recipes from around the world
D. An analysis of the chemical properties of spice plants
ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:
Spice plants
Question 27-33
Reading Passage 63 has nine paragraphs, labelled A–I.
Which paragraphs contain the following information?
27.D an example of a food which particularly benefits from the addition of spices.
một ví dụ về một loại thực phẩm đặc biệt có lợi khi thêm gia vị.
Giải thích:
One intriguing example is the French ‘quatre epices’ (pepper, cloves, ginger and nutmeg) which is often used in making sausages. Sausages are a rich medium for bacterial growth, and have frequently been implicated as the source of death from the botulism toxin, so the value of the anti-bacterial compounds in spices used for sausage preparation is obvious.
Question 34-39
Answer the questions below with words taken from Reading Passage 63.
Use NO MORE THAN TWO WORDS for each answer
34. According to the writers, what might the use of spices in cooking help people to avoid?
Theo người viết, việc sử dụng gia vị trong nấu ăn có thể giúp mọi người tránh điều gì?
................................food poisoning........................................................
Giải thích: đoạn B
So if spices kill these organisms, or inhibit their production of toxins1, spice use in food might reduce our own chances of contracting food poisoning.
35. What proportion of bacteria in food do four of the spices tested destroy?
Tỷ lệ vi khuẩn trong thực phẩm mà bốn loại gia vị được thử nghiệm tiêu diệt là bao nhiêu?
...................................100%.....................................................
Giải thích: đoạn C
four (garlic, onion, allspice and oregano) inhibit 100% of those bacteria tested
36. Which food often contains a spice known as ‘quatre epices’?
....................................sausages....................................................
Giải thích: đoạn D
One intriguing example is the French ‘quatre epices’ (pepper, cloves, ginger and nutmeg) which is often used in making sausages.
Question 40
Choose the correct letter, A, B, C, or D.
40. Which is the best title for Reading Passage 63?
Đâu là tiêu đề hay nhất cho Reading Passage 63?
A. The function of spices in food preparation
Chức năng của gia vị trong chế biến món ăn
B. A history of food preservation techniques
Lịch sử các kỹ thuật bảo quản thực phẩm
C. Traditional recipes from around the world
Công thức nấu ăn truyền thống từ khắp nơi trên thế giới
D. An analysis of the chemical properties of spice plants
Phân tích tính chất hóa học của cây gia vị
Answer:
27. D
28. I
29. F
30. G
31. D
32. C
33. H
34. food poisoning
35. 100% / one hundred percent
36. sausage(s)
37. cooler ones
38. unspiced foods
39. salt
40. A
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.