DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:
Attitudes to Language
It is not easy to be systematic and objective about language study. Popular linguistic debate regularly deteriorates into invective and polemic. Language belongs to everyone, so most people feel they have a right to hold an opinion about it. And when opinions differ, emotions can run high. Arguments can start as easily over minor points of usage as over major policies of linguistic education. ĐOẠN 1
Để cho nghiên cứu ngôn ngữ có tính khách quan và có hệ thống không phải là điều dễ dàng. Cuộc tranh luận ngôn ngữ phổ biến thường xuyên bị làm cho xấu đi thành khiêu khích và công kích dữ dội. Ngôn ngữ thuộc về tất cả mọi người, vì vậy hầu hết mọi người cảm thấy họ có quyền đưa ra ý kiến về nó. Và khi các ý kiến khác nhau, cảm xúc có thể dâng trào. Các tranh luận có thể dễ dàng nổ ra đối với các quan điểm nhỏ về cách sử dụng cũng như về các chính sách quan trọng của giáo dục ngôn ngữ.
Language, moreover is a very public behavior so it is easy for different usages to be noted and criticized. No part of society or social behavior is exempt: linguistic factors influence how we judge personality, intelligence, social status, educational standards, job aptitude, and many other areas of identity and social survival. As a result, it is easy to hurt, and to be hurt, when language use is unfeelingly attacked. ĐOẠN 2
Hơn nữa, ngôn ngữ là một hành vi công khai nên những cách sử dụng khác nhau rất dễ bị để ý và chỉ trích. Không một bộ phận hay hành vi nào trong xã hội được miễn trừ: các yếu tố ngôn ngữ ảnh hưởng đến cách chúng ta đánh giá tính cách, trí thông minh, địa vị xã hội, trình độ học vấn, năng lực làm việc, và nhiều phạm vi khác về bản sắc và sự tồn tại xã hội. Kết quả là chúng ta dễ bị tổn thương và bị tổn thương khi cách sử dụng ngôn ngữ bị tấn công một cách không thương tiếc.
In its most general sense, prescriptivism is the view that one variety of language has an inherently higher value than others, and that this ought to be imposed on the whole of the speech community. The view is propounded especially in relation to grammar and vocabulary, and frequently with reference to pronunciation. The variety which is favoured, in this account, is usually a version of the ‘standard’ written language, especially as encountered in literature, or in the formal spoken language which most closely reflects this style. Adherents to this variety are said to speak or write ‘correctly'; deviations from it are said to be 'incorrect. ĐOẠN 3
Theo nghĩa chung nhất, chủ nghĩa hệ thống là quan điểm cho rằng có một loại ngôn ngữ vốn dĩ có giá trị cao hơn những ngôn ngữ khác, và rằng điều này phải được áp đặt lên toàn bộ cộng đồng ngôn ngữ. Quan điểm này được đưa ra liên quan đặc biệt đến ngữ pháp và từ vựng, và thường đề cập đến cách phát âm. Trong khoản này, loại ngôn ngữ được ưa chuộng thường là một phiên bản của ngôn ngữ viết 'tiêu chuẩn', đặc biệt là khi gặp phải trong văn học hoặc trong ngôn ngữ nói trang trọng, thứ phản ánh gần đúng nhất phong cách này. Những người trung thành với loại này được cho là nói hoặc viết ' một cách chính xác'; những sai lệch so với nó được cho là 'không chính xác'.
All the main languages have been studied prescriptlvely, especially in the 18th-century approach to the writing of grammars and dictionaries. The aims of these early grammarians were threefold: [a) they wanted to codify the principles of their languages, to show that there was a system beneath the apparent chaos of usage. (b] they wanted a means of settling disputes over usage, and (c] they wanted to point out what they felt to be common errors, in order to ‘improve' the language. The authoritarian nature of the approach is best characterized by its reliance on 'rules' of grammar. Some usages are prescribed; to be learnt and followed accurately; others are prescribed to be avoided. In this early period, there were no half-measures: usage was either right or wrong, and it was the task of the grammarian not simply to record alternatives but to pronounce judgment upon them. ĐOẠN 4
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
These attitudes are still with us, and they motivate a widespread concern that linguistic standards should be maintained. Nevertheless, there is an alternative point of view that is concerned less with standards than with the facts of linguistic usage. This approach is summarized in the statement that it is the task of the grammarian to describe not prescribe to record the facts of linguistic diversity, and not to attempt the impossible tasks of evaluating language variation or halting language change. In the second half of the 18th century, we already find advocates of this view, such as Joseph Priestley, whose Rudiments of English Grammar (1761) insists that ‘the custom of speaking is the original and only just standard of any language. `Linguistic issues, it is argued, cannot be solved by logic and legislation. And this view has become the tenet of the modem linguistic approach to grammatical analysis. ĐOẠN 5
In our own time, the opposition between ‘descriptivists' and 'prescriptivists' has often become extreme, with both sides painting unreal pictures of the other. Descriptive grammarians have been presented as people who do not care about standards, because of the way they see all forms of usage as equally valid. Prescriptive grammarians have been presented as blind adherents to a historical tradition. The opposition has even been presented in quasi-political terms - of radical liberalism vs elitist conservatism. ĐOẠN 6
>>>>> Xem thêm:
♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1
♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)
Questions 1-8
Do the following statements agree with the claims of the writer in Reading Passage 54?
In boxes 1-8 of your answer sheet, write:
YES if the statement agrees with the claims of the writer
NO if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this
1 There are understandable reasons why arguments occur about language.
2 People feel more strongly about language education than about small differences in language usage.
3 Our assessment of a person's intelligence is affected by the way he or she uses language.
4 Prescriptive grammar books cost a lot of money to buy in the 18th century.
5 Prescriptivism still exists today.
6 According to the descriptivist, it is pointless to try to stop language change.
7 Descriptivism only appeared after the 18th century.
8 Both descriptivists and prescriptivists have been misrepresented.
Questions 9-12
Complete the summary using the list of words, A-l, below
Write the correct letter A-l, in boxes 9-12 on your answer sheet.
A descriptivists
B language experts
C popular speech
D formal language
E evaluation
F rules
G modern linguists
H prescriptivists
I change
The language debate
According to 9 ………….., there is only one correct form of language. Linguists who take this approach to language place great importance on grammatical 10 ......................... Conversely, the view of 11 ………….., such as Joseph Priestley, is that grammar should be based on 12 ...................... .
Questions 13
Choose the correct letter A, B, C or D.
Write the correct letter in box 13 on your answer sheet.
13. What is the writer's purpose in Reading Passage?
A to argue in favour of a particular approach to writing dictionaries and grammar books
B to present a historical account of differing views of language
C to describe the differences between spoken and written language
D to show how a certain view of language has been discredited
ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:
Attitudes to Language
Questions 1-8
Do the following statements agree with the claims of the writer in Reading Passage 54?
In boxes 1-8 of your answer sheet, write:
YES if the statement agrees with the claims of the writer
NO if the statement contradicts the claims of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this
1.T There are understandable reasons why arguments occur about language.
Có những lý do dễ hiểu tại sao các tranh cãi về ngôn ngữ xảy ra
Giải thích: Đoạn 1
Language belongs to everyone, so most people feel they have a right to hold an opinion about it. And when opinions differ, emotions can run high.
2.F People feel more strongly about language education than about small differences in language usage.
Mọi người có cảm xúc mạnh mẽ về giáo dục ngôn ngữ hơn so với những khác biệt nhỏ trong cách sử dụng ngôn ngữ
Giải thích: Đoạn 2
Arguments can start as easily over minor points of usage as over major policies of linguistic education
Questions 9-12
Complete the summary using the list of words, A-l, below
Write the correct letter A-l, in boxes 9-12 on your answer sheet.
A descriptivists
B language experts
C popular speech
D formal language
E evaluation
F rules
G modern linguists
H prescriptivists
I change
The language debate/ Tranh luận về ngôn ngữ
According to 9 …H prescriptivists……….., there is only one correct form of language. Linguists who take this approach to language place great importance on grammatical 10 .........F rules................
Giải thích: đoạn 3
ln its most general sense, prescriptivism is the view that one variety of language has an inherently higher value than others, and that this ought to be imposed on the whole of the speech community. The view is propounded especially in relation to grammar and vocabulary, and frequently with reference to pronunciation.
Answer:
1. YES
2. NO
3. YES
4. NOT GIVEN
5. YES
6. YES
7. NO
8. YES
9. H
10. F
11. A
12. C
13. B
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.