DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING VÀ GIẢI THÍCH ĐÁP ÁN:
Early Childhood Education
New Zealand's National Pony spokesman on education, Dr Lockwood Smith, recently visited the US and Britain. Here he reports on the findings of his trip and what they could mean for New Zealand's education policy
Phát ngôn viên của National Pony của New Zealand về giáo dục, Tiến sĩ Lockwood Smith, gần đây đã đến thăm Hoa Kỳ và Anh. Tại đây, anh ấy báo cáo về những phát hiện trong chuyến đi của mình và ý nghĩa của chúng đối với chính sách giáo dục của New Zealand.
A
'Education To Be More' was published last August. It was the report of the New Zealand Government's Early Childhood Care and Education Working Group. The report argued for enhanced equity of access and better funding for childcare and early childhood education institutions. Unquestionably, that's a real need; but since parents don't normally send children to pre-schools until the age of three, are we missing out on the most important years of all?
'Education To Be More' đã được xuất bản vào tháng 8 năm ngoái. Đó là báo cáo của Nhóm Hoạt động Giáo dục và Chăm sóc Trẻ thơ của Chính phủ New Zealand. Báo cáo lập luận về việc tăng cường công bằng trong tiếp cận và tài trợ tốt hơn cho các cơ sở chăm sóc trẻ em và giáo dục mầm non. Chắc chắn đó là một nhu cầu thực sự; nhưng vì cha mẹ thường không gửi trẻ đến trường mầm non cho đến khi ba tuổi, liệu chúng ta có đang bỏ lỡ những năm quan trọng nhất không?
B
A 13-year study of early childhood development at Harvard University has shown that, by the age of three, most children have the potential to understand about 1000 words - most of the language they will use in ordinary conversation for the rest of their lives.
Furthermore, research has shown that while every child is born with a natural curiosity, it can be suppressed dramatically during the second and third years of life. Researchers claim that the human personality is formed during the first two years of life, and during the first three years children learn the basic skills they will use in all their later learning both at home and at school. Once over the age of three, children continue to expand on existing knowledge of the world.
Một nghiên cứu kéo dài 13 năm về sự phát triển đầu đời của trẻ em tại Đại học Harvard đã chỉ ra rằng, ở tuổi lên ba, hầu hết trẻ em có khả năng hiểu khoảng 1000 từ - hầu hết ngôn ngữ mà chúng sẽ sử dụng trong các cuộc trò chuyện thông thường trong suốt phần đời còn lại của chúng. Hơn nữa, nghiên cứu đã chỉ ra rằng mặc dù mọi đứa trẻ sinh ra đều có tính tò mò bẩm sinh, nhưng nó có thể bị kìm hãm đáng kể trong năm thứ hai và thứ ba của cuộc đời. Các nhà nghiên cứu khẳng định rằng tính cách con người được hình thành trong hai năm đầu đời, và trong ba năm đầu tiên, trẻ em học các kỹ năng cơ bản mà chúng sẽ sử dụng trong tất cả quá trình học tập sau này cả ở nhà và ở trường. Khi qua ba tuổi, trẻ em tiếp tục mở rộng kiến thức hiện có về thế giới.
C
It is generally acknowledged that young people from poorer socio-economic backgrounds tend to do less well in our education system. That's observed not just in New Zealand, but also in Australia, Britain and America. In an attempt to overcome that educational under-achievement, a nationwide programme called 'Headstart' was launched in the United States in 1965. A lot of money was poured into it. It took children into pre-school institutions at the age of three and was supposed to help the children of poorer families succeed in school.
Người ta thường thừa nhận rằng những người trẻ có hoàn cảnh kinh tế xã hội kém hơn có xu hướng thực hiện kém hơn trong hệ thống giáo dục của chúng ta. Điều này được quan sát thấy không chỉ ở New Zealand, mà còn ở Úc, Anh và Mỹ. Trong một nỗ lực để khắc phục tình trạng thành tích giáo dục kém đó, một chương trình toàn quốc có tên là 'Headstart' đã được khởi động ở Hoa Kỳ vào năm 1965. Rất nhiều tiền đã được đổ vào đó. Chương trình này đưa trẻ em vào các cơ sở giáo dục mầm non ở độ tuổi lên ba và được cho là giúp trẻ em của những gia đình nghèo hơn thành công ở trường.
Despite substantial funding, results have been disappointing. It is thought that there are two explanations for this. First, the programme began too late. Many children who entered it at the age of three were already behind their peers in language and measurable intelligence. Second, the parents were not involved. At the end of each day, 'Headstart' children returned to the same disadvantaged home environment.
Mặc dù tài trợ rất đáng kể, nhưng kết quả thu được rất đáng thất vọng. Người ta cho rằng có hai cách giải thích cho điều này. Đầu tiên, chương trình bắt đầu quá muộn. Nhiều trẻ em bước vào chương trình lúc ba tuổi đã kém bạn bè về ngôn ngữ và trí thông minh có thể đo lường được. Thứ hai, cha mẹ không tham gia. Vào cuối mỗi ngày, những đứa trẻ của 'Headstart' trở về cùng một môi trường gia đình có hoàn cảnh khó khăn.
D. As a result of the growing research evidence of the importance of the first three years of a child's life and the disappointing results from 'Headstart', a pilot programme was launched in Missouri in the US that focused on parents as the child's first teachers. The 'Missouri' programme was predicated on research showing that working with the family, rather than bypassing the parents, is the most effective way of helping children get off to the best possible start in life. The four-year pilot study included 380 families who were about to have their first child and who represented a cross-section of socio-economic status, age and family configurations. They included single-parent and two-parent families, families in which both parents worked, and families with either the mother or father at home.
The programme involved trained parent-educators visiting the parents' home and working with the parent, or parents, and the child. Information on child development, and guidance on things to look for and expect as the child grows were provided, plus guidance in fostering the child's intellectual, language, social and motor-skill development. Periodic check-ups of the child's educational and sensory development (hearing and vision) were made to detect possible handicaps that interfere with growth and development. Medical problems were referred to professionals.
Parent-educators made personal visits to homes and monthly group meetings were held with other new parents to share experience and discuss topics of interest. Parent resource centres, located in school buildings, offered learning materials for families and facilitators for child care.
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.
E
At the age of three, the children who had been involved in the 'Missouri' programme were evaluated alongside a cross-section of children selected from the same range of socio-economic backgrounds and family situations, and also a random sample of children that age. The results were phenomenal.
By the age of three, the children in the programme were significantly more advanced in language development than their peers, had made greater strides in problem solving and other intellectual skills, and were further along in social development. In fact, the average child on the programme was performing at the level of the top 15 to 20 per cent of their peers in such things as auditory comprehension, verbal ability and language ability.
Most important of all, the traditional measures of 'risk', such as parents' age and education, or whether they were a single parent, bore little or no relationship to the measures of achievement and language development. Children in the programme performed equally well regardless of scio-economic disadvantages.
Child abuse was virtually eliminated. The one factor that was found to affect the child's development was family stress leading to a poor quality of parent-child interaction. That interaction was not necessarily bad in poorer families.
F
These research findings are exciting. There is growing evidence in New Zealand that children from poorer socio-economic backgrounds are arriving at school less well developed and that our school system tends to perpetuate that disadvantage.
The initiative outlined above could break that cycle of disadvantage.
The concept of working with parents in their homes, or at their place of work, contrasts quite markedly with the report of the Early Childhood Care and Education Working Group. Their focus is on getting children and mothers access to childcare and institutionalised early childhood education.
Education from the age of three to five is undoubtedly vital, but without a similar focus on parent education and on the vital importance of the first three years, some evidence indicates that it will not be enough to overcome educational inequity.
>>>>> Xem thêm:
♦ Tổng hợp câu trả lời, câu hỏi, từ vựng của hơn 70 chủ đề Ielts Speaking part 1
♦ Tổng hợp gần 400 đề thi Ielts reading ( bao gồm dịch, giải chi tiết, từ vựng)
Questions 1-4
Reading Passage 79 has six sections, A-F.
Which paragraph contains the following information?
Write the correct letter A-F in boxes 1-4 on your answer sheet.
1 details of the range of family types involved in an education programme
2 reasons why a child's early years are so important
3 reasons why an education programme failed
4 a description of the positive outcomes of an education programme
Questions 5-10
Classify the following features as characterising
A. the 'Headstart' programme
B. the 'Missouri' programme
C. both the 'Headstart' and the 'Missouri' programmes
D. neither the `Headstart' nor the 'Missouri' programme
Write the correct letter A, B, C or D in boxes 5-10 on your answer sheet.
5. was administered to a variety of poor and wealthy families
6. continued with follow-up assistance in elementary schools
7. did not succeed in its aim
8. supplied many forms of support and training to parents
9. received insufficient funding
10. was designed to improve pre-schoolers' educational development
Questions 11-13
Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 79?
In boxes 11-13 on your answer sheet, write:
YES if the statement agrees with the writer's claims
NO if the statement contradicts the writer's claims
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this
11. Most 'Missouri' programme three-year-olds scored highly in areas such as listening, speaking, reasoning and interacting with others.
12. 'Missouri' programme children of young, uneducated, single parents scored less highly on the tests.
13. The richer families in the 'Missouri' programme had higher stress levels.
ĐÁP ÁN, GIẢI CHI TIẾT và DỊCH HOÀN THIỆN ĐỀ THI IELTS READING:
Early Childhood Education
Questions 1-4
Reading Passage 79 has six sections, A-F.
Which paragraph contains the following information?
Write the correct letter A-F in boxes 1-4 on your answer sheet.
1D details of the range of family types involved in an education programme
Chi tiết về nhiều loại gia đình tham gia vào một chương trình giáo dục
Giải thích:
'Missouri' programme was predicated on research showing that working with the family, rather than bypassing the parents, is the most effective way of helping children get off to the best possible start in life. The four-year pilot study included 380 families who were about to have their first child and who represented a cross-section of socio-economic status, age and family configurations. They included single-parent and two-parent families, families in which both parents worked, and families with either the mother or father at home.
2B reasons why a child's early years are so important
Các lý do tại sao những năm đầu đời của một đứa trẻ rất quan trọng
Giải thích: Đoạn B
A 13-year study of early childhood development at Harvard University has shown that, by the age of three, most children have the potential to understand about 1000 words - most of the language they will use in ordinary conversation for the rest of their lives.
Furthermore, research has shown that while every child is born with a natural curiosity, it can be suppressed dramatically during the second and third years of life. Researchers claim that the human personality is formed during the first two years of life, and during the first three years children learn the basic skills they will use in all their later learning both at home and at school.
Questions 5-10
Classify the following features as characterising
A the 'Headstart' programme
Chương trình " Headstart"
B the 'Missouri' programme
Chương trình " Missouri"
C both the 'Headstart' and the 'Missouri' programmes
Cả chương trình " Headstart" và " Missouri"
D neither the `Headstart' nor the 'Missouri' programme
Không phải chương trình " Headstart" cũng không phải chương trình " Missouri"
Write the correct letter A, B, C or D in boxes 5-10 on your answer sheet.
5.B was administered to a variety of poor and wealthy families
được thực hiện đối với những gia đình nghèo và giàu
Giải thích: Đoạn D
The four-year pilot study included 380 families who were about to have their first child and who represented a cross-section of socio-economic status, age and family configurations.
6.D continued with follow-up assistance in elementary schools
Tiếp tục với sự hỗ trợ theo dõi ở trường tiểu học
Giải thích: không thấy đề cập trong bài
Questions 11-13
Do the following statements agree with the information given in Reading Passage 79?
In boxes 11-13 on your answer sheet, write:
YES if the statement agrees with the writer's claims
NO if the statement contradicts the writer's claims
NOT GIVEN if it is impossible to say what the writer thinks about this
11.T Most 'Missouri' programme three-year-olds scored highly in areas such as listening, speaking, reasoning and interacting with others.
Hầu hết trẻ ba tuổi trong chương trình Missouri ghi điểm cao trong nhiều lĩnh vực như nghe, nói, biện luận và tương tác với người khác
Giải thích: Đoạn E, language ability = reasoning interacting with others, auditory comprehension = listening, verbal ability =speaking, scored highly = at the level of the top 15 to 20 per cent of their peers, most = average
By the age of three, the children in the programme were significantly more advanced in language development than their peers, had made greater strides in problem solving and other intellectual skills, and were further along in social development. In fact, the average child on the programme was performing at the level of the top 15 to 20 per cent of their peers in such things as auditory comprehension, verbal ability and language ability.
13.NG The richer families in the 'Missouri' programme had higher stress levels.
Các gia đình giàu có hơn trong chương trình Missouri có mức độ căng thẳng cao hơn
Answer:
1. D 2. B 3. C 4. E 5. B 6. D 7. A 8. B 9. D 10. C 11. TRUE 12. FALSE 13. NOT GIVEN
1. Mua bộ đề gần 400 bài ielts reading - Dịch và giải chi tiết Chỉ 199k bao gồm toàn bộ đề trong bộ Cambridge ( từ bộ 1 -19) và nhiều đề thi thực tế ( xem danh sách 400 đề ielts reading tại đây). Xem bài mẫu tại đây, Bài mẫu 1, bài mẫu 2, bài mẫu 3. Giải đề bao gồm phần dịch bài đọc, dịch phần câu hỏi, giải thích chi tiết, ( chỉ có thể tải, in phần đề để luyện tập, phần giải chi tiết và dịch chỉ xem online).
>>>>> Đặc biệt tặng kèm Dịch và giải chi tiết bộ đề Ielts listening từ Cam 10-18 và tặng kèm hơn 300 đề Ielts thực tế ( không có lời giải chi tiết chỉ có đề và đáp án) ( khác với bộ 400 đề ở trên). Vui lòng điền thông tin theo form tại đây và thanh toán theo thông tin CK trong form.
2. Đặc biệt dành tặng 100 bạn hoàn thành buổi học thử miễn phí khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1, các bạn sẽ được tặng bộ đề 400k bài Ielts reading và bộ đề Ielts Listening bộ Cam từ 10-18 gồm bài dịch và giải chi tiết, giải thích từ vựng khó ( thời hạn sử dụng trong vòng 2 tháng). Xem thông tin khóa học Ielts Speaking online 1 kèm 1 và đăng ký học thử tại đây.