Chat hỗ trợ
Chat ngay

ĐỀ THI IELTS READING VÀ ĐÁP ÁN - Gifted children and learning

Gifted children and learning

A. Internationally, ‘giftedness’ is most frequently determined by a score on a general intelligence test, known as an IQ test, which is above a chosen cutoff point, usually at around the top 2-5%. Children’s educational environment contributes to the IQ score

Thumbnail

DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:

Gifted children and learning

 

A. Internationally, ‘giftedness’ is most frequently determined by a score on a general intelligence test, known as an IQ test, which is above a chosen cutoff point, usually at around the top 2-5%. Children’s educational environment contributes to the IQ score and the way intelligence is used. For example, a very close positive relationship was found when children’s IQ scores were compared with their home educational provision (Freeman, 2010). The higher the children’s IQ scores, especially over IQ 130, the better the quality of their educational backup, measured in terms of reported verbal interactions with parents, number of books and activities in their home etc. Because IQ tests are decidedly influenced by what the child has learned, they are to some extent measures of current achievement based on age-norms; that is, how well the children have learned to manipulate their knowledge and know-how within the terms of the test. The vocabulary aspect, for example, is dependent on having heard those words. But IQ tests can neither identify the processes of learning and thinking nor predict creativity.

Trên bình diện quốc tế, 'năng khiếu' thường được xác định bằng điểm số trong bài kiểm tra tổng quát trí thông minh , được gọi là bài kiểm tra IQ, cao hơn điểm giới hạn đã chọn, thường ở tốp 2-5%. Môi trường giáo dục của trẻ góp phần vào chỉ số IQ và cách sử dụng trí thông minh. Ví dụ, một mối quan hệ tích cực rất chặt chẽ đã được tìm thấy khi điểm số IQ của trẻ em được so sánh với việc cung cấp sự dạy dỗ tại nhà (Freeman, 2010). Điểm IQ của trẻ em càng cao, đặc biệt là trên IQ 130, thì chất lượng giáo dục hỗ trợ của trẻ càng tốt, được đo bằng các tương tác bằng lời nói với cha mẹ được kể lại, số lượng sách và hoạt động ở nhà của chúng, v.v. Bởi vì các bài kiểm tra IQ bị ảnh hưởng rõ ràng bởi những gì đứa trẻ đã được học, ở một mức độ nào đó chúng là thước đo thành tích hiện tại dựa trên các tiêu chuẩn về độ tuổi; nghĩa là, các em đã học cách vận dụng kiến thức và hiểu biết của mình tốt như thế nào trong khuôn khổ bài kiểm tra. Ví dụ, khía cạnh từ vựng phụ thuộc vào việc đứa trẻ đã nghe thấy những từ đó. Nhưng các bài kiểm tra IQ không thể xác định quá trình học tập và tư duy cũng như dự đoán khả năng sáng tạo.

B. Excellence does not emerge without appropriate help. To reach an exceptionally high standard in any area very able children need the means to learn, which includes material to work with and focused challenging tuition -and the encouragement to follow their dream. There appears to be a qualitative difference in the way the intellectually highly able think, compared with more average-ability or older pupils, for whom external regulation by the teacher often compensates for lack of internal regulation. To be at their most effective in their self-regulation, all children can be helped to identify their own ways of learning – metacognition – which will include strategies of planning, monitoring, evaluation, and choice of what to learn. Emotional awareness is also part of metacognition, so children should be helped to be aware of their feelings around the area to be learned, feelings of curiosity or confidence, for example.

Sự xuất sắc không xuất hiện nếu không có sự trợ giúp thích hợp. Để đạt được tiêu chuẩn đặc biệt cao trong bất kỳ lĩnh vực nào, trẻ em cực kỳ giỏi cần có phương tiện để học tập, bao gồm tài liệu để học tập và sự giảng dạy tập trung vào việc thử thách - và sự khuyến khích để theo đuổi ước mơ của chúng. Dường như có sự khác biệt thuộc về phẩm chất trong cách suy nghĩ của những học sinh có năng lực trí tuệ cao so với những học sinh có năng lực trung bình hơn hoặc lớn tuổi hơn, đối với những học sinh cần sự chỉnh đốn đến từ bên ngoài của giáo viên để bù đắp cho việc không có khả năng tự chỉnh đốn bản thân của chúng. Để tự điều chỉnh bản thân tốt nhất, tất cả trẻ em cần hỗ trợ xác định cách học của riêng mình - khả năng siêu nhận thức - bao gồm các chiến lược lập kế hoạch, giám sát, đánh giá và lựa chọn nội dung học. Sự nhận thức về mặt cảm xúc là một phần quan trọng của khả năng nhận thức vì vậy nên giúp trẻ em nhận ra cảm giác về lĩnh vực học tập chẳng hạn cảm giác tò mò hoặc tự tin.

 


1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

 

 




C. High achievers have been found to use self-regulatory learning strategies more often and more effectively than lower achievers, and are better able to transfer these strategies to deal with unfamiliar tasks. This happens to such a high degree in some children that they appear to be demonstrating talent in particular areas. Overviewing research on the thinking process of highly able children, (Shore and Kanevsky, 1993) put the instructor’s problem succinctly: ‘ If they [the gifted] merely think more quickly, then we need only teach more quickly. If they merely make fewer errors, then we can shorten the practice ’. But of course, this is not entirely the case; adjustments have to be made in methods of learning and teaching, to take account of the many ways individuals think.

Những trẻ em có thành tích tốt đã được phát hiện là sử dụng các phương pháp học tập tự chỉnh đốn bản thân thường xuyên hơn và hiệu quả hơn những trẻ em kém thành tích hơn và có khả năng chuyển đôi phương pháp học tập này tốt hơn để giải quyết các nhiệm vụ không quen thuộc. Cách học tự chỉnh đốn bản thân này diễn ra ở mức độ cao ở một số trẻ em đến nỗi chúng dường như thể hiện tài năng trong các lĩnh vực cụ thể. Nghiên cứu tổng quan về quá trình tư duy của trẻ có năng lực cao (Shore và Kanevsky, 1993) nhấn mạnh vấn đề của người hướng dẫn một cách súc tích: ‘ Nếu chúng [những đứa trẻ có tài] chỉ tư duy nhanh hơn, thì chúng ta chỉ cần dạy nhanh hơn. Nếu họ chỉ mắc ít lỗi hơn, thì chúng ta có thể rút ngắn quá trình luyện tập '. Nhưng tất nhiên, điều này không hoàn toàn đúng; phải thực hiện những điều chỉnh trong phương pháp học tập và giảng dạy, để tính đến nhiều cách suy nghĩ của từng cá nhân.

D. Yet in order to learn by themselves, the gifted do need some support from their teachers. Conversely, teachers who have a tendency to ‘overdirect’ can diminish their gifted pupils’ learning autonomy. Although ‘ spoon-feeding ’ can produce extremely high examination results, these are not always followed by equally impressive life successes. Too much dependence on the teachers risks loss of autonomy and motivation to discover. However, when teachers allow pupils to reflect on their own learning and thinking activities, they increase their pupils’ self-regulation. For a young child, it may be just the simple question ‘What have you learned today?’ which helps them to recognise what they are doing. Given that a fundamental goal of education is to transfer the control of learning from teachers to pupils, improving pupils’ learning to learn techniques should be a major outcome of the school experience, especially for the highly competent. There are quite a number of new methods which can help, such as child- initiated learning, ability-peer tutoring, etc. Such practices have been found to be particularly useful for bright children from deprived areas.

 


 

E. But scientific progress is not all theoretical, knowledge is so vital to outstanding performance: individuals who know a great deal about a specific domain will achieve at a higher level than those who do not (Elshout, 1995). Research with creative scientists by Simonton (1988) brought him to the conclusion that above a certain high level, characteristics such as independence seemed to contribute more to reaching the highest levels of expertise than intellectual skills, due to the great demands of effort and time needed for learning and practice. Creativity in all forms can be seen as expertise as mixed with a high level of motivation (Weisberg, 1993).

F. To sum up, learning is affected by emotions of both the individual and significant others. Positive emotions facilitate the creative aspects of learning and negative emotions inhibit it. Fear, for example, can limit the development of curiosity, which is a strong force in scientific advance, because it motivates problem-solving behaviour. In Boekaerts ’ (1991) review of emotion in the learning of very high IQ and highly achieving children, she found emotional forces in harness. They were not only curious, but often had a strong desire to control their environment, improve their learning efficiency and increase their own learning resources. 

 

 

>>>>> Xem thêm:

                                                 ♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1

                                                 ♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)

 

 

Questions 14-17

Reading Passage 198 has six paragraphs, A-F.
Which paragraph contains the following information? Write the correct letter, A-F, in boxes 14-17 on your answer sheet

NB You may use any letter more than once.

14. a reference to the influence of the domestic background on the gifted child.
15. reference to what can be lost if learners are given too much guidance.
16. a reference to the damaging effects of anxiety.
17. examples of classroom techniques which favour socially-disadvantaged children.

 

Questions 18-22

Look at the following statements (Questions 18-22) and the list of people below.

Match each statement with the correct person or people, A-E.

Write the correct letter, A-E, in boxes 18-22 on your answer sheet.

18. Less time can be spent on exercises with gifted pupils who produce accurate work.
19. Self-reliance is a valuable tool that helps gifted students reach their goals.
20. Gifted children know how to channel their feelings to assist their learning.
21. The very gifted child benefits from appropriate support from close relatives.
22. Really successful students have learnt a considerable amount about their subject.

 

List of People

    A.    Freeman
    B.   Shore and Kanevsky
    C.   Elshout
    D.  Simonton
    E.   Boekaerts

 

Questions 23-26

Complete the sentences below. Choose NO MORE THAN THREE WORDS from the passage for each answer. Write your answers in boxes 23—26 on your answer sheet

23. One study found a strong connection between children’s IQ and the availability of .................... and ....................  at home.
24. Children of average ability seem to need more direction from teachers because they do not have ....................
25. Meta-cognition involves children understanding their own learning strategies, as well as developing ....................
26. Teachers who rely on what is known as .................... often produce sets of impressive grades in class tests.

ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:

Gifted children and learning

 

Questions 14-17

Reading Passage 198 has six paragraphs, A-F.
Which paragraph contains the following information? Write the correct letter, A-F, in boxes 14-17 on your answer sheet

NB You may use any letter more than once.
14.A  a reference to the influence of the domestic background on the gifted child.
liên quan đến ảnh hưởng của nền tảng gia đình đối với đứa trẻ có năng khiếu.

Giải thích:

The higher the children’s IQ scores, especially over IQ 130, the better the quality of their educational backup, measured in terms of reported verbal interactions with parents, number of books and activities in their home etc.


15.D reference to what can be lost if learners are given too much guidance.
liên quan đến những gì có thể bị mất nếu người học được hướng dẫn quá nhiều.

Giải thích:

Too much dependence on the teachers risks loss of autonomy and motivation to discover.

 

Questions 18-22

Look at the following statements (Questions 18-22) and the list of people below.

Match each statement with the correct person or people, A-E.

Write the correct letter, A-E, in boxes 18-22 on your answer sheet.


18.B Less time can be spent on exercises with gifted pupils who produce accurate work.
Có thể dành ít thời gian hơn cho các bài tập với những học sinh có khả năng làm bài chính xác.

Giải thích: đoạn C

(Shore and Kanevsky, 1993) put the instructor’s problem succinctly: ‘ If they [the gifted] merely think more quickly, then we need only teach more quickly. If they merely make fewer errors, then we can shorten the practice ’.

 

19.D Self-reliance is a valuable tool that helps gifted students reach their goals.
Tự lực là một công cụ quý giá giúp học sinh có năng khiếu đạt được mục tiêu của mình.

Giải thích: đoạn E

Research with creative scientists by Simonton (1988) brought him to the conclusion that above a certain high level, characteristics such as independence seemed to contribute more to reaching the highest levels of expertise than intellectual skills, due to the great demands of effort and time needed for learning and practice.

 

 

Questions 23-26

Complete the sentences below. Choose NO MORE THAN THREE WORDS from the passage for each answer. Write your answers in boxes 23—26 on your answer sheet

23. One study found a strong connection between children’s IQ and the availability of ........books............ and ......activities..............  at home.

Một nghiên cứu đã tìm thấy mối liên hệ chặt chẽ giữa chỉ số IQ của trẻ em với sự sẵn có của sách và các hoạt động ở nhà.

Giải thích: đoạn A

The higher the children’s IQ scores, especially over IQ 130, the better the quality of their educational backup, measured in terms of reported verbal interactions with parents, number of books and activities in their home etc.


24. Children of average ability seem to need more direction from teachers because they do not have ......internal regulation..............

Những đứa trẻ có khả năng trung bình dường như cần được giáo viên hướng dẫn nhiều hơn vì chúng không sự điều chỉnh nội tại

Giải thích: đoạn B

There appears to be a qualitative difference in the way the intellectually highly able think, compared with more average-ability or older pupils, for whom external regulation by the teacher often compensates for lack of internal regulation.


 

 

Answer:
14. A
15. D
16. F
17. D
18. B
19. D
20. E
21. A
22. C
23. books (and) activities [In either order]
24. internal regulation/ self-regulation
25. emotional awareness
26. spoon-feeding

1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).

>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm  Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form. 

 

2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.

 

BÀI VIẾT LIÊN QUAN

DMCA.com Protection Status