Chat hỗ trợ
Chat ngay

ĐỀ THI IELTS READING VÀ ĐÁP ÁN - Play Is a Serious Business

Play Is a Serious Business

Does play help develop bigger, better brains? Bryant Furlow investigates

 A.     Playing is a serious business. Children engrossed in a make-believe world, fox cubs play-fighting or kittens teaming a ball of string aren’t just having fun. Play may look like a carefree and exuberant way

Thumbnail

DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:

Play Is a Serious Business

 

Does play help develop bigger, better brains? Bryant Furlow investigates

 A.     Playing is a serious business. Children engrossed in a make-believe world, fox cubs play-fighting or kittens teaming a ball of string aren’t just having fun. Play may look like a carefree and exuberant way to pass the time before the hard work of adulthood comes along, but there’s much more to it than that. For a start, play can even cost animals their lives. Eighty percent of deaths among juvenile fur seals occur because playing pups fail to spot predators approaching. It is also extremely expensive in terms of energy. Playful young animals use around two or three per cent of energy cavorting, and in children that figure can be closer to fifteen per cent. ‘Even two or three per cent is huge,’ says John Byers of Idaho University. ‘You just don’t find animals wasting energy like that,’ he adds. There must be a reason.

Chơi là một việc nghiêm túc. Trẻ em mải mê trong một thế giới giả tưởng, những chú cáo con chơi đánh nhau hay những chú mèo con hợp sức chơi một quả bóng dây không chỉ là cho vui. Vui chơi có thể giống như một cách vô tư và hồ hởi để giết thời gian trước khi làm việc chăm chỉ ở tuổi trưởng thành xuất hiện, nhưng còn nhiều thứ hơn thế. Đầu tiên, chơi thậm chí có thể gây mất mạng. 80% số ca tử vong ở hải cẩu lông mao con xảy ra vì khi chơi những con con không biết được những kẻ săn mồi đang đến gần. Nó cũng cực kỳ tốn kém về mặt năng lượng. Những con non chơi đùa sử dụng khoảng hai hoặc ba phần trăm năng lượng để nhảy nhót, và ở con cái, con số đó có thể lên tới gần mười lăm phần trăm. John Byers của Đại học Idaho cho biết: “Thậm chí hai hoặc ba phần trăm cũng là rất lớn". Anh ấy nói thêm: “Bạn không chỉ là thấy rằng động vật lãng phí năng lượng như vậy đâu. Phải có một lý do".

 

B.     But if play is not simply a developmental hiccup, as biologists once thought, why did it evolve? The latest idea suggests that play has evolved to build big brains. In other words, playing makes you intelligent. Playfulness, it seems, is common only among mammals, although a few of the larger-brained birds also indulge. Animals at play often use unique signs – tail-wagging in dogs, for example – to indicate that activity superficially resembling adult behavior is not really in earnest. In popular explanation of play has been that it helps juveniles develop the skills they will need to hunt, mate and socialise as adults. Another has been that it allows young animals to get in shape for adult life by improving their respiratory endurance. Both these ideas have been questioned in recent years.

Nhưng nếu chơi đùa không chỉ đơn giản là một trục trặc trong quá trình phát triển, như các nhà sinh vật học từng nghĩ, thì tại sao nó lại phát triển? Ý tưởng mới nhất cho thấy rằng chơi đã phát triển để hình thành bộ não lớn. Nói cách khác, chơi làm cho bạn thông minh. Có vẻ như sự vui chơi chỉ phổ biến ở các loài động vật có vú, mặc dù một số loài chim có bộ não lớn hơn cũng đam mê chơi. Động vật khi chơi đùa thường sử dụng các dấu hiệu độc đáo – chẳng hạn như vẫy đuôi ở chó – để chỉ ra rằng hoạt động về bề ngoài giống với hành vi của con vật trưởng thành là không thực sự nghiêm túc. Theo cách giải thích phổ biến về chơi đùa là nó giúp con non phát triển các kỹ năng cần thiết để săn mồi, giao phối và giao tiếp xã hội khi trưởng thành. Một lý do khác là nó cho phép động vật non có được vóc dáng cân đối cho cuộc sống trưởng thành bằng cách cải thiện sức bền hô hấp của chúng. Cả hai ý tưởng này đã được đặt câu hỏi trong những năm gần đây.

*** “In earnest” có nghĩa là một cách chân thật, trung thực hoặc nghiêm túc.



C.     Take the exercise theory. If play evolved to build muscle or as a kind of endurance training, then you would expect to see permanent benefits. But Byers points out that the benefits of increased exercise disappear rapidly after training stops, so many improvement in endurance resulting from juvenile play would be lost by adulthood. ‘If the function of play was to get into shape,’ says Byers, ‘the optimum time for playing would depend on when it was most advantageous for the young of a particular species to do so. But it doesn’t work like that.’ Across species, play tends to peak about halfway through the suckling stage and then decline.

Về lý thuyết luyện tập. Nếu chơi phát triển để xây dựng cơ bắp hoặc như một hình thức rèn luyện sức bền, thì bạn sẽ muốn thấy được lợi ích lâu dài. Nhưng Byers chỉ ra rằng lợi ích của việc tăng cường luyện tập sẽ biến mất nhanh chóng sau khi ngừng tập luyện, vì vậy nhiều cải thiện về sức bền do chơi đùa ở tuổi vị thành niên sẽ bị mất đi khi trưởng thành. Byers nói: “Nếu chức năng của chơi đùa là để có vóc dáng thì thời điểm tối ưu cho việc chơi đùa sẽ phụ thuộc vào thời điểm chơi đùa thuận lợi nhất để có vóc dáng đối với con non của một loài cụ thể. Nhưng nó không hoạt động như vậy.’ Ở khắp các loài, hoạt động vui chơi có xu hướng đạt đỉnh vào khoảng giữa giai đoạn bú và sau đó giảm dần.

D.     Then there’s the skills-training hypothesis. At first glance, playing animals do appear to be practising the complex manoeuvres they will need in adulthood. But a closer inspection reveals this interpretation as too simplistic. In one study, behavioural ecologist Tim Caro, from the University of California, looked at the predatory play of kittens and their predatory behaviour when they reached adulthood. He found that the way the cats played had no significant effect on their hunting prowess in later life.

 

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

 


 

E.      Earlier this year, Sergio Pellis of Lethbridge University, Canada, reported that there is a strong positive link between brain size and playfulness among mammals in general. Comparing measurements for fifteen orders of mammals, he and his team found large brains (for a given body size) are linked to greater playfulness. The converse was also found to be true. Robert Barton of Durham University believes that, because large brains are more sensitive to developmental stimuli than smaller brains, they require more play to help mould them for adulthood. ‘I concluded it’s to do with learning, and with the importance of environmental data to the brain during development,’ he says.

  

F.      According to Byers, the timing of the playful stage in young animals provides an important clue to what’s going on. If you plot the amount of time juvenile devotes to play each day over the course of its development, you discover a pattern typically associated with a ‘sensitive period’ – a brief development window during which the brain can actually be modified in ways that are not possible earlier or later in life. Think of the relative ease with which young children – but not infants or adults – absorb language. Other researchers have found that play in cats, rats and mice is at its most intense just as this ‘window of opportunity” reaches its peak.

 
G.     ‘People have not paid enough attention to the amount of the brain activated by plays,’ says Marc Bekoff from Colorado University. Bekoff studied coyote pups at play and found that the kind of behaviour involved was markedly more variable and unpredictable than that of adults. Such behaviour activates many different parts of the brain, he reasons. Bekoff likens it to a behavioural kaleidoscope, with animals at play jumping rapidly between activities. ‘They use behaviour from a lot of different contexts – predation, aggression, reproduction,’ he says. ‘Their developing brain is getting all sorts of stimulation.’

 

H.     Not only is more of the brain involved in play that was suspected, but it also seems to activate higher cognitive processes. ‘There’s enormous cognitive involvement in play,’ says Bekoff. He points out that play often involves complex assessments of playmates, ideas of reciprocity and the use of specialised signals and rules. He believes that play creates a brain that has greater behavioural flexibility and improved potential for learning later in life. The idea is backed up by the work of Stephen Siviy of Gettysburg College. Siviy studied how bouts of play affected the brain’s levels of particular chemical associated with the stimulation and growth of nerve cells. He was surprised by the extent of the activation. ‘Play just lights everything up,’ he says. By allowing link-ups between brain areas that might not normally communicate with each other, play may enhance creativity.

 

I.        What might further experimentation suggest about the way children are raised in many societies today? We already know that rat pups denied the chance to play, grow smaller brain components and fail to develop the ability to apply social rules when they interact with their peers. With schooling beginning earlier and becoming increasingly exam-orientated, play is likely to get even less of a look-in. Who knows what the result of that will be?

 

 

>>>>> Xem thêm:

                                                 ♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1

                                                 ♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)

 

 

Questions 27-32

Reading Passage 142 has nine paragraphs labelled A-I.

Which paragraph contains the following information?

Write the correct letter A-I in boxes 27-32 on your answer sheet.
NB. You may use any letter more than once.

 

27. the way play causes unusual connections in the brain which are beneficial

28. insights from recording how much time young animals spend playing

29. a description of the physical hazards that can accompany play

30. a description of the mental activities which are exercised and developed during play

31. the possible effects that a reduction in play opportunities will have on humans

32. the classes of animals for which play is important
 

Questions 33-35

Choose THREE letters A-F.

Write your answers in boxes 33-35 on your answer sheet.

The list below gives some ways of regarding play.

Which THREE ways are mentioned by the writer of the text?

A. a rehearsal for later adult activities
B. a method animals use to prove themselves to their peer group
C. an activity intended to build up strength for adulthood
D. a means of communicating feelings
E. a defensive strategy
F. an activity assisting organ growth
 
Questions 36-40
Look at the following researchers (Questions 36-40) and the list of findings below.

Match each researcher with the correct finding.

Write the correct letter A-H in boxes 36-40 on your answer sheet.

List of Findings
A. There is a link between a specific substance in the brain and playing.
B. Play provides input concerning physical surroundings.
C. Varieties of play can be matched to different stages of evolutionary history.
D. There is a tendency for mammals with smaller brains to play less.
E. Play is not a form of fitness training for the future.
F. Some species of larger-brained birds engage in play.
G. A wide range of activities are combined during play.
H. Play is a method of teaching survival techniques.


36.   Robert Barton
37.   Marc Bekoff
38.   John Byers
39.   Sergio Pellis
40.   Stephen Siviy

ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:

Play Is a Serious Business

 

 

Questions 27-32

Reading Passage 142 has nine paragraphs labelled A-I.

Which paragraph contains the following information?

Write the correct letter A-I in boxes 27-32 on your answer sheet.
NB. You may use any letter more than once.

 

 

27.H the way play causes unusual connections in the brain which are beneficial
cách mà chơi đùa tạo ra những kết nối bất thường có lợi trong não

Giải thích:

Siviy studied how bouts of play affected the brain’s levels of particular chemical associated with the stimulation and growth of nerve cells. He was surprised by the extent of the activation. ‘Play just lights everything up,’ he says. By allowing link-ups between brain areas that might not normally communicate with each other (= unusual connections) , play may enhance creativity.(=are beneficial)

 

28.F insights from recording how much time young animals spend playing
những hiểu biết từ việc ghi lại thời gian chơi đùa của động vật non

Giải thích:

If you plot the amount of time juvenile devotes to play each day over the course of its development, you discover a pattern typically associated with a ‘sensitive period’ – a brief development window during which the brain can actually be modified in ways that are not possible earlier or later in life. 

 

 

Questions 33-35

Choose THREE letters A-F.

Write your answers in boxes 33-35 on your answer sheet.


 

The list below gives some ways of regarding play.
Which THREE ways are mentioned by the writer of the text?


Danh sách dưới đây đưa ra một số cách liên quan đến chơi đùa.
BA cách nào được người viết văn bản đề cập?

A. a rehearsal for later adult activities
một buổi diễn tập cho các hoạt động sau này của người trưởng thành

Giải thích: đoạn B

In popular explanation of play has been that it helps juveniles develop the skills they will need to hunt, mate and socialise as adults. 

 

B. a method animals use to prove themselves to their peer group
một cách mà động vật sử dụng để chứng minh bản thân với nhóm đồng lứa của chúng

 

C. an activity intended to build up strength for adulthood
một hoạt động nhằm xây dựng sức mạnh cho tuổi trưởng thành

Giải thích: đoạn B

Another has been that it allows young animals to get in shape for adult life by improving their respiratory endurance.

 

 

 
Questions 36-40
Look at the following researchers (Questions 36-40) and the list of findings below.

Match each researcher with the correct finding.

Write the correct letter A-H in boxes 36-40 on your answer sheet.

  


36.B   Robert Barton

Giải thích: đoạn E

Robert Barton of Durham University believes that, because large brains are more sensitive to developmental stimuli than smaller brains, they require more play ( = input) to help mould them for adulthood. ‘I concluded it’s to do with learning, and with the importance of environmental data (=concerning physical surroundings) to the brain during development,’ he says.


37.G   Marc Bekoff

Giải thích: đoạn H

‘There’s enormous cognitive involvement in play,’ says Bekoff. He points out that play often involves complex assessments of playmates, ideas of reciprocity and the use of specialised signals and rules.


38.E   John Byers

Giải thích: đoạn C

‘If the function of play was to get into shape,’ says Byers, ‘the optimum time for playing would depend on when it was most advantageous for the young of a particular species to do so. But it doesn’t work like that.’ 


 

 

  

Answer:
27 H
28 F
29 A
30 H
31 I
32 B
33- 35 A C F (In Any Order)
36 B
37 G
38 E
39 D
40 A

1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

DMCA.com Protection Status