DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:
Practical intelligence lends a hand
Dr Rajendra Persaud explains how practical intelligence is linked to success.
Tiến sĩ Rajendra Persaud giải thích trí thông minh thực tiễn có liên quan đến thành công như thế nào?
This year, record numbers of high school students obtained top grades in their final exams, yet employers complain that young people still lack the basic skills to succeed at work. The only explanation offered is that exams must be getting easier. But the real answer could lie in a study just published by Professor Robert Sternberg, an eminent psychologist at Yale University in the USA and the world's leading expert on intelligence. His research reveals the existence of a totally new variety: practical intelligence. ĐOẠN 1
Năm nay, số lượng kỷ lục các học sinh trung học đạt được điểm cao nhất trong kỳ thi tốt nghiệp nhưng các nhà tuyển dụng than phiền rằng những người trẻ vẫn thiếu những kỹ năng cơ bản để thành công trong công việc. Lời giải thích duy nhất được đưa ra là những kỳ thi đó chắc hẳn dễ dàng hơn. Những câu trả lời thực tế có thể nằm trong một nghiên cứu mới được công bố bởi giáo sư Robert Sternberg, một nhà tâm lý nổi tiếng tại Đại học Yale ở Mỹ và chuyên gia hàng đầu trên thế giới về trí thông minh. Nghiên cứu của ông ta tiết lộ sự tồn tại của một loại hoàn toàn mới: trí thông minh thực tiễn.
Professor Sternberg's astonishing finding is that practical intelligence, which predicts success in real life, has an inverse relationship with academic intelligence. In other words, the more practically intelligent you are, the less likely you are to succeed at school or university. Similarly, the more paper qualifications you hold and the higher your grades, the less able you are to cope with problems of everyday life and the lower your score in practical intelligence. ĐOẠN 2
Nghiên cứu đáng kinh ngạc của giáo sư Sternberg là trí thông minh thực tế dự đoán thành công trong cuộc sống thực tế, có mối quan hệ ngược lại với trí thông minh học thuật. Nói cách khác, bạn càng thông minh về mặc thực tiễn thì bạn càng có ít khả năng để thành công ở trường hoặc đại học. Tương tự, bạn càng có nhiều bằng cấp giấy và điểm càng cao thì bạn càng có ít khả năng để đối phó với các vấn đề trong cuộc sống hàng ngày và điểm thông minh thực tế càng thấp.
Many people who are clearly successful in their place of work do badly in standard AI (academic intelligence) tests. Entrepreneurs and those who have built large businesses from scratch are frequently discovered to be high school or college drop-outs. AI as a concept is more than 100 years old. It was supposed to explain why some people excelled at a wide variety of intellectual tasks. But AI ran into trouble when it became apparent that some high scorers failed to achieve in real life what was predicted by their tests. ĐOẠN 3
Nhiều người thành công rõ ràng ở nơi làm việc của họ lại làm không tốt các bài kiểm tra AI (trí thông minh học thuật) tiêu chuẩn. Các doanh nhân và những người xây dựng những doanh nghiệp lớn từ con số không thì thường được phát hiện là bỏ học trung học hoặc đại học. AI là một khái niệm hơn 100 năm tuổi. Nó được cho là giải thích cho lý do tại sao một vài người thực hiện xuất sắc nhiều loại công việc thuộc về trí tuệ. Nhưng AI đã gặp rắc rối khi nó trở nên rõ ràng rằng một vài người có điểm cao lại không đạt được những gì mà bài kiểm tra của họ dự đoán trong cuộc sống thực tế.
Emotional intelligence (EI), which emerged a decade ago, was supposed to explain this deficit. It suggested that to succeed in real life, people needed both emotional as well as intellectual skills. EI includes the abilities to motivate yourself and persist in the face of frustrations; to control impulses and delay gratification; to regulate moods and keep distress from swamping the ability to think, and to understand and empathize with others. While social or emotional intelligence was a useful concept in explaining many of the real-world deficiencies of super-intelligent people, it did not go any further than the AI test in measuring success in real life. Again, some of the most successful people in the business world were obviously lacking in social charm. ĐOẠN 4
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
Not all the real-life difficulties we face are solvable with just good social skills - and good social acumen in one situation may not translate to another. The crucial problem with academic and emotional intelligence scores is that they are both poor predictors of success in real life. For example, research has shown that AI tests predict only between 4% and 25% of success in life, such as job performance. ĐOẠN 5
Professor Sternberg's group at Yale began from a very different position to traditional researchers into intelligence. Instead of asking what intelligence was and investigating whether it predicted success in life, Professor Sternberg asked what distinguished people who were thriving from those that were not. Instead of measuring this form of intelligence with mathematical or verbal tests, practical intelligence is scored by answers to real-life dilemmas such as: 'If you were travelling by car and got stranded on a motorway during a blizzard, what would you do?' An important contrast between these questions is that in academic tests there is usually only one answer, whereas in practical intelligence tests - as in real life - there are several different solutions to the problem. ĐOẠN 6
The Yale group found that most of the really useful knowledge which successful people have acquired is gained during everyday activities - but typically without conscious awareness. Although successful people's behaviour reflects the fact that they have this knowledge, high achievers are often unable to articulate or define what they know. This partly explains why practical intelligence has been so difficult to identify. ĐOẠN 7
Professor Sternberg found that the best way to reach practical intelligence is to ask successful people to relate examples of crucial incidents at work where they solved problems demonstrating skills they had learnt while doing their jobs. It would appear that one of the best ways of improving your practical intelligence is to observe master practitioners at work and, in particular, to focus on the skills they have acquired while doing the job. Oddly enough, this is the basis of traditional apprentice training. Historically, the junior doctor learnt by observing the consultant surgeon at work and the junior lawyer by assisting the senior barrister. ĐOẠN 8
Another area where practical intelligence appears to resolve a previously unexplained paradox is that performance in academic tests usually declines after formal education ends. Yet most older adults contend that their ability to solve practical problems increases over the years. The key implication for organizations and companies is that practical intelligence may not be detectable by conventional auditing and performance measuring procedures. Training new or less capable employees to become more practically intelligent will involve learning from the genuinely practically intelligent rather than from training manuals or courses.
ĐOẠN 9
Perhaps the biggest challenge is in recruitment, as these new studies strongly suggest that paper qualifications are unlikely to be helpful in predicting who will be best at solving your company's problems. Professor Sternberg's research suggests that we should start looking at companies in a completely different way - and see them as places where a huge number of problems are being solved all the time but where it may take new eyes to see the practical intelligence in action. ĐOẠN 10
>>>>> Xem thêm:
♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1
♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)
Questions 1-5
Choose the correct answer, A, B, C or D.
Write the answers in your answer sheet from 1-5.
1. Professor Sternberg's study showed that
A. qualifications are a good indicator of success at work.
B. education can help people cope with real-life problems.
C. intelligent people do not always achieve well at school.
D. high grades can indicate a lack of practical intelligence.
2. What is the 'deficit' referred to in the fourth paragraph?
A. People with high AI scores could not score well in EI tests.
B. EI tests were unable to predict success at work.
C. High AI scores did not always lead to personal success.
D. People with high EI scores could not cope with real life.
3. Professor Sternberg's research differed from previous studies because
A. he used verbal testing instead of mathematics.
B. he began by establishing a definition of intelligence.
C. he analyzed whether intelligence could predict success in real life.
D. he wanted to find out what was different about successful people.
4. Part of the reason why practical intelligence had not been identified before Professor Sternberg's study is that
A. the behaviour of successful people had never been studied.
B. successful people are too busy with their everyday lives.
C. successful people cannot put their knowledge into words.
D. successful people are unaware of their own abilities.
5. In order to increase the practical intelligence of employees, companies need to
A. adopt an apprentice-style system.
B. organise special courses.
C. devise better training manuals.
D. carry out an audit on all employees.
There are more questions for this test - Questions 6-12
Classify the following characteristics as belonging to
A) academic intelligence (AI) tests
B) emotional intelligence (EI) tests
C) practical intelligence tests
Write the correct letter A, B or C, next to Questions 6-12 below.
6. measures skills which are likely to improve with age
7. assesses people's social skills
8. measures the ability to deal with real-life difficulties
9. the oldest of the three tests
10. high scorers learn from their actions
11. high scorers are more likely to stay calm in difficult situations
12. questions have more than one possible answer.
ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:
Practical intelligence lends a hand
Questions 1-5
Choose the correct answer, A, B, C or D.
Write the answers in your answer sheet from 1-5.
1. Professor Sternberg's study showed that
Nghiên cứu Giáo sư Sternberg cho thấy rằng
A. qualifications are a good indicator of success at work.
Các văn bằng chứng chỉ là một dấu hiệu tốt của sự thành công trong công việc
B. education can help people cope with real-life problems.
Giáo dục có thể giúp mọi người đương đầu với các vấn đề trong đời thực
C. intelligent people do not always achieve well at school.
Những người thông minh không phải lúc nào hoàn thành xong việc học ở trường
D. high grades can indicate a lack of practical intelligence.
Điểm số cao có thể ngụ ý là thiếu sự thông minh thực tiễn
Giải thích: Đoạn 2
Similarly, the more paper qualifications you hold and the higher your grades, the less able you are to cope with problems of everyday life and the lower your score in practical intelligence.
2. What is the 'deficit' referred to in the fourth paragraph?
"sự thiếu hụt" được đề cập trong đoạn 4 là gì?
A. People with high AI scores could not score well in EI tests.'
Mọi người có điểm AI cao có thể không ghi điểm cao trong bài kiểm tra EI
B. EI tests were unable to predict success at work.
CÁc bài kiểm tra EI không có khả năng dự đoán thành công trong công việc
C. High AI scores did not always lead to personal success.
Điểm AI không phải lúc nào cũng dẫn đến sự thành công cá nhân
Giải thích: Đoạn 3
AI as a concept is more than 100 years old. It was supposed to explain why some people excelled at a wide variety of intellectual tasks. But AI ran into trouble when it became apparent that some high scorers failed to achieve in real life what was predicted by their tests.
D. People with high EI scores could not cope with real life.
Mọi người có điểm EI cao không thể đương đầu với đời sống thực
Questions 6-12
Classify the following characteristics as belonging to
A) academic intelligence (AI) tests
Các bài kiểm tra thông minh học thuật (AI)
B) emotional intelligence (EI) tests
Các bài kiểm tra thông minh cảm xúc
C) practical intelligence tests
Các bài kiểm tra thông minh thực tiễn
Write the correct letter A, B or C, next to Questions 6-12 below.
6.C measures skills which are likely to improve with age
Đo lường các kỹ năng có thể cải thiện theo độ tuổi
Giải thích: đoạn 9, practical intelligence tests
Another area where practical intelligence appears to resolve a previously unexplained paradox is that performance in academic tests usually declines after formal education ends. Yet most older adults contend that their ability to solve practical problems increases over the years.
7.B assesses people's social skills
đánh giá các kỹ năng xã hội của mọi người
Giải thích: Đoạn 4, emotional intelligence (EI) tests
EI includes the abilities to motivate yourself and persist in the face of frustrations; to control impulses and delay gratification; to regulate moods and keep distress from swamping the ability to think, and to understand and empathize with others.
Answer:
1 . D
2 . C
3 . D
4 . C
5 . A
6 . C
7 . B
8 . C
9 . A
10 . C
11 . B
12 . C
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.