Chat hỗ trợ
Chat ngay

ĐỀ THI IELTS READING VÀ ĐÁP ÁN - Obtaining Linguistic Data

Obtaining Linguistic Data

A.    Many procedures are available for obtaining data about a language. They range from a carefully planned, intensive field investigation in a foreign country to a casual introspection about one’s mother tongue carried out in an armchair at home.

Thumbnail

DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:

Obtaining Linguistic Data

 


A.    Many procedures are available for obtaining data about a language. They range from a carefully planned, intensive field investigation in a foreign country to a casual introspection about one’s mother tongue carried out in an armchair at home.

Nhiều quy trình có sẵn để lấy dữ liệu về một ngôn ngữ. Chúng bao gồm từ một cuộc điều tra thực tế chuyên sâu, được lên kế hoạch cẩn thận ở nước ngoài cho đến một cuộc xem xét nội tâm tự nhiên về tiếng mẹ đẻ của một người được thực hiện trên chiếc ghế bành ở nhà.

 

B.    In all cases, someone has to act as a source of language data — an informant. Informants are (ideally) native speakers of a language, who provide utterances for analysis and other kinds of information about the language (e.g. translations, comments about correctness, or judgments on usage). Often, when studying their mother tongue, linguists act as their own informants, judging the ambiguity, acceptability, or other properties of utterances against their own intuitions. The convenience of this approach makes it widely used, and it is considered the norm in the generative approach to linguistics. But a linguist’s personal judgments are often uncertain, or disagree with the judgments of other linguists, at which point ofcourse is needed to more objective methods of enquiry, using non-linguists as informants. The latter procedure is unavoidable when working on foreign languages, or child speech.

Trong mọi trường hợp, ai đó phải đóng vai trò là nguồn dữ liệu ngôn ngữ - một người cung cấp thông tin. Người cung cấp thông tin (lý tưởng) là người bản ngữ của một ngôn ngữ, họ cung cấp lời nói để phân tích và các loại thông tin khác về ngôn ngữ đó (ví dụ: bản dịch, nhận xét về tính chính xác hoặc đánh giá về cách sử dụng). Thông thường, khi nghiên cứu tiếng mẹ đẻ của họ, các nhà ngôn ngữ học đóng vai trò là người cung cấp thông tin cho chính họ, đánh giá tính mơ hồ, khả năng chấp nhận hoặc các đặc tính khác của lời nói đi ngược với trực giác của chính họ. Sự tiện lợi của cách tiếp cận này khiến nó được sử dụng rộng rãi và được coi là chuẩn mực trong cách tiếp cận khái quát của ngôn ngữ học. Nhưng những đánh giá cá nhân của một nhà ngôn ngữ học thường không chắc chắn, hoặc không thống nhất với những đánh giá của các nhà ngôn ngữ học khác, lúc đó dĩ nhiên cần phải nhờ đến phương pháp điều tra khách quan hơn, sử dụng những người không phải là nhà ngôn ngữ học làm người cung cấp thông tin. Phương pháp thứ hai là tất yếu khi làm việc về các ngôn ngữ nước ngoài hoặc lời nói của trẻ em.

C.    Many factors must be considered when selecting informants – whether one is working with single speakers (a common situation when language has not been described before), two people interacting in small groups, or large-scale samples. Age, sex, social background and other aspects of identity are important, as these factors are known to influence the kind of language used. The topic of conversation and the characteristics of the social setting ( e.g. the level of formality ) are also highly relevant, as are the personal qualities of the informants (e.g. their fluency and consistency ). For large studies, scrupulous attention has been paid to the sampling theory employed, and in all cases, decisions have to be made about the best investigative techniques to use.

Nhiều yếu tố phải được xem xét khi lựa chọn người cung cấp thông tin – liệu phải làm việc với những người nói đơn lẻ (một tình huống phổ biến khi ngôn ngữ chưa được mô tả trước), hai người tương tác trong các nhóm nhỏ hay các mẫu quy mô lớn. Tuổi tác, giới tính, nền tảng xã hội và các khía cạnh khác về danh tính là khá quan trọng, vì những yếu tố này được biết là ảnh hưởng đến loại ngôn ngữ được sử dụng. Chủ đề của cuộc trò chuyện và các đặc điểm của bối cảnh xã hội (ví dụ: mức độ trang trọng) cũng rất liên quan, cũng như đặc điểm cá nhân của những người cung cấp thông tin (ví dụ: sự lưu loát và nhất quán của họ). Đối với các nghiên cứu lớn, phải chú ý kỹ lưỡng về lý thuyết lấy mẫu được sử dụng, và trong mọi trường hợp, phải chú ý kỹ lưỡng về việc đưa ra các quyết định về các kỹ thuật điều tra phù hợp nhất để sử dụng.



D.    Today, researchers often tape-record informants. This enables the linguist’s claims about the language to be checked, and provides a way of making those claims more accurate (“difficult” pieces of speech can be listened to repeatedly). But obtaining naturalistic, good-quality data is never easy. People talk abnormally when they know they are being recorded, and sound quality can be poor. A variety of tape-recording procedures have thus been devised to minimize the “observer’s paradox” (how to observe the way people behave when they are not being observed). Some recordings are made without the speakers being aware of the fact- a procedure that obtains very natural data, though ethical objections must be anticipated. Alternatively, attempts can be made to make the speaker forget about the recording, such as keeping the tape recorder out of sight, or using radio microphones. A useful technique is to introduce a topic that quickly involves the speaker, and stimulates a natural language style (e.g. asking older informants about how times have changed in their locality ).

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

 

 


 

E.    An audio tape recording does not solve all the linguist’s problems, however. Speech is often unclear and ambiguous. Where possible, therefore, the recording has to be supplemented by the observer’s written comments on the non-verbal behavior of the participants, and about the context in general. A facial expression, for example, can dramatically alter the meaning of what is said. Video recordings avoid these problems to a large extent, but even they have limitations (the camera cannot be everywhere), and transcriptions always benefit from any additional commentary provided by an observer.

F.    Linguists also make great use of structured sessions, in which they systematically ask their informants for utterances that describe certain actions, objects or behaviour. With a bilingual informant, or through use of an interpreter, it is possible to use translation techniques (‘How do you say table in your language?’). A large number of points can be covered in a short time, using interview worksheets and questionnaires. Often, the researcher wishes to obtain information about just a single variable, in which case a restricted set of questions may be used a particular feature of pronunciation, for example, can be elicited by asking the informant to say a restricted set of words. There are also several direct methods of elicitation, such as asking informants to fill in the blanks in a substitution frame (e.g. I___ see a car), or  feeding them the wrong stimulus of correction (‘is it possible to say I no can see?’)

G.    A representative sample of language, compiled for the purpose of linguistic analysis, is known as a corpus. A corpus enables the linguist to make unbiased statements about frequency of usage, and it provides accessible data for the use of different researchers. Its range and size are variable. Some corpora attempt to cover the language as a whole, taking extracts from many kinds of text, others are extremely selective, providing a collection of material that deals only with a particular linguistic feature. The size of the corpus depends on practical factors, such as the time available to collect, process and store the data it can take up to several hours to provide an accurate transcription of a few minutes of speech. Sometimes a small sample of data will be enough to decide a linguistic hypothesis; by contrast, corpora in major research projects can total millions of words. An important principle is that all corpora, whatever their size, are inevitably limited in their coverage, and always need to be supplemented by data derived from the intuitions of native speakers of the language, through either introspection or experimentation.

 

 

>>>>> Xem thêm:

                                                 ♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1

                                                 ♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)

 

 

 

Questions 27-31
Reading Passage 163 has seven paragraphs labeled A-G
Which paragraph contains the following information?

Write the correct letter A-G in boxes 27-31 on your answer sheet.

NB. You may use any letter more than once.

27 the effect of recording on the way people talk
28 the importance of taking notes on body language
29 the fact that language is influenced by social situation
30 how informants can be helped to be less self-conscious
31 various methods that can be used to generate specific data

Questions 32-36
Complete the table below
Choose NO MORE THAT THREE WORDS from the passage for each answer
Write your answers in boxes 32-36 on your answer sheet.

METHODS OF OBTAINING LINGUISTIC DATA

ADVANTAGES

DISADVANTAGES

32……as informant

Convenient

Method of enquiry set objective enough

Non-linguist as informant

Necessary with 33……and child speech

The number of faction to be considered

Recording an informant

Allows linguists’ claims to be checked

34……of sound

Videoing an informant

Allows speakers’ 35…… to be observed

36……might miss certain things

Questions 37-40
Complete the summary of paragraph G below.
Choose NO MORE THAN THREE WORDS from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 37-40 on your answer sheet.

A linguist can use a corpus to comment objectively on 37…….......... Some corpora include a wide range of language while others are used to focus on a 38….........…. The length of time the process takes will affect the 39.........…..… of the corpus. No corpus can ever cover the whole language and so linguists often find themselves relying on the additional information that can be gained from the 40….........…of those who speak the language concerned.

 

ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:

Obtaining Linguistic Data

 

Questions 27-31
Reading Passage 163 has seven paragraphs labeled A-G
Which paragraph contains the following information?

Write the correct letter A-G in boxes 27-31 on your answer sheet.

NB. You may use any letter more than once.

27.D the effect of recording on the way people talk
ảnh hưởng của việc ghi âm đến cách mọi người nói chuyện

Giải thích:

People talk abnormally when they know they are being recorded, and sound quality can be poor.


28.E the importance of taking notes on body language
tầm quan trọng của việc ghi chú ngôn ngữ cơ thể

Giải thích:

Where possible, therefore, the recording has to be supplemented by the observer’s written comments on the non-verbal behavior of the participants, and about the context in general. A facial expression, for example, can dramatically alter the meaning of what is said.


29 C the fact that language is influenced by social situation
thực tế là ngôn ngữ bị ảnh hưởng bởi hoàn cảnh xã hội

Giải thích:

Age, sex, social background and other aspects of identity are important, as these factors are known to influence the kind of language used. The topic of conversation and the characteristics of the social setting ( e.g. the level of formality ) are also highly relevant, as are the personal qualities of the informants (e.g. their fluency and consistency ). 



Questions 32-36
Complete the table below
Choose NO MORE THAT THREE WORDS from the passage for each answer
Write your answers in boxes 32-36 on your answer sheet.

METHODS OF OBTAINING LINGUISTIC DATA

ADVANTAGES

DISADVANTAGES

32…linguistsas informant

Convenient

Method of inquiry set objective enough

Non-linguist as informant

Necessary with 33…foreign languagesand child speech

The number of factions to be considered

Recording an informant

Allows linguists’ claims to be checked

34…poor quality…of sound

Videoing an informant

Allows speakers’ 35…the facial expression/ the non-verbal behavior to be observed

36…the camera…might miss certain things

 

32. linguists

Giải thích: đoạn B

In all cases, someone has to act as a source of language data — an informant. Informants are (ideally) native speakers of a language, who provide utterances for analysis and other kinds of information about the language (e.g. translations, comments about correctness, or judgments on usage). Often, when studying their mother tongue, linguists act as their own informants, judging the ambiguity, acceptability, or other properties of utterances against their own intuitions. The convenience of this approach makes it widely used, and it is considered the norm in the generative approach to linguistics. 

 

33. foreign languages

Giải thích: đoạn B

But a linguist’s personal judgments are often uncertain, or disagree with the judgments of other linguists, at which point recourse is needed to more objective methods of enquiry, using non-linguists as informants. The latter procedure is unavoidable when working on foreign languages, or child speech.

 

 

Questions 37-40
Complete the summary of paragraph G below.
Choose NO MORE THAN THREE WORDS from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 37-40 on your answer sheet.

A linguist can use a corpus to comment objectively on 37…frequency of usages….......... 

Một nhà ngôn ngữ học có thể sử dụng kho ngữ liệu để nhận xét một cách khách quan về tần suất sử dụng.

Giải thích: đoạn G

A corpus enables the linguist to make unbiased statements about frequency of usage, and it provides accessible data for the use of different researchers.

.......... .......... .......... .......... .......... .......... .......... .......... .......... .......... .......... .......... .......... .......... .......... .......... 

Some corpora include a wide range of language while others are used to focus on a 38….particular linguistic feature........…. 

Một số ngữ liệu bao gồm nhiều loại ngôn ngữ trong khi những ngữ liệu khác được sử dụng để tập trung vào một đặc điểm ngôn ngữ cụ thể.

Giải thích: đoạn G

Some corpora attempt to cover the language as a whole, taking extracts from many kinds of text, others are extremely selective, providing a collection of material that deals only with a particular linguistic feature. 

 

Answer:
27 D
28 E
29 C
30 D
31 F
32 (the) linguist (acts)/ (the) linguists (acts)
33 foreign language
34 quality / the quality/ the poor quality
35 non-verbal behavior / non-verbal behaviour/ facial expression / facial expressions
36 camera/ video camera / recording / video recording
37 frequency of usages / usage frequency
38 particular linguistic feature
39 size
40 intuitions

 

1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

DMCA.com Protection Status