DỊCH VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN ĐỀ THI IELTS READING:
The case for mixed-ability classes
Picture this scene. It’s an English literature lesson in a UK school, and the teacher has just read an extract from Shakespeare’s Romeo and Juliet with a class of 15-year-olds. He’s given some of the students copies of No Fear Shakespeare, a kid-friendly translation of the original. For three students, even these literacy demands are beyond them. Another girl simply can’t focus and he gives her pens and paper to draw with. The teacher can ask the No Fear group to identify the key characters and maybe provide a tentative plot summary. He can ask most of the class about character development, and five of them might be able to support their statements with textual evidence. Now two curious students are wondering whether Shakespeare advocates living a life of moderation or one of passionate engagement. ĐOẠN 1
Hãy hình dung cảnh tượng này. Đó là một bài học về văn học Anh tại một trường học ở Vương quốc Anh và giáo viên vừa đọc một đoạn trích từ Romeo và Juliet của Shakespeare với một lớp gồm các học sinh 15 tuổi. Anh ấy đã đưa cho một số học sinh bản sao của tác phẩm No Fear của Shakespeare, một bản dịch từ bản gốc khá thân thiện với trẻ em. Đối với ba học sinh, ngay cả những nhu cầu đọc viết này cũng vượt quá khả năng của chúng. Một cô gái khác chỉ đơn giản là không thể tập trung và anh ấy đưa cho cô bé bút và giấy để vẽ. Giáo viên có thể hỏi nhóm No Fear xác định các nhân vật chính và có thể cung cấp một bản tóm tắt cốt truyện dự kiến. Anh ta có thể hỏi hầu hết cả lớp về sự phát triển tính cách, và năm người trong số họ có thể đưa ra dẫn chứng từ văn bản cho lời phát biểu của mình. Bây giờ hai sinh viên tò mò đang tự hỏi liệu Shakespeare ủng hộ việc sống một cuộc sống điều độ hay một cuộc sống gắn kết đam mê.
As a teacher myself, I’d think my lesson would be going rather well if the discussion went as described above. But wouldn’t this kind of class work better if there weren’t such a huge gap between the top and the bottom? If we put all the kids who needed literacy support into one class, and all the students who want to discuss the virtue of moderation into another? ĐOẠN 2
Bản thân là một giáo viên, tôi nghĩ rằng bài dạy của tôi sẽ diễn ra khá tốt nếu cuộc thảo luận diễn ra như mô tả ở trên. Nhưng chẳng phải loại lớp học này sẽ hoạt động tốt hơn nếu không có khoảng cách lớn như vậy giữa tốp trên và tốp dưới sao? Nếu chúng ta xếp tất cả những đứa trẻ cần hỗ trợ đọc viết vào một lớp và tất cả những học sinh muốn thảo luận về đức tính điều độ vào một lớp khác?
The practice of ‘streaming’, or ‘tracking’, involves separating students into classes depending on their diagnosed levels of attainment. At a macro level, it requires the establishment of academically selective schools for the brightest students, and comprehensive schools for the rest. Within schools, it means selecting students into a ‘stream’ of general ability, or ‘sets’ of subject-specific ability. The practice is intuitively appealing to almost every stakeholder. ĐOẠN 3
Việc thực hành 'phân luồng' hoặc 'hiệu chỉnh' liên quan đến việc tách học sinh thành các lớp tùy thuộc vào mức kiến thức đã được kiểm tra của chúng. Ở cấp độ vĩ mô, nó đòi hỏi phải thành lập các trường chọn lọc về mặt học thuật cho những học sinh thông minh nhất và các trường toàn diện cho những học sinh còn lại. Trong các trường học, điều đó có nghĩa là chọn học sinh vào một 'luồng' có năng lực chung chung, hoặc 'nhóm' năng lực theo môn học cụ thể. Phương pháp phân loại này có thể thú vị đối với hầu hết mọi bên liên quan.
I have heard the mixed-ability model attacked by way of analogy: a group hike. The fittest in the group take the lead and set a brisk pace, only to have to stop and wait every 20 minutes. This is frustrating, and their enthusiasm wanes. Meanwhile, the slowest ones are not only embarrassed but physically struggling to keep up. What’s worse, they never get a long enough break. They honestly just want to quit. Hiking, they feel, is not for them. ĐOẠN 4
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, có thể tải về, in phần đề để luyện tập, phần dịch và giải xem online.
>>>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
Mixed-ability classes bore students, frustrate parents and bum out teachers. The brightest ones will never summit Mount Qomolangma, and the stragglers won’t enjoy the lovely stroll in the park they are perhaps more suited to. Individuals suffer at the demands of the collective, mediocrity prevails. So: is learning like hiking?
ĐOẠN 5
The current pedagogical paradigm is arguably that of constructivism, which emerged out of the work of psychologist Lev Vygotsky. In the 1930s, Vygotsky emphasised the importance of targeting a student’s specific ‘zone of proximal development’ (ZPD). This is the gap between what they can achieve only with support – teachers, textbooks, worked examples, parents and so on – and what they can achieve independently. The purpose of teaching is to provide and then gradually remove this ‘scaffolding’ until they are autonomous. If we accept this model, it follows that streaming students with similar ZPDs would be an efficient and effective solution. And that forcing everyone on the same hike – regardless of aptitude – would be madness. ĐOẠN 6
Despite all this, there is limited empirical evidence to suggest that streaming results in better outcomes for students. Professor John Hattie, director of the Melbourne Education Research Institute, notes that ‘tracking has minimal effects on learning outcomes’. What is more, streaming appears to significantly – and negatively – affect those students assigned to the lowest sets. These students tend to have much higher representation of low socioeconomic class. Less significant is the small benefit for those lucky clever students in the higher sets. The overall result is that the smart stay smart and the dumb get dumber, further entrenching the social divide. ĐOẠN 7
In the latest update of Hattie’s influential meta-analysis of factors influencing student achievement, one of the most significant factors is the teachers’ estimate of achievement. Streaming students by diagnosed achievement automatically limits what the teacher feels the student is capable of. Meanwhile, in a mixed environment, teachers’ estimates need to be more diverse and flexible. ĐOẠN 8
While streaming might seem to help teachers effectively target a student’s ZPD, it can underestimate the importance of peer-to-peer learning. A crucial aspect of constructivist theory is the role of the MKO – ‘more knowledgeable other’ – in knowledge construction. While teachers are traditionally the MKOs in classrooms, the value of knowledgeable student peers must not go unrecognised either. ĐOẠN 9
I find it amazing to watch students get over an idea to their peers in ways that I would never think of. They operate with different language tools and different social tools from teachers and, having just learnt it themselves, they possess similar cognitive structures to their struggling classmates. There is also something exciting about passing on skills and knowledge that you yourself have just mastered – a certain pride and zeal, a certain freshness to the interaction between ‘teacher’ and ‘learner’ that is often lost by the expert for whom the steps are obvious and the joy of discovery forgotten. ĐOẠN 10
Having a variety of different abilities in a collaborative learning environment provides valuable resources for helping students meet their learning needs, not to mention improving their communication and social skills. And today, more than ever, we need the many to flourish – not suffer at the expense of a few bright stars. Once a year, I go on a hike with my class, a mixed bunch of students. It is challenging. The fittest students realise they need to encourage the reluctant. There are lookouts who report back, and extra items to carry for others. We make it – together. ĐOẠN 11
Xem thêm:
♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1
♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)
QUESTION
Questions 27-30
Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write the correct letter in boxes 27-30 on your answer sheet.
27 The writer describes the Romeo and Juliet lesson in order to demonstrate
A how few students are interested in literature.
B how a teacher handles a range of learning needs.
C how unsuitable Shakespeare is for most teenagers.
D how weaker students can disrupt their classmates’ learning.
28 What does the writer say about streaming in the third paragraph?
A It has a very broad appeal.
B It favours cleverer students.
C It is relatively simple to implement.
D It works better in some schools than others.
29 What idea is suggested by the reference to Mount Qomolangma in the fifth paragraph?
A students following unsuitable paths
B students attempting interesting tasks
C students not achieving their full potential
D students not being aware of their limitations
30 What does the word ‘scaffolding’ in the sixth paragraph refer to?
A the factors which prevent a student from learning effectively
B the environment where most of a student’s learning takes place
C the assistance given to a student in their initial stages of learning
D the setting of appropriate learning targets for a student’s aptitude
Questions 31-35
Complete the summary using the list of phrases, A-l, below.
Write the correct letter, A-l, in boxes 31-35 on your answer sheet.
Is streaming effective?
According to Professor John Hattie of the Melbourne Education Research Institute there is very little indication that streaming leads to 31………………… . He points out that, in schools which use streaming, the most significant impact is on those students placed in the 32…………………, especially where a large proportion of them have 33………………… . Meanwhile, for the 34…………………, there appears to be only minimal advantage. A further issue is that teachers tend to have 35………………… of students in streamed groups.
A wrong classes B lower expectations
C average learners D bottom sets
E brightest pupils F disadvantaged backgrounds
G weaker students H higher achievements
I positive impressions
Questions 36-40
Do the following statements agree with the views of the writer in Reading Passage 3?
In boxes 36-40 on your answer sheet, write
YES if the statement agrees with the views of the writer
NO if the statement contradicts the views of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this
36 The Vygotsky model of education supports the concept of a mixed-ability class.
37 Some teachers are uncertain about allowing students to take on MKO roles in the classroom.
38 It can be rewarding to teach knowledge which you have only recently acquired.
39 The priority should be to ensure that the highest-achieving students attain their goals.
40 Taking part in collaborative outdoor activities with teachers and classmates can improve student outcomes in the classroom.
GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:
The case for mixed-ability classes
Questions 27-30
Choose the correct letter, A, B, C or D.
Write the correct letter in boxes 27-30 on your answer sheet.
27 The writer describes the Romeo and Juliet lesson in order to demonstrate
Người viết miêu tả bài học Romeo và Juliet để chứng minh
A how few students are interested in literature.
Ít học sinh quan tâm đến văn học như thế nào
B how a teacher handles a range of learning needs.
làm thế nào một giáo viên xử lý một loạt các nhu cầu học tập.
Giải thích: đoạn 1, có học sinh thì đọc hiểu tác phẩm này cũng rất khó đối với họ, có học sinh không thể tập trung, giáo viên phải cung cấp giấy bút cho chúng vẽ, có học sinh có thể trích dẫn dẫn chứng từ tác phẩm cho những phát ngôn của chúng. Và có những học sinh lại có khả năng cao hơn nữa khi thắc mắc về việc Shakespeare thích cuộc sống điều độ hay sống kiểu đam mê cháy bỏng. Rõ ràng là giáo viên phải xử lý rất nhiều học sinh có năng lực và nhu cầu học tập khác nhau
For three students, even these literacy demands are beyond them. Another girl simply can’t focus and he gives her pens and paper to draw with. The teacher can ask the No Fear group to identify the key characters and maybe provide a tentative plot summary. He can ask most of the class about character development, and five of them might be able to support their statements with textual evidence. Now two curious students are wondering whether Shakespeare advocates living a life of moderation or one of passionate engagement
C how unsuitable Shakespeare is for most teenagers.
Shakespeare không phù hợp với hầu hết thanh thiếu niên như thế nào.
D how weaker students can disrupt their classmates’ learning.
học sinh yếu hơn có thể làm gián đoạn việc học của các bạn cùng lớp như thế nào.
28 What does the writer say about streaming in the third paragraph?
Người viết nói gì về việc phân luồng trong đoạn thứ ba?
A It has a very broad appeal.
Nó có sức thu hút rất rộng rãi.
Giải thích: đoạn 3
Within schools, it means selecting students into a ‘stream’ of general ability, or ‘sets’ of subject-specific ability. The practice is intuitively appealing to almost every stakeholder.
B It favours cleverer students.
Nó ủng hộ những học sinh thông minh hơn.
C It is relatively simple to implement.
Việc triển khai tương đối đơn giản.
D It works better in some schools than others.
Nó hoạt động tốt hơn ở một số trường so với những trường khác.
Questions 31-35
Complete the summary using the list of phrases, A-l, below.
Write the correct letter, A-l, in boxes 31-35 on your answer sheet.
Is streaming effective? Liệu việc phân luồng có hiệu quả
According to Professor John Hattie of the Melbourne Education Research Institute there is very little indication that streaming leads to 31……H higher achievements…………… . He points out that, in schools which use streaming, the most significant impact is on those students placed in the 32……D bottom sets……………, especially where a large proportion of them have 33……F disadvantaged backgrounds…………… . Meanwhile, for the 34……E brightest pupils……………, there appears to be only minimal advantage. A further issue is that teachers tend to have 35…B lower expectations……………… of students in streamed groups.
Theo Giáo sư John Hattie của Viện Nghiên cứu Giáo dục Melbourne, có rất ít dấu hiệu cho thấy việc phân luồng dẫn đến thành tích cao hơn. Ông chỉ ra rằng, ở những trường sử dụng sự phân luồng, tác động đáng kể nhất là đối với những học sinh bị xếp vào nhóm dưới cùng, đặc biệt là khi phần lớn trong số các em có hoàn cảnh khó khăn. Trong khi đó, đối với những học sinh thông minh nhất, dường như chỉ mang lại rất ít lợi ích. Một vấn đề nữa là giáo viên có xu hướng đặt kỳ vọng thấp hơn đối với học sinh trong các nhóm được phân luồng.
A wrong classes B lower expectations ( kỳ vọng thấp hơn)
C average learners D bottom sets ( nhóm thấp nhất, nhóm dưới cùng)
E brightest pupils F disadvantaged backgrounds ( gia cảnh bất lợi)
G weaker students H higher achievements ( thành tích cao hơn)
I positive impressions ( ấn tượng tích cực)
Questions 36-40
Do the following statements agree with the views of the writer in Reading Passage 3?
In boxes 36-40 on your answer sheet, write
YES if the statement agrees with the views of the writer
NO if the statement contradicts the views of the writer
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this
36.N The Vygotsky model of education supports the concept of a mixed-ability class.
Mô hình giáo dục Vygotsky ủng hộ khái niệm lớp học có nhiều năng lực khác nhau.
Giải thích: đoạn 6
If we accept this model, it follows that streaming students with similar ZPDs would be an efficient and effective solution
37.NG Some teachers are uncertain about allowing students to take on MKO roles in the classroom.
Một số giáo viên không chắc chắn về việc cho phép học sinh đảm nhận vai trò MKO trong lớp học.
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, có thể tải về, in phần đề để luyện tập, phần dịch và giải xem online.
>>>>>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
ĐÁP ÁN
27 B
28 A
29 C
30 C
31 H
32 D
33 F
34 E
35 B
36 NO
37 NOT GIVEN
38 YES
39 NO
40 NOT GIVEN